Annons:
Etikettallmänt
Läst 1498 ggr
ru4real
6/5/14, 7:35 PM

Trasiga sektorer

Satt på bussen och funderade lite. Om man nu tror på buddhism och reinkarnation, kan man inte jämföra det med en hårddisk? Dvs att alla människor är som en hårddisk, som vid död/återfödelse kan jämföras med att man omformatterar disken och gör iordning den för en ny användare. De gånger personer tror sig ha levat tidigare och har minnesfragment av det, är det kanske bara så att hårddisken inte har formatterats ordentligt?

Och en del psykiska åkommer är helt enkelt trasiga sektorer på disken? Att större psykiska händelser kanske är diskkrascher osv?

Som sagt… satt på bussen hem och hade tråkigt. Men ni får gärna dra resonemangen ett par varv :)

Annons:
[X=0]
6/5/14, 8:12 PM
#1

#0

Hårddisken sitter väl i en dator, vilken definition ger du den metaforen?

ru4real
6/5/14, 8:44 PM
#2

Allting lagras på/i den… Såklart!

[X=0]
6/5/14, 8:53 PM
#3

#2

Om man per definition använder människan och liknar den vid en hårddisk..

Förblir frågan???

Fungerar den utan att den finns i en dator och den definitionen jag frågade efter var just datorns definition.

Metaforer är kul så kör gärna på, jag gillar allt.SkrattarSkrattarSkrattar😃

[X=0]
6/5/14, 9:18 PM
#4

Jag förstår din metafor.

Jag förstår lagring av info.

Jag vet att en hårddisk utan dator är =0.

Är då X=0 eller finns X utan 0?

Lätt att tro att jag är icke allvarlig, men det ser jag bara som fördomsfullt inskränkt tänkandeSkrattarSkrattarSkrattarSkrattarGlad🙂

Gronstedt
6/6/14, 11:48 AM
#5

#4: Hårddisk utan dator är inte lika med noll, det är lika med en hårddisk utan dator.

#0: En ganska bra liknelse, men mer en modern analog än en förklaringsmodell, kanske?

Nirvana, är det en fullkomlig diskradering då?

Data på en hårddisk kan bara elimineras genom att skrivas över, borde inte det omöjliggöra nirvana?

Eller är det den initiala datauppsättningens upphörande som är nirvana, inte att hårddisken blir tom?

[X=0]
6/7/14, 10:23 PM
#6

#5

Hårddisk utan dator är inte lika med noll, det är lika med en hårddisk utan dator.

Menar du att informationen/människan/hårddisken kan existera utan datorn?

Då förblir frågan, är datorn onödig?

Om hårdisken självt kan betrakta och omvandla sin information så förstår jag, men det kan den inte.

Den kan inte veta att den existerar utan dator.

Så frågan på en definition/metafor av just datorn undrade jag.

Annons:
Fjäril
6/8/14, 12:04 AM
#7

Det är bra att åka buss ibland, då "tvingas" man nästan filosofera :) Det är nog en bra jämförelse, förutom att man vid reinkarnation inte tror att människor "råkar" ha med sig minnen, eller det tror jag inte i alla fall. Men annars, ja man kanske formaterar om och återanvänder :) Det låter dock lite läskigt, att vi stängs av allt blir svart och sedan klickar någon på ON igen.

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
6/9/14, 8:35 AM
#8

Bra metafor med datorn…(Både livet och datorn kan vara svåra att förstå sig på ibland.)

Bruce Lipton framför en analogi i boken "Tro, dogmer och biologi" där han föreslår jaget mer som en utsändning av information:

"Jaget" existerar hela tiden oavsett om kroppen finns där eller inte. Jaget är som en utsändning och kroppen som en TV-apparat med antenn som fångar upp den. Jag blir ett jag med en kropp.

När tv:n pajar och bilden försvinner (=kroppen dör) existerar utsändningen fortfarande. Om man i framtiden skaffar en ny tv som passar och kan ta emot signalen, så "finns" mitt "jag" igen. Fast "jag" (utsändningen) funnits hela tiden, i omvärlden….

Men tv-analogin är inte fullständig. TV:n är bara en uppspelningsenhet. När vi lever påverkar vi miljön, interagerar med den och förändrar världen med vår blotta existens.

Så - kanske vi är som "marslandare"? (fortfarande enligt Bruce Lipton)

Marslandaren har antenner (som våra cellreceptorer) som tar emot information som sänds från operatören på jorden. Den informationen ger liv åt marslandaren. Samtidigit sänder den tillbaka till operatören.

"Du och jag är som 'jordlandare' som tar emot information från en andlig operatör i den omgivande miljön. När vi lever våra liv, skickas erfarenheterna av vår värld tillbaka till den här operatören. Så det sätt som vi lever våra liv på, påverkar egenskaperna hos ditt 'jag'"

(citat från ovanst. bok)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ru4real
6/9/14, 1:37 PM
#9

Kul väg denna tråd tog. Gillar att se olika tolkningar av min ursprungliga bussfundering.

Själv har jag inga djupare tankar kring det, iaf inte just nu. Men fortsätt gärna ni :)

Upp till toppen
Annons: