Annons:
Etikettallmänt
Läst 1840 ggr
Magi-cat
6/11/13, 8:19 AM

Boktips-tråd

Jag vill föreslå en tråd för boktips!

Här kan man tipsa om böcker inom ämnen som passar intresseområdet för denna sajt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/11/13, 8:43 AM
#1

"Hjärnans emotionella liv"

Hur unika mönster i hjärnan påverkar tankar, känslor oh upplevelser - och hur du kan förändra dem.

Den är skriven av professor i psykologi och psykiatri Richard J. Davidson med hjälp av vetenskapsredaktör Sharon Begley. (ICA bokförlag, 2012, svensk översättning: Birgitta Karlström. Originalets titel: "The emotional life of your brain")

Richard J, Davidson berättar på ett humoristiskt och medryckande sätt om sina 30 år av forskning inom affektiv (känslo-) neurovetenskap. Forskning som bl.a. rör vilka mekanismer i hjärnan som styr empatin och hur den autistiska hjärnan processar information på ett annat sätt och mycket mer. Han är/har varit verksam vid University of Wisconsin i Madison. Sedan några år är han också föreståndare för Center of Investigating Healthy Minds, en forskningsanläggning som vill ta reda på hur egenskaper som medkänsla, välbefinnande, medmänsklighet, altruism, vänlighet, kärlek, uppstår i hjärnan och hur de kan vårdas.

Han berättar i boken om något han populärt döpt till "emotionell stil", där vi alla är olika och en hjärna passar inte alla. Aktiveringsmönstren skiljer sig åt, precis som DNA gör det. Boken ger belysande exempel med olika fallstudier.

Ett intressant kapitel ägnas åt kopplingen kropp-hjärna-psyke och hur den emotionella stilen påverkar hälsan. Kan man tänka sig frisk? Blir man friskare av att vara lycklig? Vilka kroppsliga effekter ger lyckokänsla? Hur relateras astma och stress? Vad finns det för koppling hjärta-hjärna? Ja, det är några av alla intressanta frågor som ställs…

Det är en intressant, lättläst och medryckande bok som rekommenderas till alla som någon gång funderat över hur vi egentligen fungerar.😎 Alla svar givs inte, man håller inte med om allt, men det är frågorna som ställs som är intressantast….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
6/11/13, 9:20 AM
#2

Kanon Magi-cat!

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
6/11/13, 9:00 PM
#3

Fler intressanta tips? 

Jag läser sällan böcker nu för tiden (i och med studielitteratur som ska plöjas igenom) så jag kommer inte på något roligt eller bra att bidra med - men det kanske kan bli bättring på det nu (ändå), i och med den här tråden 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Fjäril
6/25/13, 5:37 PM
#14

Fler bok-tips? 🙂

Jag har tagit upp boken Kontakt med andra sidan i en annan tråd men här kommer den igen:

Banbrytande vetenskapliga experiment om fortsatt existens efter döden.

Gery E. Schwartz Ph.D.
med William L Simon

En högt aktad vetenskapsmans personliga resa från skepticism till förundran och vördnad förmedlar överaskande svar på den tidlösa frågan: Finns det ett liv efter döden?

Är kärleken och livet evigt? Denna spännande redovisning presenterar provocerande vetenskapliga stöd som skulle kunna kullkasta allt som forskning tidigare har hävdat. Här, i laboratoriemiljö avslöjas förunderliga fakta.

"Dr. Schwartz blandar akademiska vetenskapliga principer med de abstrakta möjligheterna för andlighet och försöker besvara den urgamla frågan om vad som händer efter döden" - John Edwards, programledare för "Crossing Over With John Edwards.__

Bild lånad här: http://www.bokia.se/kontakt-med-andra-sidan-banbrytande-vetenskapliga-experiment-om-en-fortsa-4325857

Sajtvärd på Övernaturligt

[Melodica]
6/27/13, 11:10 PM
#15

"Själarnas resa" av Michael Newton. En bok där en hypnosterapeut via hypnos "tagit med" sina klienter till livet innan detta och tidigare liv. Via hypnos berättas det om vad som händer mellan liven och om olika själars stadier i sin utveckling. Mycket intressant bok!

Upp till toppen
Annons: