Annons:
Etikettkonspirationsteorier
Läst 1475 ggr
JonasDuregard
2014-10-14 10:34

Är det alltid bra med engagemang?

I den här tråden så presenteras en konspirationsteori om ebola: http://utomjordiskt.ifokus.se/discussions/543bfa4fce12c421a6000dae-ebola-spansk-regeringsbluff

När konspirationsteorin genomskådats (det tog inte många minuter) så skriver Magi-cat ett inlägg (nummer 7) där hon berömmer konspirationsteoretikern i fråga för sitt gedigna arbete. Ordet "gedigna" reviderades sedan till förmån för ett "engagerat".

En diskussion uppstod om huruvida det verkligen är bra att engagera sig för dåliga saker, som att sprida konspirationsteorier om ebola. Jag liknade det vid att engagera sig för att förneka global uppvärmning eller att förneka förintelsen, något som i min mening inte alls är berömvärt oavsett hur mycket tid och kraft man lägger på det.

Magi-cat tyckte att det föll utanför ämnet och föreslog att jag startar en annan tråd (vilket jag härmed gör).

Frågan är alltså om det är verkligen är berömvärt att till koka ihop halvdana konspirationsteorier om ebola, bara för att man lägger mycket tid på det?

En följdfråga är också om det är lämpligt att berömma konspirationsteoretiker för sitt arbete enbart för att det finns korn av sanning i det. Alltså till exempel om en förintelseförnekare samlar ihop en massa länkar med korrekt eller åtminstone delvis korrekt information men sedan drar helt felaktiga slutsatser från det, bör man verkligen framhålla vilket kanonjobb denne har gjort bara för att det ligger mycket arbete bakom? 🤔

Annons:
JoHo
2014-10-14 13:17
#1

#0

> Frågan är alltså om det är verkligen är berömvärt att till koka ihop halvdana konspirationsteorier om ebola, bara för att man lägger mycket tid på det?

NEJ! Folk får gärna ha sina villfarelser i fred men när de sprider dyngan så skadar de andra människor på olika sätt.

Morphogenesis
2014-10-14 14:30
#2

Jag tycker inte att det är värt så mycket beröm om en person lägger ner en massa tid på att föra fram halvsanningar, missförstånd och lögner för att sedan proklamera "therefore REPTILIANS".

JoHo
2014-10-14 14:45
#3

#2

Oj, akta dig… Att nämna reptiler och ödlor i samma forum som Magi-cat befinner sig kan innebära totalt banning från Oförklarade fenomen iFokus på livstid…

Känsligt ämne m a o.

ru4real
2014-10-18 13:10
#4

Såklart så är det fel. Att berömma tramset är ju att ge personen ngn sorts legitimitet i det h*n gjort. Det vore väl bättre om personer kunde lägga ner lika stort engagemang på ngt viktigt och riktigt (men det är å andra sidan inte samma sak och lika roligt antagligen).

Har en vän på fejjan som är likadan, postar stolligheter och blir sen irriterad över att man kommenterar och debatterar det hela. Svårt att inte göra då det ibland handlar och t ex ebola, chemtrails, vaccins farlighet och annat foliehattstänkande.

Upp till toppen
Annons: