Annons:
Etikettskepticism
Läst 3227 ggr
JoHo
2015-03-12 15:44

Jättestudie: Homeopatisk medicin har ingen effekt

Inte så förvånande men då homeopati är en miljardindustri kommer fortfarande folk att falla offer för detta.

http://www.metro.se/nyheter/jattestudie-homeopatisk-medicin-har-ingen-effekt/EVHock!KoDiSpVQmOhPc/

Några citat:

Homeopatisk medicin har ingen effekt och kan till och med vara farligt. Det visar en genomgång av hundratals forskningsrapporter. – Man skulle inte använda det så mycket om det inte fungerade, säger Nordiska homeopatförbundets Berit Lecomte.

- ”Baserat på en bedömning av bevisen för homeopatens effektivitet, sammanfattar NHRMC att det inte finns några hälsotillstånd där det finns bevis för att homeopati är effektivt”, fastslår rådet enligt The Guardian.

– Det kommer finnas en svans av människor som inte tar till sig den här rapporten och kommer att säga att det är en konspiration från etablissemanget, säger han till The Guardian.

- Exempelvis framställs det populära preparatet Oscillococcinum av att först ta en blandning som innehåller en procent av ett extrakt från myskankans lever och hjärta och sedan spä ut det tvåhundra gånger så att inte en enda molekyl av ämnet som tillskrivs de helande effekterna finns kvar. Men preparat som spätts ut till miljondelar kan ändå vara effektiva, menar Berit Lecombe. 

– Man kan säga att det är en energimedicin, det finns inte så mycket materiellt och det är därför läkarna är skeptiska. (!)

- Forskarna i den australiensiska genomgången stannar inte vid att kalla homeopatiska läkemedel för verkningslösa. Om de innebär att patienter skjuter upp eller väljer bort konventionell vård kan de till och med vara livsfarliga, menar man.

– Homeopati är bortkastade pengar. Det är bättre att skänka pengarna till Rädda Barnen, konstaterar han.

Annons:
starhawk
2015-03-24 12:31
#1

Homeopati är ett lite konstigt fenomen när man får veta hur det går till så borde ju varje tänkande människa inse att det är lika verkningsfullt som vatten, för det är vad det är i slutänden. Att homeopaterna kör vidare är ju inte så konstigt, dom tjänar ju pengar på lurendrejeriet, men att kunderna inte inser att dom är grundlurade är vad som förvånar mig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Starman
2015-03-26 22:58
#2

#1

Ofta är det desperata människor som söker sig till det sista halmstrået som blir snärjda av homeopater och andra kvacksalvare, vilket ju självklart gör deras gebit allt mindre tolererbart.

Maikailoa
2015-04-07 15:22
#3

Ni kan ju jämföra med hur många det är som faller offer för den medicinska miljardindustrin. Hur många är det som dör och blir skadade för livet av mediciner?

Notera även hur stjärnan Larhammar, på sitt eget vis, erkänner att homeopatin fungerar. 

Mycket handlar om att svartmåla sanningen, i sann skeptisk anda.

Klass
2015-04-07 17:25
#4

#3

Varför jämföra på det sättet? Tror du att alla som får biverkningar av medicin hade blivit fullt friska om de använt homeopati i stället? Eller vad menar du?

Maikailoa
2015-04-07 18:25
#5

#4

Argumentet som används emot homeopatin kan ju även användas emot medicinen, och i långt högre grad.

Om de skulle bli fullt friska vet jag inte, men dom skulle onekligen undgå biverkningarna från medicinen.

Att ge sig på homeopaterna är totalt befängt så länge medicinen gör så stor skada som den gör. De där gnällhökarna kan väl hitta något annat att klaga på. Något som leder till något positivt.

Klass
2015-04-07 18:39
#6

#5

Menar du att medicin i allmänhet fungerar lika bra eller dåligt som homeopatika? 

Argumenten emot homeopati är att homeopati inte fungerar - homeopati har ingen verkan utöver placeboeffekten . Homeopati är skakat vatten.

"Om de skulle bli fullt friska vet jag inte, men dom skulle onekligen undgå biverkningarna från medicinen."
Att dö är också ett sätt att undgå biverkningar från medicin.

Annons:
JoHo
2015-04-08 16:08
#7

#3

> Notera även hur stjärnan Larhammar, på sitt eget vis, erkänner att homeopaten fungerar. 

Utveckla gärna detta påstående, tack.

Maikailoa
2015-04-08 18:20
#8

#6

Du finner argumentet i fösta inlägget, första raden. 

Sök efter orden: "Inte så förvånande men då homeopati är en miljardindustri kommer fortfarande folk att falla offer för detta."

Sedan finner vi även påståendet: "Homeopati är bortkastade pengar. Det är bättre att skänka pengarna till Rädda Barnen, konstaterar han."

Hur långt tror ni att medicinen hade nått utan all denna skrämselpropagandan?

Kanske vore ett alternativ att skänka en del av de pengar ni lägger ner på medicin och på att svartmåla konkurensen till "Rädda skeptikerna". 

Hade ni haft förmåga till eget kritiskt tänkande hade ni inte gått på det här.

Jättestudie. Jo man tackar. Tydligen är det något som skrämmer dom.

Se här, dom försöker även med omvänd psykologi: "– Det kommer finnas en svans av människor som inte tar till sig den här rapporten och kommer att säga att det är en konspiration från etablissemanget, säger han till The Guardian."

Många av er är offer för denna konspirationen, men förmodligen är få utav er medvetna om den.

Klass
2015-04-08 18:35
#9

#8

Jag fattar inte om du svarar ja eller nej på min fråga om du menar att du anser att medicin och homeopatika fungerar lika bra - men jag tolkar det som att du svarar ja - du utgår alltså från att homeopati fungerar. 

Vilken är "denna skrämselpropaganda" du syftar till?

Maikailoa
2015-04-08 21:26
#10

#9

Jag svarade inte på frågan om något fungerar "lika bra" eller inte. Det jag bemötte var ditt påstående att homeopati inte fungerar.

Anledningen till varför ni bedriver en hetsjakt på homeopati och annat är inte att det inte fungerar, för det gör det vanligtvis; Ni påstår att det inte fungerar därför att ni är skeptiker, d.v.s. tvivelsjuka, och ni följer etablissemanget.

Ni har blivit programmerade hur ni ska tänka och agera.

Här kan ni se lite om detta.

Klass
2015-04-08 22:09
#11

#10

Det är inga lättsamma anklagelser du kommer med, direkt. Du ligger så långt utanför verkligheten så jag vet inte vad. :-(

De som påstår att homeopati inte fungerar gör detta eftersom det inte finns några övertygande evidens på att homeopati fungerar, svårare än så är det inte. 

Det blir ju bara märkligt när du slänger ur dig anklagelser som att skeptiker "bedriver hetsjakt", "är tvivelsjuka", "följer etablissemanget" och "har blivit programmerade". Dessa påståenden känns ju inte sansade någonstans.

Vad har filmen med homeopati att göra?

JoHo
2015-04-08 22:11
#12

Maikailoa, kan det vara så att DU är lurad och följer homeopattillverkarna som håvar in miljardinkomster på utspätt vatten…?

Men förklara gärna det jag frågade efter i #7 om Larhamar.

Och hur har skeptiker och andra som inte tror på trolldryck/trolltabletter blivit "programmerade"?

Vad du missar är att OM homeopati fungerade så hade ingen här opponerat sig alls OCH ditt förhatliga "big pharma" hade satsat miljarder på homeopati.

Varför rationellt tänkande människor reagerar mot homeopati och inte tror på trolldryck eller trolldryck droppat på sockerpiller är för att vi är humanister och vill att RIKTIG medicin ska användas på sjuka i stället för utspädd trolldryck.

Men i stället för att kasta skit så kan du kanske förklara för oss som undrar hur nu homeopati fungerar förutom som förklaras på denna sajten http://hurhomeopatifungerar.se

orraklett
2016-02-14 18:01
#13

Fattar inte att folk tror på sådant här

Annons:
Upp till toppen
Annons: