Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1908 ggr
[Sol69]
2013-08-27 10:53

En fundering??

Har upptäckt att i andra forum är det tabu att ta upp vissa saker. Men det kanske är okej att fråga här. 🤔

Annars får ni radera tråden 🙂

Dels så är det tabu att tala om vad man tycker  om en person som arbetar med det mediala.

Även att jag tror på det så inser jag att det finns de som är duktiga på det de gör och se som är falska.. Varför får man inte öppet prata om vad man tycker om dennes arbete som med alla andra yrken?? 🤔

Om en lärare i svenska eller en sköterska inom vården gör ett dåligt arbete då är det okej att säga det och anmäla det. 

Sen är det ju det med att ta betalt för att man hjälper andra. Man får skriva om vad man tycker är rätt eller fel när det gäller att ta betalt eller inte ta betalt.

Men man får inte fråga vad en skälig betalning skulle vara. Vad andra tycker det är okej att ta betalt för tex healing eller vägledning Eller var andra tycker att det är värt att betala för att få hjälpen🤔

Varför är det sånt tabu?? Någon som kan förklara det för mig??

Annons:
OlgaMaria
2013-08-27 11:08
#1

Allt är tabu för någon någonstans. Det beror helt på vart och med vem man tar upp frågan. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
2013-08-27 11:11
#2

Jag tror att det ofta handlar om att man har ett slags behov av att tycka något! Och kanske oftare det motsatta, än man tror att någon annan menar. Än att man är öppen för att vilja förstå och se alternativt på saker och ting.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Fjäril
2013-08-27 11:14
#3

Jag tycker det är en bra fråga och självklart får tråden ligga kvar, dock hoppas jag att de svar som kommer in inte grundar sig på vad man tycker om branschen och medialitet, utan snarare om varför det blir "hysch hysch". Annars fallerar det helt och blir dessutom ointressant!

Jag själv svarar att det handlar nog om egoism och rädsla, om att det finns mycket kritik runt om och för att det inte är "accepterat". Jag kan inte relatera till en situation där jag upplevt detta mer än via internet (eller här på iFokus), att man helst inte bör ifrågasätta det mediala arbetet, eller varför vissa är så fast beslutna om att det jag tror är det enda rätta och jag vill inte diskutera annat. Däremot är det nog okej att fråga om vad som är en skälig betalning och varför många arbetar olika (en del gratis, andra tar mer betalt). 

Så länge vi inte kan peka på sanningen och har de där bevisen (för världen) som krävs, kommer det nog alltid vara tabu.

Sajtvärd på Övernaturligt

retep
2013-08-27 11:35
#4

Kanske är det större problemet att vi tror att vi kan hitta en sanning att peka på. Att vi söker bevis , som förblir motstridiga, just för "att det jag tror är det enda rätta och jag vill inte diskutera annat". Det är väl också egoism och rädsla visar sig, som ett resultat av att vi faktiskt inte Vet, utan egentligen bara tror och tycker något.

Hysch hyschandet blir väl då också en del av av det här, problemet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Fjäril
2013-08-27 11:47
#5

#4

Men varför skulle vi inte kunna hitta en sanning och bevis? Det är det jag inte "förstår" inom andligheten, att människor säger att "det är inte det som är meningen" och allt vad det är. Jag tror inte det är så, men det är ju bara min tro i det hela.

Sakta men säkert har man börjat tillåta lite av det "alternativa", som medicinsk yoga. Man vet kanske inte varför vi påverkas, men att vi gör det.  Det är väl så det ska gå till antar jag, att vi sakta accepterar saker, och pö om pö (för välbefinnande som exempel), och inte att medium kan tala med avlidna anhöriga. Det krävs nog mer "bevis" än så.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Sol69]
2013-08-27 13:07
#6

Fjäril du får inte fråga vad andra tycker de anser att är en skälig betalning för hjälpen på alla sidor. 🙂Då är du inte inom reglerna. jag vet dock inte varför 🤔

Men jag tror att många som är mediala och påstår sig har en gåva och kan hjälpa andra. Är rädda att bli ifrågasatta och att de ska bli utpekade som bluff och båg för att de tar för mycket betalt för det de gör. 🤔

Jag tror på det andliga eller mediala och har en gåva som gör att jag ibland har tur som kan hjälpa andra. Men jag tar inte betalt för att lägga tarot eller för att ge healing utan jag gör det för att jag vill hjälpa och det gör jag på min fritid när jag har tid.

Men jag är inte rädd för att bli ifrågasatt av de som inte tror som jag. och jag är inte rädd för att få höra att jag tar hutlöst betalt och utnyttjar andra. Dels så tar jag inte betalt och sen så behöver jag inte få bekräftelse på att jag kan det jag gör. Det räcker för mig att jag vet att det kommer från jag får min information. 

Men även om jag vet att det finns de som kan både healing och vägledning. Så är jag inte intresserad av att gå till någon som tar hutlöst betalt. Ska jag va helt ärlig så tror jag mera på en person som gör det för att den vill hjälpa, än den som gör det och vill ha betalt. Men då kan jag ju även lita på en person som tar en mindre summa i betalning om det är dennes levebröd.

En del tarot linjer tar 20 kr i minuten och de blir en ganska stor timpenning och de tycker jag är helt fel. Det blir ju 1200 i timmen och vilken normal arbetare får den timpenningen.. Inte jag i alla fall..

Så om du har ett eget företag och jobbar och försörjer dig på det som ditt levebröd så måste du ju ha en lön. Men inte några hutlösa timpenning för det. Så inga hutlösa summor skulle jag betala..

Men spåna jag ut nu 🤔Kanske..🤫😃

Annons:
Gronstedt
2013-08-27 13:14
#7

Såvitt jag sett av detta så ifrågasätts personer som anser sig mediala eller anser sig ha förmåga till till exempel healing våldsamt om de ens tänker tanken att ta betalt. Deras presumtiva kunder och de flesta andra verkar anse att de på något sätt är skyldiga att använda sin gåva, eller vad det ska kallas, i mänsklighetens tjänst utan ersättning. Att kräva betalning för utförda tjänster betraktas som "oandligt" och "världsligt" och sänker personernas trovärdighet.

En märklig inställning! Om nu någon skulle ha en medial förmåga kan jag inte inse varför vederbörande inte skulle få slå mynt av det, men det verkar vara så. Själv lever jag på min (världsliga) talang och det är det ingen som tycker är konstigt.

En fråga är förstås om dessa förmågor verkligen finns - men efterfrågan finns ju i alla fall.

retep
2013-08-27 13:34
#8

#5

Det är inte det att vi inte kan hitta en sanning! Men sanningen bakom allt ligger just bakom eller bortom allt!

Sanningen är Transcendent!

Det är när Sanning blir till sanningar som de får en roll och betydelse av ifrågasättanden och olika tyckanden. Det är då vi kräver bevis och vill ha verifierat en åsikt och en tro på eller om något.

Bevis kan vi få i många fall, men i andra fall inte!

Du tycks ju själv stå inför det när du säger "Det är väl så det ska gå till antar jag, att vi sakta accepterar saker"

Och i samma mening (tror jag att du menar), säger "och inte att medium kan tala med avlidna anhöriga. Det krävs nog mer "bevis" än så."

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

AliennaII
2013-08-27 14:57
#9

. . .och inte att medium kan tala med avlidna anhöriga. Det krävs nog mer "bevis" än så. 

Vad är orsaken till att medium påstår/tror att dom kan tala med avlidna anhöriga?

Det finns varken bevis, eller "bevis", för att det är avlidna anhöriga dom talar med.

Joppo
2013-08-29 14:09
#10

#9 _"Vad är orsaken till att medium påstår/tror att dom kan tala med avlidna anhöriga?"

_I fallen med kända spöksnackarna så handlar det nog främst om pengar. Blanda amatörerna tror jag mer det handlar om någon slags personlig tillfredsställelse, dvs att de inbillar sig att de har en speciell gåva samt att de får möjlighet att hjälpa människor. Det är iaf det intryck jag har fått av de "vanliga" spöksnackarna här på iFokus.

Tror inte du på spöksnack förresten? Jag har för mig att du skrivit det tidigare.

AliennaII
2013-10-09 23:34
#11

#10

Jovisst kan man snacka med "spöken". 

Men, varför tror medium att dessa "spöken" är avlidna anhöriga? Det måste ju finnas en orsak till, att man gissar/tror på just döda - och helt utesluter möjligheten att det kan vara någon annan.

[Starman]
2013-10-10 09:08
#12

#11

"utesluter möjligheten att det kan vara någon annan"

Eller något annat… 👻 som cold reading exempelvis. 🙂

Joppo
2013-10-13 19:30
#13

#11

"Men, varför tror medium att dessa "spöken" är avlidna anhöriga? Det måste ju finnas en orsak till, att man gissar/tror på just döda - och helt utesluter möjligheten att det kan vara någon annan."

Bra fråga. En gissning är väl att det finns mer pengar att hämta inom denna typ av "kommunikation" i förhållande till om andarna vore helt slumpmässiga. Jag antar att många som söker sig till medium gärna vill få kontakt med någon specifik anhörig.

Sen är det väl också så att människor sedan begynnelsen feltolkat massor av saker så att de ska passa in deras trosuppfattningar.

Annons:
AliennaII
2013-10-14 12:50
#14

Inget medium har haft något att invända mot Joppos teorier.

🙂

Upp till toppen
Annons: