Annons:
Etikettskepticism
Läst 5661 ggr
JoHo
2014-09-25 10:20

"Bara för att jag inte förstår är det sant"

Synd att den här tråden redigerades

Paranormalisten Mia-45 nämnde där bl a att hon "kollat alla möjligheter till att det var naturliga fenomen men inte hittat några". Alltså var det "spöken som tände och släckte lampan". 

Kom då att tänka på mentalisten Derren Brown från England. Hans senaste teatershow visar prov på något som lätt skulle kunna få vem som helt att tro att det är övernaturliga krafter han har. Nu är Derren skeptiker och använder sig av mentalisttekniker enbart. 

Men trots detta kan han i början på showen berätta namnet på en kvinnas andra hund. Ett "konsttycke" som vilket medium som helst skulle vilja kunna göra på sina senaser i stället för att bara nämna en begynnelsebokstav.

Se gärna showen. Derren använder massor av olika naturligt förekommande tekniker för att ge en illusion av ett sjätte sinne. Jag kan inte förklara de allra flesta saker han gör men innebär det då att bara för att jag inte kan förklara det att Derren har övernaturliga krafter?

Njut av showen. Den är på engelska och tyvärr inte textad på svenska, men det är väldigt lättförståelig engelska. Och showen är oerhört underhållande. Mycket nöje.

Annons:
JoHo
2014-09-25 12:08
#1

Här kanin läsa en spinn-off av diskussionen på ÖN för den nyfikne: http://skepticism.ifokus.se/discussions/5423cb6b8e0e747a4600131a-bara-for-att-jag-inte-forstar-ar-det-sant?discussions-1

Mia-45 är välkommen att skriva här och förklara sitt agerande.

AliennaII
2014-09-25 18:03
#2

#0  "Men trots detta kan han i början på showen berätta namnet på en kvinnas andra hund. "  -----  för att det är uppgjort och han tidigare fått namnet på hennes hund.   😴

Ärlig inledningstext:  Actors and stooges were used in the making of this programme and there has been prior preparation with members of the audience.

JoHo
2014-09-25 19:49
#3

#2 Nope. Du kanske ska se hels showen och läsa vad som står när showen startar. Kolla även in seansen han gör ca 45 minuter in i showen. Bättre träffar än något medium har klarat som jag sett och hört. Och dessutom bara med mentalisttekniker.

JonasDuregard
2014-09-25 22:30
#5

#4 Jag håller med om att det bara bara är "psycho babble".

Derren är duktig på att ge påhittade psykologiska förklaringar till fenomen som egentligen bygger på enkel fingerfärdighet eller ännu enklare på skådespeleri. 

#3 "Och dessutom bara med mentalisttekniker."

Vad menar du med "mentalisttekniker"? Om det han säger om att det är "mind control" och så vidare stämmer, istället för enklare naturliga förklaringar, så borde han få Randis miljon. Det vore lika övernaturligt som något Uri Geller eller liknande bluffar påstår sig kunna 🙂.

Att dölja en bluff i att genomsklåda andra bluffar är ett enkelt trick, men tydligten effektivt.

AliennaII
2014-09-26 00:41
#6

#5  "Att dölja en bluff i att genomsklåda andra bluffar är ett enkelt trick, men tydligten effektivt."

B i n g o !     👍

Annons:
JoHo
2014-09-26 01:15
#7

#5 Nu vet jag att du har agg mot Derren Brown sedan länge. Du kanske ska se showen innan du uttalar dig för du vet inte ett dyft om teknikerna och hur han hanterar dem.

[Big Dog Mama]
2014-09-27 15:08
#8

# 7

VART hittar man Darren Browns  tekniker.???

Själv blir jag väldigt fascinerad och tycker Darren Brown verkligen bevisar att vi är kapabla att göra saker med vårt sinne som går bortanför fattningsförmågan.

HUR funkar "mentalisttekniker" - har han någon show eller program där man kan få reda på dom?? 

Är ärligt nyfiken på detta!!

JonasDuregard
2014-09-28 01:33
#9

#7 "Nu vet jag att du har agg mot Derren Brown sedan länge"

Ehh, va? Vad menar du? Att jag har något emot Derren Brown som inte har med de brister jag påpekar här att göra? 🤔

Jag frågar igen: Vad menar du med mentalisttekniker?

"Du kanske ska se showen innan du uttalar dig för du vet inte ett dyft om teknikerna och hur han hanterar dem."

Vet du det?

JoHo
2014-09-28 08:22
#10

#9 Se showen för vad det är oxh dra inte in dina tidigare agg mot honom gällande NLP och liknande. Det var lönge sedan. Ja, jag har bra koll på de flesta mentalisttekniker.

[Big Dog Mama]
2014-09-28 10:36
#11

# 10

Då kanske du kan förklara dom för oss som inte har koll på dom?

Finns det nåt klipp eller länk som visar HUR Darren B gör??

JonasDuregard
2014-09-28 10:58
#12

#10 Det jag säger har inget med tidigare agg att göra. 

Videon är full med BS-förklaringar och psychobabble. Kan du ärligt talat inte se det?

"Ja, jag har bra koll på de flesta mentalisttekniker."

Men du vill inte berätta?

JoHo
2014-09-28 11:38
#13

#11

#12

Fattar du aldrig när det är show? En teterfäreställning? Går du på Dramaten och tror att skådisarna ÄR det de porträtterar och att de står för allt som stor i manus? Vill du alltså påstå att skådespelare i En Handelsresandes Död ÄR antisemiter även off stage?

Tror du verkligen att allt i Star Wars är på riktigt?

Och sedan: Varför ska jag avslöja yrkeshemligheter bara för att du och Big Dog Mama är nyfikna och inte fattar hur Derren gör?

Vakna upp, Jonas. Lyssna på vad Derren säger om skepticism i showen hela tiden (och som du verkar glömma helt).

Annons:
JonasDuregard
2014-09-28 11:43
#14

#13 "Fattar du aldrig när det är show? En teterfäreställning? Går du på Dramaten och tror att skådisarna ÄR det de porträtterar och att de står för allt som stor i manus?"

Men han säger ju aldrig att hans psycho-babble är påhittat, då är det väl precis lika bedrägligt som när Terry Evans aldrig säger att han kör cold reading? 🤔

"Varför ska jag avslöja yrkeshemligheter bara för att du och Big Dog Mama är nyfikna och inte fattar hur Derren gör?"

För att rädda din trovärdighet kanske. Eller så kan du strunta i det.

Att du får frågan i tråden du själv startat får du i alla fall stå ut med.

"Vakna upp, Jonas. Lyssna på vad Derren säger om skepticism i showen hela tiden (och som du verkar glömma helt)."

🤦‍♂️

Vad snackar du om?

JoHo
2014-09-28 11:50
#15

#14

> Men han säger ju aldrig att hans psycho-babble är påhittat, då är det väl precis lika bedrägligt som när Terry Evans aldrig säger att han kör cold reading? 

KANSKE borde du se showen igen. T om i seansen säger han att han inte är psychic många, många gånger.

> För att rädda din trovärdighet kanske. Eller så kan du strunta i det. 

Om jag ska avslöja mentalisters yrkeshemligheter för att blidka vissa som vägrar förstå så kanske du, Jonas, ska höra med Coca-Cola om de inte kan berätta sitt colarecept för dig för att de ska "ha sin trovärdighet" kvar.

Köp en bok. Läs t ex "Thirteen Steps To Mentalism" för att få en bas i hur mentalsim fungerar.

> Att du får frågan i tråden du själv startat får du i alla fall stå ut med. 

Vissa frågor är mer intelligenta än andra…

> Vad snackar du om?

Ifall du hade svårt att läsa: "Vakna upp, Jonas. Lyssna på vad Derren säger om skepticism i showen hela tiden (och som du verkar glömma helt)."

JonasDuregard
2014-09-28 12:07
#16

#15 "KANSKE borde du se showen igen. T om i seansen säger han att han inte är psychic många, många gånger."

Ja, men det är väl inte just ordet psychic som är problemet? Han säger ju att han kan hypnotisera folk genom att knäppa med fingrarna och massa annat trams.

Om jag säger "jag har verkliga inga övernaturliga förmågor, men jag kan förvandla vatten till vin" så är det väl att betrakta som lika mycket skitsnack som om jag skippat huvudsatsen?

"Om jag ska avslöja mentalisters yrkeshemligheter för att blidka vissa som vägrar förstå så kanske du, Jonas, ska höra med Coca-Cola om de inte kan berätta sitt colarecept för dig för att de ska "ha sin trovärdighet" kvar."

Jag tvingar dig inte att berätta någonting, men om du vill att jag ska tro på det du säger får du komma med något bättre argument än "jag vet men det är hemligt". Som du säkert förstår så kan ingen skeptiker bara acceptera ett sådant argument.

Det kanske är så enkelt att du blivit lurad av Brown och att det egentligen är jag som vet hur det ligger till. Jag kan inte bedöma det om det du tror dig veta är sant eftersom du inte vill berätta det.

När jag frågar vad du snackar om menar jag så klart inte att du ska upprepa samma meningslösa "vakna upp"-trams.

JoHo
2014-09-28 12:11
#17

#16

> Ja, men det är väl inte just ordet psychic som är problemet? Han säger ju att han kan hypnotisera folk genom att knäppa med fingrarna och massa annat trams. 

Säger han verkligen det? Vad mer är "trams"?

Ska vi sedan jämföra med ett par uppsättningar på Dramaten där skådespelarna säger ett och annat?

> Jag tvingar dig inte att berätta någonting, men om du vill att jag ska tro på det du säger får du komma med något bättre argument än "jag vet men det är hemligt". Som du säkert förstår så kan ingen skeptiker bara acceptera ett sådant argument.

Jag avslöjar inga yrkeshemligheter för någon random påstådd skeptiker bara för att denne ändar detta för att denne inte kan förstå att det är show och att denne blir lurad.

> Det kanske är så enkelt att du blivit lurad av Brown och att det egentligen är jag som vet hur det ligger till. 

Varsågod då och berätta om du nu vet.

> När jag frågar vad du snackar om menar jag så klart inte att du ska upprepa samma meningslösa "vakna upp"-trams.

Det var ju det du inte förstod.

[Big Dog Mama]
2014-09-28 12:15
#18

#16

Tack Jonas - för det inlägget!! 😃 Håller med!

JonasDuregard
2014-09-28 12:17
#19

#17 "Ska vi sedan jämföra med ett par uppsättningar på Dramaten där skådespelarna säger ett och annat?"

Ja, en sådan jämförelse passar mig utmärkt. I båda fallen är det de säger påhitt som inte bör betraktas som sanning.

Om vi är överens om att Browns "förklaringar" bara är skitsnack som inte är mer sant än Star Wars så vet jag inte vad vi bråkar om 🙂.

"Varsågod då och berätta om du nu vet."

Det är hemligt 😎.

Skämt åsido, det allra enklaste är så klart att de frivilliga är skådespelare. Allt annat skulle jag betrakta som "extraordinary claims" och då räcker inte ett löfte som bevis.

JoHo
2014-09-28 12:28
#20

#19

> Ja, en sådan jämförelse passar mig utmärkt. I båda fallen är det de säger påhitt som inte bör betraktas som sanning.

PRECIS! NU börjar du kanske förstå skillnaden mellan att göra en show/teterföreställning och verkliga livet…

> Om vi är överens om att Browns "förklaringar" bara är skitsnack som inte är mer sant än Star Wars så vet jag inte vad vi bråkar om

Det är du som bråkar. Jag har alltid sagt att det är en show han gör. Den mesta texten är skriven av Andy Nyman.

> Skämt åsido, det allra enklaste är så klart att de frivilliga är skådespelare. Allt annat skulle jag betrakta som "extraordinary claims" och då räcker inte ett löfte som bevis. 

Men här kommer grejen: Det är INGA skådespelare! Det är det som är så fantastiskt med mentalism och mentalisttekniker; det behövs inte.

Dessutom hade det kommit ut om han använt vidtalade personer.

Bara för att paranormalister är urusla när de gör hot reading och seanser så innebär det inte att proffsmentalister är lika usla. De som är där på scen är INGEN av dem skådisar eller vidtalade. Däremot får Derren sin information någonstans och det vill jag inte avslöja. Finessen med mentalistSHOWER är att man ska förundras. Det är det som är del av underhållningen.

Annons:
JonasDuregard
2014-09-28 14:48
#21

#20 "PRECIS! NU börjar du kanske förstå skillnaden mellan att göra en show/teterföreställning och verkliga livet…"

Jag har från första början haft inställningen att man inte kan lite på det Brown säger. Jag förstår inte hur du kan ha missat det. 

"Men här kommer grejen: Det är INGA skådespelare! Det är det som är så fantastiskt med mentalism och mentalisttekniker; det behövs inte."

Påstår Brown…

"Dessutom hade det kommit ut om han använt vidtalade personer."

Haha, det där är som kopierat rakt av från en som försvarar Terry Evans 🙂.

"Bara för att paranormalister är urusla när de gör hot reading och seanser så innebär det inte att proffsmentalister är lika usla."

Nej, men endera kan ju Brown hypnotisera människor genom att knäppa med fingrarna eller så kan han inte det. Om han kan det är det ju en sensation som i princip borde ge honom Randis miljon. Om han inte kan det så är väl skådespeleri den enda kvarvarande förklaringen. 

"Däremot får Derren sin information någonstans och det vill jag inte avslöja."

Ja, att avslöja vad hundar heter och så vidare går så klart. Just den biten behöver han kanske inte skådisar för.

AliennaII
2014-09-28 17:27
#22

#20    "Däremot får Derren sin information någonstans och det vill jag inte avslöja."

Om denna "någonstans" är en "Någon"… 

Vad är då skillnaden  mot ett medium som menar sig få info. från "någon"??

Och jag undrar hur det kan komma sig att innehållet/tekniker som beskrivs i en bok kan vara 'hemligt', när vem som helst kan köpa o. läsa den? Du t.o.m. rekommenderar den till Jonas.

JoHo
2014-09-28 17:34
#23

#21

> Jag har från första början haft inställningen att man inte kan lite på det Brown säger. Jag förstår inte hur du kan ha missat det. 

Det är ju det jag menar när jag säger att du haft agg mot Derren sedan tidigare och därför inte klarar av att se denna teaterföreställning/show med öppna ögon.

> Påstår Brown…

Nja, alla mentalister jag känner som gör samma/liknande effekter påstår också så. 

Problemet med dig är att du tror du är så intelligent att du inte kan bli lurad. Och så blir du det.

> Haha, det där är som kopierat rakt av från en som försvarar Terry Evans

Åh, det är på den där låga nivån du vill diskutera. Fånigt.

Beror på hur man ser det. En annan svensk illusionist använde oerhört mycket stooges. Det kom ut ganska snabbt.

Derren är STOR i England. Du tror inte att någon skulle vilja tjäna en slant på att tipsa media? Derren skulle inte kunna fortsätta om så var fallet så därför använder han inte stooges. Mest kan jag säga så för jag VET att han inte använder stooges.

Att jämföra en mentalist som gör en show med bedragare som inte ens bemödar sig att använda cold reading för de har en så troende publik att vad han än säger går de på. Ja, det är bara lågt och fånigt.

> Nej, men endera kan ju Brown hypnotisera människor genom att knäppa med fingrarna eller så kan han inte det. 

Och ibland är prinsen i Hamlet på Dramaten en riktig prins eller så är han inte det…

> Om han kan det är det ju en sensation som i princip borde ge honom Randis miljon. Om han inte kan det så är väl skådespeleri den enda kvarvarande förklaringen. 

Faktiskt inte. OCH det är inte övernaturligt heller. 

> Ja, att avslöja vad hundar heter och så vidare går så klart. Just den biten behöver han kanske inte skådisar för.

Men så använder han inte skådisar alls, faktiskt. Han behöver inte det.

Ta nu kontakt med Fredrik Praesto som kan det här med hypnos och suggestion (hälsa från mig. Vi känner varandra). Han säger också att han kan gör det Derren gör så där har du ett köttben att hugga på.

Men kliv gärna upp ett par snäpp till min nivå om du vill fortsätta diskutera.

[Big Dog Mama]
2014-09-28 20:10
#24

Blir lite patetiskt överhuvudtaget i diskussioner när man diskuterar något man hävdar är SÅ men  "inte vill avslöja" hur det är SÅ…..

Ett medium talar ju åtminstone om var/vem informationen kommer ifrån och hur denne jobbar (för det mesta i alla fall) . 

Om Darren Brown nu  avskyr medium och tycker dom lurar skiten ur folk - varför inte då, inte bara bevisa  ATT han kan göra det utan dessutom HUR han gör det……?

Men det är klart han vill väl tjäna pengar på människ………förlåt sina shower.

JonasDuregard
2014-09-28 20:35
#25

#23 "Det är ju det jag menar när jag säger att du haft agg mot Derren sedan tidigare och därför inte klarar av att se denna teaterföreställning/show med öppna ögon."

Suck.

"Nja, alla mentalister jag känner som gör samma/liknande effekter påstår också så. "

Jamen då så 😃.

"Problemet med dig är att du tror du är så intelligent att du inte kan bli lurad. Och så blir du det."

Haha, vem är det som lurat mig då? 🙂

Synd att du inte klarar att ha en saklig diskussion 😐.

"Och ibland är prinsen i Hamlet på Dramaten en riktig prins eller så är han inte det…"

Ja, sannolikt är det en skådespelare. Precis som i fallet Brown.

Du fortsätter att slå hål på din egen tes, utan att ens märka det…

"Men kliv gärna upp ett par snäpp till min nivå om du vill fortsätta diskutera."

😂

JoHo
2014-09-28 21:07
#26

#24 > Blir lite patetiskt överhuvudtaget i diskussioner när man diskuterar > något man hävdar är SÅ men "inte vill avslöja" hur det är SÅ….. Du får tycka vad du vill. Jag avslöjar inte yrkeshemligheter. > Ett medium talar ju åtminstone om var/vem informationen > kommer ifrån och hur denne jobbar (för det mesta i alla fall) . Säger de verkligen "cold reading"? Så ärliga har jag bara stött på en som gör. > Om Darren Brown nu avskyr medium och tycker dom lurar > skiten ur folk - varför inte då, inte bara bevisa ATT han kan > göra det utan dessutom HUR han gör det……? Det gör han i andra tv-program. Det här är en underhållningsshow. Men det är klart han vill väl tjäna pengar på människ………förlåt sina shower.

JoHo
2014-09-28 21:12
#27

#25 > Haha, vem är det som lurat mig då? Derren Brown, omekligen. Då du inte kan komma på en annan lösning än "skådespelare". > Synd att du inte klarar att ha en saklig diskussion Jag är saklig. Du vill att jag ska avslöja yrkeshemligheter och det gör jag bara inte. > Ja, sannolikt är det en skådespelare. Precis som i fallet Brown. Ja, fortsätt inbilla dig det och visa upp din totala okunskap i ämnet. > Du fortsätter att slå hål på din egen tes, utan att ens märka det… Nej, jag försöker förklara för dig att du har fel på ett pedagogiskt sätt. Som för en 13-åring. Men. Dina emoijs visar ju din mentala ålder ;-)

Annons:
JonasDuregard
2014-09-28 21:17
#28

#27 "Derren Brown, omekligen. Då du inte kan komma på en annan lösning än "skådespelare"."

Jag kan komma på massor av andra "lösningar", de är bara mindre sannolika.

"Jag är saklig."

"Nej, jag försöker förklara för dig att du har fel på ett pedagogiskt sätt. Som för en 13-åring. Men. Dina emoijs visar ju din mentala ålder ;-)"

😂😃🙂

[Big Dog Mama]
2014-09-28 21:31
#29

# 26  - men nu är det ju  inte ditt yrke…. (som du skrev i nåt forum)

Och de flesta medium tror ju själva på att dom  har kontakt med de döda- tror bara det är ett fåtal som faktiskt MEDVETET lurar människor….och nej dom talar inte om att dom luras (dom åker förhoppningsvis dit fort)

JoHo
2014-09-28 21:52
#30

#29 > men nu är det ju inte ditt yrke…. (som du skrev i nåt forum) Eh… jo. > Och de flesta medium tror ju själva på att dom har kontakt med de döda Ja, och då kallas det självbedrägeri i så fall. Men jag letar fortfarande efter den som kan uppvisa ETT enda ynka paranormalt fenomen och bekräfta detta. > tror bara det är ett fåtal som faktiskt MEDVETET lurar människor…. De flesta, faktiskt, tror jag. Varför är de t ex så rädda för skeptiker eller att testa sig? > och nej dom talar inte om att dom luras (dom åker förhoppningsvis dit fort) Klart de inte berättar att de bedrar folk. De tjänar ju pengar (eller uppmärksamhet) på det. Och även om de "åker fast" finns det massor som vill tro på dem. Se bara t ex Anders Åkesson och Volin Fry som avslöjats men även i dag har fullt upp att göra trots det.

[Big Dog Mama]
2014-09-29 11:11
#31
JoHo
2014-09-29 12:17
#32

#31

Bästa posten på länge i den här tråden.

[Big Dog Mama]
2014-09-29 12:32
#33

Eller hur… 😉   

skrev och trodde jag la upp men nåt gick galet och jag orkade inte skriva om. 

Men håller med om att det är för jävligt att bedragare får fortsätta.

JoHo
2014-09-29 13:11
#34

#33 Den näst bästa posten i den här tråden.

Annons:
blombuketten
2014-10-07 21:28
#35

Det säger väl ändå sunda förnuftet att man (som kollega) inte avslöjar hur det går till. Det är ju ändå en föreställning/show. Hur kul skulle det vara att gå på en sådan föreställning och redan på förhand veta hur allting går till?  Allting, eftersom det ju är en show, har sin förklaring med skillnad att den är naturlig och inte övernaturlig. 

För min del skulle det aldrig falla mig in att fråga JoHo om förklaringen, för det förstår jag att han inte kommer berätta :) Fast självklart är jag ju nyfiken. Antingen får man lita på att JoHo kan det här med olika metoder….eller så gör man inte det.

[Big Dog Mama]
2014-10-08 11:16
#36

Vad duktigt av dig…….

Själv frågar jag för jag är nyfiken 

Och ibland får man faktiskt svar! 👍

Denna kommentar har tagits bort.
blombuketten
2014-10-09 00:10
#38

Tja, fråga för att man är nyfiken är väl en sak. Fortsätta fråga fast man, som här i denna tråd,, tidigt fått svaret att JoHo INTE kommer att avslöja denna yrkeshemlighet är rätt onödigt. Det är här sunda förnuftet kommer in….självklart kan han inte avslöja hur det går till, då skulle han ju förstöra hela grejen liksom.

[Big Dog Mama]
2014-10-09 11:48
#39

Ville du ha mer beröm??   Superduper duktigt av dig! 

Tur att vi alla är olika vad gäller förnuft, envishet och nyfikenhet…

Tråkit hade det blivit annars! 

Ha en fin dag!

JoHo
2014-10-09 12:33
#40

#35

Helt korrekt. Man berättar inte, avr espekt, för andra hur en biofilm man sett slutar. Hör till hyfs.

På tal om hyfs verkar BigDogMama sakna detta.

blombuketten
2014-10-10 00:13
#41

#39.                                                                                                                                                                                "Ville du ha mer beröm??   Superduper duktigt av dig!"

Så fjantigt. Jag kan ju inte hjälpa att du inte förstår att detta är en yrkeshemlighet som man inte kan (eller ens får) lämna ut. Alltså, vilket man kan läsa tidigt i tråden, kommer du heller inte få något svar. Sunt förnuft du vet.

Envishet och nyfikenhet är bra egenskaper, helt klart, fast ibland är det nog så bra att använda sig av sunda förnuftet och inse fakta. 

Ja, det var det. Nu kan du för all del fortsätta tala om hur duktig jag är….alltid trevligt att få höra positiva saker om sig själv 🥵.

Annons:
[Big Dog Mama]
2014-10-11 15:23
#42

Ungefär lika fjantigt som att du var tvungen att ta upp tråden igen och berätta att det  ALDRIG skulle falla dig in att fråga -      OCH???

Varför skriver man så om inte för att slå sig själv för bröstet och tycka man är så jäkla bra för att man gör just så ---och därför fick du ditt beröm, som du verkade sukta efter. 

Varför ska jag LITA PÅ JoHo ?? Jag känner inte personen - vet inte vem det är eller vad denne sysslar med

 Själv tycker jag det är självklart att ifrågasätta när en person  trycker på  hårt för en ståndpunkt men kan inte lämna bevis för dylika.  

Eller ska man bara ta " att det är SÅ." ??

Det är väl så de "troende" gör eller ?  och mig veterligen brukar inte skeptiker svälja det.

Tills jag fått bevis för annat tror jag Darren Brown fuskar. Punkt! 

Sååå tråkig den här tråden blev…. 

I en god, häftig, utmanade  diskussion ska det vara högt i tak,  vågorna ska svalla höga - det är det som gör en diskussion levande och intressant .

JonasDuregard
2014-10-11 17:16
#43

Tänk på att hålla er till trivselreglerna. Ni får kritisera det andra personer säger om ni tycker de har fel, men undvik att spekulera om deras avsikter.

[Big Dog Mama]
2014-10-11 19:47
#44

👍 🤐

AliennaII
2014-10-12 00:31
#45

Lite ½OT kanske skulle passa nu…  🙂

https://www.youtube.com/watch?v=e2UuIs8rdHc

Kolla när han stoppar in handen i ett akvarium. Det gör inte vem som helst om.

JoHo
2014-10-12 12:13
#46

#42

> Ungefär lika fjantigt som att du var tvungen att ta upp tråden igen och berätta att det  ALDRIG skulle falla dig in att fråga -      OCH???

fast det hörde ju till trådens ämne och diskussioner som uppstod… Om du skäms över vad du skrivit i tråden och inte vill att den ska komma fram så ska du tänka före.

> Varför ska jag LITA PÅ JoHo ?? Jag känner inte personen - vet inte vem det är eller vad denne sysslar med

Det är mitt yrke.

> Själv tycker jag det är självklart att ifrågasätta när en person  trycker på  hårt för en ståndpunkt men kan inte lämna bevis för dylika.  

Ingen "trycker på" (förutom du och sajtvärd). Att förmedla saker så gott man kan är bättre än att tillåta felaktiga spekulationer.

> Det är väl så de "troende" gör eller ?  och mig veterligen brukar inte skeptiker svälja det.

Sant. Men i detta fallet finns belägg - om man vill. Men då måste man göra egen research. Jag har gett information var du kan få tag på grunder i mentalism som skulle göra att du förstod vad Derren gör. men det har du inte gjort. Grunden i skepticism är också kolla källor själv.

> Tills jag fått bevis för annat tror jag Darren Brown fuskar. Punkt! 

Det är ju ingen som säger något annat. Klart Derren fuskar eftersom han inte har övernaturliga krafter. Däremot har du fel på metod.

> Sååå tråkig den här tråden blev…. 

Mycket tack vare dig, tyvärr.

> I en god, häftig, utmanade  diskussion ska det vara högt i tak,  vågorna ska svalla höga - det är det som gör en diskussion levande och intressant .  

Ja, men i en bra diskussion ska man ha respekt för varandra och vara så trevlig man kan. Det är skillnad på att föra diskussion "högt i tak"eller att vara plump. Detta misslyckas du tyvärr med (att hålla högt i tak) medan du lyckas med plumpheten..

JoHo
2014-10-12 12:19
#47

#45

> Kolla när han stoppar in handen i ett akvarium. Det gör inte vem som helst om.

Det där är Cyril Takayama. En Japansk - Amerikansk illusionist. 

Jodå, armen genom akvariet är faktiskt ganska enkelt. Däremot krävs en hel del jobb. Man kan t ex INTE göra det hemma hos någon "bara så där", om du förstår vad jag menar.

För övrigt är personen som kompilerat dessa videos en riktig klåpare som kallar illusionisttrick för "demon magicians". Återigen så är titeln på denna tråd adekvat. Kanske bär man förtydliga: Bara för att man själv inte förstår själv hur det går till, innebär det inte att man kan bli lurad av enkelt trolleritrick". Ta bara Uri Gellers skedböjning "med tankens kraft" som så många (även i dag) tror är "äkta paranormalst" då det bara är ett enkelt trolleritrick.

Mitt tips till dig Big Dog Mama är att du köper en trolleribok så du börjar förstå hur enkelt det ibland kan vara att förvilla någon.

AliennaII
2014-10-12 13:34
#48

#47  Aaaa… Du är nog bara avundsjuk, för att du inte har nån  egen demon som assisterar dig.  😉

 https://www.youtube.com/watch?v=UuYqmFYLs6E

F.ö. håller jag med Big Dog Mama, att du inte kan räknas som mer trovärdig än någon annan - bara för att du är en illusionist.

Annons:
Morphogenesis
2014-10-12 14:27
#49

#48. Okej, så tror du personligen på att vissa illusionister tar hjälp av demoner och andar för att utföra sina trick?

[Big Dog Mama]
2014-10-12 15:42
#50

# 46 Du menar att det är ok att köra  plumphet - bara man som du gör som du - slingrar in det i ett fint paket och levererade det "snyggt" - får det att låta som nåt annat.

Jag är rakare än så - och visst det retar en del…… not my problem. 

Och denna tråden är slutdiskuterad för min del. (boooring)

JoHo
2014-10-12 16:30
#51

#48

> Aaaa… Du är nog bara avundsjuk, för att du inte har nån  egen demon som assisterar dig.  

Oerhört. Samtidigt är jag glad att jag inte tror på vanföreställningar.

>  https://www.youtube.com/watch?v=UuYqmFYLs6E

Hahahaha, ja, Mike Super. Ännu en illusionistkollega. Han gör teater där. Och OM han hade hjälp av "en dempn" kan man ju undra varför han kör trick som finns att köpa hos välsorterade rekvisitahandlare eller som redan står i böcker?

> F.ö. håller jag med Big Dog Mama, att du inte kan räknas som mer trovärdig än någon annan - bara för att du är en illusionist.

Nä, man är ju inte trovärdig att tex prata om hjärtkirurgi om man jobbar som hjärnkirurg, eller hur?

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2014-10-12 16:50
#53

Jag rensar lite fortsatt diskussion om era respektive karaktärsdrag och så vidare.

JonasDuregard
2014-10-12 16:51
#54

#51 "Nä, man är ju inte trovärdig att tex prata om hjärtkirurgi om man jobbar som hjärnkirurg, eller hur?"

Tycker du ärligt talat att det är en bra jämförelse? Kan man vara legitimerad mentalist? Har alla som arbetar som mentalister tvingats genomgå en lång universitetsutbildning? Funderar

Oavsett, även om man köper liknelsen så ska man givetvis inte automatiskt lita på allt som hjärtkirurger säger, ens om hjärtat. Kan hjärtkirurgen inte presentera belägg för sina påståenden, utöver sin egen auktoritet, så är det helt i sin ordning att vara skeptisk anser jag.

Det är lätt att hitta exempel på läkare som gör tveksamma eller felaktiga påståenden om sin specialitet.

JoHo
2014-10-12 17:07
#55

#53

Du rensar godtyckligt, Jonas. Synd.

#54

Det var en LIKNELSE, Jonas. Slappna av med fånigheterna.

Fortsätt vara "skeptisk" och tro gällande mentalism på det som baseras på din egna villfarelse. På så vis är du inte långt från paranormalisternas tänk, men så är du ju och sveper i deras områden ;-)

Eller så kan du, som jag uppmanade Big Dog Mama att göra, vara en duktig skeptiker och ta reda på hur mentalism fungerar. Verktygen du behöver finns i denna tråd.

Annons:
JonasDuregard
2014-10-12 17:16
#56

#55 "Du rensar godtyckligt, Jonas. Synd."

Säg till om jag missat något. Jag bad er i #43 att tänka på vad ni skriver.

"Det var en LIKNELSE, Jonas"

Ja, givetvis. Det är därför jag undrar om du verkligen tycker det är en bra liknelse.

"Slappna av med fånigheterna."

Jag förstår inte varför du behöver bli otrevlig över en sådan här trivialitet.

Har jag skrivit något särdeles hemskt?

"Eller så kan du, som jag uppmanade Big Dog Mama att göra, vara en duktig skeptiker och ta reda på hur mentalism fungerar."

Som homeopater brukar säga om homeopati ungefär…

JoHo
2014-10-12 17:27
#57

#56

> Säg till om jag missat något. Jag bad er i #43 att tänka på vad ni skriver.

Det var ju det jag sa till om…

> Ja, givetvis. Det är därför jag undrar om du verkligen tycker det är en bra liknelse.

Alldeles utmärkt liknelse i sammanhanget och som de flesta normala personer fattar. Man behöver inte vara en småpåve och äska akademisk utbildning för att inte acceptera andras kunskaper om mentalism.

> Jag förstår inte varför du behöver bli otrevlig över en sådan här trivialitet. 

Det är inte otrevligt att be dig slappna av.

> Som homeopater brukar säga om homeopati ungefär…

Eller de som tror att en knackning i huset är spöken… Eller de som tror att det är en vidtalad skådespelare som är lösningen då denne inte kan klarar att klura ut hur man kan använda andra tekniker för att lösa mentalistteknikerna. 

Knackning i vägg = spöke

Mentalist som lurar en påstådd skeptiker med trick = Att det är skådespelare

Same thing.

JonasDuregard
2014-10-12 19:23
#58

#57 "Det är inte otrevligt att be dig slappna av."

😃

JonasDuregard
2014-10-12 19:27
#59

#57 "Mentalist som lurar en påstådd skeptiker med trick = Att det är skådespelare"

I det här fallet så ser jag skådespeleri som en av många möjliga förklaringar. Du ser det av någon anledning inte som en möjlig förklaring.

"Alldeles utmärkt liknelse i sammanhanget och som de flesta normala personer fattar."

Jag håller inte med.

Men om vi bortser från det, håller du med mig om att man inte alltid ska acceptera det en läkare säger som sanning (ens i dennes specialitet)?

Klass
2014-10-12 19:32
#60

Jag fattar nog inte riktigt liknelsen i fråga. Kirurg som kirurg, eller? Eller var det inte meningen att det skulle stå olika organ (hjärtkirurgi, hjärnkirurg)?

JoHo
2014-10-12 20:35
#61

#59

> I det här fallet så ser jag skådespeleri som en av många möjliga förklaringar. Du ser det av någon anledning inte som en möjlig förklaring.

Nej, för att man dels inte behöver det och dels ska man alltid undvika att använda den metod som åskådarna först tror på.

> Jag håller inte med

Klart du inte gör det.

> Men om vi bortser från det, håller du med mig om att man inte alltid ska acceptera det en läkare säger som sanning (ens i dennes specialitet)?

Dumt påstående som inte har här att göra.

#60

Om vi säger så här då: Jag vet ingenting om hästar men jag skulle lyssna på en hästskötare som jobbat med hästar i 30 år när det gäller hur man hanterar en häst-

Eller:

Jag vet inte ens hur man startar en stridsvagn. Däremot tror jag att en militär som har startat en stridsvagn i många, många år är mest kompetent att starta en stridsvagn.

blombuketten
2014-10-14 00:11
#62

Det är lite det här jag tänker på när det gäller att inte avslöja till någon annan hur en magiker går tillväga….en slags ed.

"Som trollkonstnär lovar jag att aldrig avslöja hur ett trick går till för lekmän, utan att först få dem att svära denna ed. Jag lovar att aldrig framföra ett trick inför publik innan jag har övat det så noga att jag kan få det att verka magiskt"

och det här….

"Oauktoriserade avslöjanden (dvs utan upphovsmannens godkännande) riskerar att "döda" trolleriet som konstform, eftersom kreatörens namn oftast blir separerat från sitt verk. Många kreatörer av magieffekter har helt enkelt tröttnat och slutat dela med sig av sina alster. Därför förmedlas kunskapen inte förrän den intresserade har "bevisat" att intresset är genuint."

Det är just det jag anser vara sunt förnuft. Att man förstår att man som magiker inte vill avslöja hur det går till. Det blir ju inte särskilt magiskt längre om man redan vet hur allting går till.

Mer att läsa finns här.

Annons:
JoHo
2014-10-14 08:24
#63

#62 Lägg till detta företags- och yrkeshemligheter. Coca-Cola och vår jul- och påskmust baseras på hemligarecept som är företags- och yrkeshemligheter. Däremot är den där eden som du nämner ovan ganska obsolet i dag. Dessutom kan man inte avslöja yrkeshemligheter bara för att någon svär en ed…

JonasDuregard
2014-10-14 08:28
#64

#63 Har du skrivit på en NDA gentemot Brown?  Annars behöver åtminstone inte oroa dig för juridiska problem (som om man avslöjar företagshemligheter).

JoHo
2014-10-14 08:33
#65

#64 Nej, det behövs inget sekretessavtal. Det finns något som kallas yrkesheder och etik också… Sedan jan du ju läsa #62 igen. Är du, Jonas, en sådan person som när du går på bio ropar du ut till alla och envar hur filmen slutar? Eller när en vän till dig läser en bok; berättar du då slutet på boken om du läst den till din vän? Varför för du inte det i så fall? Du har ju inte skrivit något NDA gentemot filmens producent eller bokens författare?

JonasDuregard
2014-10-14 10:02
#66

#65 Alltså, jag har inget problem med att du inte vill berätta det du anser dig veta. 

Jag har till och med skrivit uttryckligen att det står dig fritt att avstå att berätta.

Jag skrev att du åtminstone inte behöver oroa dig för några juridiska problem, dina moraliska betänkligheter har jag ingen invändning mott. Anledningen till att jag skrev det är att du jämförde med företagshemligheter och så vidare.

Försök att inte tolka in för mycket i det jag skriver.

JoHo
2014-10-14 10:09
#67

#66

Jag tolkar det du skriver. Inget annat.

blombuketten
2014-10-15 00:05
#68

Om vi ställer frågan så här då….kan en "trollkarl" bevisa att det inte är något övernaturligt med det han sysslar med?

Kan ett medium bevisa att det övernaturliga finns?

JoHo
2014-10-15 00:18
#69

#68 Ja, utan tvivel, på första frågan. Nej, på andra frågan. Då hade de gjort det

Annons:
AliennaII
2014-12-18 02:48
#70

CHALLENGE to all "Magicians" (JoHo):    

https://www.youtube.com/watch?v=AdCzS-_YO8M

/  Mvh Xendrius

God Jul!

JoHo
2014-12-18 10:24
#71

#70

Ha, ha, ha, ha. Jo, jag har sett den där personens klipp. Att han tror att magiska effekter är "demonmagi".

I de senare fallen hamnar vi i "tv-magin" där man använder så kallad "kreativ tv-redigering" för att utföra tricken. 

De första kan du köpa hos rekvisitahandlare i Sverige.

Well, se denna video så ser du t ex hur en av  effekterna är gjorda.

Men det handlar ALLTID om hur bra man utför tricken. Onekligen utför dessa illusionister tricken bra att de lurar denne personan at tro att "demoner" är involverade. En crackpot m a o.

JoHo
2014-12-18 10:32
#72

Den första effekten är påhittad av Bumling Hull för nästan ett sekel tillbaka.

Säljs i dag på trolleributiker i USA och övriga länder där det ofta står någon utanför och gör detta tricket som sedan säljs för $10-15.

man kan se dem demonstrera tricket ofta på hamley's i London

En mer avancerad teknik för detta kan du se här:

http://www.penguinmagic.com/p/1971

Så demoner. Nope.

AliennaII
2014-12-18 20:47
#73

JoHo må vara illusionist… Men vad som helst går jag inte på.

Här behöver man ju bara använda en liten skvätt logik, för att se att han försöker lura i oss att han har någonting att komma med, vad gäller utmaningen.

Det räcker inte med att bara påstå - "här ser du" - för att jag skall luras tro att jag ser något, som jag faktiskt inte ser (eftersom det inte finns att se…).

Och att det alltid är ett kort/sedel fastsatt i en tråd… (Man måste nog vara en s.k. 'skeptiker' för att gå på en sån enkel.)

Klass
2014-12-18 20:59
#74

#73

Så bara för att du inte förstår hur ett trolleritrick går till så är det övernaturligt, eller vad menar du?

JoHo
2014-12-18 22:02
#75

#73

Bara bra att du har den inställningen. Blir mer jobb för mig i framtiden. Tack.

JoHo
2014-12-18 22:04
#76

#74

Du satte huvudet på spiken vad gäller denna tråd i den meningen. Sorgligt men sant.

Annons:
AliennaII
2014-12-18 23:36
#77

Jag ser nu att jag formulerat mig så att det kan missförstås…

Förtydligande omformulering: "Och att det alltid skulle vara ett …"

#74, Jag menar bara det jag skrivit - varken mer eller mindre, eller något annat.

JoHo
2014-12-19 09:42
#78

#77

Spelar ingen roll vad du tror. De två första effekterna är så de går till (och då har jag sagt för mycket men det spelar ju ingen roll för du vill ju hellre tro på demoner än att det är en enkel magisk lösning).

JonasDuregard
2014-12-19 09:47
#79

Alienna, jag blir inte riktigt klok på om du skojar eller är allvarlig, om du håller med personen du länkar till eller visar den som ett avskräckande exempel.

Tror du på allvar att det finns personer som låtsas att de gör trolleritrick men egentligen har äkta magiska förmågor och eventuellt ingått pakter med demoner?

AliennaII
2014-12-19 16:01
#80

Sorry att jag gick utanför trådens ämne.

Och jag ser fortfarande inte det JoHo 'informerar' läsaren att den ser - TROTS att han nu lägger till: "så går det till" …(eftersom något sådant inte visas i klippet). Jag ser bara det jag ser. Inte det JoHo säger åt mig att jag ser. 

F.ö. tror jag ingenting. Men det är roande med JoHo:s 'expertkommentarer' om denne Xendrius olika yt-klipp. Så  nu när X. utmanar illusionisterna, så vore det väl kul att se en svensk illusionist galant klara denna utmaning…

JoHo
2014-12-19 16:32
#81

#80 Varför ska jag anta en utmaning från en tokstolle som ändå inte kommer godkänna att man använder Hummers tekink för att få kortet att flyga? (Dessutom visar jag ju i klippen jag gav att andra repeterar effekten). Är han så förvillad att han tror att det är demoner inblandade innebär det egentligen bara att dessa illusionister utför tricken bra. De flesta roas av illusionerna och någon tosse tror det är demoner. So be it.

JonasDuregard
2014-12-19 16:37
#82

#80 Kommer han inte bara säga att JoHo också är besatt av en demon då? 🤔

Och tänk på att förstå hur något går till inte automatiskt innebär att man kan göra det själv. Till exempel kan jag förstå ungefär vilka tekniker en höjdhoppare gör för att åstadkomma ett världsrekordshopp, men det betyder inte att jag kan upprepa det.

Att jag inte kan upprepa hoppet betyder inte att den som utförde det var en demon.

AliennaII
2014-12-19 17:17
#83

"I want to see anyone performing these kind of moves with props, with a borrowed card, and by dropping the card on the floor."  (Instruktioner ges i klippet med utmaningen.)

Att många demoner gör samma konster, är inget bevis för att det inte är demoner som gör dom.  😃

Annons:
Lilla Stjärna
2014-12-19 19:51
#84

Nu har jag inte hunnit läsa nåt särskilt i denna tråden, utan bara hoppade in och kollade länken i AliennaII,s  # 70.  Jag litar inte ett smack på Youtube-videor, därför att vad som helst går att fejka och mixa ihop i t ex en dator idag.

Men, jag kan intyga att det mesta går att få hjälp med av demoner och andra väsen. De flesta vet bara inte om vilka som tillhandahåller dessa krafter. De tror att det är änglar, astrala väsen, utomjordingar etc. Jag har fått bl a 3 st. glödlampor att inte bara slockna -utan att explodera, samtidigt. Utan att vifta med händerna omkring dem.

Jag blev påmind om detta när jag tittade på länken. Sedan tittade jag på DM Ep. 7.

https://www.youtube.com/watch?v=UuYqmFYLs6E

Krossa glas med bara viljan går utmärkt…om man vill!  Stoppade på 2:38 och läste texten "Demons pretending to be angels" ……Mannen med solfjädern, kolla vilken fuling som finns på solfjädern!  Symbolerna som finns med visar vilka som är deras mästare. "Sculls"  osv.

JoHo
2014-12-19 21:03
#85

#83 & #84 Ni driver med oss va? Inte tror ni på fullaste allvar att illusionister använder demoner? Om svaret är ja så måste jag fråga om ni är över 13 år gamla.

Lilla Stjärna
2014-12-19 23:56
#86

# 85, Nej, jag driver absolut inte med er! Det här är djupt allvarliga  och livsfarliga saker. Jag trodde själv , som de flesta att det endast fanns " inre demoner"! 

Och ja, det tror jag säkert om vissa illusionister och särskilt då de av dem som är riktigt kända och stormrika! Likadant inom andra områden, särskilt som författare och föredragshållare. Tänker mest på t ex författarinnan till Harry Potter *)  och nyandliga sådana. Man blir rikt belönad (alltså materiellt) om man låter sig köpas

"Om svaret är ja så måste jag fråga om ni är över 13 år gamla."

-Joho, jag är en tant som är närmare 60 än 50! Dock är jag väl iFokus minst populära medlem, det kan man utläsa av alla attacker som jag utsatts för under min tid här 🚬. Och kristen till på köpet 😐!  Men kommer alltid att stå upp för mina upplevelser och försöka skydda andra.

Om du inte tror mig  -och det har jag full förståelse för om du inte gör, så kan du lyssna på fler vittnesmål. T ex  en f d satanistisk överstepräst som också vet vad han snackar om. Han visar på en massa som folk tror är helt oskyldigt och barnvänligt *  och berättar vad det är för ena som flyttar runt våra prylar, som verkar ha" fastnat" här efter döden osv. Ledtråd; det är inte gamla farmor som bara vill titta till oss 😉.

https://www.youtube.com/watch?v=q0DMSx7NwZ8

Jag har tittat på DM ep.6, mycket sevärd. Tack för tipset, Alienna, passar en gammal demonolog, som jag ……

AliennaII
2014-12-20 01:32
#87

#86, Skulle du kunna förklara vad en "demon" är?  Jag kan för mitt liv inte förstå vad det är? Kan inte de vara detsamma 'fenomen', som det du nämner här ovan som "änglar, astrala väsen, utomjordingar etc." ?  (En och samma väsen, men i olika skepnader.)

Jag menar… Om dessa änglar etc. bara TROS finnas… Kan det inte hända, att detsamma gäller s.k. demoner (vad det nu är)? 

Jag säger helt enkelt "osynlingar" om transparenta typer…

JoHo
2014-12-20 10:59
#88

#86

> Och ja, det tror jag säkert om vissa illusionister och särskilt då de av dem som är riktigt kända och stormrika! 

Eh, du menar att vanliga illusionister skulle förlita sig på "demoner" i stället för tekniker? Hur menar du då att t ex Copperfield - som gör ca 9 illusionsshower i veckan i Las Vegas - ska förlita sig på demoner? Då han kan upprepa det hela om och om igen med samma resultat så är det väl enklare - och säkrare för showens väl - att man använder illusionstekniker i stället för "demoner"?

> Likadant inom andra områden, särskilt som författare och föredragshållare. Tänker mest på t ex författarinnan till Harry Potter *)  och nyandliga sådana. Man blir rikt belönad (alltså materiellt) om man låter sig köpas

Varför skulle J.K Rowling använda "demoner"?

Du vill alltså visa upp och förringa framgångsrika människor med att det inte alls är hårt, hårt arbete och talang utan att de "sålt sig till demoner"? Stämmer det har du en väldigt nedsättande syn på andra människor.

> -Joho, jag är en tant som är närmare 60 än 50! 

Och under ditt liv har du trotsat det finns demoner och att de ligger bakom människors framgångar? Så meningslöst…

Troligen så drev AliennaII med oss alla i a f.

> Dock är jag väl iFokus minst populära medlem, det kan man utläsa av alla attacker som jag utsatts för under min tid här 

Villa "attacker" syftar du på och kan du visa upp någon sådan? För du menar väl inte att det är "attacker" om man på ett diskussionsforum diskuterar och inte håller med varandra och kanske vill ha belägg?

>  Och kristen till på köpet 

Förklarar varför du gärna vill tro på demoner.

> Om du inte tror mig  -och det har jag full förståelse för om du inte gör, så kan du lyssna på fler vittnesmål. T ex  en f d satanistisk överstepräst som också vet vad han snackar om. Han visar på en massa som folk tror är helt oskyldigt och barnvänligt *  och berättar vad det är för ena som flyttar runt våra prylar, som verkar ha" fastnat" här efter döden osv. Ledtråd; det är inte gamla farmor som bara vill titta till oss 

Eh,  ja allt på YouTube är ju sanning… och du tror säkert att rockgruppen KISS står för Kings/Knights In Sattas Service och att det finn baklängesmeddelande i Stairway to heaven också?

https://www.youtube.com/watch?v=q0DMSx7NwZ8

> Jag har tittat på DM ep.6, mycket sevärd. Tack för tipset, Allena, passar en gammal demonolog, som jag ……

"Demonolog"? Kan du förklara närmare vad en "demonolog" egentligen är och hur det fungerar med din kristna tro?

Och den där DM borde läsa en trolleribok eller två för att ändra sin vridna uppfattning…  han - om någon - faller verkligen under trådens titel 

"Bara för att jag inte förstår är det sant"

AliennaII
2014-12-20 12:21
#89

#88, Nej då. Jag driver inte med någon.

Jag använder ordet 'demon' pga att Xendrius valt den benämningen på vad han uppfattar vara intelligenta väsen av något slag. (Han ger den förklaringen nånstans bland klippen.) Men jag vet inte vad folk menar med 'demon'…

Jag vet alltså inte vad jag talar om.

JoHo
2014-12-20 12:33
#90

#89

Men du tror ändå inte att illusionister använder sig av "demoner" för att underhålla sin publik?

Annons:
Lilla Stjärna
2014-12-20 19:35
#91

# 87;   " Jag kan för mitt liv inte förstå vad det är? "

Nej, det kan man nog omöjligtvis förstå om man aldrig har träffat på en eller har genomskådat hur de verkar bland oss! Om nån hade kommit och sagt till mig, för flera år sen, att personen har sett eller blivit lurad av en demon  -ja du,  🤔 jag hade nog faktiskt ringt Mobila Teamet! Tro på otäcka sagoväsen…🤪.

Ska försöka. Hittills har jag fått denna vetskap och relation till dem:

De är från början  goda änglar (skapade av Gud långt innan det fanns människor), som sen slog följe med ärkeängeln Lucifer i kampen med att putta Gud (Skaparen) av "tronen". De besitter förmåga att veta alla människors tankar och känslor, deras avlidna käras utseende osv. Eftersom de är änglar, så kan de övervaka varenda människas hela liv.

Här kommer det riktigt otäcka;  de kan anta vilken skepnad som helst -god ängel, en "jesus", spännande utomjording etc, till och med så kallade UFO:s!. De kan uppträda i dessa skepnader live,  i våra drömmar eller  under meditation.  Deras enda agenda är att lura kristna så långt bort från Gud som bara är möjligt. Deras metoder är nog oändliga till antalet.

 De vill helt enkelt se till att våra själar absolut inte kommer till Himlen och Gud efter döden. Det är därför som de frestar och förvillar med en himla massa annat.

Dessutom, använder de människorna för att förleda varandra 😕.

Lilla Stjärna
2014-12-20 20:22
#92

# 88

Fråga 1: "Eh, du menar att vanliga illusionister skulle förlita sig på "demoner" i stället för tekniker? "

-Det är bara vad jag tror är möjligt, men jag vet inte. Jag har inga bevis.

"… så är det väl enklare - och säkrare för showens väl - att man använder illusionstekniker i stället för "demoner"?"

-Jag tror att det skulle vara oändligt mycket enklare att låta demoner sköta det hela! Då slipper man träla med att slipa på en massa tekniker  -det vet jag säkert av egen erfarenhet förresten. Bara att sitta med armarna i kors ända fram till showtime 😎!

Fråga 2:

"Varför skulle J.K Rowling använda "demoner"?

Du vill alltså visa upp och förringa framgångsrika människor med att det inte alls är hårt, hårt arbete och talang utan att de "sålt sig till demoner"? Stämmer det har du en väldigt nedsättande syn på andra människor."

-Nej, det vill jag verkligen inte. Se Fråga 1!  Men man kan ju också undra varför hon vill vältra sig i pengar och berömmelse genom att undervisa barn i magi och häxkonster??? Är det en bra syn på sina medmänniskor? 😢

Alla hennes böcker och filmer är fullsmockade med satanistiska symboler:

https://www.youtube.com/watch?v=Kd9-gWlR5TA

osv…

AliennaII
2014-12-20 22:11
#93

#90, Jag tror ingenting.

(Jag är inte så mycket för det här med tro-hit-och-dit… )

JoHo
2014-12-20 22:15
#94

#91 Hur vet du att det är så? Skulle inte dessa "demoner" ta hand om dig om du "avslöjat" dem? Vilken sv gudsrna syftar du på i texten? I dag finns över 2000 gudar som tillbes. Svårt att veta vilken gud du menar, om du inte specificerar.

Lilla Stjärna
2014-12-20 22:39
#95

#94,

 Min Skapare har visat mig.

Jo, de har tagit hand om mig och min familj och försöker fortfarande göra det så gott de orkar 😕.

Jo då, Joho -vet att det finns hur många gudomar som helst, och det" uppfinns" väl nya varje dag? I Indien t ex, där de har husgudar / gudinnor och så!  Jag menar de kristnas Gud som jag tror har skapat allt och alla.

Lilla Stjärna
2014-12-21 00:16
#96

# 88,

Fråga 3:

"Och under ditt liv har du trotsat det finns demoner och att de ligger bakom människors framgångar? Så meningslöst…"

-Ja, det kan man tycka. Men inte alla människors framgångar inte!!!

AliennaII skrev "Nej!". Jag väljer att tro på A.

Fråga 4:

"För du menar väl inte att det är "attacker" om man på ett diskussionsforum diskuterar och inte håller med varandra och kanske vill ha belägg?"

-Nej nej! Diskussionsforum är ju till just för det. Sajter som bara går ut på inbördes beundran intresserar inte mig det minsta. Och heller inte att t ex "känna in" hur din tekopp ser ut JoHo……😉😴! Sånt tänker jag inte lägga en sekund av min tid på……

Fortsättning följer, natti!

ru4real
2014-12-21 09:15
#97

Men jösses. Är folk på riktigt? Demoner? Gudar? Ni måste trolla va? Eller tror ni faktiskt helt på riktigt seriöst att det finns demoner och annat trams? 

Skulle verkligen vilja rekommendera en bra läkare isf. Medicineringen behöver nog skruvas till lite grann i så fall. Men jag gör inte det, eftersom det kan uppfattas som om jag idiotförklarar personer med vanföreställningar. Och det vore ju dumt.

Annons:
JoHo
2014-12-21 13:39
#98

Lilla Stjärna. Som kristen undrar jag då vad du säger om de bestialiska mord din gud Jahve gjorde i Bibeln? Du vet säkert att din Gud mördade avsevärt fler än vad djävulen gjorde i Bibeln?

Lilla Stjärna
2014-12-21 15:26
#99

# 88

Fråga 5:  "Förklarar varför du gärna vill tro på demoner."

-Jaså?  Vill jag det?    🤔  Nej, tvärtom. Jag vill hellre att det inte fanns några! Så oändligt mycket lättare livet skulle vara…😕

Sen blev jag upplyst om de där änglarnas, guidernas etc. rätta skepnader innan jag blev kristen och inte tvärtom!

Fråga 6:  "Eh,  ja allt på YouTube är ju sanning… och du tror säkert att….."

-Nej, precis som jag skrev ovan så litar jag inte på allt på YouTube. Bara det jag har bevittnat och upplevt själv.  Mycket från hans berättelser stämmer med mina livsupplevelser. Det var länge sen jag såg dessa videor och vågar mig inte på att varken tro eller gissa nåt ang. backmasking!

Fråga 7:  ""Demonolog"? Kan du förklara närmare vad en "demonolog" egentligen är och hur det fungerar med din kristna tro?"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Demonologi

Jag har väl fått bli en lite till husbehov, så att säja………😕

Hör helt ihop med den kristna tron. Man kan i Kristus namn befalla dem att säja sitt namn!

Lilla Stjärna
2014-12-21 19:43
#100

# 97   ru4real!

Jag hoppas att jag är på riktigt 🤔! Men jag skulle hjärtans gärna slippa att ha en kropp att släpa runt på. Men men  -jag kan ju se att den bara är en illusion….. egentligen. Hoppas att jag inte stör din nattsömn framöver alltför mycket  😇!

Lilla Stjärna
2014-12-21 19:52
#101

# 98

Jag är rätt så dålig på Bibeln. Står det i Gamla Test. ?  Läser och lyssnar då och då mest på Nya Test.

Jag trodde faktiskt att djävulen var värst och att han fortfarande står för allt ont här i världen! Hoppas att nån som är kunnig kommer in och förklarar.

AliennaII
2014-12-21 21:53
#102

#97, Har du 'Den Enda Rätta Tron'?

JoHo
2014-12-21 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

#101 Du kallar dig kristen men är rätt dålig på Bibeln? Det är, förvisso, ingen ovanlig korrelation. Well, din Gud står för nästan 2,5 miljoner mord och djävulen för bara 10. Hur kan du stå för en en sådan hemsk Gud och vad säger du om Bibeln? Är den skriven av demoner också? http://dwindlinginunbelief.blogspot.se/2006/08/who-has-killed-more-satan-or-god.html

AliennaII
2014-12-22 04:37
#104

#103, Det kanske var flera olika gudar … som låtsades vara 'samma' gud … eller att folk bara tog för givet att det finns endast en enda gud (för att nån gud sagt så), och då tolkade varje gud som den ende guden… 

Eller kanske det var demonerna, i skepnad av en gud… 

Inte lätt att veta det man inte vet.

Annons:
JoHo
2014-12-22 10:45
#105

#104

Nej, Gud i Bibeln. Följ länken.

[Moonyx]
2014-12-22 11:09
#106

#105

*Ångrat sig*

[Moonyx]
2014-12-22 11:10
#107

😃

AliennaII
2014-12-22 13:06
#108

#105,  Det är Gud i bibeln jag talar om. Spekulerar, rättare sagt…

Det man inte vet, kan man ju roa sig med att spekulera om hur det kanske egentligen var - eller inte var. Vad som egentligen hände, eller inte hände - om något hände.

JoHo
2014-12-22 13:30
#109

#108

Eftersom så många lever efter Bibeln är det förvånande att så få läst Bibeln ordentligt och tagit del av bl a detta. Det finns ju en orsak till att de flesta kristna bara läser Nya Testamentet. Där är det lättare att blunda för alla elakheter i synnerhet de som den påstådda Jesus utförde och hotade med.

Jesus:
Efter Jesus uppmaning till lärjungarna att köpa svärd.
”Herre”, sade de, ”här är två svärd.”
-”Det är bra”, svarade Jesus.
(Luk 22:38)

Broder skall skicka broder i döden, och en far sitt barn. Barn skall göra uppror mot sina föräldrar och bringa dem om livet.
(Matt 10:21)

då skall hans herre komma en dag, hugga ner honom & låta honom dela lott med hycklarna.
Där skall man gråta och skära tänder
(Matt 24:50-51)

Saliga är ni när man för Kristus skull hatar, stöter bort, smädar er & gör ert namn avskytt. Gläd er ty er lön blir stor i himlen (Luk 6:22)

”Ve dem som väntar barn eller ammar i den tiden..//..Vrede skall drabba detta folk”
(Luk 21:23)

Nu skall den som har en penningpung ta med sig den, och den som är utan pengar skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd
(Luk 22:36)

Jesus: ”Mose sade: Visa aktning för din far och din mor och: _Den som smädar sin far eller sin mor skall dö
_(Mark 7:10)

De som befinns värdiga att komma till den andra världen och uppstå från de döda, de gifter sig inte och blir inte bortgifta
(Luk 20:35)

Jesus: ”Ni är mina vänner om ni gör vad jag befaller er”
(Joh 15:14)

…bara för att ta några mysiga saker Jesus sa i Bibelns Nya Testamente…

Man kan tro att minst en demon skrivit Bibeln.. Om en demon…

Lilla Stjärna
2014-12-22 13:57
#110

# 103

"Du kallar dig kristen men är rätt dålig på Bibeln?"

-Som sagt var, ja.

Jag tittade in på länken du hade där och jag klarade enbart ett par minuter. Menar du att en person , en anklagare, som inte verkar mer bibelkunnig än jag och dessutom håller Satan om ryggen  (S. är ju trots allt en mördare av 10 människor -enligt er), skulle vara den som sitter inne med sanningen? En hat-bloggare. Förföljelse av kristna. Personens blogg handlar enbart om att få folk att vända sin skapare ryggen. Jag vet precis hur de arbetar!

Inget bloggande på åtta år 🤔!!! Vad har hänt?  ☝️ Det kan väl inte vara så att personen har gått och blivit omvänd 😃???

Men den här bloggaren ska man tro på istället alltså?

JoHo
2014-12-22 16:29
#111

Du kan ju läsa Bibeln och räkna själv om du vill. Se bara bibelcitaten jag gav dig hur "vänlig" Jesus är. Bibeln Är alltså skriven av demoner? Och anser du då Jesus vara en demon? Du tycker att djävulens 10 mord är VÄRRE än 2,5 miljoner mord som din Gud står bakom. Hur kan du tänka så?

Annons:
Lilla Stjärna
2014-12-22 17:39
#112

# 103

"Du kallar dig kristen men är rätt dålig på Bibeln? Det är, förvisso, ingen ovanlig korrelation."

-Jaså? Varför tycker du så?

I # 109 ser jag ju att du riktar dig till AliennaII men vill gärna svara ändå, som kristen.

"Eftersom så många lever efter Bibeln…"

-Jag lever mest efter det som Gud själv har sagt mig och stämmer sen av med Bibeln efterhand. Det att jag först och främst läser NT  är för att det är lättläst och jag har fysiska orsaker till att jag inte kan läsa nåt alls nån längre stund. Och jag läser GT ibland också!

Hoppade snabbt in på denna länken i # 109:

22Saliga är ni när man för Människosonens skull hatar er och stöter bort er och smädar er och gör ert namn avskytt. 23Gläd er på den dagen och dansa av fröjd, ty er lön blir stor i himlen. På samma sätt gjorde ju deras fäder med profeterna.

24Men ve er som är rika,

ni har fått ut er glädje.

25Ve er som är mätta nu,

ni skall få hungra.

Ve er som skrattar nu,

ni skall få sörja och gråta.

26Ve er när alla berömmer er. På samma sätt gjorde ju deras fäder med de falska profeterna.

-Jesus berättar alltså om att vi kan få lida (för hans skull, med honom) i detta jordelivet, det kommer vara en liten tid. Men de som erkänner Jesus och står upp för honom helt och fullt kommer att bli kraftigt belönade i Himlen.

Vad är det för elaka hot i det?????? Jag kan då inte läsa ut annat än tröst och ett enormt hopp! 🤪

Lilla Stjärna
2014-12-22 18:10
#113

#111

Alltså, jag välkomnar verkligen frågor men jag tycker att det nu är din tur, Joho, att svara på mina frågor till dig! Annars blir det ju som en enkät från mig. Så ska jag försöka fortsätta svara dig sen.   Exempelvis:

Tycker du att J.K Rowling, vare sig hon har hjälp av demoner eller ej,  har gjort sig förtjänt av sin rikedom och berömmelse?

 Är hon en bra barnboksförfattare?

Varför anser du att jag så gärna vill tro på demoner?

"Menar du att en person , en anklagare, som inte verkar mer bibelkunnig än jag och dessutom håller Satan om ryggen  (S. är ju trots allt en mördare av 10 människor -enligt er), skulle vara den som sitter inne med sanningen? En hat-bloggare. Förföljelse av kristna. Personens blogg handlar enbart om att få folk att vända sin skapare ryggen."   -Bloggaren och du vet alltså hur det i sanning ligger till ang. Gud?

Inget bloggande på åtta år Funderar!!! Vad har hänt?  Får idé???

Men den här bloggaren ska man tro på istället alltså?

Förresten, en fråga till:

Bloggaren verkar ju själv tro på både Gud och Satan. Ändå hyllar du denne / denna. Hur hänger detta ihop  🤪😮🤦‍♂️???    -Jag menar -om Bibeln endast är påhitt och sagor, varför lägga upp en hel hat-kampanj kring en lögn? Det är väl bara att strunta i sånt tjafs 🤔 ?

Fast han verkar ha tröttnat av sig själv i och för sig    …😴…..

Lilla Stjärna
2014-12-22 18:24
#114

Precis som Gud-hataren gör i sin blogg;  förvränger Guds / Jesu ord, gör Satan och hans demoner. Det är deras viktigaste vapen……

Det är det jag menar när jag skriver att jag vet så väl hur de arbetar.

AliennaII
2014-12-23 03:50
#115

#112, 'Jag lever mest efter det som Gud själv har sagt mig och stämmer sen av med Bibeln efterhand.' 

HUR säger Gud någonting till dig? Hur går det till? (Hör, ser eller känner du nåt..? Eller vad?)

JoHo
2014-12-23 11:55
#116

#110 

> Jag tittade in på länken du hade där och jag klarade enbart ett par minuter. 

Och ändå - trots att du inte läst ordentligt så avfärdar du den informationen? Läs själv i Bibeln om du inte tror honom.

> Menar du att en person , en anklagade, som inte verkar mer bibelkunnig än jag och dessutom 

Men i början skrev du ju att du är rätt dålig när det kommer till Bibeln? Ändå anser du - trots att du inte läst allt denne skrivit - att han inte kan något? Du  kanske ska slå upp i Bibeln vad din Gud tycker om högmod…

> En hat-bloggare. Förföljelse av kristna. Personens blogg handlar enbart om att få folk att vända sin skapare ryggen. Jag vet precis hur de arbetar!

Eller så skriver han vad som står i Bibeln. Har du något som säger att detta inte står i Bibeln?

> Men den här bloggaren ska man tro på istället alltså?

Ja, han citerar ju Bibeln så…

JoHo
2014-12-23 12:02
#117

#113

Jag hade ingen aning att du ställt frågor direkt till mig (vilket du inte hade heller). Men visst. KLåt meig svara:

> Tycker du att J.K Rowling, vare sig hon har hjälp av demoner eller ej,  har gjort sig förtjänt av sin rikedom och berömmelse?

Absolut och utan tvekan.

> Är hon en bra barnboksförfattare?

Strålande. Ungarna (och vuxna) älskar Harry Potter vilket är svar nog. Tycker det är bättre att de läser Rowlings påhittade trollkarl än Bibelns påhittade trollkarl(ar)

> Varför anser du att jag så gärna vill tro på demoner?

Annars hade du inte varit demoniolog och fokuserat på demoner och andra villfarelser.

> Bloggaren verkar ju själv tro på både Gud och Satan. Ändå hyllar du denne / denna. 

Var "hyllar" jag bloggaren? 

> Hur hänger detta ihop 

Att de som både tror och läser Bibeln kan ha intresst att skriva ner saker de ser. Nu är han nte den enda som tar upp detta med alla mord som Gud gjort och som står i Bibeln. Det där var bara en av många sidor.

> Jag menar -om Bibeln endast är påhitt och sagor, varför lägga upp en hel hat-kampanj kring en lögn? Det är väl bara att strunta i sånt tjafs 

Det är väl inte enbart påhitt men enhel del är. Jag är intresserad av Bibeln. När jag konfirmerade mig så tyckte min präst att jag skulle fortsätta studera teologi. Jag har läst Bibeln två gnager och läser då och då i dag. Att "strunta i sådant tjafs" borde snaras de som aldrig läst Bibeln göra om de använder bibeln som rättesnöre

JoHo
2014-12-23 12:04
#118

#114

> Precis som Gud-hataren gör i sin blogg;  förvränger Guds / Jesu ord, gör Satan och hans demoner. Det är deras viktigaste vapen……

Nu skrev du ju nyss att personen som skrev bloggen både Tror på Gud och satan… Hur ska du ha det?

> Det är det jag menar när jag skriver att jag vet så väl hur de arbetar.

Bara läsa själv i Bibeln om du undrar. Det skulle klä dig mer än att bara bli arg och upprörd.

Annons:
ru4real
2014-12-26 17:21
#119

Om man säger sig tro på bibeln, borde man väl ha läst den? I alla fall skummat den?Eller kanske försökt ta sig igenom den i ngn serietidningsversion?

Annars känns det som om den trovärdighet en sådan person är försvinnande liten. Och har man läst sagoboken kan man ganska snabbt inse att den är full av motsägelser, svammel och allmänt trams. Sammanställt vid ett kyrkomöte ett par hundra år efter att saker sägs ha inträffat.

Lilla Stjärna
2015-01-31 19:52
#120

# 115 AliennaII, det var en riktigt bra fråga!! Den får mig att tänka till riktigt ordentligt 🤔….det är otroligt svårt att förklara…gör ett försök.

För det mesta så "kopplas jag ur" världen helt plötsligt, i fullt vaket tillstånd, när jag t ex pysslar med något, och ser i det tillståndet scener och bilder. Jag kan också höra ord och meningar. Ibland under sömnen men det är inte så vanligt. Det händer att jag drömmer "sann"-drömmar, både trevliga och högst tragiska. Det har hänt enstaka gånger att jag känner som en stark virvel som tar tag i mig så jag blir yr samtidigt.

Lilla Stjärna
2015-01-31 20:40
#121

Joho # 116;

"Och ändå - trots att du inte läst ordentligt så avfärdar du den informationen? Läs själv i Bibeln om du inte tror honom."

Jag tog nog i underkant och var blygsam när jag skrev att jag är ganska dålig på Bibeln för visst har jag läst -och läser, det mesta ändå. Jag tänkte främst på att jag ytterst sällan kommer ihåg var i Bibeln en viss vers står och många är duktiga på sånt.

"Men i början skrev du ju att du är rätt dålig när det kommer till Bibeln? Ändå anser du - trots att du inte läst allt denne skrivit - att han inte kan något? "

Se ovan + att jag inte har påstått att han inte kan något! Jag menar att han och jag läser ut totalt olika ur dessa texter.  Se t ex i min kommentar # 112!

" Du  kanske ska slå upp i Bibeln vad din Gud tycker om högmod…"

Varför tycker du att jag är högmodig? Jag behöver inte slå upp vad Gud tycker om de som är högmodiga, jag vet ändå!

"Eller så skriver han vad som står i Bibeln."

Det gör han nog.

"Har du något som säger att detta inte står i Bibeln?"

Nej.

"Ja, han citerar ju Bibeln så…"

Ja. Visst gör han det  -men det var inte det som det handlade om….

orraklett
2016-02-15 10:29
#122

Puff

Upp till toppen
Annons: