Annons:
Etikettmedium
Läst 4206 ggr
Fjäril
9/15/13, 6:15 PM

Spådamer/Tarotlinjer

Jag vänder mig främst till dem som är "troende" men alla svar är självklart lika välkomna och intressanta.

Hur ställer du dig till spådamer eller tarotlinjer och alla dessa annonser man ser överallt? Är de seriösa? Kan de spå i framtiden, allihop? Eller kan man spå i framtiden över huvud taget?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[Sol69]
9/15/13, 6:18 PM
#1

Jag skulle aldrig kontakta en linje. tycker det är hutlöst att ta 20 kr i minuten för att hjälpa andra. 😕Och sen kan vem som helst sitta bakom telefonen och säga att denne är duktig på tarot men inte alls veta vad de pratar om.. 🤔

TezzD
9/15/13, 8:30 PM
#2

Jag är troende… men jag tror mer på att Kalle Anka finns på riktigt än att folk bakom en telefon som lägger kort skulle vara 100% ärliga, riktiga och duktiga… nepp, karl von anka priser har dom. Man kan inte ta så mkt för att verkligen hjälpa, man gör det enbart för pengar och då är man heller inte helt ärlig… Kalle Anka tror jag mer på på då.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Gronstedt
9/16/13, 3:31 PM
#3

#1 och 2: Det där tänkesättet förstår jag inte. Jag hjälper folk att förstå texter på språk som de inte kan läsa. Det får de slanta för och det tycker ingen är det minsta konstigt. Men när det handlar om att hjälpa någon annan att se in i framtiden eller i det fördolda, då ska det vara gratis. Varför? Inga andra tjänster är ju gratis här i världen.

Om de sedan verkligen kan se är en annan fråga, jag tvivlar. Jag utesluter inte att en och annan kanske kan se ett och annat, men jag tvivlar på att någon alltid kan se på beställning.

TezzD
9/16/13, 6:43 PM
#4

#3 och var sa jag att det ska vara gratis att "spå"? inga tjänster ska vara gratis då man faktiskt lägger ner sin tid på att försöka hjälpa😉

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Gronstedt
9/16/13, 6:51 PM
#5

#4: Du antydde att de tar för mycket betalt, i alla fall, och antydde att de borde idka sitt värv av lust att hjälpa, inte för vinnings skull.

TezzD
9/16/13, 7:10 PM
#6

20 :- per MINUT plus eventuella övriga kostnader ÄR enligt mig för mkt.
Självklart ska man vinna på det, men om man räknar med att en "normal" session oftast tar 1 timma så betyder det att timpengen är 1200:-
Och så vet man inte ens vad det är för människa i andra sidan av luren… man ser inga utbildningsbevis och det finns inga garantier alls på att det man får höra är svar från korten (som man inte ens vet om dom läggs) eller om det bara är rappakalja som dom säger till alla… eller hur…
Så jag tycker gott att minuttaxan skulle sänkas… för inte tusan tar jag 1200 spänn i timman för vägledning och rådgivning när jag gör det… alla ska ha råd med hjälp.--

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
[Sol69]
9/16/13, 7:13 PM
#7

Jag tycker att det är upp till var och en om de vill ta betalt eller inte för att lägga tarot. 🙂

Men 20*60 i minuten =1200 kr i timmen och de är mycket i timmen att betala.. 🤔

Fjäril
9/16/13, 7:26 PM
#8

Av de 20kr i minuten, som de flesta tar, tillfaller inte mycket av det till själva mediumet/spådamen eftersom de oftast är anställda av någon annan. Felet jag ser i det hela är att allt verkar handla om en business med visionen att bli rik, utan en tanke på vad de gör, eller varför.

Sajtvärd på Övernaturligt

jaerven
9/16/13, 9:28 PM
#9

#0

Jag skulle aldrig gå till ett medium jag inte själv känner till, eller fått rekommenderat av någon jag litar på. Det kan ju aldrig bli fallet med telefonlinje medier. Dessutom tvivlar jag mycket på hur seriösa dessa är, mycket med tanke på priset. 

Jag har fått kortläggningar, varit på seanser och varit med vid distanshealingar, så det är inte själva teknikerna jag reagerar mot utan bara att det inte känns riktigt. Och jag skall ju vara lite "synsk", så jag får väl lita på den känslan.😉

ru4real
9/16/13, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har för mig att man diskuterat detta tdigare på annan plats, men som jag ser det är det rent lurendrejeri. De vill bara ha så stor del av dina pengar som det bara är möjligt att få. Samma sak som sextjänsterna i telefon. Att tro på att ngn av dem är på riktigt är tyvärr att lura sig själv.

Om man har riktiga problem, borde man istället kontakta t ex en psykolog/terapeut, via sin läkare och komma undan med en kostnad på 160/besök tills man kommer upp i högkostnadsskyddet och det därmed blir gratis. Och dessa personer har en mångårig riktig och seriös utbildning bakom sig i hur man hanterar personer i livskriser och liknande, som de flesta charlataner i telefonen definitivt inte har.

Om man ser det som en kul grej, så anser jag att det kan vara ok, men om man har riktiga problem och funderingar får man antagligen sannare information från fröken ur (om hon nu lever kvar).

Magi-cat
9/20/13, 5:54 PM
#11

"I huvudet på en spådam"

eller

"Rapport från en spålinje"

Nu ska jag berätta om hur det är att vara spådam på en av de där förhatliga spålinjerna. Det har jag berättat lite om förut, på ÖN, så det är ingen världsnyhet, men första och enda gången här. :-)
Det var över sju år sedan jag slutade, så saker och ting kan ha förändrats, jag berättar bara om hur det vad för mig, då.

Man tjänar storkovan: Nej. De där fantasifulla uträkningarna om hur guldet trillar in i häxkistan stämmer inte. Av de ca 20 kronorna per minut går merparten till Telia. (enligt muntlig uppgift jag fick då.) Näst mest går till linjeägaren som oftast inte är identisk med spådamen. Minst får alltså själva spådamen. Fem kronor per minut om man betalade skatt själv, fyra kronor per minut om linjen gjorde det åt en. Det ringer inte heller hela tiden, kanske 2 - 3 samtal per timme var vanligt, ibland något mer. Mina genomsnittssamtal var på 3-4 minuter. Det låter lite, men man fick en väldig rutin på att snabbt lägga stjärnan, göra en sammanfattning och kommunicera kunden. Det gick heller inte att prata hur länge som helst. Efter en halvtimme bröts samtalet automatiskt. Man orkar inte heller vara skärpt och sitta och svara i telefon hela dagarna. Jag gjorde det i två timmarspass cirka tre dagar i veckan.

Oftast är det en person/företag som äger flera linjer. De här namnen "Madame Mim" och "Magica de Hex" spår din framtid osv är/var oftast fejk. Det kan vara samma som ligger bakom flera och själva Madame Mim finns inte, i alla fall inte där. Linjeägaren kanske inte själv har en aning om tarot, han tillhandahåller en linje helt enkelt.

Stackars hjälpbehövande som låter sig luras ringer spålinjer. Nej. De som ringde kunde vara precis vem som helst. Vanligen alldeles klara, rediga människor, som ni och vi, läraren, banktjänstemannen, egenföretagaren. Ha lite tillit till folk! De flesta tänker inte "Oj, vad jag mår dåligt, jag måste ta och ringa en spålinje". Inte var de så hjälpsökande och ömkliga som det ofta framställs. En del gjorde det som en kul grej, väninnan hade övertalat eller de ville dryfta en fråga. 18-årsgräns gällde och man fick vara lite lyhörd. Man hade också en lista med olika telefonnummer till hjälporganisationer, typ BRIS eller jourhavande medmänniska att snabbt hänvisa till om det skulle behövas. (Jag tror aldrig det blev aktuellt för mig) De flesta samtalen gällde kärlek…(Så mycket spruckna hjärtan det finns och så mycket ensamhet, även i tvåsamhet.) 

Spågummorna är medvetna lurendrejare. Om det förekommer är det förmodligen ytterst sällsynt. Det finns nog bättre och snabbare sätt att lura till sig pengar, om det är det man är ute efter. Vem tänker "Jag måste ha lite cash, jag tar och blir spådam på en tarotlinje!"?
För mig personligen var det ett sätt att använda mina kunskaper om tarot och symboliken (samt övriga kunskaper) och få nytta av det och göra nytta. För, tänk, ännu så här långt efteråt med eftertanke och facit i hand är jag i huvudsak nöjd med och t.o.m. i vissa fall stolt över vad jag uträttade. Jag vill inte ge några exempel, men gånger när jag faktiskt gjorde skillnad har fastnat i minnet. 

Skulle jag alltså rekommendera någon att ringa spålinje? Nej! Man vet aldrig vem man hamnar hos och samtalet kan aldrig ge lika mycket som en personlig kontakt. Vill man ha kontakt med medium/spådam, gå då på rekommendationer, tala i förväg med honom/henne, lyssna på hur hon resonerar, känn efter med magkänslan att ni är på samma våglängd. Och naturligtvis, fråga om pris. Verkar det rimligt och finns det nöjd-kund-garanti?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
9/20/13, 7:55 PM
#12

"tala i förväg med honom/henne"

Från dolt nummer, kan vara värt att tillägga, eftersom det finns möjlighet för personer att leta upp mycket information om vem som helst nuförtiden bara genom att veta numret till personen.

Magi-cat
9/21/13, 7:56 AM
#13

Ja, tänk vad de kan "nuförtiden".

Själv föredrar jag den gamla sortens numerologi och min vältrimmade kristallkula. Långsamt men säkert; ävensom miljövänligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: