Annons:
Etikettandlighet
Läst 2595 ggr
OlgaMaria
8/2/13, 10:38 AM

Häxan som bytte sida

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Fjäril
8/2/13, 11:02 AM
#1

Hon gick från den ena galenskapen till den andra, menar du 😛

Ganska roligt att de benämner "den onda andevärlden", det säger mer om den/de som har skrivit artikeln, eller vilken religion man valt istället, än hur det verkligen ligger till, eller att man ens vet hur saker är. 

Det är just det där konstaterandet, att människor uttrycker sig med "så här ÄR det", som får mig att rygga tillbaka. Det är det som gör allt så fel, att sätta sig själv och det man tror på, på en pedestal, att allt och alla andra har fel, för "jag vet bäst".

Skönt att hon mår bättre nu 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
8/2/13, 11:09 AM
#2

Hon har ju bara bytt smak på sörjan sörjan hon sväljer. Hon tror ju fortfarande att det finns onda andar och sånt, hon har bara lagt till en tro på jesus (och kanske framför allt en tro på någon småländsk evangelist).

Det enda jag ser är en religiös kult som vill att andra kulter ska lägga ner så de kan få deras medlemmar…

Loris M
8/2/13, 11:34 AM
#3

Men, oj oj oj vad artikeln var vinklad! (Vilket är ju egentligen inte så konstigt med tanke på att den är skriven i en tidning med kristen profil.) Men det stör mig när man inte har någon finkänslighet och öppenhet för andras tro. Budskapet här blir skrämmande tydligt: Det är bara tro på Jesus som är den rätta vägen. Allt annat ska förkastas och köras till soptippen eftersom det är av ondo.

Meditation är inte fel om vi mediterar på Bibelord, står det i artikeln. Alltså i annat fall är det alltid fel. Hmm.. gillar inte sånt!

Dalai lama har sagt att buddhism passar inte alla och att det inte finns en enda religion i hela världen som skulle passa alla människor. Jag är benägen att hålla med honom.

Neutralis
8/2/13, 11:40 AM
#4

"Efter en trasig uppväxt…"

Ja, ofta är det just en trasig uppväxt som är boven i dramat.

Ljuskristallen
8/2/13, 1:07 PM
#5

Oj Oj OJ vilken tragisk läsning,orkade inte igenom allt och visst jättebra hon fann sin rätta tro men så dömande gentemot andras.

För mig var det precis tvärtom jag var aktiv inom missionskyrkan för många många år sedan men kunde inte alls finna mig till ro i en miljö som utåt skulle vara så from,kärleksfull men dömde ut alla andras tro och val för det var onda makter i allt utom Jesus så jag blev församlingens "avfälling" som man kallas när man kliver ur kyrkliga samfund.

Studerade även teologi men var nog den mest obekväma eleven dom åren som ifrågasatte allt.Jag dömer inte kyrkans sätt att tro för dom som är med där för dom är det rätt men jag dömer fördömande av andas val och det ser vi även i den här artikeln jag inte orkade läsa hela för jag blir bara ledsen och bedrövad.

Jag har ofta samtal med pastorer och ställde en fråga till en pingstpastor, om vi tar som exempel mina släktingar som är på andra sidan,vänliga,varma kärleksfulla personer menar du på fullaste allvar att dom nu skulle vara onda andar ? svaret blev ja 😮där gick min gräns när man påstår satan kommer förklädd som mina anhöriga .

Men visst kanonbra den här kvinnan fann sin rätta väg men att slå ner på det hon gjort tidigare genom att säga minsta lilla meditation som inte görs i bibelns ord då bjuder man in rena ondskan och där kliver man över gränsen när man fördömer allt annat än sin egna tro.Jag valde shamanens väg på tidigt 90-tal och har inte ångrat mig en sekund och jag hörde inte hemma i kyrkan utan fann det som för mig är rätt men för det dömer jag inte kyrkan även om jag inte håller med men jag dömer fördömandet och hoppas att en dag ska vi inse att vi går mot samma mål men enbart på olika vägar,vägen hem till andra sidan en sida öppen för alla inte bara så kallade utvalda .

Maria
8/2/13, 1:10 PM
#6

Även om jag räknar mig som kristen så blir jag oerhört beklämd av att läsa detta.

Ur askan i elden….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[NeferNefer]
8/2/13, 3:48 PM
#7

Alltså, förlåt, men seriöst … jag asgarvade när jag läste att chi gong och yoga skulle vara kanaler för onda andar!! Ärligt talat, de flesta kristna är väl mer sansade och kan tänka själva, men det här lägger tyvärr ett löjets skimmer över somliga kristna, tycker jag. Jag har kristna vänner som skulle skämmas ögonen ur sig om de läste det här … eller förmodligen garva lika hårt som jag!

😂😂😂

[NeferNefer]
8/2/13, 3:50 PM
#8

Nu menar jag givetvis inte att hennes trasiga historia är något att skratta åt. Hon är ju klart och tydligt lika trasig fortfarande och famlar fortfarande efter bot utanför sig själv. Det är mycket sorgligt.

Det jag garvar åt är den där slutklämmen:

"– Det behövs bara ett par yogapass så öppnar du upp kanaler för tillbedjan av dessa makter. Sjukvården erbjuder mindfulness, chi gong och yoga för människor som är stressade, men det är kanaler för onda andar in i medvetandet. Meditation är inte fel om vi mediterar på Bibelord, men vi ska inte humma ord som vi får från instruktörer. Då kallar vi på andemakter från andra sidan, säger Désirée."

JonasDuregard
8/2/13, 4:54 PM
#9

#7 "Alltså, förlåt, men seriöst … jag asgarvade när jag läste att chi gong och yoga skulle vara kanaler för onda andar!!"

Det är ju vad hon tror. Det är väl ungefär lika skrattretande som andra religiösa övertygelser?

Det finns ganska många runt på forumen här som tror samma sak om till exempel Ouija-bräden eller hemsökta hus. Garvar du lika högt åt alla dem? Om inte, vad är skillnaden?

Fjäril
8/2/13, 5:48 PM
#10

#9

Yoga och Ouija-bräde är väl inte riktigt samma sak? 🙂 

Stora delar av befolkningen utövar just yoga som avslappning. Jag tror ingen kallar på onda andar eller ens har tankar åt det hållet.

Jag tycker också att det är skrattretande att ens dra dessa paralleller (som i artikeln).

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
8/2/13, 6:15 PM
#11

"Yoga och Ouija-bräde är väl inte riktigt samma sak? 🙂"

Det har jag inte sagt heller, men det är väl ungefär lika skrattretande att tro att det förra åkallar ondskefulla andar som att det senare gör det?

Om man väl tror att det finns onda andar är det väl inget konstigt att bestämma olika sätt som de kan komma att snärja ens själ.

Fjäril
8/2/13, 6:35 PM
#12

#11

"Om man väl tror att det finns onda andar är det väl inget konstigt att bestämma olika sätt som de kan komma att snärja ens själ."

Förvisso, tror man inte på andar överhuvudtaget låter väl allt lika galet i så fall, dock tycker jag inte att man bör uttala sig i en artikel, om att yoga, en vanligt förekommande metod, för mångas välbefinnande, innebär att man leker med onda andar. 

Ouija-bräde är inte samma sak eftersom det är ett spel och yoga utövas inte bara av andligt troende 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

[NeferNefer]
8/2/13, 9:29 PM
#13

Fjäril har redan svarat så bra så jag känner inte att jag behöver tillägga något.

Däremot, ifall någon tycker att jag är respektlös mot Theresia när jag bara garvar åt hennes "fina" artikel så vill jag påpeka att artikeln ju rent ut sagt påstår att jag och andra med liknande världssyn som jag håller på med onda andar. Det påståendet tycker jag är bra mycket fulare än att garva åt påståendet. Sån är jag!

Dessutom var det ju ett löjligt påstående … att utöva yoga och chi gong är att åkalla onda andar … 😂 Ja, då vågar jag inte ens tänka på vad de som håller på med Friskis och Svettis åkallar!!! 😮

😂😂😂

Annons:
JonasDuregard
8/2/13, 10:28 PM
#14

#12 "Förvisso, tror man inte på andar överhuvudtaget låter väl allt lika galet i så fall, dock tycker jag inte att man bör uttala sig i en artikel, om att yoga, en vanligt förekommande metod, för mångas välbefinnande, innebär att man leker med onda andar."

Så om jag ska vara djävulens advokat (eller jesus advokat?): du saknar finkänslighet och öppenhet inför hennes tro? Du anser att du vet bättre än henne? (Och så vidare, det mesta som hon anklagas för i tråden går att vända på direkt)

JonasDuregard
8/2/13, 10:32 PM
#15

#13 "Det påståendet tycker jag är bra mycket fulare än att garva åt påståendet. Sån är jag!"

"Hon började" då? Ja, så kan man kanske se det.

"Dessutom var det ju ett löjligt påstående … att utöva yoga och chi gong är att åkalla onda andar … Gapskrattar Ja, då vågar jag inte ens tänka på vad de som håller på med Friskis och Svettis åkallar!!! Förskräckt "

Har du läst några trådar inne på övernaturligt någon gång? Du kan läsa om underligare föreställningar än så där, det är vardagsmat. Jag vet inte vad du själv har för övertygelser men jag kan tänka mig att det finns en och annan som skulle fnissa åt dem också 🙂.

Fjäril
8/2/13, 10:35 PM
#16

#14

"…du saknar finkänslighet och öppenhet inför hennes tro?"

Det här handlar inte om någon tro och jag har aldrig hört någon, oavsett religion, uttala sig på det sättet, om onda andar i kombination med välbefinnande, vilket yoga är för väldigt många.

Jag tror jag har visat det flera gånger, att jag accepterar våra olikheter 🤔🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
8/2/13, 10:37 PM
#17

#15

Ooops, vad hände där, hörde jag något om Övernaturligt 😮🤫 Men låt gå för den här gången 😃

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
8/2/13, 10:51 PM
#18

#16 "Det här handlar inte om någon tro och jag har aldrig hört någon, oavsett religion, uttala sig på det sättet, om onda andar i kombination med välbefinnande, vilket yoga är för väldigt många."

Det är klart det har med tro att göra?

Jag förstår inte vad du menar. Att du aldrig hört någon säga så innan, vad har det med saken att göra?

Det finns många saker avsedda för välbefinnande som påstås vara onyttigt eller farligt på olika sätt (inklusive övernaturliga sätt).

Fjäril
8/2/13, 10:54 PM
#19

#18 Nej, det har inte med tron att göra, eller det är inte det eller den jag ifrågasätter, enbart uttalandet.

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
8/2/13, 11:13 PM
#20

#19 "Nej, det har inte med tron att göra, eller det är inte det eller den jag ifrågasätter, enbart uttalandet."

Det där låter som något jag skulle kunna säga 😉.

Om det här inte handlar om tro så finns det inga frågor som handlar om tro.

Annons:
[NeferNefer]
8/3/13, 9:20 AM
#21

#15: Du skriver "Hon började" då? Ja, så kan man kanske se det. Nu låter det som att du inbillar dig att jag håller på med någon sorts sandlådelek här, och det är ju lite trist. Varför inte istället fråga mig, om du känner dig lite osäker på hur jag menar? Theresia skrev ett inlägg, jag svarar på det. Är det inte så vi alla gör här på iFokus? Någon måste ju börja med ett inlägg som andra kan svara på. Eller hur menar du annars med "hon började"?

Jag och Theresia har diskuterat förut här på andlig skepticism, och jag tyckte själv att vi på något sätt lyckades komma överens om att vi är olika, tycker olika och att det ändå är bra. Det är förmodligen min tolkning av utgången, i själva verket var det nog bara jag som tänkte så. 

Och vad gäller att jag garvar åt påståendena i artikeln så gör jag faktiskt det fortfarande. Jag älskar absurd humor, och slutklämmen är ett helt fantastiskt exempel på just det.

JonasDuregard
8/3/13, 10:11 AM
#22

#21 Men vänta nu, du skrev så här: "Däremot, ifall någon tycker att jag är respektlös mot Theresia när jag bara garvar åt hennes "fina" artikel så vill jag påpeka att artikeln ju rent ut sagt påstår att jag och andra med liknande världssyn som jag håller på med onda andar."

Betyder inte det att innan man kritiserar dig ska man tänka på att det inte var du som började? Vad betyder det annars? 🤔

"Varför inte istället fråga mig, om du känner dig lite osäker på hur jag menar?"

Jag tycker du uttryckte dig tydligt (se ovan). Men jag skrev också: "Hon började" då?", är inte det precis den fråga du önskar att jag ställde? Du har ju en chans att svara att det inte alls spelar roll vem som började, och kanske samtidigt förklara varför du ändå påpekade att det inte var du som började.

JonasDuregard
8/3/13, 10:20 AM
#23

Ett inlägg har redigerats med hänvisning till trivselreglerna.

OlgaMaria
8/3/13, 3:05 PM
#24

Hej allihop och hoppas ni har det bra idag på årets varmaste dag! 😎☀️

Det där med onda andar och yoga tycker jag ni övertolkar. Jag tolkar artikeln som att hon menar att yoga kan vara en inkörsport till allt möjligt som kan leda till att man får kontakt med onda andar, att det blev så för henne. Grejen för henne var att yoga öppnade hennes intresse för det nyandliga och hon engagerade sig i mer och mer avancerade saker. Därmed behöver man inte tolka det som att det är livsfarligt att gå på yoga, men att det för vissa personer kan bli en början på något osunt.

Sen undrar jag, vad är skillnaden mellan att ha en tro på att det finns rätt och fel, ont och gott, och att ha en tro som blir provocerad av att någon annan har åsikter om det man själv tror? Egentligen är båda hållningarna lika fixerade vid rätt och fel. För er verkar det vara ett stort fel att ha åsikter som inte stämmer överens med era.

Någon här skrev "jag dömer fördömandet". Vi skulle egentligen behöva reda ut det grundligt, men jag börjar enkelt… Hela världen och hela människohistorien är full av idéer och religioner som fokuserar på rätt och fel, ont och gott. Dessutom är "onda andar" en del i alla världsreligioner och naturreligioner. Den här synen att man får tro som man vill och inte ska döma andras sätt att tro, är otroligt unik. För mig sänder det signaler om att man inte vill bli bedömd och inte stå till ansvar inför någon annan. Och de trossystem som new age hämtar sin inspiration ifrån räknar med onda andar, men ofta hoppar man över just den biten. 

Jag tror på en god Gud och jag har inte den uppfattningen att man automatiskt kommer till helvetet om man inte tagit emot Jesus. Men jag tror att frälsningen bara finns i Jesus. Men han älskar oss alla och vill inte att någon ska gå förlorad. Jag tror att han kommer ge oss alla en värdig chans, att förstå och ta emot.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
8/4/13, 12:38 AM
#25

Då Theresia undrar jag…kanske i en annan tråd…Vad är frälsning, vad är det man blir frälst till, vad är det man blir, vad är det man är, när man är frälst? Och vad är det Jesus har som frälser dig, frälser dig från…frälser dig till?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Saga85
8/6/13, 3:53 PM
#26

Jag skulle nog inte kalla den fin. Själv växlade jag mellan att fnissa, läsa med skräckblandad förtjusning och en klump i magen.

Mår lite dåligt när jag läser såna här "solskens-sekt-berättelser". Vill bara ta och hålla om människorna, säga "det finns inga monster under sängen". Samtidigt som jag skrattar högt varje någon kommer fram och frågar om jag vill ha lite att läsa om Jesus/gud/bibeln/anti-evolution osv.

Edit: Och ännu värre mår jag nu av att se "Webbradio med lovsång dygnet runt" - klickar man på den får man upp saker som "Hjälp oss skölja landet med Lovsång" (skänk 100 kr) och Radio Worship.

chik
8/11/13, 1:57 PM
#27

En så sorglig berättelse..😭.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
undrarens
8/12/13, 11:16 PM
#28

finns det onda andar kommer det alltid att finnas goda andar nånstans så har de ju alltid varit genom världshistorien och kommer definitivt så vara framgent så länge mänskligheten finns på detta klot.

finns nog större saker att vara rädd/oroad över i världen om man tittar sig om , luften vi alla andas , det allt mer stigande varma klimatet, "ofriska"  världshav, förgiftningen med alla kemikalier världen över, och de oväntade jordbävningarna vi inte kan göra så mkt åt, u name it, finns hur mkt som helst som kan ses va i obalans på klotet av dom visa individerna (som ett vakande öga)(som finns utspridda på detta klot).

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Skogshumblan
8/13/13, 5:57 PM
#29

Tycker det här var intressant, diskussionen om kristen tro och det som ni diskuterar lite här och var. Jag har gjort lite tvärt om, började i kyrkan men trivdes aldrig, var aldrig säker på att allt det gällde mig. Kände aldrig att jag dög eller var viktig för den Gud som enligt kyrkan älskar mig. Så för några år sedan var jag med om en personlig kris och såg helt plötsligt allt jag missat när jag lät kyrkan styra mig. Det var som en skokartong lyfts av mig, en skokartong med några få hål i ( de som kyrkan tyckte skulle finnas). När den skokartongen försvann var det som att hela världen helt plötsligt låg öppen för mig. Så mycket jag missat! Känner mig inte längre så osäker och tvekar inte på att den,högre makt jag ändå tror finns, älskar mig. Jag duger som jag är och on i kyrkans fålla vill jag inte igen! Med detta såg, all respekt för din tro Theresia & ni andra här inne, vad ni än tror på eller inte :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: