Annons:
Etikettandlighet
Läst 1211 ggr
[niklaeri02]
2013-08-18 12:45

Meditation och upplysning

Fråga till en kommentar i tråden gudstro som togs bort:

"Lägger mig i och frågar; om man blir medveten om det universella medvetandet, och upplyst. Behöver man då fortsätta meditera och varför skulle man då göra det?

Upplyst är väl ett slutmål i vägen men jag har inte haft det som direkt mål i meditation."

Ni får svara här om ni vill/kan.

Annons:
retep
2013-08-18 19:45
#1

Niklas! Vi kan alla bli medvetna om det Universella Medvetandet! Till en början i glimtar, få en en förnimmelse, en behaglig känsla och upplevelse av något större och expanderande, vi inte har tankar och ord för men kan konstatera är där….. Upplysning är ett tillstånd som kommer av att denna medvetenhet om Medvetandet är tillgänglig konstant. Meditation förblir även efter upplysning ett sätt att rikta sin uppmärksamhet och expandera sitt medvetande in i det Universella. Upplysning är inte ett slutmål! Utvecklingen fortsätter till högre medvetandetillstånd och nivåer av upplysning. Ett första och avgörande mål för sin meditation är att transcendera och erfara Universellt Medvetande

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Gronstedt
2013-08-19 14:44
#2

#0: Tja, om man tror att man är fullkomlig finns kanske inget större skäl att försöka utvecklas vidare. Men man bör kanske ifrågasätta om man är så alldeles fullkomlig. Inte heller är det så alldeles självklart att det bara finns en enda sak att meditera över och ett enda syfte med att göra det. Om man tycker sig färdigmediterad över det ena så kan man alltid meditera över det andra. Eller gå och diska eller så.

[niklaeri02]
2013-08-19 17:17
#3

Tack för era svar.

Känner som att det andliga har jag gett tillräcklig uppmärksamhet för nu då meditationen jag använder inte var tillfredställande och gick ut över vardagen felaktigt.

Läste lite om olika grader av upplysning och att man tillslut skall sluta återfödas eller födas i högre världar. Men det var nog en buddhistisk tro.

Tror att min vardag behöver mer tillsyn än det andliga.

Kan man bli ej upplyst igen om man inte ger upplysning/meditation tillräcklig fokus?

Gronstedt
2013-08-19 17:27
#4

#3: "Kan man bli ej upplyst igen om man inte ger upplysning/meditation tillräcklig fokus?" Det tror jag visst att man kan! Och för den delen kan man meditera alldeles utmärkt medan man skurar golv, mockar stall, snyter barn eller vad man nu gör i sin vardag. Stora insikter kräver inte lotusställning och rökelse alla gånger 😉. 

Var och en blir salig på sin fason, det finns många rum i min faders hus och alla vägar bär till Rom - med flera plattityder avsedda att framhålla att det inte finns en enda väg och inte ett enda mål.

retep
2013-08-20 16:05
#5

Man kan endast vara i ett rum åt gången, bara gå en väg i taget! En del vägar är längre, några är kortare! Kanske är det inte målet utan vägen som är av störst betydelse?!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2013-08-20 17:12
#6

Jo, vägen är viktigare. Mediterar knappt alls nu och det går bra för mig. Tack igen för era svar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: