Annons:
Etikettandar-spöken
Läst 1567 ggr
Ketang
2013-06-19 14:28

"Men tänk att det är hon då..."

Ja så sa det medium som var här i morse… Hen berättade om en dam som hjälper till lite här hemma. Allt stämde på min farmor förutom att hon skulle ha varit "knubbig". Min farmor var väldigt smal.

Hur ska jag tolka detta. ÄR det min farmor eller inte?

Annons:
[Citronpaj]
2013-06-19 14:34
#1

De kanske serverar mycket mat i eftervärlden?

Troligast så hittade hon på bara.

[Starman]
2013-06-19 14:56
#2

Ketang

Hej, välkommen till Andlig skepticism! 🙂

Nyttigt att läsa på om är Cold reading, särskilt om man har fått en tvivelaktig läsning.

Exempelvis är Barnumyttranden en cold reading-teknik, vilken innebär att den som gör yttrandena gör dessa så pass generella som möjligt, för att kunna passa in på många människor. Var det möjligtvis denna teknik som den du hade på besök använde sig av?

Här kan du läsa om Forereffekten

I klippet nedan intervjuar Richard Dawkins (författare till bland annat "Illusionen Om Gud") Derren Brown (som är en av världens mest kända mentalister; mentalism är en sorts scenkonst som involverar mycket psykologi) om cold reading. (Intervjun börjar vid 3 minuter och 20 sekunder ungefär)

Ketang
2013-06-19 15:02
#3

#2 Tack :-) Jag kan ju inget om detta och har aldrig haft något medium hemma tidigare. Så jag vet inte. Men menar du att medium hittar på ett gäng påståenden som kan passa in på "alla"?

Han hade nämligen skrämmande rätt om vissa saker som han inte kan ha vetat innan.

Kryddis
2013-06-19 15:19
#4

Titta även på de här två trådarna där några medlemmar, genom att använda sig av just det Starman nämner, får fram en massa som "stämmer in" utan i stort sett någon förhandsinformation alls:

http://andligskepticism.ifokus.se/discussions/51b60b7f8e0e745daa0018e6-ny-trad-dillsill?discussions-2

http://andligskepticism.ifokus.se/discussions/51b75cacce12c43f85001990-ny-trad-sillydill?discussions-2

Tänk dig då vad man kan få fram om man har personen framför sig som kan ge gensvar man sedan kan spinna vidare på. Om man har för- och efternamn eller bara förnamn och adress kan man dessutom få fram en hel del bara genom internet t ex. Jag fick själv (på skoj och med medgivande) en gång fram en massa info om en person och dennes husdjur bara genom att veta namnet på husdjuret och i vilken stad personen bodde genom några enkla googlesökningar. Jag visste alltså nästan inget om personen innan - inte ens namn.

Joppo
2013-06-19 15:38
#5

Angående kvinnan som mediet snackade om, så är den hjälpsamma och mysiga gamla gumman ett mycket vanligt barnumuttalande. De nstora merparten av alla människor på Jorden lär väl ha någon död anhörig som stämmer in på ett sånt påstående.

Sa förresten mediet att hon bakade bullar? Det verkar vara en klassiker i sammanhanget 😃

Ketang
2013-06-19 15:43
#6

#5 Haha! Nä inga bullar 😂

Jag är lite nyfiken… läste lite i en annan tråd där ni läste av en anonym. Jag som inte riktigt vet vad jag ska tro då han sa ett par saker som han egentligen inte kunde veta… kan ni "läsa av" mig och se vad ni får fram? 😉

Annons:
Fjäril
2013-06-19 16:57
#7

Här är en annan då, en som inte hävdar att allt är cold reading och om hon nu hade kontakt med din farmor (jag antar att en massa annat stämde, sådant som var specifikt för din farmor?) så borde inte kraftig eller smal vara det avgörande? Mediumet uppfattade situationen så, vi tolkar ju personer på olika sätt. Lång och smal för mig behöver inte vara detsamma för dig :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Kryddis
2013-06-19 17:44
#8

#5
Va! Är det min gamla, men fortfarande i livet, faster du menar?! Hon var mullig, men är numera smal, jättemysig och har alltid ett bullbak på jäsning. Du kanske är medial/psychic i alla fall?🤔

Joppo
2013-06-19 19:46
#9

#8 Vem vet? 😉Det vore onekligen rätt coolt att kunna snacka med döingar. Synd bara att det inte finns speciellt mycket som pekar mot att det är möjligt.

Upp till toppen
Annons: