Annons:
Etikettallmänt
Läst 1580 ggr
wissan
12/3/15, 2:17 PM

Siffror

Jag vet att jag någon stans  har läst om det här fenomenet att man tycker sig upprepande gånger se samma siffror/sifferkombinationer och googlade men får bara upp  "andliga förklaringar/svar",. men det måste ju finnas en mer vettig förklaring till det s,k fenomenet.
Hittar inte det bara. Någon?

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Annons:
JonasDuregard
12/3/15, 2:40 PM
#1

Det finns en psykologisk mekanism som kallas konfirmeringsbias, som kan sammanfattas som att när man väl fått en idé om hur det kan vara så tenderar man att se det som bekräftar den iden men inte det som talar mot den. 

Ett klockrent exempel är de som tror att de ofta ser till exempel upprepade siffror på digitala klockors minut/sekundräknare. Skulle de sätta en tejpbit för klockan och varje gång de lyfter den för att se vad klockan är skriva ner vad den visar skulle de märka att det inte finns någon koppling mellan när de kollar och vad den visar, men när man bara "går på känn" så minns man bara de tillfällen som bekräftar hypotesen.

En annan kompletterande förklaring är att människor är dåliga på att uppskatta hur osannolikt något är. Ofta när folk säger "det här kan inte vara slump" så har de egentligen ingen aning om vad de talar om.

wissan
12/3/15, 4:27 PM
#2

Tack så mycket….intressant är det i alla fall…

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Maria
12/5/15, 10:31 AM
#3

Jag har en förmåga att lägga mig när klockan är 22.22… tror jag.😉

Jag fastnar för den tiden bara för att det är samma siffror och det känns som så ofta men samtidigt är jag medveten om alla andra gånger jag slänger en blick på klockan som jag inte ens reagerar över så vet jag att det är bara för att jag just minns de jämna siffrorna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fjäril
12/10/15, 3:08 PM
#4

Jag tror det är som med allt annat "aktuellt", har man färgat håret i en speciell färg ser man folk "överallt som gjort likadant, är man gravid ser man gravida hela tiden. Ja listan kan göras lång. Det är sådant som vi själva, för stunden, lägger fokus på. Just siffor, likadana sådana, såg jag ganska regelbundet ett tag. Sen finns det väl teorier, ja andliga aspekter av det. En del säger att anhöriga från andra sidan gör sig påminda, bland annat.

Sajtvärd på Övernaturligt

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
12/10/15, 4:09 PM
#11

Tog och rensade lite här

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
12/10/15, 4:12 PM
#15

#4 "Sen finns det väl teorier, ja andliga aspekter av det. En del säger att anhöriga från andra sidan gör sig påminda, bland annat."

Är det något du tror på?

Har de som påstår det här några argument för hur de vet att det är på det sättet? Det låter väl generöst att kalla det en teori om det bara är ett tomt påstående kan jag tycka. 

Det låter hur som helst extremt långsökt.

Fjäril
12/10/15, 4:14 PM
#16

#15

Teori är väl fel ordval kanske, men som svar till Ts, som funnit mest om andliga aspekter, tron på det (eller hur jag ska uttrycka mig) kring detta med klockan, svarade jag så.

Jag tror inte samma klockslag har med det att göra, jag tror som jag skrev i #4.

Sajtvärd på Övernaturligt

JoHo
12/10/15, 4:30 PM
#17

Jaha. Så rensades det och poster försvann. Som vanligt.

Tack och adjö.

Upp till toppen
Annons: