Annons:
Etikettandlighet
Läst 1852 ggr
Riniree
2015-10-05 19:42

Drömmar som blir sanna

Hej!

Detta börjar göra mej riktigt galen nu känner jag då det jag ska berätta är ett jätte obehag för mej.

Det började  under min tonårsperiod, då drömde jag sannolika drömmar som händer i verkligheten.  Som olika platser där jag aldrig varit på eller att jag pratar med en vän eller släkting om något. Vissa av dessa personer som jag drömt om har jag aldrig ens sätt utan möter dom på vägen och under vägens gång har jag glömt dom. Och mina drömmar kan slå in år efter jag drömt dom och då har man som sagt glömt bort drömmen.

Under min tonårsperiod var det inte så jobbigt då de inte hände så ofta men efter jag fyllde 20 år (alltså bara för 1 år sedan) så har det blivit mer och mer och värre och värre. Eller värre vet jag inte om jag ska säga men det har blivit mer obehagligt. Jag kan ta några exempel satt ni hänger med.

  • För några år sedan drömde jag att jag satt i ett kök jag aldrig varit i och åt middag. Det satt ingen mitt emot mej men jag kunde se utsikten över gården då jag satt mitt emot fönstret. För 1 år sedan var jag ihop med en kille som bodde i Tyresö (Stockholm) där har jag aldrig ens satt min fot. Jag satt alltid med ryggen mot fönstret när vi åt i köken men efter några middagar satt jag med fönstret mitt emot mej, men insåg inte att jag hade drömt om den platsen för ens min dåvarande pojkvän skulle gå iväg då jag såg utsikten genom fönstret och jag satt ensam i drömmen.
  • Denna dröm hände också för några år sedan och då hade jag precis börjat bekanta mej med min nuvarande bästa vän och hade bara träffat hennes pappa 1 gång då och hade bara varit hos henne 1 gång också. Detta var en ganska simpel dröm men jag drömde att jag och min bästa vän satt på deras altan och pratade och hennes pappa kommer ut till oss med deras granne som jag ALDRIG sätt ens. Och detta hände för bara några månader sen.
  • Sista exemplet hände nyss. Jag satt i köket och åt middag, min mamma satt mitt emot mej och kollade igenom reklamen vi fått med posten. Och så sitter vi och småpratar lite. Sen när våra blickar möts så inser jag att jag har drömt detta också. Exakt allt hon har på sej som dessutom är nya kläder. Och jag kan minnas att jag drömde detta för ca 1-2 år sedan då mina föräldrar planerade att skiljas och det ju min mamma jag ville bo med. Och nu är dom skilda och jag har ingen kontakt med min pappa.

Varje gång jag inser att jag drömt något som "slår in" så är det som att få en blixt i huvudet och jag stelnar till. Det är just de som är obehagligt och att det har blivit så ofta nu den sista tiden. Har detta någon form av betydelse att detta händer mej? Och finns det nått man kan göra för att detta ska dämpa sej då jag börjat känna obehag med detta nu?

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-10-05 19:57
#1

Följer

Maria
2015-10-06 10:25
#2

#0 Och mina drömmar kan slå in år efter jag drömt dom och då har man som sagt glömt bort drömmen.

Här blir det lite krångligt. Hur vet du att du har drömt det om du har glömt bort drömmen?

Kan det inte vara en "déjà vu" upplevlese?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Davbjo
2015-10-06 10:49
#3

Hjärnan spelar oss spratt precis hela tiden. Att du får saker att passa i efterhand är inte speciellt märkligt, det gör vi också precis hela tiden.

Logiken i dessa lägen brukar se ut precis som du beskriver här, alltså att när du väl får besked så bekräftar du att det stämde. Det är lite som att jag säger att jag tänker på ett nummer mellan 1 och 1000, sedan ber jag dig säga ett nummer. När du säger ett nummer konstaterar jag att det var precis det numret jag tänkte på. Då, i efterhand, kan jag med all tänkbar inlevelse hävda att det absolut helt garanterat var just det numret jag tänkte på, men det faller ändå lite på sin egna orimlighet.

Hade du exempelvis ritat av dessa miljöer direkt efter att drömmen inträffat och dessa teckningar sedan stämt mycket väl överens med ett foto över den påstått identiska scenen så hade det varit ett relevant diskussionsunderlag som kanske kunde orsaka viss huvudbry, beroende på omständigheterna.

Vad du beskriver är dock inte mer komplicerat än just att du inte kommer ihåg saker så väl som du tror och att minnet sedan omedelbart justeras för att passa in i din upplevelse.

Det finns också idéer om långtidsminne kontra korttidsminne som skulle kunna vara intressanta i sammanhanget. Om det som just inträffar lagras i långtidsminnet först så upplever vi saker som att vi varit med om dem förr, vilket är ganska intressant.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2015-10-09 10:10
#15

Tog bort en lång rad inlägg som var utanför ämnet.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: