Annons:
Etikettallmänt
Läst 4313 ggr
[NeferNefer]
5/13/13, 2:47 PM

Ett öppet sinne

… är i min åsikt det viktigaste för den som vill utveckla sig och lära sig mer. Vi har alla våra åsikter och vi tror alla på olika saker. Det är helt i sin ordning. Jag har vid flera tillfällen fått revidera min världsuppfattning efter att jag har lärt mig mer eller upplevt något nytt. Det är bra, det är att växa. Jag tycker om att lära mig saker, så jag tycker om att tala med vänliga människor med olika tankar.

Vad jag inte tycker om däremot, det är att lyssna på personer som anser att deras världsbild är Den Enda Sanningen som alla slaviskt måste följa, annars är de dumma i huvudet/ hedningar/ hjärntvättade eller vad som nu än passar i den personens bild av alla som inte tycker precis som hen. Det händer då och då här på iFokus att jag eller någon annan berättar om en upplevelse eller insikt, och då möts av någon (andligt troende eller skeptiker eller annat) som bara klipper av med "Du har fel! Så här är det i själva verket …" och sen en lång harang om hur allt är enligt den personen. Det som händer med mig då, det är att jag tröttnar. Jag slutar läsa. Jag läser förmodligen inte mycket mer som den personen skriver alls, för det ger mig inget. Jag har nämligen inte fel! Jag skriver utifrån mina erfarenheter och min världsbild. Den andra personen har inte heller fel, för hen skriver utifrån sin synvinkel. Men hen har rätt i sin lilla värld, och jag har rätt i min lilla värld. Våra världar skulle kunna berika varandra med ny kunskap och nya idéer, eller i alla fall insikten om hur det är att tänka på den andra personens sätt som är så olikt mitt eget. Men stänger den andra personen bara av med åsikten att hen har rätt, och nu ska hen minsann visa mig och alla andra Sanningen, då finns det ingen förutsättning för diskussion längre. Ett ensidigt sanningsdomderande är ingen diskussion, det är en monolog.

Och det är väl diskussioner vi vill ha, inte sant?

Annons:
[NeferNefer]
5/13/13, 3:24 PM
#1

Nu ser jag att det ju faktiskt står i "Att diskutera på internet" så här:

4. Var noga med att det framgår att det är dina åsikter du framför, alternativt forskningsresultat (och då gärna med källa). Det finns inget rätt och fel, bara olika åsikter och synsätt.

Ungefär vad jag ville ha fram, bara sagt med bra mycket färre ord 😂

Fjäril
5/13/13, 4:03 PM
#2

Ja, men det är ju så! Man tröttnar.

Jag har också mött personer, eller mer läst om, hur dessa anser att alla andra har fel, medan personen själv har rätt hela tiden. Det har ingen betydelse om man delar trosuppfattning i grund och botten, utan "dessa" personer finns ändå - och som sagt, sådant tröttnar man på att läsa.

Öppet sinne, det är bra!

Sajtvärd på Övernaturligt

piotrr
5/14/13, 10:41 AM
#3

Det finns rätt och fel, det svåra är att ta reda på vilket som är vilket. Att säga att det inte skulle finnas rätt eller fel är bara ett speciellt tydligt sätt att ge upp långt innan man ens är i närheten av ett svar. 

Jag undrar själv över hur man skall - OM man skall - betmöta människor som säger att de är 99% eller 100% säkra på något. Om de verkligen är 100% säkra så kommer väl inget att förändra deras inställning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[NeferNefer]
5/15/13, 10:25 PM
#4

Jag puttar upp min tråd igen, och ber att få trycka speciellt på följande mening:

Våra världar skulle kunna berika varandra med ny kunskap och nya idéer, eller i alla fall insikten om hur det är att tänka på den andra personens sätt som är så olikt mitt eget.

Det är det jag önskar mig av den här sajten. 🌺

padragan
5/18/13, 9:53 PM
#5

Jag håller HELT med om det du skriver i ursprungsposten. Min erfarenhet är dock att det främst är paranormalister som skulle behöva ta en rejäl funderare över det. Skeptiker säger sällan "Du har fel!" utan snarare "Har du några belägg?". Det finns en evighetstråd på flashback som ganska väl illustrera det hela där en användare säger sig ha ett öppet sinne samtidigt som hen klart deklarerat att inget i världen kan få densamme att tro annorlunda om paranormala händelser.

Om någon upplever något så har den personen självklart upplevt det. Det är ju inte samma sak som att det nödvändigtvis behöver ha övernaturliga orsaker, själva upplevelsen är ju ändå vad den är. Om jag såg ett UFO så skulle jag glatt tala om för världen att jag sett något som jag inte vet vad det är. Jag säger ju inte att det var ett flygande tefat från en utomjordisk civilisation.

JonasDuregard
5/18/13, 10:31 PM
#6

Jag håller med om att det är bra att vara öppensinnad. Problemet är att två personer kan säga det och mena två i princip motsatta saker.

En del verkar tycka att man inte är tillräckligt öppensinnad om man bestämt sig ovillkorligen för att ha ett öppet sinne 😃.

Sedan blir ju en fråga: Om det blir bättre ju mer öppet sinne man har, betyder det att en person som inte godtar några fakta alls är rätt ute? Det låter som nihilism typ, vi kan inte vara säkra på någonting och begrepp som (moraliskt) rätt och fel är helt meningslösa (bara en konsekvens av mer slutna sinnen).

Annons:
[Litenklen]
5/18/13, 10:35 PM
#7

Titta på den här även ni som påstår er ha ett "öppet sinne".

http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI

JonasDuregard
5/18/13, 10:41 PM
#8

#7 Den är fin 🙂

Fjäril
7/1/13, 6:49 PM
#9

Fler öppna sinnen 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

retep
7/1/13, 9:25 PM
#10

Öppet sinne!? Öppet för vadå? Öppet hurdå?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Fjäril
7/1/13, 10:27 PM
#11

#10

Att inte vara fast bestämd på att man själv har rätt hela tiden, att man är öppen för nya tankar och teorier? 

Ett öppet sinne, att inte vara inlåst i sin egen bubbla?

Sajtvärd på Övernaturligt

retep
7/1/13, 11:22 PM
#12

Så bra…tänker att det borde vara en självklarhet, även att jag vet att det inte är det. Det lustiga är att det är samma sinne som gör oss inlåsta i vår egen bubbla! Kanske är det inte så klokt att bara lyssna till och följa ett så ombytligt sinne?!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

AnnikaIII
7/2/13, 1:03 PM
#13

Hmm…kan nån ha ett öppet sinne? Är det inte så att alla har sin agenda om vad man kan vara öppen mot och vad man absolut inte ska vara öppen för?
Jag tycker att det är väldigt ofta som människor i allmänhet har starka linjer, argument, åsikter och "tro"….och samtidigt säjer att de har ett öppet sinne, det känns som om det rimmar dåligt. 
Ett öppet sinne, för mig innebär det att inte utestänga nåt alls, inse att jag inte kan ha rätt i allt det jag säjer, tror, tycker, tar till mig, uttrycker, påstår, antyder osv. Utan det finns andra som också har intressanta och spännande teorier, hypoteser och påståenden MEN jag behöver inte bry mig om det inte stämmer in med mig men jag är INTE stängd för möjligheten men för tillfället är det inte intressant eller nödvändigt att gå på djupet. 
Ha det mysigt var du än befinner dig, hemma, på jobbet, på landet …

Carpe momento

Annons:
retep
7/2/13, 1:29 PM
#14

Tack för den tant Annika!🎯😉

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Skogshumblan
7/4/13, 1:18 PM
#15

Att ha ett öppet sinne handlar väl om en inställning att vilja höra och förstå andras tankar/åsikt/tro och kunna omvärdera sina egna utifrån de erfarenheter man gör i livet? Självklart finns det rätt och fel men när det kommer till tro (dvs religion och politik ) är det svårare att säga vad som är rätt och fel anser jag. Att som exempelvis religiös troende säga att andra har fel slår ju fel mot en själv. För mig innebär ett öppet sinne alltså att jag mycket gärna lyssnar på andras åsikt/tro, att jag kan omvärdera såväl min andliga tro som min politiska tro.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

retep
7/4/13, 2:45 PM
#16

Säkert kan vi konstatera att ett öppet sinne handlar om att vara öppen för andra och andras åsikter och värderingar, för andra sätt att tro och tänka. Och att vi kan omvärdera vår egen tro och synsätt. Och även om vi i mångt och mycket behåller vår tro och uppfattning, också kan vara öppna och vidsynta för andras sätt, tro och uppfattning. Tänker att ett öppet sinne också innebär att man utvecklas. Att ens sätt och förmåga att uppfatta och vara öppen, främst kommer i kontakten med sitt inre och en djupare erfarenhet. Hur ens självmedvetenhet samspelar och integrerar med ett mer öppet och förstående sinne.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Fjäril
7/4/13, 11:35 PM
#17

På tal om öppet sinne.

Jag råkade hamna i en bok, en bok jag inte skulle få för mig att läsa annars, men damen på bibblan, där jag sällan är heller, propsade på mig den. "Dagboken från imorgon" och vad är det för bok tänkte jag? Men fick börja läsa den ändå - och det har jag fortsatt med. 

I början av boken skriver författaren:

"Den här historien är en sådan som vissa människor måste lägga sin misstro åt sidan för. Om inte jag vore jag och det här inte hände mig, skulle jag vara en av de personerna.

Många kommer dock inte behöva kämpa för att tro på den, för deras sinnen har öppnat sig, har blivit upplåsta av vad det nu är för nyckel som får folk att tro. De personerna är antingen födda så eller så vårdas de, när de är barn och deras sinnen är som små knoppar, till deras kronblad sakta öppnas och gör sig redo för att möta själva livet. Medan regnet faller och solen skiner, växer, växer, växer de, med öppna sinnen går de genom livet medvetna och accepterande, ser ljus där det är mörkt, ser möjligheter i återvändsgränder, smakar segerns sötma när andra spottar ut sitt misslyckande, ifrågasätter när andra accepterar. Lite mindre avtrubbade, lite mindre cyniska. Lite mindre benägna att kasta in handduken.

Men så finns det dem vars sinnen bara är som en bukett stjälkar, som får knoppar när de lär sig något nytt - en ny knopp för varje kunskap - men ändå öppnar de sig aldrig, blommar aldrig. Det är sådana människor som använder stora bokstäver och punkter, men aldrig frågetecken eller ellipser"

Dagboken från i morgon.

Sajtvärd på Övernaturligt

gant
7/5/13, 3:30 AM
#18

#17

Jag undrar …  finns där någon speciell lärdom att dra av det faktum att  det inte någonstans i detta långa citat finns en enda liten ellips eller ens ett frågetecken?

JonasDuregard
7/5/13, 7:42 AM
#19

#18 😃

Fjäril
7/5/13, 8:59 AM
#20

#18, haha! :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
piotrr
7/7/13, 12:49 PM
#21

Bara en reflektion, men det känns om att uppmaningar om "öppet sinne" brukar komma från personer som vill att just du skall öppna just ditt sinne för just en specifik sak som de själva tror är helt sann - inte att de själva skulle ha ett öppet sinne för möjligheten att de själva har fel. 

Speciellt om någon säger att andra skall "lägga sin misstro åt sidan" känner jag genast att nu vill människan att jag skall acceptera något utan några som helst argument eller goda skäl.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Fjäril
7/8/13, 9:42 PM
#22

#21

Så kan det säkert vara, fast öppet sinne kan handla om att vara öppen för nya saker, maträtter, resmål, inte bara för att lyssna till vad andra säger och tycker för att de vill att man ska hålla med dem - men det händer ju det också :)

Sajtvärd på Övernaturligt

piotrr
7/11/13, 12:41 AM
#23

Och det är ofta en specifik ny sak som finns i åtanke, en som personen nyss nämnt eller snart tänker berätta om. Lite som att säga "Lova att inte bli arg nu" innan man ens hört vad det är för dumt de tänker be om. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

mogfarm
8/26/13, 6:18 PM
#24

Jag tror att alla utgår från sitt eget erfarenhetsmaterial och från sitt eget perspektiv. Absolut är det ofta så att det egna perspektivet vill att andra ska ha ett mer öppet sinne för just dens egna erfarenheter! Jag tycker att det är väldigt intressant att diskutera sånt som jag kan förstå utifrån min världsbild. Jag tänker att det är så för de flesta. Om en person till exempel är övertygad ateist och en kristen tycker att hen ska ha ett öppet sinnelag och förstå att man måste taemot Jesus så köper knappast ateisten det. Men för den kristna är det en sanning. /Monica.

Gronstedt
8/26/13, 7:59 PM
#25

Nog är det bra med ett öppet sinne, men det bör inte vara så vidöppet att hjärnan ramlar ut. Att efterfråga belägg eller ens argument ses ofta som tecken på småskuren trångsyn, men ett öppet sinne är ju inte per definition en slaskhink som alltid svämmar över av det senaste. Eller borde i alla fall inte vara det …

Upp till toppen
Annons: