Annons:
Etikettandar-spöken
Läst 5453 ggr
mini97
11/5/14, 6:34 AM

hjäälp nån??

Hej jag är en tjej som e 17 och det ärnågot hemskt som är på mitt rum, jag känner obehag ont i huvet och ångest när jag är inne på rummet, sen har det hänt flera gånger när jag ska sova att jag vaknar helt förlamad och ser svart skugga :( jag är rädd och sover aldrig på nätterna längre, snälla någon som vet vad det är? Skräm inte upp mig!! Jag är redan livrädd och mår jättedåligt över det vill bara ha råf och hjälp, sen har två andra perpersoner varit inne på mitt rum och kännt samma sak. Jag ringde till en spådam och hon säger att det är inget… snälla vad ska jag göra jag mår jättedåligt…!!

Annons:
Magi-cat
11/5/14, 7:45 AM
#1

Du behöver inte vara rädd!

Det finns något som heter sömnparalys som inträffar i övergången mellan sömn och vakenhet. Det är ett tillstånd som uppkommer som ett resultat dels av sömnreglerande hormoner som utsöndras helt normalt och det faktum att musklerna när man sover är försatta ur spel, så att man inte ska gå ur sängen när man sover och drömmer.

Ibland blir det lite osynk mellan de här funktionerna, så man är vaken, drömmer och är paralyserad på samma gång. Det känns skrämmande, men är helt ofarligt.

Många upplever det här åtminstone någon gång i livet, så du är inte ensam, långt ifrån.

Läs gärna om sömnparalys. När man vet vad det är behöver man inte vara rädd. Tänk bara "Jag håller på att vakna, allt är lugnt" eller något sådant positivt som känns rätt för dig! Skulle du ändå vakna och känna dig rädd, tänk  "Jaha, nu är det det där igen, jag vaknar snart".
Ställ in dig på, redan när du ska sova, att allt kommer att vara lugnt och att du har full kontroll. Inget är farligt och inget, absolut inget, kan göra dig något illa. Jag lovar! 🙂
Men har man redan blivit rädd så triggar rädslan igång mer rädsla, man sover sämre osv som i en dålig cirkel. Det gäller att bryta cirkeln, sova bättre, inte vara rädd, sova bra osv så man känner kontroll, så trappas rädslan ner.

(Du kan eventuellt möblera om lite i rummet för att s.a.s. börja på ny kula. Och tänk på att inte titta på upprörande filmer eller se på datorn eller så just innan sovdags. Läs en avkopplande bok istället.)

Hoppas det kommer att kännas bättre och att du kan sova lugnt! 😴🙂

Kram till dig!

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VampireGirlElvira]1
11/5/14, 2:19 PM
#2

Du kan nog också köpa hem drömfångare att ha in i sovrummet. Det hjälper mig när jag har mardrömmar. Man hänger bara upp den ovanför sin säng den sida man sover på.

JoHo
11/5/14, 2:42 PM
#3

Skippa drömfångare och läs vad Magi-cat skriver. Hon skriver klokt och läsvärt.

Fjäril
11/5/14, 8:25 PM
#4

Du har fått kloka svar av Magi-cat! Ta dem till dig och jag hoppas du snart känner dig bättre.

Jag tänkte också på att det kan inte vara "ångest av ensamhet" eftersom det sker i ditt rum? Har du pratat med någon i din närhet om du hur känner?

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
11/5/14, 10:13 PM
#5

#2 Alla sätt är bra utom de tråkiga. 🙂

Om du känner att drömfångaren hjälper dig är det naturligtvis bra, oavsett vad andra tycker!

(F.ö. har jag en själv, den väldigt vacker.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VampireGirlElvira]1
11/6/14, 8:34 AM
#6

(Jag vet att jag skriver om det här på Andlig Skepticism.) Jag har många drömfångare överallt i lägenheten. 😊 Jag har ca. 9 stycken. 😊 Fast man behöver ju såklart inte så många som jag har, det räcker med bara en som man sätter ovanför sängen. Glöm inte att "rengöra" den sen ifall du känner att den blir "varm". Du känner av den ifall den är "varm" genom att he handen en liten bit ifrån drömfångaren, ifall den är "kall" så är den ok, om den är "varm", så får du he ut den t.ex på balkongen så att den "renas" ute i solens strålar. Den måste hängas upp på ett sätt så att den inte rör vid något och så att du inte rör vid den. Du kan röra vid snöret som den hängs upp på. Hoppas att du hittar din drömfångare som är "anpassad" för din "energi". 😊

Annons:
JonasDuregard
11/6/14, 10:11 AM
#7

#0 Har du berättat för någon vuxen hur du har det? Jag tycker du ska berätta för dina föräldrar eller för skolkuratorn på din skola (om du går i gymnasiet). 

Sömnproblem är väldigt vanligt, och kan lätt göra att man mår väldigt dåligt. Det kan lätt bli en ond cirkel. Du skriver att du nästan inte sover alls, och så ska ingen behöva ha det! Prata med dina föräldrar och om ni inte kan komma till bukt med det tillsammans så borde du eller ni tillsammans ta kontakt med en ungdomsmottagning eller en vårdcentral. 

Jag vet att du misstänker att det är något övernaturligt, men det är väldigt vanligt att man i din ålder upplever det du beskriver av helt andra anledningar. Här kan man läsa lite om det: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Skrik/Barn-och-somn/#section-4

Det jag försöker säga är att det är vanligt att man tänker på sömnsvårigheter som något man måste handskas med helt själv, men om det är så allvarligt som du beskriver så kan man få - och ska man få - hjälp.

mini97
11/6/14, 9:16 PM
#8

Tack så mycket för svar! Men jag vet att det är något i mitt rum, igår jag såg en skugga sen rörde nån min fot! Sen det känns jätteobegahligt i mitt rum jag har ont i huvet är snurrig och får ont i hhjärtat! Igår var jag så rädd så jag börjar skaka, snälla vet ni hur jag kan skydda mig ifrån onda andar? Jag ska prata med en spådam men det är inte till förens på måndag :(

mini97
11/6/14, 9:19 PM
#9

Jag känner att någon vill göra mig illa, som att skada mig, jag pratade med en religiös kristen och hans sa att det var demoner :( men jag har aldrig varit dum mot någon i mitt liv!! Tvärtom så har alla varit elaka! Jag har bara varit snäll och hjälpt andra människor så jag fattar inte vad den anden vill? :(

[VampireGirlElvira]1
11/6/14, 9:53 PM
#10

Köp hem ett par drömfångare tycker jag. Och jag hoppas att dom onda andarna låter dig vara sen efter det.

Magi-cat
11/6/14, 10:14 PM
#11

#8,9 Snälla du, så där ska du inte behöva ha det! Det är alltså inte "bara" sömnen som är problem utan du får kroppsliga symptom bara av att vara i ditt rum? Det du känner har ingenting att göra med andar, demoner eller att någon från andra sidan vill dig illa - ingen kommer göra dig illa och ingen kan göra det! Tro inte på det där om demoner!

Du bör prata med någon människa du har förtroende för, någon som kan hjälpa dig att komma vidare och komma över detta. Det är inte den vilt främmande spådamen som kan göra det, utan börja med att berätta för någon i din närhet. Var snäll och gör det snarast, så du får lite distans till det här. Mår man inte bra ska man inte ens tänka på en andevärld.

Hoppas det känns bättre för dig snart! Kram till dig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VampireGirlElvira]1
11/6/14, 11:32 PM
#12

Det är som Magi-cat skriver om att det behöver inte vara onda andar, men det kan vara bra att prata ut det med någon. Men om det är till någon tröst, så kan du prova på det där med drömfångare ifall du vill. Hoppas att det blir bättre med dig när du får veta vad det är.

ru4real
11/8/14, 11:05 AM
#13

Vore det inte bättre att leta naturliga förklaringar innan man börjar prata om andar och annat?

Det finns hur många naturliga förklaringar att leta ibland först innan man börjar titta på "övernaturliga" skäl.

Annons:
Hugohugo
1/12/15, 3:53 PM
#14

#8 & lite #11

---Följande text är - kanske sannolikt sant och en del erfarenhet om (samt en källa som är sann enligt Rabbi Désirée R. Ntolo, apropå texten jag översatte och citerar):

Om det inte är något i ditt liv (nu som dåtid) som är orsaken eller delorsak, så är det något andligt eller övernaturligt eller livsinställning (från detta liv eller tidigare).

En metod för skyddar dig och ställer in dig på få sova, vara stilla och ensam för andlighet, eller annat andligt arbete som du involverar dig med.  Så för välja en utgångspunkt som är skild från andligt dåligt är att du läser och menar denna text (Som experten på andligt: Rabbi Dèsirée R. Ntolo publicerat, mer om henne ser du på min profil) (även om du inte har någon koll på orden, så om du menar dem det de står för, så har de samma effekt):

"I Namnet av YaHWeH, Gud av Israel: må Michael vara vid min höger, Gabriel vid min vänster, Uriel framför mig, och Raphael bakom mig; och ovanför mitt huvud Närvaron av Gud."

Andra former av texter finns också, men andliga namn har en skyddande kraft, så man ska inte missbruka dem (dvs använda dem i följande:) för fysiska nöjen (ha kul osv) eller skrämmande svårigheter som behagar dig (detta är enligt det som står om i det tredje budordet, så det är inte något påhitt av mig, en grundläggande sak att känna till är den också) eller i löften kopplade till andliga namn som rör annat än andligt arbete (är också fel).

Frid.

Creating be with you!!! See a seed enough of times each, for often return to in a long long period, will learn you how better to learn the more importent. http://www.theessenes.co.uk/see-us RELIGIONENS MYSTERIER.

AliennaII
1/14/15, 9:08 PM
#15

Jisses…

Om någon har ett visst problem, så blir denne väl inte hjälpt av att folk i princip bara säger: - Nej, ett sånt problem har du inte!

Kan ni inte hjälpa, så kan ni väl åtminstone hålla tyst.

JonasDuregard
1/14/15, 9:18 PM
#16

#15 Vill du berätta vilka kommentarer det är du parafraserar?

"Kan ni inte hjälpa, så kan ni väl åtminstone hålla tyst."

Du däremot, du måste säga vad du tycker även om det knappast är hjälpsamt?

AliennaII
1/14/15, 9:54 PM
#17

Jag  tänder på alla stubiner när jag ser sånt här. Jag bara skriver nåt. Sen vad det blev… Tjaa… 😃 … *harklar sig*

Det är riktat mot de(n) som tar åt sig. Vem/vilka det är - får dom själv bestämma.

Candela
1/19/15, 1:20 PM
#18

Min personliga upplevelse är att ju mer man tänker och oroar sig för saker, desto mer verkliga blir de.. (Ja, jag syftar även på "övernaturliga" saker. Jag har själv levt med rädslor för sådana saker.) Och ju mer verkligt det känns, desto mer ångest och oro skapar det. 

Ångest i sin tur kan ge starka fysiska symtom, det brukar kallas panik-ångest-attacker, och kan bland annat ge skakningar, svettningar, hjärtklappning, en känsla av att man håller på att dö.

Det bästa är (och lättare sagt än gjort) att försöka hitta andra orsaker till känslorna och upplevelserna, för att minska ångesten. Eller att bara försöka att inte tänka på det, ignorera det som du upplever händer i ditt sovrum. 

Att andra känner obehag kan mycket väl vara för att själv berättat om dina upplevelser.

MissClue
1/24/15, 7:52 PM
#19

Jag har också varit med om sömnparalys som det låter som.Kan dela med mig men läs inte ifall det skrämmer upp dig. "Vaknade" av att en person smekte och masserade min rygg, när jag ber den att sluta hör jag en mansröst som jag inte känner igen säga "tycker du inte om det *****(mitt namn)? Vänder mig om och ser en stor skepnad, skugga vid sängen. var bara 11 år så jag trodde jag skulle dö av skräck, tog ju några år innan jag läste om sömnparalys;) Sen har jag haft utanför kroppen upplevelse, trodde jag hade vaknat och gick upp ur sängen, tittade ut genom fönstret men "sögs" tillbaka till min kropp som låg i sängen. Jätte flummigt, hände två ggr på raken tills jag vaknade på riktigt. Vid andra tillfällen har jag "vaknat" mitt i natten och sett åt min killes håll och då har han ändrat ansikte. Har sett honom som gammal klasskamrat, tjejkompis, indiankvinna med prick i pannan samt tjock kvinna med fett hår. 1:a 2:a gånger blev jag jätterädd, vid 3:e och 4:e tillfället började jag nästan skratta för det var så sjukt. jag stirrade verkligen på honom men såg en helt annan person. Vid alla tillfällen har jag känt mig klarvaken..Förstår att du blev rädd av din upplevelse men det är inget som kan skada dig

I love not man the less, but Nature more…

MissClue
1/24/15, 7:58 PM
#20

ångesten kanske beror på din upplevelse inne i rummet, eller hade du ångest innan? Jag har även i perioder vaknat hysterisk av att jag känner mig iakttagen, fick ångest av att vara inne i rummet tills tiden hade gått och jag hade fått många goa rofyllda nätter. man får byta ut dåliga upplevelse på platser mot positiva:)

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
ru4real
1/25/15, 11:15 PM
#21

#17 du verkar inte läsa vad du själv skriver, eller (inte vad andra skriver heller verkar det som)? Först klagar du på vad  folk har skrivit, i största allmänhet och ger ingen pekare på vem eller vad som irriterat dig. Sen ursäktar du dig med att du bara "skriver av dig" och bidrar därmed med en massa trams?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: