Etikettandar-spöken
Läst 2147 ggr
Fjäril
2013-06-24, 09:24

"Spökplatser"

Tror ni (som tror) att det finns platser som är "hemsökta"? Tror ni att andar samlar sig på ett ställe och varför i så fall?

Jag tror att om det finns många andar/spöken på ett ställe (som det sägs finnas i Skillingmark) är det enbart för att vi skapar det själva. Dels via vårt sätt att skrämma upp oss själva men också för att vi visar att vi vill se, vi vill bli rädda.

Sen att man anordnar, eller snarare att man kan boka rum för att eventuellt uppleva spökerier är för mig märkligt och respektlöst!

"Nära tog med sig Benny Rosenqvist till Frammegården i Värmland, ett hus känt för sina spökerier. Hit kommer runt 600 personer om året för att uppleva andevärlden. För Benny var den otäckt närvarande!

I Skillingmark i Värmland vajar svenska flaggor utanför de röda trähusen. Gröna hagar leder ner mot vattnet i Askesjön och gör känslan komplett – det är som ett vykort. Vackert och rofyllt.

– Redan på tåget hit kände jag oro och ångest, berättar Benny. Det var som att jag tappade andan. 

Vi står utanför huset, det är fortfarande ljust och vi är flera stycken som upplever att någon tittar på oss från ovanvåningen. Från fönstret längst upp till vänster. Liksom kikar på oss bakom gardinen.

– Jag känner faktiskt en stor motvilja mot att gå in, säger Benny och tittar mot huset som byggdes i början på 1700-talet."

http://www.tidningennara.se/Artiklar/Andliga-upplevelser/Jag-hor-en-kvinna-som-grater-fortvivlat/

Sajtvärd på Övernaturligt

[NeferNefer]
2013-06-24, 10:35

Vad gäller att besöka spökplatser för att uppleva spökerier tycker jag att det är helt okej så länge det handlar om platsminnen. Men skulle det vara någon som inte har kommit vidare, och som kanske själv blir skrämd av besökarna, då är det inte speciellt bra. Den behöver ju hjälp, inte skrikande och kameraknäppande sensationslystna nöjesspökjägare.

Fjäril
2013-06-24, 11:02

Platsminnen är en helt annan sak, men att besöka platser för att det är roligt, i hopp om att se eller känna "spöken" är som jag skrev i #0 (eller för mig), respektlöst.

"inte skrikande och kameraknäppande sensationslystna nöjesspökjägare" 😂

Sajtvärd på Övernaturligt

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[NeferNefer]
2013-06-24, 11:32

Håller helt med. Respektlöst!

Maria
2013-06-24, 12:52

Respektlöst för vem?

/Maria

Klass
2013-06-24, 20:38

Det sunda förnuftet?

yamher
2013-06-25, 08:12

Ungefär som att sitta på torget och titta på människor - det e också respektlöst. Helt ovetandes går de förbi o vill inte bli granskade o uttittade. Att komma till torget bara för att sitta där… Vilken hemsk tanke. Att bara komma på den tanken!

Tycker vi ska vara lite försiktig med att säga att något är respektlöst när vi inte känner till hela bilden eller vad som är rätt eller fel.

Det kanske finns lärande att komma till en sådan plats? Vilket lärande kan man göra? Vilket syfte finns det? Vad ryms i ordet spöke, eller hemsökt plats. Handlar allt som görs hemsökt av en förvirrad själ som anser att en människa förnärmar denne genom att komma över trösklen? Finns det andra alternativ? Finns det någon medvetenhet på platsen? Kan det finnas ett lärande för dem resp. för människan som kommer dit? Varför är den/de som är på platsen (det hemsökta) därför? Vem har mer rätt till platsen? Rädslor? Är allt av ondo? Allt bara fantasi?

Alis volat propriis Oskyldig

Upp till toppen