Annons:
Etikettnyheter
Läst 2426 ggr
OlgaMaria
8/23/13, 2:29 PM

Inte längre död

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
JonasDuregard
8/23/13, 8:56 PM
#1

Den enklaste förklaringen torde vara att läkaren gjorde ett misstag, men det finns en hel drös andra förklaringar som ryms gott och väl inom det vi vet om människors fysiologi. Att hoppa direkt till slutsatsen att det är ett mirakel (i religiös bemärkelse) känns minst sagt förhastat.

Det här med "läkarna vet inte hur det hände" är en otroligt missvisande platityd. I de flesta fall vet inte läkare hur saker händer i kroppen - man kan ha flera olika tänkbara orsaker men oftast går det inte att helt utesluta alla utom en. Man förvrider osäkerhet om vilken av flera tänkbara orsaker som är riktig, till att det inte finns någon tänkbar orsak.

Så man kan nästan alltid dra till med saker som "läkarna förstår inte hur det hände" för att krydda en artikel. Man kan också säga att till exempel att läkarna blir förvånade, och det stämmer så klart på samma sätt som man alltid blir förvånad när något osannolikt händer, som att vinna på lotto till exempel.

OlgaMaria
8/24/13, 9:04 AM
#2

Läs mer http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17342738.ab Man kan ju tycka att han åtminstone borde ha grava hjärnskador då hjärtat stått stilla i 45 min. Men det har han inte :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JonasDuregard
8/24/13, 9:14 AM
#3

#2 "Man kan ju tycka att han åtminstone borde ha grava hjärnskador då hjärtat stått stilla i 45 min. Men det har han inte :)"

Det är inte otänkbart, även om de fall man känner till oftast förknippas med nerkylning.

En mycket enklare förklaring är som sagt att hjärtat inte stannat under så lång tid. Det står inte vad de använde för metod för att mäta pulsen.

OlgaMaria
8/24/13, 9:38 AM
#4

Hjärtfrekvensmätare bland annat. På den kunde de se hans första hjärtslag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JonasDuregard
8/24/13, 11:04 AM
#5

#4 Källa på det? (Jag säger inte att du har fel, jag undrar bara var du läst det)

Det utesluter hur som helst inte den i min mening mest sannolika förklaringen: Att det var ett mätfel.

OlgaMaria
8/24/13, 11:16 AM
#6

#5 De sa det i videoklippet som var på Aftonbladet. 

Men hur skulle du förklara ett mätfel? 

Han var uppkopplad med EKG, och dessa maskiner kan absolut tappa kontakten ibland men vanligen inte under långa perioder utan att man kan åtgärda det. Dessutom lär de ju ha mätt manuellt (känt efter puls) många gånger om. Jag tycker det verkar konstigt att man misstar sig med en person som är konstant övervakad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
JonasDuregard
8/24/13, 11:44 AM
#7

#6 "Jag tycker det verkar konstigt att man misstar sig med en person som är konstant övervakad."

Hade det hänt en gång i veckan hade det varit mycket konsigt. Att det händer en gång på 20 år är inte alls konstigt.

Men det är fullt möjligt att hjärtat hade stannat och han var kliniskt död (inte samma sak som att vara död, vilket också innebär hjärndöd). En sak som ju framgår i videon är att under de 45 minuterna så hade han både respirator och fick CPR, så hjärnan var inte utan syretillförsel (då borde han som du säger fått hjärnskador).

Visst hade killen fantastisk tur och något sådant här är extremt ovanligt, men de som anser att det krävs något slags gudomligt ingripande för att det ska ske har i min mening en allt för snäv bild av verkligheten.

OlgaMaria
8/24/13, 12:14 PM
#8

Eller så har de som inte kan föreställa sig ett mirakel en för snäv bild av verkligheten. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JonasDuregard
8/24/13, 12:25 PM
#9

#8 De två utesluter inte varandra (båda grupper kan vara trångsynta). Men frågan är om det verkligen finns någon som inte kan föreställa sig mirakel.

Det är jättelätt att föreställa sig att det var ett mirakel. Eller att det var aliens eller CIA som ligger bakom allt ihop. Men om man låser sig vid någon av de förklaringarna, och bestämmer sig för att naturliga förklaringar inte är tänkbara, då är man trångsynt.

Så självklart kan jag föreställa mig ett mirakel, eller en hel rad andra uppfinningsrika förklaringar, men jag tycker alla förklaringar som förutsätter något obevisat är mindre troliga än förklaringar som bara förutsätter bevisade faktum.

retep
8/24/13, 12:38 PM
#10

Enligt min mening är Gud och det gudomliga ingripet i allt som sker! Så varför inte i det här fallet?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Maria
8/24/13, 2:20 PM
#11

Nu vet jag inte hur det är i andra länder men här i Sverige så har vi ju hjärndödbegreppet så det här med att hjärtat slår har inte längre med döden att göra. Kliniskt alltså.

Visst är det märkligt att inte pulsen visats via EKG men det kan finnas förklaringar och att man inte känner en ytterst svag puls är heller inte så väldigt märkligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[mwetterstrand]
8/24/13, 4:03 PM
#12

Det är ju fantastiskt att gud ingriper i detta fall, men glömmer de runt 9 miljoner barn varje år som dör av svält, sjukdom, våld etc. Hen kanske skulle se över sina prioriteringar?

retep
8/24/13, 5:18 PM
#13

Kanske är det inte Gud utan vi människor som glömmer att ta hand om varandra och varandras barn! Och kanske är Gud inte någon! Inte någon annan som vi kan skylla på!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
OlgaMaria
8/24/13, 5:29 PM
#14

#12 Han kan ju ringa dig och få lite tips… :)

Nä men. Jorden är människans rike och här styr vi. Men överallt där Gud får vara Gud kan under ske.

Men, it's not over til it's over. Vi tror att this is it, men det här är bara en liten del av berättelsen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[mwetterstrand]
8/24/13, 9:11 PM
#15

#14

Han kan ju ringa dig och få lite tips… :)

Har han mitt nummer tror du?

Nä men. Jorden är människans rike och här styr vi. Men överallt där Gud får vara Gud kan under ske.

Åh fan, så du menar att föräldrarna till alla dessa barn inte tillåter gud komma och hjälpa dom?

Men, it's not over til it's over. Vi tror att this is it, men det här är bara en liten del av berättelsen. 

Hur vet du det?

CherryLenore
8/25/13, 9:52 PM
#16

Kroppen är en fantastisk konstruktion, kan den inte få lov att vara det utan gudomligt ingripande?

Thomthom
9/7/13, 6:11 PM
#17

Gud ingriper kanske inte på ett för människor aktivt och tillräckligt tillfredställande sätt. Betyder det att Gud inte finns? Att Jesus inte var hans utsände son?

Som människa kan jag inte förstå Guds storhet. Att tro är vägen fram, det är allt vi kan. Att lita på Guds vilja kan ibland vara mycket svår, men den är den rätta och sanna, hur svårt det än kan tyckas vara att förstå. Det är min tro och den skänker mig tröst.

Låt oss alla visa respekt för varandras känslor.

Vänligen,

Thomas

Thomthom
9/7/13, 6:15 PM
#18

 För att också hålla sig mer till ursprungsfrågan - det här ett tecken på mirakel. Mannens överlevande finner sin förklaring i en långt större sanning än vad vetenskapen förmått förklara.

Blir lycklig att läsa om sådana här fall, där Gud griper in och ger oss människor förståelse för sin perfektion.

Vänligen,

Thomas

Gronstedt
9/9/13, 12:01 PM
#19

#10: Då är det ju precis lika mirakulöst med misslyckade återupplivningsförsök, och därmed blir mirakelbegreppet meningslöst.

#17, 18: För mig är en sådan gud, som petar lite här och där för att visa fram sin storhet, utan att vara konsekvent eller ta ansvar, en ytterst obehaglig entitet. Det skulle aldrig falla mig in att bekänna mig till, och ännu mindre att tillbe, en gud som bar sig åt så!

retep
9/9/13, 1:33 PM
#20

Gronstedt!

Det är inte jag som säger något om mirakel!

Men du har rätt i att Gud också är inbegripen i "misslyckade återupplivningsförsök"

Som jag skrev tidigare så är Gud inte, någon, som vi kan skylla på!

Så din kommentar till #17 och 18 har ju ingen relevans alls!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Thomthom
9/9/13, 5:31 PM
#21

Nja, jag välkomnar kommentaren, och den refererade till mitt inlägg.

Jag är helt inne på reteps spår, Gud väljer inte vad och vem som ska "räddas". Gud är intelligensen vi inte ser, men för det tror jag inte Gud ingriper lite här och var. Våra handlingar ligger till grund för vad som sker. Även om det tycks oerhört svårt att se logiken i det.

Vänligen,

Thomas

[Starman]
9/13/13, 12:06 AM
#22

#21

Tror du att Gud har en plan?

(Edit; var förut "Har Gud en plan?" men jag kom på att den frågan är ju omöjlig att svara på såvida man inte har direktkontakt med Gud.)

Upp till toppen
Annons: