Annons:
Etikettandlighet
Läst 12873 ggr
JoHo
4/18/14, 10:42 PM

Bibeln och Guds syn på spöken etc

Ta nu denna fråga rätt. Jag är enbart nyfiken att höra vad ni som är kristna och tror på spöken och övernaturligt säger om detta.

Hur ställer ni som tror på Gud och Bibeln till detta bibelcitat hämtat från Femte Moseboken 18:9 (mina understrykningar):

"När du kommer till det land som Herren, din Gud, vill ge dig får du inte ta efter de skändligheter som folken där begår.Hos dig får det inte finnas någon som offrar sin son eller sin dotter på bålet, ingen spåman, teckentydare, svartkonstnär eller trollkarl, ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna. Herren avskyr alla som gör detta,och det är sådana skändligheter som gör att Herren, din Gud, driver undan folken för dig. Du skall vara fläckfri inför Herren, din Gud."

Annons:
ALPHIRA
4/19/14, 12:49 AM
#1

Jag tycker det är ett oerhört intressant tema du tar upp. -Har kort och enkelt reflekterat över frågan på en annan sajt. Jag är ingen bra debattör men kanske hör av mig om jag hinner forska vidare…

ru4real
4/19/14, 12:05 PM
#2

Tycker att den fantasyboken är ett hopkok av inkonsekvens och trams. I första GT dödas det hejvilt, lemlästas och våldtas. Man pratar om rena avrättningar och liknande., för att sen i nya testamentet helt överge det (nåja) och prata om kärlek.

Men, som sagt, Houdi vänder sig ju inte till mig i denna fråga :)

JoHo
4/19/14, 12:27 PM
#3

#2

Nej, precis. Men jag håller med dig idet du skriver, men det är en fråga riktad till de som tror på gud, är kristna och anser Bibeln är ett rättesnöre samt "rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna".

Ska bli intressant att höra deras svar.

ALPHIRA
4/19/14, 7:26 PM
#4

Hej. Bibeln för mig är inte något rättesnöre, inte GT i alla fall. Däremot möjligen är själva Gud det och den tron har vuxit upp under årens lopp pga egna upplevelser och erfarenheter.

Så jag är inte rätt person att över huvud taget blanda mig i din frågeställning med risken att det blir OT, vilket du inte vill att det blir. Därmed säger jag hejdå den här gången 👋.

Astell
4/19/14, 7:32 PM
#5

Tiderna har förändrats och vi som lever nu har en annan syn på detta med Gud..att följa g:a testamentet idag tror jag nästan ingen gör…Skrämselpropagandagudar är passé :)

Morphogenesis
4/19/14, 10:00 PM
#6

Det här är någonting som jag också är intresserad utav (som skeptisk icke-troende), så tack till er som valt att berätta om era tankar.

Annons:
JoHo
4/20/14, 7:52 AM
#7

Då det ramlar in OT-inlägg: Frågan är riktad till de som tror på gud, är kristna och anser Bibeln är ett rättesnöre samt "rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna". INTE de som inte är något av ovanstående eller inte tror på något av ovanstående. Det intressanta här är ju att det uppstår en problematik om man är troende och tror på Bibeln samt tror på mediun (eller själv är medium) och påstår sig kunna prata med döda och de döda pratar tillbaka och ger råd. Vad säger ni religiöst troende som även tror på sjävpåstådda medium?

Lilla Stjärna
4/20/14, 12:02 PM
#8

Joho! Nu kanske mitt inlägg här också blir OT, eftersom jag inte längre sysslar med aktiviteterna som står uppräknade i bibeltexten i #0, men jag vill bara svara lite kort på din fråga.

Jag har trott på Gud/ Den helige Anden/ Jesus så länge jag kan komma ihåg och jag räknade mig därför som kristen. Men för många år sen drogs jag in i allt det där -och mycket där till!!Det upptog en stor del av min tillvaro.

Jag blir fortfarande kontaktad av andar av olika slag och ser en massa saker men skulle aldrig rådfråga dem o s v. Nuförtiden, efter att jag blev upplyft ur nyandligheten, så vet jag att det nästan aldrig är en avliden farfar, en "andlig guid" t ex, som man blir kontaktad av. De flesta som titulerar sig "medium" verkar helt omedvetna om detta.

"….uppstår en problematik…" Jo du, det kan du lita på!!! För min del blev det en konflikt som hette duga…… Under nästan alla dessa gruppaktiviteterna satt man och pratade s**t om Kyrkan (= Kristi kropp, de som tillhör Gud..) och att Bibeln, Guds ord är en stor lögn som har blivit feltolkad. Jag och flera av deltagarna fick allvarliga sjukdomar under den här tiden och när jag ser tillbaka så minns jag hur fruktansvärt dåligt jag mådde, innerst inne.

Mot slutet började mina varningsklockor att pingla så smått och när de andra  märkte att jag började ifrågasätta det vi höll på med så, vände de mig ryggen och blev aggressiva mot mig.

JoHo
4/20/14, 2:48 PM
#9

#8

Tack för din post. Intressant.

Funderade på:

"Nuförtiden, efter att jag blev upplyft ur nyandligheten, så vet jag att det nästan aldrig är en avliden farfar, en "andlig guid" t ex, som man blir kontaktad av. De flesta som titulerar sig "medium" verkar helt omedvetna om detta."

Vad är medium omedvetna om? Att de inte blir kontaktade av spöken av avlidna människor? Vad blir de kontaktade av då? Gud?

Lilla Stjärna
4/20/14, 3:32 PM
#10

#9, Varsågod!

"Vad är medium omedvetna om? Att de inte blir kontaktade av spöken av avlidna människor?"

Ja.  (Var och varannan människa titulerar sig "medium", "healer" o s v, tycker jag.)

"Vad blir de kontaktade av då?"

Jag tror inte att man får skriva om dessa här inne, så jag avstår från att svara dig på den frågan!

"Gud?"

Nej, jag för min del är säker på att Gud inte skulle behöva ta hjälp av ett medium, för att spela rollen som min avlidna farmors ande! Gud vill ju heller inte att vi rådfrågar före detta levande människor.

Välkommen med flera frågor, jag svarar så gott jag kan, intressant!

Fjäril
4/20/14, 11:01 PM
#11

#10, "Jag tror inte att man får skriva om dessa här inne, så jag avstår från att svara dig på den frågan!" Vilka får du inte skriva om? Det här är en sajt där man kan dela sina andliga tankar i kombination med att man kan få skeptiska svar, lite kortfattat så :) Har du läst "Om sajten"?

Sajtvärd på Övernaturligt

Lilla Stjärna
4/20/14, 11:35 PM
#12

#11 -Sajtvärdinnan, tack för jättebra information, men jag ställer mig ändå tveksam till att skriva vem / vilka jag menar, just nu.

Ja, jag läste om sajten både innan jag skrev och lite snabbt nyss igen! Jag funderar ett tag på om jag ska våga……..

Huygens
4/21/14, 12:24 AM
#13

#12 Du håller oss på sträckbänken. :)

Du kan t ex skicka ett meddelande direkt till moderatorn och fråga mer explicit?

Annons:
Morphogenesis
4/21/14, 2:04 AM
#14

#12. Är det demoner du pratar om?

Lilla Stjärna
4/21/14, 4:25 PM
#15

#11, Du kanske tror att jag är rädd för de som kallas skeptiker och att få skeptiska svar? Det är jag inte -tvärt om, att ha ett öppet diskussionsforum så här på nätet tycker jag är fullständigt och totalt utan mening om man inte får ha en annan tro, upplevelse eller andra funderingar än andra!

Jag är själv djupt troende i vissa fall och samtidigt minst sagt skeptisk i andra. Så det går knappast att stoppa mig i ett enda fack. Sajter där det bara får förekomma att man stryker varandra medhårs, gulli-gullar och överöser varandras inlägg med blommor och hjärtan intresserar mig inte det minsta!!!

Tycker att denna m fl trådar är otroligt intressant och i allra högsta grad aktuell!

Så tack för denna sajt!

#13, Ledsen för det!

#14, Ja, det är det! De är ju änglar de också och har änglars förmåga att "höra" våra tankar och känslor o s v, just för att kunna bli utskickade och snabbt vara till vår hjälp. De har precis som de goda Guds änglar ingen människokropp utan kan anta precis vilken skepnad som helst, som passar vid besöket. De anser att de har en annan gud.

De brukar kallas "d-ordet" ja, eller fallna änglar.

Candela
6/5/15, 10:44 AM
#16

Detta är ett gammalt inlägg, men intressant ämne. 

Jag är uppvuxen inom frikyrkan, och tänkte återge den syn som har förmedlats till mig (finns säkert olika åsikter om saken); döda människors själ/ande stannar inte kvar och tar kontakt med oss, men ändå är det många människor som påstår sig ha upplevt det. Slutsatsen är att de "spöken" som tar kontakt egentligen är onda andar som försöker lura människor bort från Gud, och därför är det farligt och fel att ägna sig åt dessa aktiviteter.

För några år sen bestämde jag mig för att läsa igenom hela bibeln från pärm till pärm, och när jag kom till avsnittet som citerades i #0, samt ett annat ställe där det nämns att en kung tog råd från en död profet, blev jag väldigt konfunderad. Det antyds alltså att det går att ta kontakt med döda människor. Hur går det ihop om det egentligen är demoner som man ovetandes tar kontakt med?

Så nej, jag håller med om att det inte går ihop sig, liksom mycket annat i bibeln. För övrigt är jag ju inte kristen längre, men tycker fortfarande att det är märkligt att ha förklaringsmodeller som inte stämmer överens med bibeln.

mwetterstrand
6/5/15, 11:37 AM
#17

#16

…döda människors själ/ande stannar inte kvar och tar kontakt med oss, men ändå är det många människor som påstår sig ha upplevt det. Slutsatsen är att de "spöken" som tar kontakt egentligen är onda andar som försöker lura människor bort från Gud…

Varifrån kommer i så fall dessa onda andar menar man?

Candela
6/5/15, 4:36 PM
#18

#17 Djävulen förstås. 😎 Det finns bara en god källa och en ond källa - Gud och Djävulen. De har i sin tur sina "medhjälpare", änglar och demoner.

Candela
6/5/15, 4:38 PM
#19

Onda andar = demoner, för att förtydliga. De är utsända av djävulen.

Davbjo
6/5/15, 4:57 PM
#20

Om man tycker det är märkligt med vuxna människor som har imaginära vänner så är det ingenting mot hur märkligt det är med vuxna som har imaginära fiender.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
[Ängla viking]
7/2/15, 8:23 PM
#21

Deta tycker jag är lite intressant, för Gud säger ju även att man inte ska dominera sin man, kvinnan ska underordna sig manen och han ska vara hennes herre, så dom Gud är manens herre, och en man får inte liga med en man, men det står inget om att 2st kvinnor inte får göra det. Är det då för att bibelns Gud tycker att kvinnor är mindre värda och får göra som de vill?

Lilla Stjärna
7/3/15, 9:55 PM
#22

# 21

Ställ din fråga på JesusiFokus, där finns flera som är mycket kunniga! Kanske får du svar.

Denna kommentar har tagits bort.
Lilla Stjärna
7/4/15, 3:16 PM
#24

# 23

Nej, det kan jag absolut inte hålla med om! Woodland har en gedigen bibelkunskap och är verkligen kunnig inom teologi. Det är hennes största intressen i livet!

" När man påpekar detta bannas man från deras sajt.  "

Det har jag aldrig sett till under de år jag har läst på sajten. Ingen har väl bannats för att fråga om hon har läst hela Bibeln?  Hon lägger ner oerhört mycket tid på att svara alla, troende eller ej.

Däremot om du påpekar att hon inte har läst Bibeln, trots att hon har det, så faller det under förtal  -vilket är olagligt över hela Internet! Likaså elaka och kränkande personangrepp och andra spydigheter ger varning. Så brukar det vara överallt.

De beter sig som paranormalister i sintt sätt att "diskutera". "

Tycker du? Varför?

JoHo
7/4/15, 4:37 PM
#25

#24

Jag hade en lång diskussion med Woodland som slutade med att jag blev banad från sajten då jag påpekat att hon hade bl a fel samt att jag ifrågasatte om det var Jesus åsikt att hon hade rätt att kalla meningsmotståndare för de ord hon gjorde.

Hon kallade mig och en anna person för oerhört kränkande saker men det var jag som blev bannad.

Tråden är borttagen från Jesus i Fokus av Woodland. Mest för att det skavde illa för Woodland.

Det är inte förtal att påpeka att någon förmodligen inte läst Bibeln.

Vad jag menar att de beter sig som paranormalister är ju att de bannar folk från sajter när de "får sina byxor neddragna" inför alla.

Lilla Stjärna
7/4/15, 5:38 PM
#26

#25

Den händelsen missade jag, jag är ju inte där och läser jämt. Du beskriver utifrån ditt synhåll enbart, så jag kan inte orda om det alls. Dessutom är tråden borta, skriver du.

" Det är inte förtal att påpeka att någon förmodligen inte läst Bibeln. "

Att anse att personen förmodligen inte läst Bibeln innebär att man inte tror på den personen. Att personen ljuger.

Du skrev i #23 istället att:

" De som har hand om Jesus i fokus har knappt läst Bibeln själva. När man påpekar detta bannas man från deras sajt. "

Det var ett påstående och anklagande om sajtvärdinnan i den meningen där.

Ett förtal.

 Även om det senare skulle visa sig att Woodland har ljugit om att hon läst Bibeln, så är det ändå olagligt.

" …de bannar folk från sajter när de "får sina byxor neddragna" inför alla. "

? Det har jag då aldrig bevittnat! Visa på det!

white lady
7/4/15, 11:07 PM
#27

För Guds skull så behåll disskutionen här om sex smådjävlar och annat.Allt som hamnar utanför Jesus sajtens lagar och uppfattning blir klassat som NA.

21 Det står mycket konstigt i den boken!!Men jag tror du hittade andledningen till motståndet till kvinnliga präster och att vissa vägrar samkönade vigslar.

Djävulen tror jag är ett sätt enbart av kyrkan att hålla bukt på människan inget annat. Försöker man leva efter budorden finns ingen djävul.

0  JoHo du får inte glömma att Moses var ett Medium  :)))

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
JoHo
7/5/15, 12:40 PM
#28

#26

Ett förtal.

Du måste ju läsa på. Ett förtal är att påstå något om någon anna att denne har gjort något brottsligt. Att inte ha läst Bibeln är inte förtal.

Med din tankegång måste du väl inse att du själv förtalar mig i dina poster. Kanske du då förstår orimligheten i det du skriver.

Och vi ska väl inte närma oss politiken och hur de pratar om varandra….

> Även om det senare skulle visa sig att Woodland har ljugit om att hon läst Bibeln, så är det ändå olagligt.

Nej, det är inte olagligt att säga att någon inte läst en Bibel. Inte i Sverige men du kanske vill införa galna religiösa lagar i Sverige som säger så?

> ? Det har jag då aldrig bevittnat! Visa på det!

Det får du kolla runt på t ex Skepticism iFokus där det finns massor av poster om hur illa paranormalister beter sig mot skeptiker och gör allt för att hålla dem ifrån sina forum. (där censureras nämligen inte alltid alla trådar direkt av sajtvärden vilket sker hela tiden på paranomalistsajter)

Du vet väl om att t ex ÖN och SPiF har förbjudit all skepticism (om det inte kommer från sajtvärdarna själva och där de kan vara skeptiska mot sina konkurrerande bedragare).

Men spelar det någon roll? Kommer du "orka" ta dig tid att läsa"? Knappast.

Men jag ger dig några som jag bara snabbt tog ur hörgen så får vi se.

Men här har du en tråd om just Jesus i Fokus

http://skepticism.ifokus.se/discussions/551ee1dc8e0e744c11000c42-jag-har-visst-hamnat-i-onad-pa-jesus-ifokus?4d7123ceb9cb46214104412a-1

En tråd om hur omöjligt det är att diskutera då folk bannas så fort de har en avvikande åsikt

http://skepticism.ifokus.se/discussions/54cbcb61ce12c4720f002368-lagg-ner-ifokus-forumen?4d7123ceb9cb46214104412e-3

Hur Jane Lyzell uppviglar mot skeptiker

http://skepticism.ifokus.se/discussions/541c2b70ce12c4142c000be9-jane-lyzells-uppvigling-mot-skeptiker?participating-6

Hur vi behandlas olika av paranormalister

http://skepticism.ifokus.se/discussions/53660348ce12c469320009ac-hur-vi-behandlas-olika-av-paranormalister?participating-6

Hur lögner om skeptiker skrivs på ÖN

http://skepticism.ifokus.se/discussions/5344f9c38e0e744e03000d14-logner-pa-paranormala-forum?participating-8

Candela
7/5/15, 12:45 PM
#29

#21 "Deta tycker jag är lite intressant, för Gud säger ju även att man inte ska dominera sin man, kvinnan ska underordna sig manen och han ska vara hennes herre, så dom Gud är manens herre, och en man får inte liga med en man, men det står inget om att 2st kvinnor inte får göra det. Är det då för att bibelns Gud tycker att kvinnor är mindre värda och får göra som de vill?"

Det står i Romarbrevet 1:26-27  "Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män."

Detta skulle kunna syfta på homosexualitet bland kvinnor, men det framgår ju inte helt klart och tydligt. Hur som helst nämns även kvinnornas "onaturliga" sexuella lidelser och inte bara männens.

Överlag i den tidens samhälle var kvinnor mindre värda än män, och så är det ju fortfarande i många länder. Skillnaden bland de kristna var att männen beordrades att behandla sina hustrur väl.

I första Korinthierbrevet  7:3-4  står det "Mannen skall ge hustrun vad han är skyldig henne och på samma sätt hustrun sin man. Hustrun bestämmer inte själv över sin kropp, det gör mannen. Likaså bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun."

Detta var förmodligen ett ganska nytt sätt att se på kvinnor i förhållande till män. I övriga samhället hade män ingen som helst skyldighet att behandla sina kvinnor väl, vilket däremot Paulus beordrade.

Lilla Stjärna
7/5/15, 3:58 PM
#30

#28  "Du måste ju läsa på. "

Det har jag. Särskilt sajternas egna regler och iFokus regler, innan jag skriver en enda bokstav.

" Att inte ha läst Bibeln är inte förtal. "

😃 -Nej verkligen inte! Men att påpeka att en person far med osanning utan att ha det minsta bevis på det är väl inte så trevligt? Eller kan du bevisa att Woodland ljuger oss alla rätt upp i ansiktet?

" Med din tankegång måste du väl inse att du själv förtalar mig i dina poster. "

Har du ändrat åsikt nu?

Kommer du "orka" ta dig tid att läsa"? Knappast. "

Pga skador så har jag stora problem med att sitta och läsa långa texter. Men jag gör så gott jag kan, läser så mycket jag klarar!

Lilla Stjärna
7/5/15, 4:18 PM
#31

#28  Jag har kollat den första av dina länkar, de övriga tar jag efter hand  -när jag "orkar".

Den där händelsen kommer jag mycket väl ihåg! Det är väl ingen som glömmer det? Det var ett grovt personligt påhopp på sajtvärden. Skulle inte tro att sådant är tillåtet på något forum.

Och att sedan gå direkt in på Skepticism iFokus för att få medhål, tröst och ryggdunkningar där……🤔…..nej, jag hittar inte ord för det beteendet!

Denna kommentar har tagits bort.
Klass
7/5/15, 7:09 PM
#33

Juridik iFokus kanske vore ett bättre ställe att diskutera vad som är förtal eller inte på, eller?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lilla Stjärna
7/5/15, 8:14 PM
#35

# 32

Men snälla du!

Du kanske ska ta reda på vad Woodland skrev om mig och en kollega innan du uttalar dig för mycket. Det kan bita dig där bak. "

Och vad i hela friden skriver du om mig????

Nej Joho.  Jag tänker inte skämmas eller lämna denna tråd för att du befaller mig om det! Jag lämnar enbart tråden om sajtvärden eller Medarbetare säjer till mig att göra så. Och jag tänker inte sticka in på en helt annan sajt och skvallra om det, om det skulle bli aktuellt!

Tack och adjö från mig till dig också!

Lilla Stjärna
7/5/15, 8:21 PM
#36

#33

Ja, det låter som ett bra tips! Jag tänker inte orda mer om det i denna tråd i alla fall.

JoHo
7/6/15, 9:44 AM
#37

#35

> Och vad i hela friden skriver du om mig????

Ja, vad skriver jag om dig som inte redan är uppenbart?

> Nej Joho.  Jag tänker inte skämmas 

Nej, så klart, personer som du har inte vett till det. Personer som du kan inte se det egna felet, tror att du är ofelbar och äskar ryggklappningar från andra av din sort som tror på vidskepligheter.

> eller lämna denna tråd för att du befaller mig om det! 

Det var ingen "befallning". Du skrev själv att du läser sajters regler men hade du gjort det hade du inte fortsatt som du gör då du bryter mot flera här. 

Nej, du. det var mer en rekommendation så du slipper göra bort dig mer då det börjar bli extremt pinsamt nu när det är så uppenbart när man ser vems ledband du går i.

> Och jag tänker inte sticka in på en helt annan sajt och skvallra om det, om det skulle bli aktuellt!

På Skepticism är man lite mer liberalare än på dina favoritsajter där censur och åsiktsregistrering, mobbing med mera är vardagsmat. 

Klart du får fortsätta göra bort dig öppet om du vill. Klart att du öppet får visa upp hur du skyddar en mobbare.

Att du skriver som du gör visar ju bara din egna dumhet och brist på objektivitet och att ta till dig skriven text. Om man som jag är intresserad av vad som gör att folk är vidskepliga skriver jag om det på skeptiska forum också. Precis som ni skriver hattrådar om skeptiker då ni är rädda för folk som tänker rationellt och lever i verkligheten.

Och är man som ni livrädda för att tappa den vidskepelsen att ni går till stora grepp som att öppet visa hur illa ni behandlar skeptiker och rationellt tänkande personer så berättas sådant, givetvis. I SYNNERHET om det är en SajtvärdiFokus som går över både iFokus- och sina egna regler. Sådant får sajtvärdar tåla även om det skaver för MagiCat, givetvis.

Men sådant är du för subjektiv för att ta till dig. Du vill skydda dina idoler och få många "bra inlägg"-ryggdunkar från dina likasinnade som inte törs argumentera för sin sak.

Som sagt. Det är som att försöka diskutera med ett litet surt barn att försöka få dig att förstå. Det är en omöjlighet.

#36

> Ja, det låter som ett bra tips! Jag tänker inte orda mer om det i denna tråd i alla fall.

Bra. Du vet när du har förlorat ändå. Ett friskhetstecken

Lilla Stjärna
7/6/15, 4:29 PM
#38

En paranormal och lögnaktig sajtvärdinna slingrar sig:

(Den påstått borttagna tråden.)

http://jesus.ifokus.se/discussions/543a5242ce12c45ed60007a4-hur-klokt-ar-det-att-ha-jesus-som-forebild

white lady
7/6/15, 6:38 PM
#39

Tråkigt för oss som är avstängda och inte kan läsa den länken Lilla Stjärna!!

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Lilla Stjärna
7/6/15, 9:46 PM
#41

Tråden i min kommentar #38 var aldrig någonsin borta, om nu någon tror på det påståendet. Trådar tas inte bort på Jesus i Fokus.

Här svarar den elaka sajtvärdinnan på alla frågor enligt önskemål från TS och inbjuder till att öppna nya trådar kring ämnet:

http://jesus.ifokus.se/discussions/543cefb68e0e740e6e007244-det-ar-klokt-att-ha-jesus-som-forebild

Annons:
JoHo
7/7/15, 12:29 AM
#42

#41 Den försvann och sedan blev jag utkastad för att sajtvärden inte klarade av att diskutera med andra än hennes ja-sägare. Efter det har jag inte kontrollerat om den kom tillbaka då jag inte kan se det. Men tack för att du visar att jag har rätt. Kan du nu svara på trådens ämne i #0 nu när vi kan anta att du är religiös OCH tror på andra vidskepligheter? Eller är du bara hör för att försöka trasa sönder trådar och göra bort dig?

[Juel70]
7/7/15, 10:04 AM
#43

Joho,

 jag läste om några trådar igår som du figurerar i på JIF och jag svarade även där och jag kan säga det igen, att du har inte haft rätt avsikt när du kommit in på JIF för att diskutera.  Din avsikt har varit att provocera och inte för att få svar på några frågor.  Anledningen till at du  blev portad till slut var nog säkert pga ditt sätt att provocera.  Ska man komma in på JIF så bör det ju vara med rätt uppsåt och inte för ställa någon mot väggen.

Det finns dom som ärligt vill ha svar och beter lite ödmjukare.

Denna kommentar har tagits bort.
orraklett
2/14/16, 10:44 AM
#45

Jag är kristen men jag tror intempå mediums förmågor.

[Rulander]
8/24/16, 2:05 PM
#46

Bra fråga. Hoppas jag kan svara utan att bli refucerad igen. Min syn är att Gud som är skaparen har de bästa svaren på våra frågor. Varför ska vi då fråga någon lägre varelse om råd. Dessutom älskar Gud oss och vill oss väl. Om du kan prata med högsta chefen varför ska du då prata med någon på lägre nivå?

Davbjo
8/24/16, 2:17 PM
#47

#46: Frågan är på vilka grunder vi ska förutsätta en gudomlig existens, och i sådana fall vilken gudomlig existens vi ska förutsätta.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Rulander]
8/24/16, 3:08 PM
#48

Frågan gällde hur vi ställer oss till förbudet i bibeln. Orsaken till att bibeln har ett förbud är att vi då väljer andar istället för Guds vägledning. Jag tror på bibelns Gud på grund av egen erfarenhet av både praktiska och andliga erfarenheter. Har du aldrig provat Jesus så gör det innan du avfärdar Guds existens. (om du vågar) Om Gud finns hör han din bön. Jag har fått så många bödesvar att jag inte längre kan tvivla.

Annons:
Davbjo
8/25/16, 8:45 AM
#49

#48:

Frågan gällde hur vi ställer oss till förbudet i bibeln. 

Precis, och den uppenbara följdfrågan blir då varför vi ens förhåller oss till detta förbud, vad vi har för skäl till det.

Jag tror på bibelns Gud på grund av egen erfarenhet av både praktiska och andliga erfarenheter.

Alltså; du tror för att du tror. Varken mer eller mindre.

Har du aldrig provat Jesus så gör det innan du avfärdar Guds existens. (om du vågar)

Jag har varit troende.

Om Gud finns hör han din bön.

Då finns således ingen gud.

Jag har fått så många bödesvar att jag inte längre kan tvivla.

Precis, du kan inte tvivla, enligt egen utsago. Du ser inte detta som en begränsning när det gäller att avgöra vad som är verkligt och ej? Din övertygelse existerar inom alla de tusentals religioner som finns världen över, din övertygelse är inte speciell. 

Baserat på detta har vi två alternativ. Antingen är alla dessa religioner, enligt ditt sätt att se det, sanna. Eller så är människans förmåga för att avgöra sanningshalten för religiösa påståenden ytterst bristfällig, oavsett hur övertygad hen är. Vilket är det?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Rulander]
8/25/16, 9:43 AM
#50

Din fråga är berättigad. Hur kan så många tro på olika saker? Mitt enda svar är att vi är lättlurade och att djävulen anstränger sig hårt för att föra oss vilse.

Varför har du tappat din tro?

Vill du att jag ska be för dig? Jag önskar bara det bästa för dig.

Davbjo
8/25/16, 11:03 AM
#51

#50:

Hur kan så många tro på olika saker? Mitt enda svar är att vi är lättlurade och att djävulen anstränger sig hårt för att föra oss vilse.

Hur du än presenterar det så blir slutsatsen att vi inte är goda kännare av verkligheten. Om "djävulen" kan lura oss så kan vi också lura varandra, och oss själva, utan någon djävuls inblandning. Även om djävulen endast verkar inom den religiösa sfären som regel så är vi precis lika lättlurade inom andra områden.

Denna insikt rörande människans natur är central för att inse vilken position religionen egentligen har.

Varför har du tappat din tro?

När jag nådde en ålder som tillät rationella resonemang var det inte längre hållbart.

Vill du att jag ska be för dig? 

Nej, det har jag inget behov av.

Jag önskar bara det bästa för dig.

Det är du säkert övertygad om, men vad du egentligen är intresserad av är att rekrytera till din tro, oavsett om den är sann eller ej.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Lilla Stjärna
1/15/17, 4:06 AM
#52

#42

Efter det har jag inte kontrollerat om den kom tillbaka då jag inte kan se det. "

🙂

-Nej, just det! 🤦‍♂️ 👍 😐 Men vi andra kunde ju se ………..😎

" Men tack för att du visar att jag har rätt. "

- 🤦‍♂️ …….. 🤔…….. 😐 …………….🎈 😂😂😂

" ...vi kan anta att du är religiös OCH tror på andra vidskepligheter? "

-Jag är varken religiös eller tror på vidskepligheter! Var får du alla dina vilda fantasier ifrån??    😎

" Eller är du bara hör för att försöka trasa sönder trådar och göra bort dig? "

-Kras!! 😮 Akta svansen!   😴 😴

Lilla Stjärna
1/15/17, 4:34 AM
#53

#42

" Kan du nu svara på trådens ämne i #0 nu… "

Det har jag ju gjort! Och i #9 var du än så länge nöjd med mina svar ;   " Tack för din post. Intressant. "    😉

Var god läs igenom mina svar igen!

Det var ju det att jag råkade nämna Woodland som "skavde" för dig där.  Som att trampa rätt i ett jordgetingbo……

Lussan20
9/5/17, 10:54 PM
#54

För att återgå till frågan så har jag många tankar om ämnet.

Jag fick efter en NDU en stark tro och upplevde frälsning. Efter otaliga besök i församlingar växte min besvikelse och sorg över hur dömande många sk Kristna var.

Många såg grandet i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget, som man brukar kommentera detta.Jag kände inte att man dög som nykristen och förtal och smutsprat om icke troende sårade mig djupt.

Vi har aldrig fått mandat att döma världen! I sammanhanget så måste jag påpeka att många var så sexualneurotiska att de bara såg den akten då man pratade om homosexuella, och hur fel det var, som om dom inte också går och handlar hälsar på sjuka mormor, reser på semester osv.  Nej det var bara sex man pratade om i dessa fall.

I dessa sammanhang fick jag veta att kontakt med döda var att kontakta demoner. Men då infann sig frågan,-konstigt att de hjälper till att finna mördare, folk som gått vilse,  förlorade älskade djur osv. Det borde väl inte ligga i den ondes intresse? Eller vill han visa sig på styva linan?

Jesus sade -i min Herres hus finns många boningar- kan det vara så? Att andra sidan och himlen är två skilda platser? De liknar inte varandra särskilt mycket efter vad jag sett? Men Andar är både Gud , Jesus och DHA, så där är det lika.

Min tro har levt kvar i mitt hjärta och det räcker för mig. Säger som Ulf Lundell, -jag behöver inga Katedraler, för att möta Gud. Jag har slutat att titta på ockulta program på Tv sista året , de är så tunna. Det ger ingen känsla av djup närhet och kärlek i frågan om livet efter detta. Friden, glädjen och hoppet måste ha sin plats i mig annars finns bara tomhetens välde….Mvh/WL

unbreakable8
9/25/17, 5:54 PM
#55

Första budordet lyder:  Du ska ingen annan Gud hava jämte mig.

Gud är nitisk, men på ett bra sätt.  Han vill inte att den Han älskar ska vända sig åt alternativa källor, när Han själv har skapat människan av sin största kärlek och av samma kärlek skickade han ju sin egen son Jesus, så att vi kan räddas, av fri vilja.  Gud vet att många människor kommer att gå förlorade till Satan, Lucifer som gjorde uppror och startade sitt eget rike tillsammans med en tredjedel av Guds änglar.  Gud bryr sig om sin skapelse och vill inte att den ska gå förlorad. ❤️

Annons:
unbreakable8
9/25/17, 6:04 PM
#56

#7 Du skriver: " Det intressanta här är ju att det uppstår en problematik om man är troende och tror på Bibeln samt tror på mediun (eller själv är medium) och påstår sig kunna prata med döda och de döda pratar tillbaka och ger råd."

Det är inte svårt att svara på , Gud har sagt att vi inte får ta kontakt med de döda och t ex Saul dog för att han gjorde så.

1 Krön 10:13

Detta blev Sauls död, därför att han hade begått otrohet mot HERREN, i det att han icke hade hållit HERRENS ord, så ock därför att han hade frågat en ande och sökt svar hos en sådan. (Bibeln 1917)

Det som medium upplever som andekontakter från avlidna är faktiskt demoner som härmar dina avlidna.  Det finns en gräns/en bro mellan döda och levande så att dom inte kan ta kontakt=

Luk 15:16

Och till allt detta kommer att det är en stor gapande klyfta mellan oss och er, för att de som vill gå över härifrån till er inte skall kunna det och för att inte heller någon därifrån skall kunna komma över till oss.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Gud säger också: Jag är Ab­ra­hams Gud och Isaks Gud och Ja­kobs Gud. Gud är in­te en gud för de döda ut­an för le­van­de.” Matt 22:32-33

Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. 5 Mos. 18:9-11

**Bibelns budskap är klart: Man ska söka svar hos Herren och inte söka råd hos de döda. Bibeln varnar för all slags spiritism, spådom, teckentydning osv. 

Jesus döper i helig Ande och ger svar på livets frågor. Gud som vet allt förmedlar kunskap åt oss. Det finns ingen anledning att söka råd annorstädes. 

Vi kan gå till den levande Guden och få vägledning och hjälp på livets alla områden. Jesus vill leda oss där vi går bedjande fram (Jer. 31:9) och tar vara på Guds Ord. (Kopierat från http://www.brobyggarna.org/546.spiritism.html)
**

unbreakable8
9/25/17, 6:08 PM
#57

Det som medium upplever som andekontakter från avlidna är faktiskt demoner som härmar dina avlidna.

2 Kor 11:14 Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel.

Vad innebär det att uppträda som en ljusets ängel, eftersom Satan gjorde uppror mot Gud själv?

Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, eftersom sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. Joh 8:44

unbreakable8
9/25/17, 6:24 PM
#58

Även om Gud har hårda ord gentemot synden, så får man inte förglömma hur Gud  är mot den som ärligt söker Honom:  ❤️ Men det blir ofta i frågor så här som man måste ta upp bibelord mot frågan.  Gud är kärlek men Han är också en förtärande eld.

Psalm 91
Tryggheten under den Högstes beskydd

1 Den som sitter under den Högstes beskydd
och vilar under den Allsmäktiges skugga,
2 han säger: "I Herren har jag min tillflykt och min borg,
min Gud som jag förtröstar på."

3 Han skall rädda dig från fågelfängarens snara
och från den förödande pesten.
4 Med sina fjädrar skall han övertäcka dig,
under hans vingar skall du finna tillflykt.
Hans trofasthet är sköld och skärm.
5 Du skall inte frukta nattens fasor,
    inte pilen som flyger om dagen,
6 inte pesten som går fram i mörkret
    eller farsoten som härjar vid middagens ljus.
7 Om än tusen faller vid din sida,
    ja, tio tusen vid din högra sida,
så skall det inte drabba dig.
8 Med egna ögon skall du se
    hur de ogudaktiga får sitt straff.
9 Ty du har sagt att Herren är ditt skydd,
du har gjort den Högste till din tillflykt.
10 Ingen olycka skall drabba dig,
    ingen plåga närma sig din hydda.
11 Ty han skall ge sina änglar befallning om dig
att bevara dig på alla dina vägar.
12 De skall bära dig på händerna,
    så att du inte stöter din fot mot någon sten.
13 Över lejon och huggormar skall du gå fram,
du skall trampa ner unga lejon och drakar.

14 "Han håller mig kär och jag skall befria honom,
jag skall beskydda honom,
    ty han känner mitt namn.
15 Han ropar till mig och jag svarar honom.
Jag är med honom i nöden,
    jag skall rädda honom och ge honom ära.
16 Jag skall mätta honom med långt liv
och låta honom se min frälsning."

unbreakable8
5/17/18, 10:28 AM
#59

Det hänger ihop med första budet. Du ska inga andra gudar hava jämte mig.  Att rådfråga någon annan än Gud själv är en skändlighet.  Eller att göra sig egna gudar istället för att se på skaparen. Gud vill att vi ska vända oss till honom.

Det ska komma en tid då människor inte längre står ut med den sunda läran utan samlar åt sig mängder av lärare efter sina egna begär, så som det kliar i deras öron att få höra. ” – 2 Tim 4:3

Upp till toppen
Annons: