Etikettmedialitet
Läst 2376 ggr
SillyDill
2013-06-11, 19:21

Ny tråd SillyDill

Undersökningar måste kunna upprepas med lika goda resultat om vi ska kunna kalla dem vetenskapliga, eller hur är det? Jag ställer upp! Läs mig 😃

JonasDuregard
2013-06-11, 21:21

Orkar kanske inte skriva en hel till, och jag är osäker på om
den jag skrev i förra tråden (här för den som inte hängt med) är tillämpbart på dig eftersom det byggde delvis på den knappa information man fick i trådstarten där.

Å andra sidan kanske du avslöjar mer information om dig själv än vad du tänkt - eller så avslöjar du precis så mycket desinformation som du avser 😎.

Oavsett hur det är med den saken: Nedanstående gissningar är helt baserade på vad som är vanligt förekommande i samhället, en analys av det du skrivit här och i din presentation, vad andra skrivit i de relaterade trådarna, och det jag känner till om sidans "demografi". Jag kan berätta senare hur jag resonerade för var och en av dem men det blir lite spoilers att göra det nu 🙂.

Jag gissar att du klarade dig bra i skolan och var omtyckt av lärarna, du fick ofta beröm för hur begåvad du var på olika saker eller höra att du hade stor potential när du ansträngde dig.

Du är född och uppvuxen i Sverige (inget long shot direkt).

Du uppskattar artighet mer än de flesta. En del skulle säga att det vore bra om du var mer "ilsken" ibland.

Du läser minst sex böcker per år.

Fyller på med mer senare kanske. Det är en del jobb med att få alla formuleringar lagom tvetydiga.

SillyDill
2013-06-11, 22:04

Intressant. Jag tackar för ditt bidrag. Fyll gärna på med mer. Är jag till exempel man eller kvinna? Vad heter min hund? Ja, eller vad du än får fram med hjälp av det jag har skrivit tidigare och det jag skriver nu.

"Jag kan berätta senare hur jag resonerade för var och en av dem men det blir lite spoilers att göra det nu Glad." Tack, det ser jag fram emot.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

JonasDuregard
2013-06-11, 22:16

#2 "Är jag till exempel man eller kvinna?"

Jag har dessvärre två gångbara hypoteser på det området. 🤔

"Vad heter min hund?"

Vilken hund?

(Det som förenklar lite för ett "verkligt" medium är att man slipper oroa sig för att det kan vara en skeptiker på andra ändan som är ute efter att sätt dit en, eller ja, det kan det ju vara men det är ingenting man behöver bry sig om i så fall)

Joppo
2013-06-12, 11:26

Jag är ganska säker på att SillyDill inte har en hund iaf 😃 Annars skulle hen inte ha ställt en sådan ledande fråga.

SillyDill
2013-06-12, 21:01

Jonas, har du funderat på fler tvetydiga formuleringar?

Någon annan som är sugen på att göra ett försök? Jag är öppen för försök till läsning från såväl skeptiker som andligt intresserade, så låt inte er inställning hindra er.

[Memento Mori]
2013-06-12, 21:24

#5 Tyvärr så tror jag inte det kommer bli lika många som göra samma test en gång till då det är närmast omöjligt att bevisa något oavsett hur det går.

JonasDuregard
2013-06-12, 21:33

#5 "Jonas, har du funderat på fler tvetydiga formuleringar?"

Tja, "vilken hund?" är ett bra exempel - först tänkte jag skriva som joppo att du inte har någon hund, men om jag skriver "vilken hund?" istället så får jag även rätt om du har flera hundar. Har du bara en hund skulle jag i nödfall komma undan med att jag såg två hundar, en liten och en stor men att när jag "tittar" närmare ser jag att det kanske är samma fast en är när den är ung (ett glatt minne för dig).

Om du då kontrar med att du bara har en hund som fortfarande är valp har jag inget val utan säger som Karsten Toerbjer: JEG KENNER HVAD JEG KENNER! 🙂

JoHo
2013-06-13, 08:22

När det handlar om att tolka ett svar går det aldrig fastställa något. Det är därför riktiga tester är gjorda så att man inte ska kunna tolka dem åt ett eller annat håll, utan det handlar om ren och skär fakta och data.

SillyDill
2013-06-13, 10:38

JohnHoudi: detta test är ju inte "riktigt", det är ju bara på skoj, men ändå viktigt för diskussionens skull. Jag vill se hur de som sysslar med cold eller hot reading går tillväga, för jag tycker att det är intressant. Därför erbjuder jag mig själv som försöksobjekt. Jag vill också se hur mycket de andligt intresserade kan se av mig när de bara har en falsk signatur att gå på. Jag hoppas på att några fler ska våga sig på experimentet, och jag är ytterst tacksam om ni vill förklara hur ni gör också.

Vad gäller min hund så säger jag inget, för ni fiskar! 😉

Fjäril
2013-06-13, 14:10

Jag ger mig på ett försök och går på min känsla som jag brukar göra.

Jag är osäker på om det är en man eller kvinna (eftersom jag av någon anledning känner "dubbelkonto", alltså att det är två bakom ett nick?) men personen är runt 40-50 år. 

Jag tycker personen känns naturnära och inte den som lägger pengar på senaste tekniken utan väljer hellre att sitta vid en sjö och titta på solnedgången (mest för att illustrera skillnaden, att man inte är materialistisk med andra ord).

Ett lagom (mindre hus) som behöver byta fasad. Trät känns lite "gammalt" och behöver kanske ny färg. Det finns lite "skrot" på utsidan. Inte som en massa bilar utan mer sådant man ska eller kan fixa med, eller rent av slänga.

En kvinna (bekant) eller nära släkting (inte mor), i det förflutna ligger och "gror" i tankarna. Man undrar vart kvinnan tog vägen, hur hon har det och vad hon gör idag. Någon händelse i samband med det också, som sitter kvar ännu.

En ganska "lätt" uppväxt och med det menar jag enkelt. Man levde inte i någon lyx och man fick dela ganska mycket (med syskon eller släkt). Man kanske rent av ärvde av varandra. En (också) "tillbakadragen uppväxt", man syntes inte så mycket men presterade bra. Kunde sitta hemma en hel del, ensam, och fundera "vad ska jag göra när jag blir stor". Fick uppmärksamhet men inte som man önskade. Detta har man tagit med sig som vuxen och tänker på det med egna barn (?).

Saknar vänner (emellanåt) och vill "ut". Är inte ensam, men ändå ensam.

Sajtvärd på Övernaturligt

Loris M
2013-06-13, 14:34

#9 Hm… jag är varken någon som syslar med cold och hot reading eller andligt intresserad som kan "se" på det sättet som jag tror du menar. Alltså kan jag inte bidra med något, men eftersom jag tycker att det här är roligt så hoppas jag att det är ok om jag gör ett försök ändå. Jag vet inte heller hur den ena eller den andra gruppen går tillväga, så går bara på ren känsla och logik.

Du är en man. Känner mig nästan säker på det. Du är mellan 30 och 40 år gammal och bor i Stockholm eller i närheten. Jag tror att du har en hund trots att din fråga i inlägg #2 var väldigt ledande. Men tänker här att det antigen var din mening att skriva så för att du förstod att vi skulle vara misstänksamma eller också hade du för brottåm när du skrev inlägget. Din hund är svart. Precis som Jonas skriver, tror jag att du varit duktig i skolan. Men du var inte lärarnas favorit. Du var duktig och hade bra betyg, men du var också lite upprorisk och kunde hitta på hyss. Du har en högskoleexamen och det kan t.om. vara så att du arbetar inom akademin.

Du har en kritisk inställning till det mesta och tror varken på Gud eller "livet efter detta". Men du tror på vetenskap. När jag skriver detta så är det någon som viskar i mitt öra: "Starman, Starman..". 😃Vi får se!

SillyDill
2013-06-14, 19:06

Tack, Fjäril och Mesa. Modigt av er!

Jag väntar ett dygn till i hopp om fler svar, sen får ni feedback.

SillyDill
2013-06-15, 22:21

Då var det dags för avdillandet. Jag är inte medlem på iFokus sedan tidigare, men min syrra är. Hon ville skapa ett nytt konto just för det här syftet, och då blev det så att hon använde mitt mailkonto och blandade in mig i det här experimentet. Det tackar jag för, för det har varit intressant. Jag kanske stannar kvar här på iFokus och tittar in ibland, vem vet?

Dags att berätta vad som stämmer och inte stämmer. Eftersom vi är två stycken tänkte vi att jag börjar med det som stämde in på mig (och inte, så får syrran själv skriva efter mig.

JonasDuregard. Dina uppgifter är intressanta och jag är lite ledsen över att du inte skrev mer. Men jag hoppas du infriar ditt löfte att berätta hur du kom fram till det du skrev enbart med de knapphändiga uppgifter vi gav som grund. Vad du skriver om skolan stämmer rätt så bra på mig. Jag var mycket duktig. Det där med stor potential när jag ansträngde mig … ja, när jag ansträngde mig. Född och uppvuxen i Sverige var möjligen lätt att gissa. Uppskattar artighet, ja. Vad gäller min ilska har jag nog släppt fram den vid illa valda tillfällen ibland, men det har varit mycket sällan. Det kunde ha varit bra att släppa fram den oftare, givetvis under kontrollerade former. Läsningen var också mitt i prick. Jag är en man och jag har ingen hund. Däremot en svart katt. Det var fantastiskt lustigt att du skrev att du har två gångbara hypoteser på mitt kön! Du skulle ha skrivit att jag var båda två 😉

Fjäril. Dubbelkonto och man och kvinna. Åldern stämmer ganska bra. Jag skulle gärna lägga mer pengar på teknik men det är som det är. Men jag tittar gärna på solnedgången, gärna vid en sjö. Huset du talar om är nog syrrans. Fast det pågår renoveringar här i mitt hyreshus, så lite stämmer det på mig med. Den där kvinnan är inte en släkting, men jag kan förstå att du tolkar det som det. Du beskrev vår uppväxt mycket bra. Vi tydde oss mycket till varandra och skapade lite av en sagovärld ihop. Ensamheten hängde kvar, kan jag säga.

Mesa. Ja, jag är en man. Åldern stämmer. Stockholm stämmer. Ingen egen hund, men jag umgås en hel del med en svart hund. Jag hade inte för bråttom när jag skrev inlägget, jag ville se vad ni gjorde av den frågan. Jag var inte alla lärares favorit, speciellt inte när jag blev lite äldre, och mina betyg dalade också med åldern, men jag var alltid en av de mer begåvade eleverna i klassen. Vad gäller vidare studier har de bedrivits utanför gängse akademier, men jag har verkat en del som lärare online åt speciellt begåvade elever i andra länder. Jag är kritiskt inställd, det stämmer. Och när du skriver att jag inte tror på livet efter detta har du mer rätt än vad du förmodligen inser. Jag tror inte. Jag vet.

Jag vill berömma er alla tre. Ni har visat stort mod och ni har prickat in mycket. 

Min syster får skriva när hon vill.

[NeferNefer]
2013-06-15, 22:36

Ja, det var intressant. Jag är den andra personen på SillyDillkontot, men nu får min bror använda det som han vill.

Jonas: skolan stämde in på mig med. Jag var lite av en lärarfavorit genom hela skolgången, för jag har alltid varit en "duktig flicka". Född och uppvuxen i Sverige, ja, det var som min bror säger lätt att gissa. Vi kunde ha tricksat med språket men det kändes tramsigt att hålla på så. Artighet förutsätter jag att jag möts av och blir alltid lika förvånad när det inte blir så. Det där med ilskan har nog mer med min bror att göra. Jag kan vara en riktig argbigga. Jag läser alltid och överallt. Jag har inte hund.

Fjäril: ja, som du nu redan vet stämmer det där med dubbelkontot. Åldern var också rätt så bra. Jag är över 40. Det där med solnedgångar framför teknik, det är jag det! Jag blev tvungen att se mig om när det gäller skrotet runt huset, och det stämmer. Vi har haft en del hantverkare här som har bytt ut här och var och fixat och haft sig, och tyvärr syns spåren efter dem. Vi ska samla ihop skrotet vilket år som helst och köra bort det. Fasaden borde målas! Och träet är gammalt, mitt hus är inte byggt förra året direkt 😊 Jag instämmer med min bror angående vår barndom, och den där kvinnan känner jag inte igen så det var bra att brorsan visste vem det var. Då slapp jag fundera mer! Ensamheten stämmer in på mig med.

Mesa: du kände nog nästan bara av min bror, tror jag. Jag har iofs pluggat en hel massa, men jag arbetar inte med något akademiskt. Jag har också en lätt kritisk inställning, jag godtar inte bara allt jag hör och läser, men vad gäller den andra sidan är jag inte orolig. Den ligger där den ligger och jag kommer dit tids nog 😃

Snyggt jobbat, alla tre! Och Jonas, nu förväntar jag mig en bra utläggning om hur du kom fram till allt, annars måste jag nog tyvärr dra slutsatsen att du är synsk! 😉

Loris M
2013-06-15, 22:44

#13 Men, vad roligt!! Sitter och skrattar. 😂Vi var ju fantastiskt duktiga alla tre! 🏆Blir så imponerad, inte minst på mig själv 😊 Man och Stockholm?? Var fick jag det ifrån? Men Fjäril så duktigt att du kunde känna dubbelkonto och allt annat.

Jonas.. och så tror du inte när vi säger att alla är mediala. Du är beviset att det stämmer. 😉

Tack SillyDill för att du ställde upp! Hoppas att du stannar kvar som medlem!

Ha en fin kväll alla!

Loris M
2013-06-15, 22:52

#14 Oj, NeferNefer är det du? 🙂Ja, det verkar som att jag bara "kände av" din bror. Men jätte roligt att ni ställde upp! Kram 🌺

[NeferNefer]
2013-06-15, 22:57

#16 Hahaha! Ja, nog är det jag! Det var så spännande med DillSilltråden, så jag ville också göra ett försök! Jag tyckte nämligen inte att mycket av det som sades om henne, och som skulle vara så allmängiltigt, stämde in på mig, och jag väntade mig faktiskt samma formuleringar. Men så blev det ju inte alls!

Loris M
2013-06-15, 23:05

Nu när jag läser det jag skrivit i mitt inlägg #11 finner jag det väldigt intressant att de gånger jag hade fel använde jag logik: Det här med Starman och hur jag tänkte kring den ledande frågan om hunden. Allt annat var känslan och då hade jag rätt. 🙂 Ska sluta tänka logiskt och bli bättre på att lyssna på min inre röst eller hur ska man tolka det? 😉

[Starman]
2013-06-15, 23:07

Får jag fråga hur du menar att du använde dig av logik när du gissade på att det var jag? Vad jag menar är att det verkar mer som en gissning än som en slutsats baserad på logiska principer att det skulle vara jag som var SillyDill. Det var ju så väldigt knapphändig information som vi hade att gå på, i likhet med DillSill-läsningarna.

Loris M
2013-06-15, 23:15

#19 Ja, det får du! 🙂Du hade inte skrivit något i tråden (du var först ut i den förra tråden) och försökt dig på några gissningar och när jag läste hans inledande formulering: "Undersökningar måste kunna upprepas med lika goda resultat om vi ska kunna kalla dem vetenskapliga, eller hur är det?", så tänkte jag: "Det är Starman det här!" Jag tyckte att det lät som du! 😊

Loris M
2013-06-15, 23:44

Äsch, Starman! Låt mig njuta av mina framgångar nu! Kan du inte bara säga att jag var duktig istället för att dra igång en diskussion. Typ: Vad är en logisk slutsats och vad är en gissning? 😛

JonasDuregard
2013-06-16, 00:18

Jag resonerade som följer:

Du formulerar dig väl i text och använder ett någorlunda rikt språk i det lilla du skriver. Det ledde mig att tro att du tillhörde någon av två mycket vanliga medelklass-stereotyper: Man som hade enkelt i skolan men som inte ansträngde sig och inte fick enastående bra betyg, eller akademiskt högpresterande och flitig kvinna med bra betyg (Nu verkar det som det kan varit både och).

Formuleringen "klarade sig bra i skolan" behöver inte betyda bra betyg utan kan lika gärna betyda "klarade sig igenom utan ansträngning". Att man har "stor potential när man anstränger sig" är något som den första av de två stereotyperna får höra på varje utvecklingssamtal i hela grundskolan, och det stämmer på den andra stereotypen också med skillnaden att villkortet uppfylldes (d.v.s. hon ansträngde sig).

Född och uppvuxen i Sverige var en gissning utifrån språket.

Det om att uppskatta artighet var en chansning utifrån glada och artiga formuleringar i #0 men också något som stämmer på i princip hela befolkningen. På vissa stämmer det extra bra och då får man en gratis "träff" om man tar med det.

Att "vissa skulle säga att du behöver vara mer ilsken" är något de flesta skulle känna igen sig i. Uppenbarligen de som inte blir arga särskilt ofta men ironiskt nog så tenderar även människor med allvarliga attitydproblem att se sig själva som alldeles för snälla mot sin hänsymslösa omgivning. Ett fåtal människor skulle kanske svara "Nej, jag blir arg alldeles för lätt/ofta" men det är i regel inte människor som använder skratt-smileys eller beskriver sig själva som "glada prickar".

Att du läser mycket var också utifrån hur du formulerade dig.

Det där med hunden har jag förklarat redan. Anledningen till att jag från början misstänkte att du spred missinformation var främst att du fyllt på din profil med lite ovidkommande information, specifikt hade du blivit medlem på ett par udda sidor som inte riktigt verkade passa för någon av medlemmarna som skrivit i den andra tråden.

Jag hade ett par olika hypoteser om vem du kunde vara, ett par av dem förkastade jag för jag visste att de använder de nya smileysarna medan du i #0 använder en av de gamla (så klart inte vattentätt men en indikation och lite för obskyrt för att vara medvetet planterat). Hade jag velat övertolka det kunde jag kanske dragit till med att du föredrar enkelhet eller något sådant utifrån det 😃

Fjäril
2013-06-16, 08:00

Tack NeferNefer och SillyDill, det var en rolig övning det här! Lite skönt att få det där dubbelkontot bekräftat eftersom jag var så säker på en man och en kvinna 🙂

Välkommen hit också, SillyDill! 

Bra jobbat mesa och JonasDuregard👍

Sajtvärd på Övernaturligt

Skogshumblan
2013-06-16, 09:01

Vad spännande det här var. Har läst och följt "sill-trådarna, bra jobbat alla som ger sig på ett försök!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[NeferNefer]
2013-06-16, 13:37

Tack, Jonas. Bra förklarat, men vet du vad? Jag skulle verkligen önska att någon mer skapar ett hemligt konto och du läser av eller tolkar den personen med, för att vara riktigt säker på att du bara är logisk och inte synsk. Både vi och Heike fick vad jag tycker är väldigt specifika tolkningar på mycket knapphändig information, och det skulle vara spännande att följa dina tankegångar en gång till. 😊

Loris M
2013-06-16, 13:55

#25 Det finns redan en ny tråd och nu heter hen Rose. Tyler i efternamn om det visar sig att även Olaka är lite synsk. 😃

[NeferNefer]
2013-06-16, 13:58

Jag vet inte, det känns som hämtat från en tv-serie, det som Olaka skriver 😃

Loris M
2013-06-16, 14:42

#27 Ja, det är precis vad det är! 😃Misstänker att Olaka ville säga vad han tyckte om dessa "silldill-trådar", på ett humoristiskt sätt.

[NeferNefer]
2013-06-16, 15:04

😂 Ja, lite tokighet ibland piggar alltid upp!

Loris M
2013-06-16, 15:10

😂

JonasDuregard
2013-06-16, 17:43

Visst kan vi berömma oss själva men jag tycker inte våra samlade resultat är särskilt imponerande. De framstår som ungefär så träffsäkra som de skulle bli om man gissade vilt; en del blir rätt en del blir fel och ju mer specifikt (ju mindre del av befolkningen det stämmer på) desto mindre är sannolikheten att det är rätt.

#25 "Jag skulle verkligen önska att någon mer skapar ett hemligt konto och du läser av eller tolkar den personen med, för att vara riktigt säker på att du bara är logisk och inte synsk."

Det kanske jag kan.

Men hur avgör du vilket av alternativen det är? 🤔

Jag kan så klart inte hindra någon att tillskriva mig övernaturliga egenskaper och delvis är det ju smickrande, men mest blir jag irriterad av det. Jag tycker jag förklarat mitt resonemang tydligt och den som ändå tror att jag har övernaturliga krafter kommer antagligen fortsätta tro det oavsett vad jag gör.

[NeferNefer]
2013-06-16, 19:56

Jonas: samtidigt skulle det ju gå att dra helt andra slutsatser utifrån de fakta du fick, och de slutsatserna skulle säkert inte passa in lika bra. Hur kommer det sig att du fick in så många rätt? Jag frågar inte dig, jag bara funderar. Jag kan förstå att du tycker att det är jobbigt att ständigt behöva förklara dig, och det är inte meningen att störa dig. Jag är bara nyfiken på hur du kommer fram till allt. Än en gång, jag vet att du har förklarat, men jag vill ha mer.

Hahaha, snart kan du börja ta betalt för att vara logisk tror jag! 😂

Upp till toppen