Annons:
Etikettmedium
Läst 4066 ggr
JoHo
2013-12-02 11:08

Avslöjade påstådda medium... igen

Igen

Annons:
[Evigheten]1
2013-12-03 17:47
#1

Jag har nog upplevt ungefär det du nu möter i form av undran över människors sätt att vara. Ditt perspektiv utgår från medium, New age, religiösa eller troende i någon form. Från den fysiska verkligheten som vi väl kan kalla rum-tiden blir det ju konstigt för dig om man beter sig som du här visar upp. Jag tänker bara kommentera det som du visar upp med att, ”det är om du kunde förstå inte så enkelt som du vill göra det.”

Till det jag då upplevde, den fysiska verkligheten i form av allt du kan nämna som det vi i vardagen möter, utan någon form av mysterium.

Jag ifrågasatte människan och dennes beteende, har mött en del. Från knarkaren till företagsledaren som bägge bedyrat sin sanna syn på verkligheten. På den tiden jag såg prestation(må den bästa segra) som en naturlig del av verkligheten ”typ” den starke vinner och synd att du blev utslagen…typ.

Jag förstod faktiskt inte varför människan ( eller jag själv) betedde sig som hen gjorde?? jag sökte svar på varför.

Efter en ganska traumatisk upplevelse och ett annat sätt att hantera tankar fick jag svar!!

Allt du upplever är din egen upplevelse och hur du än försöker kontrollera andras kommer du vara en fanatiker eller ”taliban”, gäller allt i bägge riktningar.

Om du verkligen söker svar på dina djupa frågor får du nog börja med ”att” för dig själv säga vem är jag och vad är jag egentligen??

Jag har inga svar på det du upplever, jag blir mest besviken av din okunskap om livet.

Hade en finne som anställd en gång och hans syn på livet var enkel (jag älskade han som människa) LIVET SKA VARA ETT HELVETE, HUR SKA VI ANNARS FÖRSTÅ DET?

Med vänlig hälsning Evigheten

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Fjäril
2013-12-03 20:10
#6

Fyra kommentarer plockades bort med hänvisning till våra trivselregler.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
JoHo
2013-12-04 10:08
#7

#6

Varför tar du inte bort #1 som inte har med tråden att göra eller är direkt "trivsam"?

#1

Vem adresserar du och vad menar du och vad har det med tråden att göra?

Klass
2013-12-04 10:26
#8

Hittade denna film (ett år gammal) när jag kollade på den i TS. http://www.youtube.com/watch?v=8k_SOAfQxrA

50 minuter lång men väldigt intressant och avslöjar en hel del om påstådda medium.

JoHo
2013-12-04 11:22
#9

#8

Verkligen bra klipp, Klass. har inte sett det förut men däremot de flesta andra klippen var för sig.

Tycker det är bra när min vän Ian Rowland (som skrivit boken "Full facts book of cold reading") visar hur han använder cold reading på en publik jag GARANTERAR tror han är "the real deal". Här en länk till just det avsnittet i programmet:

http://youtu.be/8k_SOAfQxrA?t=35m43s

Problemet med detta klipp är väl att antalet paranormalister som ser detta klipp och tar till sig informationen - de som VERKLIGEN borde se detta -  är väl noll och inga.

[Olaf]
2013-12-04 12:00
#10

#1 " LIVET SKA VARA ETT HELVETE, HUR SKA VI ANNARS FÖRSTÅ DET?" Tack för dom visdomsorden som äger en stor dos sanning. Typisk finsk "cut the crap" frispråkighet. Gillar!

Morphogenesis
2013-12-04 12:30
#11

" LIVET SKA VARA ETT HELVETE, HUR SKA VI ANNARS FÖRSTÅ DET?" 

Det kan också ses som ett sätt att rättfärdiga sitt "öde", och att då slippa ta ansvar för det. Men det är nog lite väl OT.

JoHo
2013-12-04 12:39
#12

Ett annat klipp som förklarar detta med cold reading och dess underliggande tekniker och självpåstådda mediums påstådda kunskaper:

Morphogenesis
2013-12-04 12:52
#13

#12. Michael Shermer har ofta intressanta saker att säga. Bra klipp.

Annons:
Ascen
2013-12-05 05:05
#14

Hej Alla,

intressant tema.

Ville säga att första videon var en relativ vetenskapligt gjort test (dok lite amatöraktigt,  en proffundersökning innebär som alltid flera lag av möjliga riktig-fel uppgaver innanfor samma experiment , så att man kan uppfanga finare aspekter av testproceduren. f.eks. att han gav båda -fiktiva- namnet och dödsårsaken till 2.mediumets sekretär innan han mötte mediumet är jo total nonsens), hans experiment bestod i att testa om de två medium ville känna eller skåda ,whatever,att det hela var en fiktion och personen faktiskt inte var död alls ( antar att det han väntade sig som korrekt svar ville varit något som : du lurar mig, personen är icke död! Korrekt?), det kunde de två icke, alla saker de sa  under inspelningen var inkorrekta.

Videolänken 2 #9 funkade ej tyvär .

Michael Shermer -videon därimot är bara opinions-babbling, medium och "spirituella" phänomen ska granskas och bli debunkt, men med vetenskapliga metoder, inte med en person som sitter framför kameran och säga vad han tycker, kommer med påstanden och som verifiering säger " jag har sätt många videor med s.k. mediumet Van Praagh och i ingen säger han nåt som jag icke själv kunde sagd " .Han gir inte et konkret exempel av saker som han eller Praagh sa,inget siffor på hur många videor han sett, vad är det for nåt? Eller påstandet om warm reading via Google -det kan very well vara så att medium gör så, men varje påstand måste verifieras med något konkret objektiv efterfölgbar bevismaterial, ellers underminerar sånt hela vår vetenskap.Och videon gir noll.Blev verkligen besviken här.

Letar just nu i samband med en undersökning efter officiella experiment som är utförd under high budget -omständigheter med medium på ena sidan och högrankade vetenskapsfolk på andra, kanske i en universitet , någon som kan tipsa om nåt sånt , vänligen verkligen bara sånna på hög nivå, tack i förväg!

JoHo
2013-12-05 09:17
#15

#14

Videolänken i #9 fungerade utan problem.

Morphogenesis
2013-12-05 10:27
#16

#14. "vänligen verkligen bara sånna på hög nivå" Vad har du kriterier för att det ska anses vara "på hög nivå"? Annat än det redan nämnda "high budget -omständigheter" (som i sig inte behöver betyda att det är hög kvalitet på studien).

[Evigheten]1
2013-12-05 17:16
#17

#7 av JoHo

#1Vem adresserar du och vad menar du och vad har det med tråden att göra?

Jag adresserar all som orkar tänka längre än sakfrågor och omfamna helheten.

Menar att, se helheten som en naturlig förklaring på allt, som alla har olika subjektiva åsikter om. Det kräver ett intresse i att bry sig lika mycket om andras ideal som sitt eget.

Tråden vill uppmärksamma att det finns människor som ljuger, vilket är just så den naturliga verkligheten ser ut. Om man skall förändra den borde man nog börja med att acceptera och förstå den. För det är väl ett mer medmänskligt samhälle vi strävar mot, eller?

Hur kan man acceptera att människor ljuger? Den naturliga verkligheten har en förmåga att själv sanera och utveckla, precis som den är självläkande. Men som sagt det fungerar inte med skygglappar och kontroll behov. Så länge man är rädd för att blotta sin litenhet kommer övertron på sin egen storhet skapa allt det du ser, även det du belyste i tråden.

Med vänlig hälsning Evigheten

Klass
2013-12-05 18:23
#18

#17 Evigheten

OK. Så har du något förslag på hur man ska kunna avgöra vilka påstådda medium som verkligen har kontakt med andevärlden och vilka som är bedragare? Eller menar du att man bara ska acceptera allt som det är?

[Olaf]
2013-12-05 18:29
#19

Jag tror att dom som fuskar hamnar i limbo och som straff tvingas dom diskutera med skeptiker om vilka medium som fuskar och vilka som inte fuskar trots att det inte finns några som inte fuskar så länge det inte finns det minsta bevis för att andevärlden existerar. Och den diskussionen kommer pågå i evigheternas evighet.😈

Så tror jag😊

Morphogenesis
2013-12-05 18:29
#20

#17. "Hur kan man acceptera att människor ljuger? " Det är ganska lätt. Vi accepterar det ständigt. Vi till och med underlättar för människor att ljuga i vissa situationer (till exempel vid face work).

Annons:
[Evigheten]1
2013-12-05 18:49
#21

#19 av Olaf

Du är klok Olof, kan bara hålla med.

Om man läser och tänker står det exakt det samma i #17.

Men det kräver en viss öppenhet som du har den OlofHjärta

SkämtarEvigheten

[Evigheten]1
2013-12-05 18:59
#22

#18 av Klass

Vad är det din storhet vill ha kontroll på?

SkrattarEvigheten

[Evigheten]1
2013-12-05 19:02
#23

#20 av Morphogenesis

Det är lätt att förundras över sin egen förundran över hur lätt det är.Skrattar

Evigheten

Klass
2013-12-05 19:41
#24

#22 Evigheten

>"Vad är det din storhet vill ha kontroll på?"

Jag vet inte vad du menar med "din storhet" och din fråga överhuvudtaget. 

Jag ställde ett par frågor.
Om du inte vill/kan svara på dem så låt bli, för all del.

[Evigheten]1
2013-12-05 19:59
#25

#24 av Klass

Kan du hålla 2 mottsatta sanningar samtidigt utan att behöva välja?

Du innehar ett ideal, skapat eller genetiskt ärvt och frågan är om du kan bryta det mönstret?

Är den naturliga verkligheten som den är eller som den inte borde vara?

Vad har ditt svar på den frågan sitt ursprung?

EvighetenFunderar

Klass
2013-12-05 20:07
#26

#25 Evigheten

Du väljer alltså att låta bli att svara på mina frågor genom att fortsätta att ställa frågor som inte har någon relevans för den här tråden. 

Jag ger mig - du vann.

Morphogenesis
2013-12-05 20:14
#27

#25. "Kan du hålla 2 mottsatta sanningar samtidigt utan att behöva välja?"

Det kallas kognitiv dissonans.

Annons:
[Evigheten]1
2013-12-05 20:20
#28

#26 av Klass

I min värd finns inte vinnare och förlorare.

Om du verkligen vill utvecklas som människa är frågorna rätt bra. svar finns egentligen inte, bara din egen upplevelse av det du upplever.

Låter säkert ganska orimligt för dig men jag är ärlig i det jag skriver.

Jag kan tolkas som både det ena och det andra, men det är ju inte jag som tolkar utan motagaren

Det är där kraften till utveckling ligger, dvs hos mottagaren.

EvighetenBlomma

Klass
2013-12-05 20:25
#29

#28 Evigheten

Jo jag har förstått att du har en egen värld, men den är jag inte särskilt intresserad av - jag föredrar den verkliga. Alltså är det lönlöst för mig att ställa frågor till dig.

[Evigheten]1
2013-12-05 20:25
#30

#27 av Morphogenesis

kognitiv dissonans?

Vi vet att den finns och kämpar emot den.

Var kommer den ifrån?   

Vad har den för funktion?

Har den någon mening?

Evigheten    Funderar

Klass
2013-12-05 20:31
#31

Har det någonsin förekommit en TV-produktion som har handlat om en slags tävling mellan mentalister och påstådda medium?
Det vore väl annars något. Eller? 

I och för sig beroende på hur det hela är upplagt - men ändå, vad säger ni? Alla deltagare medverkar under samma premisser.

[Evigheten]1
2013-12-05 20:32
#32

#29 av Klass

Varpå vi kan konstatera att ödet är styrt av selektiv perception.

Kan vi överhuvudtaget förändra vårt beteende eller är vi stöpta till att följa vårt förutbestämda öde med tron att vi väljer?

Varför väljer man då att söka sig till det övernaturliga?

EvighetenGalen

Neutralis
2013-12-05 20:43
#33

#1 Evigheter

I en sann förnimmelse så förstås att varje sinne innehar ett svar som består av två sanningar. Tvivelaktiga sanningar saneras sällan av sin nästa, utan av den sista. Så av det kan vi dra slutsatsen att vi sansas av sinnenas enkla boningar och endast får en glimt av profetens glesa hårväxt.

Morphogenesis
2013-12-05 20:46
#34

#30. Vill du ha svar eller bara fortsätta med din oändliga regression?

Annons:
[Evigheten]1
2013-12-05 21:01
#35

#34 av Morphogenesis      

Vad är det som blir sämre för dig?

Jag söker inga svar, men frågar gärna dom som påstår ha ett.

Livet är ett mysterium och oavsett om man tror på andar eller gud eller vetenskapen så måste vi trängas här i den harmoniska verkligheten. Verkligheten är ju rätt enkel men ingen har en objektiv sanning värd mer än någons annan.

EvighetenSkrattar

Morphogenesis
2013-12-05 21:24
#36

#35. "Jag söker inga svar, men frågar gärna dom som påstår ha ett."

Då är det fullständigt meningslöst att fortsätta att svara på dina frågor med andra ord.

Klass
2013-12-05 21:26
#37

#35 Evigheten

>"Jag söker inga svar, men frågar gärna dom som påstår ha ett."

Nu frågar jag dig, som verkar ha svar på alla frågor (iofs med frågor, men ändå … ): Är inte att ställa frågor ett sökande på svar, alltså, enligt dig?

Klass
2013-12-06 01:07
#38

Jag väljer att svara på Astells #175 från tråden om Terry Evans här i denna tråd, eftersom ämnet inte handlar om Terry utan allmänt om avslöjade medium.

http://andligskepticism.ifokus.se/discussions/5193e6e48e0e742c1500248a-terry-evans-andepratare-eller-bedragare?discussions-1#175

#175 Astell

Efter att ha sett ett påstått medium blivit avslöjad som bluff, till och med efter att du fått förklaring till din fundering på hur mediet kunde träffa sååååååååååå rätt på ett namn på en människa som det påstådda mediumet inte ens kunde "se" var påhittat och som inte ens tillhörde en död människa, så har du inget annat att säga än "Klass vad ska jag säga…Det finns omständigheter runt det hela som är svåra att förklara..Evigheten håller på i den andra tråden :)". 

Allvarligt? Varför ställer du ens frågor när du inte är beredd att ta till dig svaren du får?

Astell
2013-12-06 01:17
#39

#38

Ja det är hur du ser det..man får vad man är ute efter..ni är ute efter att avslöja och då får ni det..jag är inte ute efter det utan får det jag önskar :)

Morphogenesis
2013-12-06 01:33
#40

#39 "ni är ute efter att avslöja och då får ni de"

Du har inte mandat att säga vad jag "är ute efter".

Astell
2013-12-06 01:38
#41

#40

Okej..de som är ute efter det då..får det..

Annons:
Klass
2013-12-06 01:43
#42

#39 Astell

Så när du ställer frågor är det inte svar du vill ha, alltså, eller vad menar du?

Du var uppenbart fascinerad över att det påstådda mediumet åtminstone kunde namnet! Annars hade du inte frågat som du gjorde. Du fick förklarat för dig att mediumets assistent/manager i förväg fått veta just detta.
Och vad gör du då? Hur reagerar du efter denna insikt? Svarar du typ "aha, ok, ja det var ju lite pinsamt för det där mediumet förstås - då förstår jag", eller kanske "oj, det missade jag, ja han kanske inte är ett äkta medium då", eller något annat liknande? 

Nä, inget av detta gjorde du. Det du till slut (efter viss påtryckning) hade att säga om detta var alltså att "det finns omständigheter runt det hela som är svåra att förklara" och sedan hänvisa till användaren Evigheten, som ju verkligen kommer med klara och tydliga kommentarer …

Morphogenesis
2013-12-06 01:49
#43

#41. Nej, det stämmer inte.

Astell
2013-12-06 10:28
#45

#42

Ja enl mig gör Evigheten det…och jag menar vad jag sa att det är svårt att förklara spec för någon som inte alls tänker i de banorna och det är precis det livet handlar om..inga klara och tydliga svar för att allt kommer ur ens egen varseblivning…man ser fel..hör fel..tänker fel..

Haha Ming 😉

Morphogenesis
2013-12-06 12:00
#46

#45. "och det är precis det livet handlar om" 

Vad smidigt det måste vara att verkligen veta vad livet handlar om.

[Evigheten]1
2013-12-06 19:54
#47

#46 av Morphogenesis              

Kanske taoism är något för dig.

Vad är då Tao? kanske du frågar dig nu. Det kan jag inte förklara för dig, det kan ingen förklara för dig. Tao är nämligen allt och hur förklarar man allt? Du kommer inte att förstå vad som här följer. Du har begränsningar. Då du föddes var du ett med Tao, men för varje tanke du tänker, fjärmar du dig allt mer från den vägen. Det går inte heller att förstå Tao, men egentligen är det jättelätt att förstå. Ju mer du tänker på vad det är desto längre ifrån det kommer du.

För att ens kunna börja förstå Tao behöver vi först veta att Tao är det man inte kan förstå. Tao är den grundläggande principen för allt vad som sker, och ordet Tao räcker aldrig för att beskriva allt som sker.

Tao kan inte definieras, för Tao är allt och man kan inte definiera något med sig själv. Och om man kan definiera en princip är den inte Tao.

Den som är fri från begär ser mysteriet

Den som är fylld av begär ser manifestationerna

Ligger rätt mycket visdom i taoismen som är flera tusen år gammal.

Fakta är bara en begränsad kunskap, som Astell så bra beskrev.Blomma

MVH Evigheten

Neutralis
2013-12-06 21:28
#48

#47

Du har begränsningar. Då du föddes var du ett med Tao, men för varje tanke du tänker, fjärmar du dig allt mer från den vägen. Det går inte heller att förstå Tao, men egentligen är det jättelätt att förstå. Ju mer du tänker på vad det är desto längre ifrån det kommer du.

Fantastiskt roligt att höra… Jag har så länge jag kommer ihåg inte en susning om vad Tao är, förutom när jag då föddes, men det kommer jag ju inte ihåg. Jag tänker aldrig på vad Tao är, inte ens nu. Jag måste vara ett praktexemplar av vad Tao är. Vad är priset?

Hälsningar
Tao

Annons:
Morphogenesis
2013-12-07 00:08
#49

#47. "Vad är då Tao? kanske du frågar dig nu."

Nej, det frågar jag mig inte.

"Det kan jag inte förklara för dig, det kan ingen förklara för dig"

Då bortser jag från resten av ditt inlägg.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: