Annons:
Etikettallmänt
Läst 2862 ggr
Candela
2015-03-01 01:24

Märkliga sammanträffanden

En del ser märkliga sammanträffande som något övernaturligt, medan andra ser det som rena tillfälligheter. Oavsett vad man tror så tycker jag själv att det är himla kul att höra folks berättelser om saker de varit med om. Jag själv har drabbats av det några enstaka gånger som jag minns. 

1. Det klassiska: Jag hade en vän som jag inte haft kontakt med på ett år, och inte heller hade haft i tankarna på flera månader När jag cyklade hem från universitetet en dag tänkte jag att jag nog skulle skicka ett sms till honom när jag kom hem. Bara någon minut senare plingar det till på mobilen, och när jag kommer hem ser jag att det är han som har hört av sig.😛

2. Detta hände idag, lite mer annorlunda: För ungefär ett år sen gjorde jag och min pojkvän slut, men bestämde oss inom några dagar för att försöka få förhållandet att funka igen. Sen dess har dock min pojkvän inte velat använda sin förlovningsring, eftersom han ansåg att vi bröt förlovningen när vi gjorde slut.

Nu har ringarna legat bortglömda i sin ask i nattduksbordet, men så inatt drömde jag om dem. Jag drömde att en annan kille var kär i mig, och när jag avfärdade honom letade han upp asken och stal ringarna. En av dem hittade vi igen efter letande, och den hade han knycklat ihop med en tång. Men min pojkväns ring återfanns aldrig.

Idag var en vanlig slapp lördag utan något särskilt inbokat på schemat. När jag kom upp från källaren efter att ha satt igång en maskin tvätt hade pojkvännen bryggt kaffe. När vi sitter där och fikar ser jag att han har tagit på sig sin ring, för första gången på ett år?! Jag frågade såklart varför, men han bara ryckte på axlarna och hade inte direkt något svar på frågan.

Det tyckte jag var mycket märkligt. 😃 Säkert bara ett sammanträffande, men ändå lite skumt.

Berätta gärna om era historier, vare sig ni tror att det fanns någon mening bakom dem eller inte!

Annons:
Davbjo
2015-03-02 09:57
#1

För några år sedan var min fru i San Francisco, medans jag var kvar hemma (passade inte med jobbet). Vi körde Skype för att hålla kontakten, och en kväll skickade jag SMS och skrev att jag var på Skype. Hon kopplade inte upp sig, så jag antog att hon helt enkelt inte hade tid. Morgonen efter satte jag mig vid datorn, och precis när jag satte mig ringde hon på Skype.

Vad som hänt var att mitt SMS fördröjts i systemet, och kommit fram precis innan jag satte mig där på morgonen, vilket gjorde att hon trodde att jag skickat det då, och ringde.

Vad man kan säga om sannolikhet är att det är omöjligt att räkna på det baklänges. Allt som sker är i efterhand extremt osannolikt, hade man för tusen år sedan räknat på oddsen för att just precis vi som sitter på det här forumet skulle göra det hade sannolikheten för detta varit astronomiskt låg, men här är vi.

För tre år sedan gjorde jag ett test med en tärning, där jag slog tärningen 101 gånger och antecknade resultatet. Sannolikheten att jag skulle få precis den sekvens jag fick var 1 på 4*10^78. I det observerbara universum tror man att det finns ungefär 10^80 atomer, chansen för att få just denna sekvens är alltså ungefär den samma som att två personer på slump väljer en varsin atom i det observerbara universum och då väljer samma atom. Ändå hände det.

Saken med det extremt osannolika är att det oundvikligen inträffar. Hur osannolikt det än är att vinna på Lotto så vinner folk på Lotto, men vi människor har väldigt svårt för att greppa sannolikhet, då det ofta strider rakt mot vår intuition.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

mwetterstrand
2015-03-02 13:15
#2

#1

Vill bara passa på att berömma för ett synnerligen utmärkt och välformulerat inlägg.

Davbjo
2015-03-02 15:06
#3

#2: Man både tackar och bockar!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Kyllan56
2015-03-02 21:56
#4

Varning för en lång och lite krånglig historia!

Jag råkade ut för många sammanträffanden under min släktforskning, men det jag ska berätta nu fick mig att häpna.

Min farfar kom ursprungligen från Orust, men flyttade i början av 1900-talet till Göteborg, där han träffade min farmor. Farmor född i Bohuslän men växte upp i Fristad, som ligger öster om Borås.

Några år innan historien tar sin början hittar jag en papperslapp som min pappa skrivit om sin farmors farfar Erik Skoglund f. 1797. Jag läste socken han var född i, som Gyshult men kunde inte hitta den, varför den grenen av familjen slutade med Erik Skoglund, eftersom jag inte kom vidare.

I och med min släktforskningen kom jag i kontakt med min nästkusin Kerstin på min farmors sida, som jag skulle åka och hälsa på. Jag visste att hon bodde någonstans utanför Borås, men inte exakt var. 

Inför resan lyssnade jag på ett kassettband, som min mamma spelat in, där min farmor pratar med min farfars lillebror. De pratar om min pappas farmors pappa Elias. Att han kommer från Ljushult och inte Gyshult som jag felaktigt tolkat det som.

På biblioteket hittar jag och lånar en bok om "Ljushults gårdar och torp" och hitta släktingar till mig.

Via kyrkoböckerna kommer jag vidare och hittar Eriks pappa som i början av 1800-talet varit krögare i Ljushult. Stället gick under benämningen Krogen.

Där växer två bröder upp Anders och Erik Skoglund. 

1828 bor de på samma gård och får varsin son. August son till Anders och Elias son till Erik. Erik och Elias som senare bosätter sig på Orust

Dagen innan jag ska hälsa på min Kerstin ringer jag henne för att få veta exakt var hon bor. När hon säger Ljushult, som ligger väster om Borås, berättar jag att där kommer också delar av min farfars släkt från. Jag berättar att de bl.a. bott på Krogen. Hon blir tyst en stund så berättar hon att hon ser efter huset där Krogen en gång legat, åt ägarna som inte bor där året om. Vi tycker båda det är ett sammanträffande.

När jag kommer fram och orienterar mig i Ljushult, består byn av ca tio hus och en kyrka. 

Kyrkogårdar älskar jag så jag går runt och läser på gravstenarna och hittar en som det står Skoglund född 1828. Då känner jag ännu inte till de båda bröderna och deras söner. 

Konfunderad går jag därifrån och träffar en granne till Kerstin, som är på väg in till henne. Jag presenterar mig och berättar att jag är släkt på farmors sida med Kerstin men precis upptäckt att även delar av farfars släkt kommer härifrån. Han frågar vad släktingarna heter och jag svarar Skoglund. Han berättar att en Skoglund ägt hans gård, som han föder upp hästar på. Efter att ha tittat efter i boken Ljushults gårdar och torp, får jag reda på att det är Elias kusin August som ägt gården och det är hans grav jag hittat på kyrkogården. 

Efter tre dagar i Ljushult åker jag hem till Skåne. Väl hemma börjar jag fundera på var Eriks bror Anders blir av när han med familj flyttar till Orust? 

Det jag då hittar är - i mina ögon -  ett verkligt sammanträffande. Han har nämligen bott och ägt huset jag sovit i, i två nätter.

Kerstin, min farmors storebrors dotter äger 2011 det hus, som min farfars morfars far Eriks bror Anders äger och bor i på 1840-talet. I Kerstins hus sammanstrålar min farmors- och farfars släkt genom mig. 

Det tycker jag är ett verkligt sammanträffande.

Hade mina farföräldrar varit uppvuxna i samma by, hade de inte varit ett dugg underligt. Men ingen av dem kom ursprungligen från Ljushult, utan från Bohuslän.

Sex veckor efter jag hälsat på Kerstin dör hon. Om jag inte hälsat på henne när jag gjorde det, hade jag med all sannolikhet inte vetat vad jag vet idag.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Candela
2015-03-05 11:47
#5

#1 Tack för ett bra inlägg! Ja, visst är det så att märkliga sammanträffanden händer, och är just sammanträffanden. Ändå tycker jag att det är rätt kul när det händer 😛 

Om man köper lotter väldigt frekvent och till sist vinner blir man förmodligen glad och tänker "Äntligen min tur!". Om man däremot har "känt" (eller fått ett "tilltal" från en högre makt) att man borde köpa en lott och sen vinner så stärks istället ens tro på det övernaturliga. Oavsett om det är slumpen som avgör i båda fallen.

Jag vet ju precis hur man tänker kring detta när man har en tro, eftersom jag själv är uppvuxen i den miljön. Och om man inte får bönesvar så finns det alltid fullt rimliga orsaker till det med; "Det var inte Guds mening att det skulle ske", "Jag hade inte tillräckligt stark tro", "Gud testar min tro" etc.

Upp till toppen
Annons: