Etikettandar-spöken
Läst 3395 ggr
Fjäril
2013-09-03, 09:52

Det här med andar och spöken!

Diskussionen har varit på tal tidigare, om inte här, så på andra sajter men den tåls att plockas fram då och då.

Jag funderar på varför såpass många människor tror på spöken, eller tror sig haft någon form av kontakt, om det nu inte existerar något sådant (enligt andra)?

Det finns ett par studier, bland annat den här, där det sägs att var femte person tror på spöken. Varför tror de på spöken? Robert Hahn skriver om studien också. Här är en äldre artikel i ämnet hur många som tror.

Ni som inte gör det, tror på spöken alltså, vad är er teori till att människor upplever "övernaturliga" saker? Eller ni som har haft en tro? Ofta förklarar också flera personer att de upplevt samma saker (vi kan ta Det Okända som ett exempel). Hur kommer det sig?

Jag tror inte att det handlar om att man så gärna vill tro på något mer för att det skulle kännas bättre. Ej heller att vi är mer vidskepliga.

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
2013-09-03, 10:33

"Ni som inte gör det, tror på spöken alltså, vad är er teori till att människor upplever "övernaturliga" saker?"

Psykologi. Svårt att sammanfatta i ett inlägg, antagligen är det ganska olika för olika människor. En del ljuger säkert (men jag tror det är ovanligt). Andra ser det de vill se.

En del psykiatriska diagnoser leder till att man upplever att man har övernaturliga förmågor (det tror jag är mindre vanligt, men vanligare än att de ljuger).

"Ofta förklarar också flera personer att de upplevt samma saker (vi kan ta Det Okända som ett exempel). Hur kommer det sig?"

Endera har de väl sett samma sak (som inte nödvändigtvis är ett spöke för den sakens skull) eller så har de påverkats av varandra (eller av populärkultur till exempel).

Jag skulle egentligen påstå raka motsatsen mot det du säger: Upplevelserna skiljer sig milsvitt mellan människor och det finns ingen samlad bild som täcker en avsevärd del av de påstådda spökena.

Fjäril
2013-09-03, 10:41

"Psykiatriska diagnoser"

Nej det skulle jag inte hålla med om, då skulle en väldigt stor del av befolkningen lida av någon form av diagnos, och det låter väldigt osannolikt - och dömande! För att vara dömande tillbaka kan det ju vara så att de som inte tror, har någon form av psykiatriska diagnoser 😃 Nej skämt och sido.

Jag skulle vilja påstå att jag vet flera personer, även dem som inte tror tror, säger sig ha sett och upplevt saker, ofta tillsammans i grupp, vilka de inte kan förklara. Att flera personer ser/hör/upplever samma saker, det händer bara inte av en slump.

Ljuger gör nog ingen, varför skulle man/de göra det? 🤔

Nu var i och för sig inte min vision att försvara något, utan lyssna till andra teorier. Så vi kan låtsas att det här inlägget inte existerar 😎

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Gronstedt
2013-09-03, 10:50

Jag tror att det handlar om val - man tolkar sina upplevelser utifrån vad man vill tro. Vill man inte tro på andar så tror man att vibrationerna från en förbipasserade bil får ett glapp i strömbrytaren att slutas och tända lampan i ett tomt rum. Vill man tro på andar så tror man att det är en ande som tänder.

Så frågan kanske snarare är varför så många vill tro på andar och spöken.

Fjäril
2013-09-03, 10:58

Men att tro på något handlar inte bara om vibrationer från bilar! Det finns otroligt många människor som verkligen anser sig uppleva saker. De ser, hör, känner och så vidare. Alla dessa är inte knäppa (du skrev inte så).

Jag kan villigt erkänna att de finns människor som berättar om saker som verkligen kan få en att höja på ögonbrynen. Visst, vem är jag att döma, det är deras upplevelse. Det finns också människor som är psykiskt sjuka, men så finns det också dem som inte har livlig fantasi, eller är psykiskt sjuka, som upplever saker, ur "friskt tillstånd". Det är detta jag menar, det handlar inte om att vilja tro på saker.

JonasDuregard
2013-09-03, 11:00

#2 "Nej det skulle jag inte hålla med om, då skulle en väldigt stor del av befolkningen lida av någon form av diagnos"

Suck. Jag skrev ju att jag tror det är en ovanlig förklaring. Hur kunde du helt missa det? 🤔

Men jag är säker på att det förekommer.

Men du har rätt i att en ganska stor del av befolkningen har psykiatriska problem, men jag tror som jag redan skrivit (klart och tydligt) att det inte är den vanligaste anledningen till att folk ser spöken. 

"och det låter väldigt osannolikt - och dömande!"

Det du skrev låter osannolikt - inte det jag skrev.

Det är inte dömande tycker jag, men det beror så klart på vad man har för erfarenhet av och inställning till psykisk sjukdom.

"Ljuger gör nog ingen, varför skulle man/de göra det? Funderar"

För att få uppmärksamhet/pengar/youtube-klick till exempel.

Vi vet att det finns människor som ljuger om det här sakerna, frågan är bara hur vanligt det är. Jag kan ge dig flera exempel på medium som ljugit om sin kontakt med andevärlden (det går så klart inte att bevisa att de helt saknat genuin tro på spöken).

Gronstedt
2013-09-03, 11:02

#4: Jag förnekar inte alls att folk upplever saker. Jag menar bara att i situationen med lampan upplever en "troende" en mystisk närvaro som tänder ljuset, medan en "icke troende" upplever en defekt strömbrytare. De fysiska händelserna är likadana men personernas upplevelse blir olika. 

Ungefär som att en person kan tycka det är kallt och en annan att det är varmt, trots att termometern visar lika många grader.

JonasDuregard
2013-09-03, 11:07

#6 Kärnfullt 👍

Fjäril
2013-09-03, 11:13

"Suck. Jag skrev ju att jag tror det är en ovanlig förklaring. Hur kunde du helt missa det?" 🤔

Och jag spann vidare på den eftersom du tog upp det. Ovanligt eller inte ovanligt, det kunde vara ett alternativ.

"Vi vet att det finns människor som ljuger om det här sakerna, frågan är bara hur vanligt det är. Jag kan ge dig flera exempel på medium som ljugit om sin kontakt med andevärlden (det går så klart inte att bevisa att de helt saknat genuin tro på spöken)."

Det finns människor som bedrar, hittar på och ljuger, men det finns också dom som tror, utan att tjäna pengar på det. Människor som inte är Medium. Jag talar om "vanligt" folk.

Jo men det är alldeles riktigt, fast det finns väl en hel del andra upplevelser än ljusfenomen och värme? Och om vi nu tar de exemplen, och om det handlar om någon som egentligen inte tror på något, men inte är en ateist, varför skulle de få känslan av något övernaturligt?

JonasDuregard
2013-09-03, 11:23

#8 "Och jag spann vidare på den eftersom du tog upp det. Ovanligt eller inte ovanligt, det kunde vara ett alternativ."

Nej, så var det inte. Du skrev "Nej det skulle jag inte hålla med om, då skulle en väldigt stor del av befolkningen …". Det du skrev var alltså att det jag skrev inte kan stämma, för då skulle en väldigt stor del av befolkningen behöva vara psykiskt sjuka - trots att det egentligen är motsatsen mot vad jag skrev!

Jag skrev att psykisk sjukdom kan vara en, ovanlig, anledning. Jag betonade att det nog finns många olika anledningar. Men i ditt svar har du plockat ut orden "Psykiatriska diagnoser" och svarat som om jag hade framhållit det som den enda förklaringen.

Jag tror du läste och svarade på det du ville läsa snarare än det som stod, och istället för bortförklaringar så är det nog läge att backa om det nu.

"Det finns människor som bedrar, hittar på och ljuger, men det finns också dom som tror, utan att tjäna pengar på det."

Det var väl ungefär det jag skrev: Några ljuger - de flesta gör inte det.

Gronstedt
2013-09-03, 11:27

#8: Ett exempel ur verkligheten 🙂.

När jag var yngre var jag mörkrädd. Jag visste, verkligen VISSTE att det fanns varulvar i skogen och att den otrevliga känslan som svepte ut från mörka källartrappor berodde på att mördades andar låg i försåt därnere. Om jag vaknade på natten kunde jag vara paralyserad av en ond, mörk kraft som hindrade mig från att stiga upp trots explosionsfylld blåsa. Varje kattöga i mörkret var ett monster, varje prassel ett odjur, varje kalldrag en ande.

När jag flyttade ut på landet bestämde jag mig för att inte vara mörkrädd mer. Nu är skogen full av skygga och intressanta djur, ur källare sveper sval luft som luktar källare och om jag vaknar på natten så njuter jag av att röra mig i mörkret utan att tända. Ser jag kattögon i mörkret säger jag "Hallå Tuffs!", prasslar det så tittar jag efter vad det är, kommer det kalldrag så försöker jag hitta vilket fönster isoleringsremsan har gett sig i.

Det som ger övernaturlighetskänsla är nog ofta väldigt små saker som man inte kan vara riktigt säker på att man verkligen upplever, saker som försvinner när man försöker få tag i dem. Prasslande smådjur tystnar när man rör sig och kalldrag slutar kännas när man ändrar ställning. Eller så kanske det är en kontaktsökande ande som drar sig tillbaka när man inte längre sitter stilla med öppna sinnen …

Fjäril
2013-09-03, 11:28

"Det var väl ungefär det jag skrev: Några ljuger - de flesta gör inte det."

Om några ljuger och de flesta inte gör det, vad är det då som gör att de som inte ljuger, upplever saker? Du skriver att de ser vad de vill se, men dem som ibland har sett och hört saker, utan att ha velat detta, kanske inte ens lagt en tanke på spöken, vad kommer det sig?

JonasDuregard
2013-09-03, 11:30

#11 "Du skriver att de ser vad de vill se, men dem som ibland har sett och hört saker, utan att ha velat detta, kanske inte ens lagt en tanke på spöken, vad kommer det sig?"

Jag förstår inte riktigt frågan. Jag ser och hör "saker" varje dag, det är en del av livet.

Fjäril
2013-09-03, 11:32

Starkt att du bestämde dig så 👍

Det är en anledning, att man är mörkrädd och i just mörker framträder helt andra saker än i dagsljus (gardiner ser annorlunda ut, matten har ett märkligt mönster och så vidare) men så finns det dem som upplever att tv:n sätts på, lampan släcks (kan ha med elektroniken att göra), ljud (fotsteg) på ovanvåningen, dörrar som öppnas (långtsamt, ej tvärdrag), någon som "tar på dem" och så vidare. Vad är det för upplevelser, ofta förekommande utan "egen vilja".

Obs, det är inte mina egna erfarenheter.

Fjäril
2013-09-03, 11:34

Fast du vet att jag inte menar så, utan syftar på ditt inlägg i #1 "Andra ser det de vill se"

Dom som inte vill se, alltså inte alltid får allt till att vara övernaturligt, och dem som inte ljuger, varför upplever de saker som inte går att förklara, enligt dem?

Gronstedt
2013-09-03, 11:40

#13: Tja, jag känner något osynligt som rör vid mig varenda dag den senaste tiden! Det känns i huden och musklerna som om något stryker över dem, även mot kroppsdelar som är under täcket eller vilar mot underlaget. Ibland nyper det till så det gör så ont att jag vill skrika. Nypsmärtan kommer oftast kring ryggslutet eller på lårets insida.

Detta är verkliga upplevelser, jag känner det just nu, mot ansiktet, ryggen, benen. Jag driver inte med er.

Hur skulle den som tror på andar tolka det?

Hur skulle den som inte tror på andar tolka det?

Jag berättar lite senare hur jag tolkar det 🙂.

Fjäril
2013-09-03, 11:45

Det låter nog inte som något övernaturligt, du har kanske träningsvärk eller är förkyld 😃

Gronstedt
2013-09-03, 11:53

#16: Brukar du drabbas av "spökhänder" när du är förkyld 😮?

Jag kan tillägga att de klämmer åt strupen på mig ibland också …

Fjäril
2013-09-03, 11:55

Nej det har jag nog aldrig varit med om 🙂

Gronstedt
2013-09-03, 12:08

Om jag var en ondare människa än jag faktiskt är skulle jag lägga denna fråga på några av de sajter som vänder sig till människor som tror på andar och fråga hur de tolkar saken😮.

Om du vill får du gärna länka hit från Övernaturligt, ifall någon där vill försöka sig på en tolkning. Men gör det inte om du tror att de kommer att tycka att jag driver med dem!

Fjäril
2013-09-03, 12:18

"Men gör det inte om du tror att de kommer att tycka att jag driver med dem!"

Risken är nog stor, att de tror det, tyvärr. Dessutom är de flesta där (inne) inte intresserade av den här sajten, eller de som är det, vet redan om den 🙂

Varför inte starta en tråd på ÖN och fråga dem själv, och vad de anser om det du upplever, om du nu söker ett "sådant" svar och är uppriktig med din fråga förstås - annars har jag hört att de har en arg Sajtvärd där (hon är inte klok någonstans) som kanske går in och gapar hej vilt 😃 😎

JonasDuregard
2013-09-03, 12:21

#14 "varför upplever de saker som inte går att förklara, enligt dem?"

Jag har fortfarande lite svårt att förstå frågan. Varför upplever människor saker? "Varför" kan betyda olika saker.

Vi har bara de ögon och öron vi har, vi kommer alltid råka ut för saker som vi inte känner till förklaringen till - helt enkelt för att våra sinnen är begränsade. De flesta saker vi är med om men inte vet förklaringen till tänker vi inte så mycket på, men ibland får en del för sig att något de inte vet förklaringen till inte ens kan ha någon förklaring (eller i alla fall inte någon naturlig förklaring). Varför de får det vet jag inte, och det är väl det som är frågan.

Ju mindre man vet desto mindre kan man förklara antar jag 🙂.

Gronstedt
2013-09-03, 12:26

#20: Hm, jag provar. Sajtvärden får väl kasta ut mig om det behövs 🙂.

Fjäril
2013-09-03, 12:28

👍

Gronstedt
2013-09-03, 12:33

#21: "Ju mindre man vet desto mindre kan man förklara antar jag"

Men den "troende" som vet lite säger Oo, det måste vara ett spöke!, medan den "otroende" som vet lite säger Äsch, det finns säkert en naturlig förklaring.

[Memento Mori]
2013-09-03, 12:45

Som några redan har sagt så tror jag också att det är väldigt svårt att få ett riktigt svar på varför människor upplever "oförklarliga" händelser på helt olika sätt.

Själv så har jag en tv som kan starta sig själv lite ibland, jag ser det som tekniskt fel medans någon annan skulle kunna se det som att någon typ av spöke eller ande startar tvn (tex. så startade den upp en gång precis i tid till "Det okända" Skämtar).

Neutralis
2013-09-07, 21:56

Ni som inte gör det, tror på spöken alltså, vad är er teori till att människor upplever "övernaturliga" saker? Eller ni som har haft en tro? Ofta förklarar också flera personer att de upplevt samma saker (vi kan ta Det Okända som ett exempel). Hur kommer det sig?

Själva grunden tror jag är brist på utbildning och därmed brist på källkritik. Enligt mig och alla troende jag träffat(många), så är det medelålders kvinnor utan någon vidare utbildning som står för större delen av denna andetro. 

Media har drivit upp intresset för andevärlden(Det okända m.m) och det går hem i stugorna på framförallt bruksorter där utbildningsnivån generellt är lägre. Det kan jag konstatera efter att jag bl.a märkt att seanser drar mer folk på bruksorter än i städer med universitet.

Att tro på spöken tror jag är en del av rädsla för det okända, och det man är rädd för borde man ju tro på… Annars vore man inte rädd. Det finns nog nedärvt hos oss alla att vara rädd för det okända.

Besökare på seanser och sittningar har ingen chans att vara objektiva i sin bedömning av vad de upplever… De får sig en resa oavsett om det är coldreading, hotreading, barnumuttalanden eller vad fanken som helst som kan vilseleda besökaren… Är man naiv så går man på det.

Jag tror att vi kommer se en drastisk förändring i andetron om 20-30 år när dagens 60-70-talister börjar försvinna. Då kommer en välutbildad generation som många av dem har lärt sig att ifrågasätta konstiga påståenden.

retep
2013-09-08, 00:03

#26 Ja tänk om det blir så om 20-30 år? Och då gärna också att alla fördomsfulla förståsigpåare då är välutbildade nog att inte komma med konstiga påståenden.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Mia-Li]
2013-09-08, 10:21

Nu måste jag bara inflika.
Vad har utbildningen med detta att göra?🤔Jag känner en del högutbildade som tror på andevärlden. Så detta går liksom inte ihop.

Och om 20-30 år så tror jag inte att det kommer att förändras åt det hållet att man inte tror längre.
Utan jag tror mer på att folk börjar upptäcka saker.

retep
2013-09-08, 11:03

Heja dej Mia-Li Även om man är kritisk och inte tror på det vi kallar övernaturligt. Så är det ganska arrogant att peka ut en viss grupp och skylla på brist på utbildning!

[Mia-Li]
2013-09-08, 11:15

#29 Nä jag anser att utbildning inte har med att göra om man tror på andar eller nåt annat.
Även en högutbildad person kan tro.

Loris M
2013-09-08, 12:39

Neutralis,

menar du att ex. 80-talister är i större utsträckning högutbildade än 60- och 70-talister. Det var intressant! Jag har inte sett några sådana undersökningar, men det kan hända att jag missat det. Sedan tänker jag att det alltid kommer att finnas de som väljer att inte läsa vidare samt att 70- och 80-talisternas "försvinnande" inte innebär en ny generation av vetenskapligt upplysta.

Jag är 70-talist, högutbildad och andligt troende. Tycker att det går alldeles utmärkt att kombinera. Jag har två högskoleexamen, en på grund- och en på avancerad nivå, samt en filosofi magisterexamen. Mina utbildningar är jag glad, tacksam och stolt över, men det var inte liksom som så: "Grattis, du är högutbildad nu och kan förkasta alla de där dumheterna som att tro på andar!". Min tro på att själen existerar är fortfarande lika stark som inann jag utbildade mig. Jag ser inte på världen enbart genom mina utbildningar även om dessa självklart bidragit till att jag fått nya insikter, nya perspektiv och omvärdera många saker. På samma sätt kan man möta människor, uppleva saker som också bidrar till att man omvärderar sin verklighet. Utbildningen blir ju bara en pusselbit. Bara ytteligare ett sätt att se på världen.

Jag tror precis som du att det kommer att ske drastiska förändringar när det gäller andlig tro, om 20-30 år, men tror snarare som Mia-Li att det kommer att gå åt andra hållet än vad du verkar hoppas. Det kommer att vara mer accepterat med andlig tro och det kommer inte att uppfattas som dårskap som idag. Man kan inte dra en tydlig gräns mellan vansinne och förnuft och många filosofer genom tider har filosoferat runt det. Det "normala" är alltid historiskt och kulturellt bundet. Just nu i detta samhälle är det inte normalt att tro på andar.

Tänker också på forskning och att man ex. inom samhällsvetenskaplig forskning efterfrågat andra metoder än de etablerade som är ju naturvetetenskapliga. Problemet blir ju att man då försöker mäta det omätbara när man ska undersöka olika fenomen och människors tankar och upplevelser. Inom postmodern forskning har man utvecklat olika metoder, ex. diskursanalys som i större utsräckning kan besvara forskningsfrågor inom sammhällsvetenskap. Men det betraktas forfarande som kontroversiellt inom forskarvärlden på många håll. Det ses av många som ett direkt hot mot det annars helt "objektiva" vetenskapen.

Det här jag skriver kan verka lite OT, men jag tror att det ändå hänger ihop. När det blir mera accaepterat att tänka utanför ramarna inom forskarvärlden så blir det kanske också mer accepterat utanför den.

En av anledningar att jag tittar in här är att jag är intresserad av vad andra "som inte är som jag" har för funderingar kring det jag tror på. Jag tror inte på allt inom andlighet och är ex. mycket kritisk till att andlighet blivit så kommersiell. Därför är det viktigt att vara öppen för andra sätt att tänka och inte låsa sig fast i sin övertygelse som ex. andligt troende. Det borde fungera åt andra hållet också, tänker jag. Om man är icke troende, så borde man också kunna vara öppen för andra sätt att tänka och se på världen än genom vetenskapen och genom evidens.

Så att sträva efter en värld där alla är högutbildade och inte tror på något som inte kan bevisas är inte så strävansvärt enligt mig. Det skulle vara en värld som avsevärt reducerar och begränsar vår kreativitet, fantasi och vår utveckling.

Neutralis
2013-09-08, 14:31

Hehe, misstänkte att mitt tyckande skulle skapa vissa protester.😃

Jag skriver utifrån min erfarenhet när det kommer till främst seansbesökare och sittningar. Där har jag över ett tiotal år sett människor komma och gå. Och visst är det allra vanligast med lågutbildade kvinnor i 40-50 års åldern. De som säger att det är fel, har förmodligen inte varit på så många sådana tillställningar, utan protesterar bara för att jag har pekat ut en grupp.

Fjäril
2013-09-08, 15:03

Hur det ser ut på seanser vet jag inte, men att det skulle vara mest lågutbildade, eller dem med brist på utbildningar som är troende, var nog det roligaste jag hört 😂😎

Får nog göra en undersökning på ÖN tror jag 🎧

Loris M
2013-09-08, 15:17

#32 Fast nu känns det som att du försöker smala av gruppen som du från början pekade ut. Jag upplevde när jag läste ditt inlägg att du pratade om andligt troende generellt. Seanser tar du upp senare. Nej, jag har aldrig varit på "sådana tillställningar" men det är egentligen inte enbart ditt utpekande som jag reagerar på.

Jag har försökt att belysa det här från flera olika synvinklar och jag önskar att du kunde bemöta något av det jag skrev. Ex. på vilket sätt utbildning hänger ihop med andligt troende? Varför tror du att de som är födda efter 70-talet har en högre utbildning? Varför tror du att de kommer att förkasta den andliga tron?

[Mia-Li]
2013-09-08, 15:18

På de seanser jag vart på har det vart alla åldrar från kanske 17 till kanske 80 år. Både av kvinnligt och manligt kön och ett flertal av de känner jag och dessa är både högutbildade och lågutbildade.
Så jag vet inte vilka seanser du gått på då, Neutralis.

Neutralis
2013-09-08, 16:01

Vadå försöker smalna av? Jag skriver utefter vad jag upplevt och har erfarenhet av, sen om du har bekymmer med det, är inte mitt problem.

Varför tror du att de som är födda efter 70-talet har en högre utbildning? Varför tror du att de kommer att förkasta den andliga tron?

Jag tror att det är så att bl.a. källkritk som nuförtiden lärs ut tidigt i skolan, kommer att göra människor lite mer allmänt skeptisk till seanser och sittningar m.m. De inser förhoppningsvis att det inte räcker att påstå sig ha kontakt med andevärlden, utan kan förhoppningsvis bättre avgöra vad som är sannolikt i samband med dessa fenomen. Inte lika naiva hoppas jag på.

Ja, jag vet att jag snöat in på seanser och sittningar… Men det är vad jag har erfarenhet av i samband med andligt troende. Utanför dessa kretsar vet jag inte riktigt hur det ser ut. 

Ok Mia… Kan det möjligtvis hända att det var ett känt medium från TV, typ Terry Evans? Annars på de mer vanliga seanser utan TV-medium, så har jag svårt att tänka mig att det varit som du skriver.

[Mia-Li]
2013-09-08, 16:27

Ok Mia… Kan det möjligtvis hända att det var ett känt medium från TV, typ Terry Evans? Annars på de mer vanliga seanser utan TV-medium, så har jag svårt att tänka mig att det varit som du skriver.

Nej…det var inte alls Terry utan en annan mindre okänd.
Varför är det så konstigt att det är som jag skrev? Det var så och flera gånger till och med.

Fjäril
2013-09-08, 16:35

Det är väl klart att de flesta som tror på "spöken" inte är outbildade eller över 40 för den delen heller. Det låter som om de outbildade är mer eller mindre korkade med sådant resonemang. 

Jag tror också att fler och fler blir troende, eller tror på något.

Neutralis
2013-09-08, 16:58

Varför är det så konstigt att det är som jag skrev?

För att det helt enkelt inte stämmer med vad jag har sett genom åren.

Det är väl klart att de flesta som tror på "spöken" inte är outbildade eller över 40 för den delen heller.

Varför är det så klart? Enligt min erfarenhet så är det just så.

Det låter som om de outbildade är mer eller mindre korkade med sådant resonemang. 

Där kom den gamla slagdängan. Det är väl snarare så att de outbildade… Är mindre utbildade.😉 De behöver inte vara korkade för det, men kanske inte har samma förutsättningar att bedöma information… Kanske? Det är väl inte hela sanningen, men kanske en del av den? Jag funderar högt och inser samtidigt att det skapar irritation.

Annars tycker jag nog att många är korkade överlag när det kommer till spöken m.m. Jag tycker att jag själv många gånger har varit korkad , när jag tänker tillbaka.

Fjäril
2013-09-08, 17:04

"Där kom den gamla slagdängan"

Fast nog måste du hålla med om att det låter/lät bra underligt? "De som är troende är outbildade". Vad är det för knasig kategori 🤔😎

"Varför är det så klart? Enligt min erfarenhet så är det just så."

Det är jätteklart för min del efter som min erfarenhet säger något annat. Jag kan rabbla en hel lista på utbildade och UNGA människor som tror på spöken, det du 😉

[Mia-Li]
2013-09-08, 17:13

"För att det helt enkelt inte stämmer med vad jag har sett genom åren."

Så bara för att DU inte sett detta, så stämmer det inte?
Men om andra sett detta då? Ljuger vi då?

Loris M
2013-09-08, 17:13

#36 Vadå försöker smalna av? Jag skriver utefter vad jag upplevt och har erfarenhet av, sen om du har bekymmer med det, är inte mitt problem

Nej, jag har inga bekymmer med det. Skriver bara hur jag tolkat det du skrivit. Men på tal om egna erfarenheter, hade jag varit taskig så skulle jag kunna säga: "Vad då egena erfarenheter? Har du några vetenskapliga bevis?". Men nej, det blir lite tråkigt och meningslöst så jag avstår från frågan. 😛

Jag tror att det är så att bl.a. källkritk som nuförtiden lärs ut tidigt i skolan, kommer att göra människor lite mer allmänt skeptisk till seanser och sittningar m.m. De inser förhoppningsvis att det inte räcker att påstå sig ha kontakt med andevärlden, utan kan förhoppningsvis bättre avgöra vad som är sannolikt i samband med dessa fenomen. Inte lika naiva hoppas jag på

Ja, så kan det vara. Men den källkritik som lärs ut idag innebär också att elever ska få möjlighet att själva reflektera över olika fenomen, utifrån egna erfarenheter, utifrån flera olika synvinklar och inte bara utifrån det som läraren förmedlar/tycker. Alltså inte bara normativ kunskap. Vad det kommer att resultera i får vi ju se. Blir de lika naiva (som du så fint uttrycker det) som vi andligt troende/seansfolket återstår att se. 🙂

Neutralis
2013-09-08, 17:22

Då går våra åsikter isär, tror jag. Jag vet som sagt inte hur det ser ut utanför seansrummen, sittningarna eller mediala kurserna… Det är möjligt att det ser annorlunda ut bakom tangentborden, men ute i verkligheten så har jag en bestämd uppfattning hur det är. Det är inte lite seanser, sittningar eller kurser som jag baserar mitt uttalande på.

Neutralis
2013-09-08, 17:25

Så bara för att DU inte sett detta, så stämmer det inte?  Men om andra sett detta då? Ljuger vi då? 

Du går i försvar direkt du, hehe. Hur får du min text till att mena på att någon ljuger?

[Mia-Li]
2013-09-08, 17:27

Eftersom du skriver att det inte stämmer.

Neutralis
2013-09-08, 17:31

Då föreslår jag att du läser mitt inlägg #39 en gång till och bedömer vad det är jag skriver.

[Mia-Li]
2013-09-08, 17:34

Jo jag har läst. Det du skriver om att det inte stämmer och detta:

"så har jag svårt att tänka mig att det varit som du skriver."

Så tar jag det lite som om man skulle hitta på.Varför skulle jag sitta här och skriva nåt som inte stämmer?

Neutralis
2013-09-08, 17:39

Vad sysslar du med? Du klippte till ett stycke från #37, som löd:

Annars på de mer vanliga seanser utan TV-medium, så har jag svårt att tänka mig att det varit som du skriver.

Nu har du åtminstone hittat  på saker som inte stämmer, och då märker du att jag skriver det, om jag tycker det.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-09-08, 17:43

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2013-09-08, 17:50

Inlägget är borttaget

JonasDuregard
2013-09-08, 19:11

Två korta inlägg som inte berörde ämnet togs bort.

Försök vara snälla mot varandra nu 🙂

Joppo
2013-09-09, 02:01

Rent anekdotiskt så säger min erfarenhet mig att den yngre generationen är bättre rustad att kritiskt granska saker och ting, vilket jag tror kommer att leda till att andetro och religion kommer att minska.

Rent vetenskapligt finns det ju i princip ingenting som talar för det existerar vare sig gudar eller andar och det tror jag den yngre generationen är betydligt mer medvetna om än tidigare generationer. Andar skulle ju även rent teoretiskt vara väldigt enkla att bevisa om de existerade, vilket gör frånvaron av evidens desto mer graverande. Någon revolution inom detta område tror jag därför är ytterst osannolik.

En annan sak som antagligen spelar in är att många barn som föds idag har ateistiska föräldrar, vilket borde göra att de inte indoktrineras med diverse irrläror och får en mer rationell syn på livet.

Dock vore det intressant att få ta del av någon riktig undersökning gällande utbildningsnivåer mm som diskuteras i tråden. Det skulle också vara intressant att få veta mer om hur ålderspannet är fördelat när det gäller spöktro.

JonasDuregard
2013-09-09, 08:15

#52 Joppo har rätt, det finns ingen anledning att sitta och gissa eller utgå från vad man själv tycker sig sett på seanserna (något som oundvikligen färgas av ens egna uppfattningar).

Här finns en SIFO-undersökning som ger svar på både ålder, könsfördelning och utbildningsnivå: http://www.tns-sifo.se/media/356351/1524152.pdf

JonasDuregard
2013-09-09, 08:21

Som det verkar är det en stor skillnad mellan män och kvinnor, ingen skillnad i åldrar direkt och en viss skillnad i utbildningsnivå.

Joppo
2013-09-09, 11:31

Tack Jonas.

Skillnaden i kön var större än jag trodde. En annan tendens som jag lägger märke till är att borgerliga väljare verkar vara mindre benägna att tro på spöken än det röda blocket. Miljöpartiet verkar för övrigt vara det parti som hyser flest spöktroende 🙂

JonasDuregard
2013-09-09, 11:52

#55 Beklämmande. Men det är KD som drar ner högerblocket - knappast en effetkt av hälsosam skepticism alltså 🙂.

Samtidigt har ganska många KD-väljare "varit i kontakt med, eller haft en förnimmelse av, en person som är död". Jesus?

Neutralis
2013-09-09, 12:54

Joppo har rätt, det finns ingen anledning att sitta och gissa eller utgå från vad man själv tycker sig sett på seanserna

Nja, jag tycker det är klart som korvspad vilken grupp som är överrepresentativ ibland de andetroende som besöker seanser, sittningar eller kurser. Jag skulle uppskattningsvis gissa att jag baserar mina åsikter på ett hundratal seanser, ett par tusen sittningar och ett par hundra kurser… Så jag har lite på fötterna trots att det inte är vidare vetenskapligt.😉

Kul att det fanns en SIFO-undersökning på ämnet, det var intressant.

JonasDuregard
2013-09-09, 17:43

#57 Det var många seanser det 😮

Sifo-undersökningen handlar så klart om en något bredare grupp än de som går på seanser (alla som tror på spöken typ).

Neutralis
2013-09-10, 08:09

Ja, det har blivit en del under alla år. Det verkar som om det är en viss skillnad mellan vanlig vidskepelse(tron på spöken) och de som aktivt söker svar bland medier.

Borde inte 5-10 åringar vara överrepresenterade i tron på spöken? Det finns väl ett under var och varannan säng.🤔

retep
2013-09-10, 09:49

#57!

Såg att du varit i kontakt med medialitet de senaste 15 åren!

Och att du under den tiden, eller mindre, gjort ett par tusen sittningar!

Det skulle då bli 2-3 sittningar i veckan, utan avbrott…eller!

Det kan man minsann kalla att vara engagerad och ha stort intresse!

CarlMH
2013-09-10, 11:31

Kan det inte vara så enkelt att inbillining i kombination med tro gör att man ser spöken?

Kommer ihåg i lumpen när jag satt "post in" i princip sitta mitt ute i skogen och vakta, då hände det väldigt ofta att jag såg nån komma krypande eller folk som rörde sig i mörkret, detta var ett ganska vanligt fenomen och ibland var man tvungen att titta från olika vinklar för att fenomenet skulle försvinna.

Tror inte på spöken så såg det som inbillning för man suttit å stirrat ut i mörkret för länge, men tror man på det övernaturliga kan man lätt koppla ihop detta med "spöken". I princip alla i min pluton upplevde detta plus konstiga ljud men kommer inte ihåg nån som koppla det med spöken.

J-Artur-K
2013-09-10, 11:57

Jag var ju hos psykolog tidigare på grund av att jag hade trgiskt barndom. Jag berättade om mina andliga upplevelser o förmåga. Men psykologen o psykolog läkaren såg inget på dålig verklighets uppfattning eller schizofreni eller annat som kan orsakat det. Även dom 2 hade uppfattning av det andliga var möjligt. Vet inte varför men kändes som att dom möt andra o märkt att det inte varit något psykiskt som gjort att dom sett det dom sett. Att dom förstod att det faktiskt är möjligt att känna av andar , se , o kommunicera. Finns studier också där anonyma läkare får svara på frågor. 80% av läkarna trode på att bön , healing o liknande kunde förbättra en patiens läkande. mellan 50-55% hade sett något övernaturligt (Kunde inte förklaras hur patienten blev frisk som) Läkare erkänner inte oftast sådant på grund av samhällets syn på det. Men i anonyma frågor var det starkt procent att dom tror att bön , healing o liknande hjälper en patient även att många sett något om inte egentligen ska vara möjligt hända. Finns även studier där dom låter persioner titta på en skärm o man har något på personer som registrerar personens reaktion. Personen tittar på skärmen. sedan kommer bilder. Lugna bilder o mer hemska bilder. Man ser på reaktionerna att personen reagerar starkare strax innan en mer hemsk bild kommer, o när det kommer en mer lugn bild så blir personen mer lugn stax innan den bilden kommer. Det slumpas fram bilder så kan vara 3 lugna sedan 2 hemska , 1 lugn , 2 hemska , 2 lugna 1 hemsk., 1 lugn , 2 hemska ,, vad som helst  , men man ser tydligt att det är som att personen redan vet vad som kommer komma strax innan nästa bild kommer, 🙂

Ny dag nya möjligheter

JonasDuregard
2013-09-10, 12:26

#62 Kan du länka till studien? Läkares övertygelser speglar i allmänhet befolkningen i stort. Med så högs siffror kan jag tänka mig att det handlar om USA, inte Sverige. 

Att man reagerar på bilder i förväg är inte sant och hör så vitt jag kan se inte till ämnet, eller?

TezzD
2013-09-10, 12:48

MÅste bara hoppa in här med en förklaring från en som gått från Ateist  till Troende.
Det är därflr jag gick med här.
Det är alltid kul att läsa icke troendes synpunkter osv, och jag sitter mest och ler.
Jag trodde inte på nånting när jag var mindre.
Jag var med om händelser från barnsben, saker som inte gick att varken förklara eller beskriva. Jag tyckte inte alls om det, så jag kallade mig ateist. Jag trodde inte på nånting, ingen gud/gudar, inga änglarm inga andar, ingen buddah, ingen islam ingenting! Jag hatade alla dessa troformer… 

När jag blev tonåring fick jag sluta ljuga för mig själv…. 

På tal om lögner, som i början av denna tråd så tror jag att väldigt många ljuger… dom ljuger för sig själva, vare sig det handlar om att man vill se men inte kan men säger att man gör, eller om man ser men inte vill se och säger att man inte ser…. alla är vi lögnare, om inte för andra så för oss själva för det mesta tyvärr…

Jag vet inte vart jag ville komma med detta inlägget, ville nog mest säga att jag gick från icke troende till troende, för jag fick saker bevisat för mig… och detta på EGEN väg, inte med hjälp av någon annan som försökte "lura i mig saker"… som tyvärr många gör…. 

Ciao🌺

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

JonasDuregard
2013-09-10, 13:00

#64 "Det är alltid kul att läsa icke troendes synpunkter osv, och jag sitter mest och ler."

Ett tips i all välmening: Jag är aldrig särskilt förtjust i "Förr var jag också X men nu har jag insett sanningen"-akten eftersom det är ett så dåligt argument för att X (i det här fallet ateism) är fel.

Men om man känner att man måste använda det kan man i alla fall göra det med lite stil. Att säga "jag sitter mest och ler" och sånt låter bara högfärdigt och självgott.

"jag gick från icke troende till troende, för jag fick saker bevisat för mig… och detta på EGEN väg, inte med hjälp av någon annan som försökte "lura i mig saker"…"

Saker blir inte nödvändigtvis bättre för att man gör dem själv. Du kanske skulle tjänat på att lyssna och diskutera mer med andra.

"På tal om lögner, som i början av denna tråd så tror jag att väldigt många ljuger… dom ljuger för sig själva, vare sig det handlar om att man vill se men inte kan men säger att man gör, eller om man ser men inte vill se och säger att man inte ser…."

Har du lust att vara mer specifik med vad du tycker är fel i början av tråden?

J-Artur-K
2013-09-10, 13:33

#63 Ja det var amerikansk tro. Jag inte svensk i alla fall. Men för att den är amerikansk gör ju inte att fordlningen är sämre. Dom tog in icke troende mäniskor på tester. Alltså när det var det där med bilderna o så. Genom dom olika testerna ville dom visa ayt vi människor kan veta saker som vi inte borde veta. Nu vet jag inte om jag mins gel men tror dom gjorde distans healing med. Att det var en person framför en kammera o man såg värmen på personen. När personen .börja få healing steg värmen. Var olika slags tester . Han som gjorde testerna var en fordkate som lämna sitt forskar jobb. För kollegorna gick emott hans tro inom det andliga. Han slutade o starta eget forskar projekt o har forskat i 20 år tro jag det var. Genom testet kunde man se att reagera på en bild innan den visas är möjligt genom sitt undermedvetma. Men är ju självklart man säger attt det är lögn om man inte tro på sådant :) jag kommer inte ihåg vad den heter men ska försöka hitta den. Borde kunna hittas. Var lång dokumentär. Lika lång som en film tro jag. :)

Ny dag nya möjligheter

JonasDuregard
2013-09-10, 13:42

#66 "Genom testet kunde man se att reagera på en bild innan den visas är möjligt genom sitt undermedvetma."

Jag har läst den där studien någon gång, så vitt jag minns var det en klassisk "shotgunning" där man slängde ur sig hypoteser och testade till någon av dem stämde av ren slump. Om den inte upprepas är det inte direkt värt något.

"Han som gjorde testerna var en fordkate som lämna sitt forskar jobb. För kollegorna gick emott hans tro inom det andliga."

😴

Det är visst alltid vetenskapens fel när världen inte lyssnar på en forskare, aldrig forskaren själv som har fel?

Att man tar den enkla vägen ut och slutar istället för att försöka bevisa det man påstår är inte ett tecken på att man har rätt, tvärt om.

"Men är ju självklart man säger attt det är lögn om man inte tro på sådant :)"

Jag säger inte att det är en lögn, jag säger bara att du har fel 🙂.

Hur som helst, vad har det här för koppling till ämnet? (frågan varför så många tror på spöken)

J-Artur-K
2013-09-10, 14:04

#67 Jag sade aldrig att det är rätt bars för han är forskare. Nen du har tidigare nämt om att det inte finns forskning som bevisar något. Men på sätt o vis finns det. Hans forskning har varit grundlig i min åsikt. Jag tog upo det för varför visa tror på det andliga är ämnet o i den dokumentären så ser man att många läkare tror på sådant för dom har sett oförklariga saker inom deras yrke. Jag hitta dokumentären nu så kan lägga upp länken när jag kommer hem är på mobilen :) Jag menade inte att du påstår att jag ljuger menar folk kan tro att man ljuger som inte tro på sådant . Folk kan ju säga att man har fel o folk kan tro att man ljuger o folk kan tro på det man säger o sådant. Alla är vi olika tro olika saker :)

Ny dag nya möjligheter

JonasDuregard
2013-09-10, 14:16

"Men på sätt o vis finns det."

På sätt och vis påstår du att det finns det i alla fall 🙂.

"Hans forskning har varit grundlig i min åsikt."

Och det har så klart ingenting med hans resultat att göra 😎. Vad andra forskare tycker om den skulle kanske ge en bättre fingervisning?

"[…] många läkare tror på sådant för dom har sett oförklariga saker inom deras yrke."

Eller så tror de på sånt av samma anledningar som andra människor.

En snabb sökning pekar snarare mot att läkare i något högre grad är ateister än resten av samhället, men ingen särskilt stor skillnad. Om du inte kan länka till någon trovärdig källa som säger att de i själva verket  är mer troende så är jag benägen att tvivla på det.

TezzD
2013-09-10, 14:54

Det är bara min åsikt, jag försöker inte få någon annan att ta åt sig eller tro/lyssna på det jag skriver över huvud taget. Du får tolka precis som du vill 😃

Och vad jag menar med att jag sitter och ler, är att jag känner igen alla icke troendes kommentarer i mig själv och hoppas att ni själva någon gång finner lite extra glädje i att tro på någon som ni är skeptiska till 😉 utan att döma. 

Har aldrig sagt eller skrivit att någon skulle vara fel i tråden som du säger. 🙂

HjärtaRosalee

TezzD
2013-09-10, 14:55

#65 och vad är det som säger att jag inte lyssnat och diskuterat med andra? 😉

HjärtaRosalee

Gronstedt
2013-09-10, 14:56

#70: Varför skulle vi vara i behov av "lite extra glädje"? Och varför skulle det vara särskilt glädjande att tro på saker man är skeptisk till?

Vilka är det du anser/tror ljuger?

TezzD
2013-09-10, 15:02

om du läser det jag skrev i inlägg #64 så pekar jag inte på någon specifik. 

Och som svar på Varför man behöver lite extra glädje, ja, det får du lista ut själv. Vill man inte ha det så är det ens egen förlust 😉 man kan alltid få lite extra krydda i vardagen på alla håll o kanter. Även om man anser sig inte behöva det. 

Jag är skeptisk till mkt jag med, därför söker jag svar och sanning, precis som alla andra, men om det inte finns någon "sanning" eller några bevis, då tror jag hellre på mystiken för att få lite mer krydda i livet. Det är mkt roligare än att inte tro. 😉

Väljer man att avstå, ja då gör man det helt enkelt.

HjärtaRosalee

JonasDuregard
2013-09-10, 15:15

#70 "Det är bara min åsikt, jag försöker inte få någon annan att ta åt sig eller tro/lyssna på det jag skriver över huvud taget. Du får tolka precis som du vill Skrattar"

Tack för tolkningsrätten då! 🙂

Det jag skriver är också "bara" min åsikt och man får tolka den hur man vill, men alla tolkningar är inte rätt (det vill säga de stämmer kanske inte med det jag ville förmedla).

"Och vad jag menar med att jag sitter och ler, är att jag känner igen alla icke troendes kommentarer i mig själv och hoppas att ni själva någon gång finner lite extra glädje i att tro på någon som ni är skeptiska till Skämtar utan att döma."

Ja, det var ungefär det jag pratade om…

"Har aldrig sagt eller skrivit att någon skulle vara fel i tråden som du säger. Glad"

Du skrev att de/vi ljuger för sig själva. Jag förutsatte att du inte tycker det är någotbra, och frågade därför exakt vad du tycker är fel (och hoppades du skulle förstå vad jag syftade på).

Jag tar inte illa upp av att du märker ord, men svara gärna på själva frågan också 🙂.

#71 "och vad är det som säger att jag inte lyssnat och diskuterat med andra? Skämtar"

Du betonade med eftertryck att du minsann kommit fram till det själv.

Gronstedt
2013-09-10, 15:19

#73: "Och som svar på Varför man behöver lite extra glädje, ja, det får du lista ut själv. Vill man inte ha det så är det ens egen förlust Skämtar man kan alltid få lite extra krydda i vardagen på alla håll o kanter. Även om man anser sig inte behöva det."

Du missförstår. Jag ifrågasätter inte det välgörande med extra glädje, jag ifrågasätter att du antar att vi saknar sådan samt att det skulle gå att finna sådan i att tro på saker man är skeptisk till.

Som så många som tror på något verkar du anse att alla som inte tror på ditt sätt missar något. Det är tämligen förmätet, faktiskt.

TezzD
2013-09-10, 15:32

Din tolkning. Helt ok, men det är inte så jag menar.

Jag får känslan direkt att skepticismen mot det andliga ökar, bara en troende öppnar truten?

Jag förstår er TOTALT! Och försöker inte på något vis säga att någon har varken rätt eller fel… Och det är väl klart som fisken i vattnet att man tycker att andra missar något om man tycker om det själv?! 😉

Jag ville bara dela min syn på det hela och för att svara på #74

så tycker jag inte att något är fel. Alla ljuger för sig själva dag ut och dag in, spelar ingen roll vad ämnet är…. det går att tolka precis hur man vill, mår man bra av det så är det positivt, mår man inte bra av det är det ju såklart negativt.

Ja, jag kom fram till min tro själv.
men inte pga att någon annan tryckt i mig info… Det är endast egna upplevelser som skapat den… och jag kallar mig hellre spiritualist och troende än galen och paranoid 😉 men jag kan vara galen och paranoid om ni hellre vill det 😃 för jag står fast vid vad jag tror på. Hade du diskuterat detta med mig för 15 årsedan så hade jag bara nickat och hållt med och inte ens diskuterat för att jag då inte brydde mig alls om vad andra tyckte… men nu har jag ändrat min personlighet och faktiskt blivit en bättre människa sedan jag tog in detta i mitt liv. 

Ni får tycka precis vad ni vill och tro att jag försöker mena på att jag är bättre än någon annan, men så är inte fallet. Alla är lika fina härliga människor och alla har sin tro eller icke tro.

Men visst måste man väl kunna diskutera saker och ting utan att bli påhoppad och misstolkad?

Det ska ni veta, att i ALLT jag skriver, oavsett vad det är så är det ALDRIG något negativt mot någon annan, det är endast mina synpunkter ur mitt perspektiv…och jag har full förståelse för dom som inte delar mina åsikter. 🌺

HjärtaRosalee

JonasDuregard
2013-09-10, 15:40

#76 "Men visst måste man väl kunna diskutera saker och ting utan att bli påhoppad och misstolkad?"

Givetvis. Om du känner att jag hoppade på dig ber jag om ursäkt.

TezzD
2013-09-10, 15:47

Inte du 😉 du svarar bara och frågar på/om det som du vill ha närmare förklaring på eller eventuellt tolkar fel inte sant?

HjärtaRosalee

Neutralis
2013-09-10, 17:12

Du har en framtid som matematiker… Kasta inte bort den förmågan.😉

Du har rätt, jag har varit djupt engagerad ganska länge. Det är nog närmare 20 år sen nu. Kom i kontakt med detta första gången -89, sen rullade det på ganska kraftigt några år efter det. Åren går väldigt fort vill jag lova.

J-Artur-K
2013-09-10, 17:32

#60 Låter som du lagt ner några miljoner genom åren med allt det där. Fast om det var biligare förut så var kronan värd mera om man jämnför priserna på förut o nu. :)

Ny dag nya möjligheter

[VSK]
2013-09-10, 21:34

Intressant tråd.

Psykologi. Svårt att sammanfatta i ett inlägg, antagligen är det ganska olika för olika människor. En del ljuger säkert (men jag tror det är ovanligt). Andra ser det de vill se.

Hur förklarar man då de EVP, foton och filmer jag har på paranormala saker? Räknas det oxå som psykologi?

J-Artur-K
2013-09-10, 21:55

Jag måste kolla mera efter dokumentären. Jag kollade på mobilen förut o sökte på youtube trodde jag hade hittad den men det var en annan liknande men inte den. Jag såg bara kort ur den men hade samma eller liknande början som den andra så trodde det var den. Får kolla runt mera. Borde gå o hitta den om man söker runt lite mera. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Joppo
2013-09-10, 22:13

#81 Det skulle de väl kunna räknas som antar jag. Nu har jag bara hört dina brusinspelningar, men där tycker jag att det är rätt tydligt att det handlar om så kallad conformation bias, dvs att du tolkar saker på ett sådant sätt så att de passar med din tro.

JonasDuregard
2013-09-10, 22:37

#81 "Hur förklarar man då de EVP, foton och filmer jag har på paranormala saker?"

Det förklarar vi kanske inte i den här tråden 🙂.

Men antagligen handlar det om att du tror att sakerna du har är paranormala fast de egentligen bara är normala…

[VSK]
2013-09-10, 22:46

Njae nu är det inte riktigt så enkelt som du vill tro.

Får jag fråga vad du hade för ljudkort och hörlurar när du lyssnade på dessa? Kan säga att det skiljer sig åt nåt så fruktansvärt vad man hör.

Oavsett vad, så är det väl ganska intressant vart dessa EVP kommer ifrån?

Sen att kalla det för brus när det är klass A EVP 😭

Så här efteråt så kan jag väl avslöja att 10 av alla mina EVP är analyserade av både troende och skeptiska ljudtekniker och inga av de har sagt något om att ingen inspelning inte skulle vara äkta gjord.

Dessa EVP mailades till en av enligt mig Sveriges topp 10 mest kända skeptiker och hen skötte resten. Nu mins jag inte exakt hur många procent som var äkta EVP enligt de. Har för mig 70-80%. Resterande trodde det var andra ljudkällor.

Men eftersom jag var på plats så vet jag att det är 100% äkta EVP.

Sist men inte minst så tycker jag ordet tro är fel val. Jag är inte religiös. 

Psykologi? -njaeeeeee 

Är du riktigt snäll så kanske du får se filmerna nån gång ☝️

[VSK]
2013-09-10, 22:47

😃

[VSK]
2013-09-10, 22:47

#84 igen.

Såg ditt inlägg efter det jag postade #85 ☺️

Joppo
2013-09-10, 23:26

#85 Jag tror inte att du fuskar. Dock tror jag inte att bruset är spöken som pratar med dig, utan naturligt förekommande ljud från miljön där du spelar in ljuden eller någon slags störning. Men denna diskussion hör nog inte hemma i denna tråd. Men starta gärna en ny tråd om du känner för det.

[VSK]
2013-09-10, 23:44

Nä jag fuskar inte. Det vore otroligt dumt av mig då jag skrev under på att om de kunde bevisa att nån EVP vore manipulerad så skulle det kosta mig en förmögenhet. 

Sen vet jag inte tekniskt hur jag skulle kunna fuska om nåt sånt. Jag kan tex inte Latin (jag tror det var Latin den kvinnliga anden pratade). Sen hur man skulle kunna ändra stämbandens formanter har jag inte heller nån aning om osv.

Tack för erbjudandet, men jag måste nog fundera både en och två gånger på om det är värt att skapa en tråd om detta.

Neutralis
2013-09-11, 07:42

**Låter som du lagt ner några miljoner genom åren med allt det där.
**

Antar att det var till mig? Nej, jag har inte lagt ner många kronor på "allt det där". Är man med och arrangerar och även jobbar själv, så är det snarare tvärtom.😉

Upp till toppen