Annons:
Etiketthealing
Läst 9412 ggr
Fjäril
5/17/13, 6:15 PM

Healing?

Vad anser ni om healing? Skulle det kunna vara en metod som faktiskt fungerar eller är det bara placebo alltihop?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Astell
5/17/13, 7:21 PM
#1

Det funkar!!… men jag vet inte hur…Healade en kvinna utan jag visste om det vid tillfället, hade varit hos henne tidigare och gett healing fibromyalgi.. en tid senare en kväll pratade jag med henne i telefon…då började det spränga på två punkter på hennes axlar…hon fick då tillbaks värmen i sina händer som hon inte haft sen hon var 17 år och då var hon 55 år…detta var ca 15 år sen…hon kunde även gå tillbaks till jobbet eftersom hennes fibromyalgi hade blivit mkt bättre…kom i kontakt med henne i ett annat ärende för snart 4 år sen och frågade då hur hon mådde och allt var bara bra…Ibland sker mirakel 🙂

Jag har ingen utbildning i detta alls…

Klass
5/17/13, 7:34 PM
#2

#1 Astell

Jag kan nog inte se på vilket sätt, utifrån det du berättade, det var din healing som gjorde henne bättre.
Som sagt, det är svårt att veta sådant om man utgår från enskilda fall. 

Ibland sker saker som verkar vara sammankopplade med varandra utan att de egentligen är det.

Maria
5/17/13, 7:39 PM
#3

#1 "Healade en kvinna utan jag visste om det vid tillfället"

Detta gör ju att man undrar…..

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Astell
5/17/13, 8:01 PM
#4

Jag har gjort det många ggr..minns även en kompis som kom för nackspärr och den försvann bums och även hennes eksem i örat på köpet :)

Astell
5/17/13, 8:09 PM
#5

Verkar som vissa bara tar emot utan förbehåll..men det sägs att de healar sig själva via en healer…men som jag skrev först så vet jag inte hur det går till bara att det gör det…

Klass
5/17/13, 8:11 PM
#6

#4 Astell

Jag tycker att det vore helt underbart om det fungerade. 

Hur säker är du på att du har den förmågan? Är du tillräckligt säker för att vara med om en vetenskaplig undersökning?

Annons:
Astell
5/17/13, 8:18 PM
#7

#6

Jo det skulle jag kunna vara…hur skulle den gå till och vad är det för någon undersökning?

Klass
5/17/13, 8:50 PM
#8

#7 Astell

Jag tror inte att någon vetenskaplig undersökning redan är "på gång", men jag hoppas att det ska komma någon.
Hur den skulle gå till och vad det skulle vara för slags undersökning måste alla som ska vara inblandade vara överens om. 

Jag är själv en dålig representant för att förklara detta. Men det första man måste utreda, tror jag, är att du (i det här fallet) måste berätta vad du anser att du kan göra och att ni tillsammans bestämmer vissa kriterium.

Ja, detta blev nog en väldigt spretig och förvirrad kommentar.

[*Maggan*]
5/17/13, 9:30 PM
#9

Jag blir bara beklämd när jag tänker på alla ziljoner pengar man tjänar på sjuka människor. På den punkten finns ingen skillnad alls mellan skol- och alternativmedicinen.

Själv rebellar jag mot hela sk---en  genom att hålla mig frisk med förebyggande åtgärder. Alltså det man gör innan man blir sjuk…

synd bara att friska människor är ointressanta och inte går att tjäna pengar på….

ru4real
5/17/13, 10:05 PM
#10

Jo, jag tycker nog att det är en stor skillnad på medicin och hitte-på produkter. Även om medicinbolagen så klart vill tjäna pengar, så hjälper deras produkter. Hitte-på medicin och liknande gör ju inte det.

piotrr
5/17/13, 10:07 PM
#11

De flesta åkommor går över med tiden och det är alldeles för lätt att minnas träffarna och glömma missarna när man håller på med något som kanske fungerar snart eller kanske senare eller kanske inte alls. 

Detta med att saker går över kallas inom statistik för "regression till medelvärdet" och gäller i många fler situationer. Om man tittar på de elever i skolan som har allra högst betyg vid ett visst tillfälle så kommer de förmodligen att ha sämre resultat senare, eftersom extremt höga värden ofta är mer eller mindre slump. Samma sak med extremt dåliga värden. Det mesta går mot mitten, helt av sig själv.

Så om man ber för varandra, healar varandra, äter sockerpiller tillsammans räcker inte i sig som förklaring till att vi brukar bli friska med tiden, det måste dessutom jämföras med något annat innan man kan säga att healing fungerar bättre än ingen healing alls.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

herj
5/17/13, 10:14 PM
#12

Jag är ganska negativt inställd till alla behandlingar som inte har några evidens faktiskt. Det handlar ju faktiskt om människor som ofta är sjuka och kanske kroniskt sjuka. Därför ser jag det som ett uttnytjande.

Astell
5/17/13, 11:25 PM
#13

#8

Jag tror inte jag kommer att vara den som är med i en undersökning…det finns mkt folk som sysslar med detta och är mer framträdande än vad jag är…

Annons:
piotrr
5/17/13, 11:27 PM
#14

Det behövs inte. Healing har testats många gånger förut utan någon större framgång.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Litenklen]
5/17/13, 11:29 PM
#15

#13

 Ännu en [troende /Starman] som backar ur med en "ursäkt"..

Vanligen brukar det vara att förmågorna inte fungerar om det är en skeptiker närvarande, eller nån annan lam förklaring..

Astell
5/17/13, 11:57 PM
#16

#14

Jo..det funkar oftast inte i tester..

ru4real
5/17/13, 11:58 PM
#17

Och då kan man ju mycket enkelt sluta sig till att det inte funkar. (punkt!).

AnnikaIII
5/18/13, 12:05 AM
#18

Borde man kanske först identifiera vad man menar med healing och vad man gör får att healing ska ske?
Det finns ju massor av saker som kan vara eller inte kan vara healing.
En "vanlig" läkare utför ju också healing med att ha en bra kontakt med sin patienter. 
Så vad är healing….?

Carpe momento

piotrr
5/18/13, 7:48 AM
#19

När man testar gör man det alltid i samverkan med den som tror sig kunna utöva healing, så att man innan testet är överens om vad det är healern skall kunna åstadkomma.

När testet misslyckas är det alltså inte så att man inte bestämt sig för vad som är healing eller inte, eller vad som skall testas. Istället innebär misslyckandet att healern själv inte lyckades göra det som healern själv innan testet trodde att de skulle klara av.

En läkare som inte med någon träffsäkerhet kan behandla någon av de sjukdomar och skador som de är utbildade att behandla, är inte läkare speciellt länge.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Morphogenesis
5/18/13, 10:36 AM
#20

Nej, jag har ingen tilltro till healing. Ingen alls som det ser ut nu.

Annons:
Astell
5/18/13, 10:56 AM
#21

#19

Det är inte bara healern som ska åstadkomma…den andra personen har lika mycket del i det hela…så det är kanske den man ska testa först om hur den ställer sig till det egentligen..visst alla har en önskan om att må bra men det kan finnas andra underliggande orsaker..en stor del av det handlar om att bli medveten om hur kraftfull man själv är och kan hela mycket i sig själv..vilket de flesta inte medvetna om än…

Morphogenesis
5/18/13, 10:57 AM
#22

#21. Så, om det inte lyckas, är det då för att personen inte vill tillräckligt själv?

Maria
5/18/13, 11:08 AM
#23

#21 Det är inte bara healern som ska åstadkomma…den andra personen har lika mycket del i det hela

Hur hänger det ihop med:

"Healade en kvinna utan jag visste om det vid tillfället"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ru4real
5/18/13, 11:09 AM
#24

Och som vanligt har man då en säkerhetslucka att ta till, nämligen att skylla på mottagaren. Vilket inte funkar i speciellt många andra sammanhang, så varför skall det funka vid "healing"?

Fegt som vanligt.

AnnikaIII
5/18/13, 11:40 AM
#25

Att mottagaren måste vara med och engagerad säjer sig väl självt. Säj den läkare som inte har uppmuntrat sin patient att tänka positivt, ta tag i sin situation, hjälpa till själv, tro på sin potential att behandlingen och  medicinen ska fungera….det är en självklar inställning på alla vårdenheter idag.

Men att tro att healing ska vara någon sorts mirakel funktion där alla andra sunda förnuft tankar ska ut genom fönstret är väl att vara väl naiv. Healing är ett samarbete mellan healer och patient, healing är en kompletterande behandling och den är frivillig, ingen tvingar någon att gå till en healer antar jag.

Att mirakel kan ske det vet vi alla när det kommer till tillfrisknande av en sjuk person. 

Men  om nu någon form av healingbehandling varit inblandad så godkänns inte det, utan då finns det en lista lika lång som min arm som förklarar vad det var som hände och att det inte finns några bevis att det var healingen som gjorde susen. 

Visst ok, men när ett tillfrisknande sker med andra behandlingar, av läkarkåren godkänd sådan, då är det ingen som säjer något, eller det görs någon undersökning ifall det kan vara något annat som hjälpte till utan då är det självklart att det var läkaren som fixade det med sin metod. Kan ju vara sant men det behöver det inte vara då nästa patient INTE tillfrisknar trots samma problem och samma behandling. Ja, då är det nåt annat som skett. Så är det också med healing, allt har ett samband.

Jag tror på healing och jag vet att det fungerar men INTE ALLTID, riktigt så dum är jag inte. Jag vet att healing är något vi behöver lära mer om och det välkomnar jag men ren dumhet kan jag lämna därhän. 

Det finns Nobelpristagare som anser att healing är något värt att undersöka och att det finns saker och ting vi inte kan förstå, hur mycket vi än mäter, väger och undersöker så finns det inga klara besked vad healing är men det går att väga, mäta och undersöka att något har skett ner healing praktiseras om man så VILL tro på det eller inte. 

Sedan att det finns "andligt påtända" noviser som inte kan eller förstår att allt är inte guld som glimmer och att det absolut finns många svar om vad som sker eller inte sker när healing utförs, det ska vi inte lasta själva healingen för.

Carpe momento

Astell
5/18/13, 11:44 AM
#26

#23 #24

Men det är ju din värld du ser och vad du projicerar ut…man kan bara ta ansvar för sig själv…är jag mogen för ta emot healing, vågar jag tro att jag kan bli frisk..fler och fler har förstått detta och healar sig själv…det behövs egentligen ingen healer men ett steg på vägen kan det vara bra…så ser jag det…

Precis Annika!! såg inte ditt inlägg :)

piotrr
5/18/13, 11:49 AM
#27

#25, Annika,

> "Att mottagaren måste vara med och engagerad säjer sig väl självt. Säj den läkare som inte har uppmuntrat sin patient att tänka positivt, ta tag i sin situation, hjälpa till själv, tro på sin potential att behandlingen och  medicinen ska fungera….det är en självklar inställning på alla vårdenheter idag."

Det är givetvis mysigare att tänka positivt än att tänka negativt, men av alla de saker du radar upp nu är det förhoppningsvis väldigt få verkliga läkare som säger till sina patienter. Tänk positivt, på sin höjd.

Men det sköna med riktiga mediciner är att man inte behöver hjälpa till själv - medicinen har redan testats för det och anledningen till att den kan säljas som medicin är att den fungerar OAVSETT om man tänker positivt eller inte.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
Astell
5/18/13, 11:53 AM
#28

Jag anser att läkaren har enorm makt hur han framlägger en sjukdom för en patient…om han visste det hade många fler blivit bättre…

piotrr
5/18/13, 11:56 AM
#29

Forskningen visar på nej.

Det är lätt att tro att det är bäst att vara snäll och vänlig och insmickrande men det är faktiskt de barskare och mer direkta läkarna som ger störst placeboeffekt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

AnnikaIII
5/18/13, 12:02 PM
#30

#27 Per

…klart att det är bättre att tänka positivt och en läkare skulle väldigt sällan säja ordagrant "tänk positivt" men du vet mycket väl vad jag menade i mitt inlägg med just det påståendet 😉

Jag har själv utsatt för läkares experimenterade (högt blodtryck) och fått uppmuntran att "tänka positivt" och förändra mitt liv till "det bättre", så visst förekommer det i en eller annan form. Hur många gånger har man inte hört typ "du måste ta tag själv, du måste vilja själv" framför allt inom psykiatrin, missbruksbehandling mm. 

Ok, "riktiga mediciner" …jo ja tackar jag….bara för att de är tillverkade av kemiska molekyler på en fabrik gör dem inte mer riktiga än väl beprövade naturpreparat. Dessa "riktiga mediciner" har gett  mig otroliga biverkningar så att jag lever ett halvt liv och min livskvalitet har sänkts med hälften och den fungerar INTE oavsett om jag tänker positivt eller inte, jag har fortfarande för högt blodtryck. Hur mycket testad den än är, hela 12 olika preparat! Nä, det där köper jag inte, sorry.

Så det kan bli….borde nog ringa en healer 😇

Carpe momento

Morphogenesis
5/18/13, 12:06 PM
#31

#30. Får jag fråga, finns det molekyler som inte är kemiska?

piotrr
5/18/13, 12:09 PM
#32

Att förändra sitt liv till det bättre låter långt mer slagkraftigt än att tänka positivt. Fysisk aktivitet, en bättre anpassad kost och så vidare har fysiskt mätbara effekter.

> "Hur många gånger har man inte hört typ "du måste ta tag själv, du måste vilja själv" framför allt inom psykiatrin, missbruksbehandling mm."

Hmm. Du förstår det helt säkert inte själv, så jag tänker inte ta det personligt, men det du skriver här är egentligen extremt kränkande för människor med psykiatriska och missbruksproblem. Ja, man måste söka hjälp och vilja bli hjälpt, men det är inte ens eget fel att man är deprimerad, det är inte ens eget fel att man har en beroendepersonlighet. Det går inte att rycka upp sig, att samla sig, att ta tag i sig själv. Det är sjukdomar som går att behandla effektivt, inte ett val man gör.

Tyvärr är den uppfattningen extremt vanlig, och otroligt destruktiv för de som lider av psykiatriska problem.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
5/18/13, 12:11 PM
#33

#29

Jag menade inte insmickrande..jag menade en med power och som har check på vad tankens kraft kan åstadkomma…genom den vetskapen utstrålar hen en annan slags energi som patienten avläser omedvetet…övertygelsens kraft är stark..

piotrr
5/18/13, 12:14 PM
#34

#33, Astell,

Jag förstår det. Det är det jag svarade på.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
[GunillaF]
5/18/13, 12:17 PM
#35

Följer tråden med intresse och håller helt och fullt med det Annika111 skriver i #25 🌺

Astell
5/18/13, 12:25 PM
#36

#34

Jo… menade att någon som har förstått att det finns mer kraft i oss än vad vi tror..som för oss att inse att vi kan göra mkt för oss själva etc… vi börjar närma oss det sakteligen…:)

olaka
5/18/13, 12:25 PM
#37

Risken med "du måste tänka positivt" och "mottagaren måste ta in" är att det ligger väldigt nära att någon som är offer för en sjukdom görs ansvarig för sitt eget lidande, detta är inte bara felaktigt utan tillför också lidande och stress hos den sjuke.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Astell
5/18/13, 1:27 PM
#38

#37

Jo men sitter alla i samma båt och blir sjuka ibland..ingen ska ha dåligt samvete för detta..alla gör så gott de kan på sitt sätt…bara att vi håller på att upptäcka att det kanske finns andra sätt…

olaka
5/18/13, 1:39 PM
#39

#38

Men är du med på att om man förspråkar att ens metod funkar om man bara tror nog mycket på den, så innebär det att man skjuter över ansvaret på den sjuke?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Astell
5/18/13, 2:59 PM
#40

#39

Vi får ju utgå var vi står som mänsklighet i nuläget…men i en framtid så tror jag folk kommer att kunna styra sitt mående mer…utvecklingen går ju vidare…

AnnikaIII
5/18/13, 6:15 PM
#41

#32 Per,

.. hur kan du tolka att jag kränker någon eller något i mitt inlägg…? jag endast refererar vad terapeuter/läkare har sagt och säjer till patienter i vissa lägen och typer av behandling. Jag har inte ens varit i närheten av att antyda " att det är patientens fel att hen är sjuk? 

Det är inte det jag skriver…? Jag har inte  heller sagt något om behandlingsformer eller valsituationer, jag har endast berättar hur verkligheten ser ut på vissa vårdcentraler och sjukhus, en verklighet som jag vet lite om….

Så va det me de…..

Carpe momento

Annons:
ru4real
5/18/13, 6:32 PM
#42

#40 utan att känna Astell närmare, så har du så inåth*e fel när du säger att folk kommer att kunna styra sitt mående. Vet du hur en "vanlig enkel" depression funkar? För i så fall skulle du inte kläcka ur dig ngt så korkat…

Blir arg när jag läser sådant, eftersom jag vet hur det känns att befinna sig i en och hur omgivningen reagerar (käcka tillrop med mera, vilket är lika effektivt som att be en lam person att gå ut och gå!).

SOrry, off-topic, men kunde inte låta bli.

AnnikaIII
5/18/13, 6:32 PM
#43

#31 låter det här bättre? 

"industriellt producerade läkemedel med syntetiska verksamma ämnen"

Vad det gäller molekyler som finns det en massa såna i allt som existerar, då det är en "byggsten"

Molekylärbiologi 

Biokemin som undersöker vad som pågår i levande organismer och de är inte kemiska från början utan organiska….liksom.

Carpe momento

ru4real
5/18/13, 6:36 PM
#44

Men i grunden är allt kemiska komponenter i alla fall, hur du nu än vrider på det hela. Det är den vanliga taktiken från "hälsokost"-preparatssidan. Att hävda att deras prylar är naturliga. (I motsats till vad då? Utomjordiska?)

olaka
5/18/13, 6:43 PM
piotrr
5/18/13, 9:07 PM
#46

#41, Astell,

Jag försökte vara tydlig med att jag alltså helt säkert INTE trodde att du menade illa, när jag skrev "Du förstår det helt säkert inte själv, så jag tänker inte ta det personligt, men det du skriver här är egentligen extremt kränkande för människor med psykiatriska och missbruksproblem."

Tydligen var jag inte tillräckligt tydlig, och du kände dig utpekad ändå. Detta var alltså inte min mening.

> "jag endast refererar vad terapeuter/läkare har sagt och säjer till patienter i vissa lägen och typer av behandling."

Har du alltså själv råkat ut för en läkare som antytt att din egen sjukdomssituation är något som beror på din attityd, eller återberättar du något du hört talas om någonstans? För verkligheten är inte som på TV.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
5/18/13, 11:39 PM
#47

Har inte lust att börja kasta sand..så jag lägger ner min diskussion här…

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
ru4real
5/18/13, 11:42 PM
#49

#47 bra där.

Om man inte vet, får man ta reda på fakta först. Sen kan man kanske diskutera det.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
5/19/13, 12:17 AM
#59

Vill passa på att påminna om den nya trivselregeln: Diskutera bollen, inte spelarna! Och håll gammalt groll borta!

Tog bort ett par inlägg som helt klart diskuterade spelarna (Jag hatar egentligen sport-metaforer men jag kommer inte på något bättre 🙂)

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
5/19/13, 9:34 AM
#61

#47 Astell, vi är många som vill höra dina erfarenheter och synpunkter om healing!

Jag har inte varit aktiv i tråden själv av olika orsaker, men jag vill gärna läsa mer från healingperspektiv!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
5/19/13, 9:37 AM
#62

Jag håller med Magi-cat! Det är intressant och spännande. Jag har också några på lager 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Astell
5/19/13, 12:07 PM
#63

#61 #62

Svårt att skriva om hur healingen uppstår men har förstått att vi är energivarelser och det verkar vara så att man får tillgång till den del av oss som är kärlek/glädje/emottagande..man släpper alltså sitt motstånd och tillåter den friska delen av oss komma fram…healern har tydligen kommit i kontakt med den energin och även om en healer inte alltid själv mår så bra så kan den heala utan att den andre blir påverkad av det…

 Två stora vishetslärare Byron Katie och Eckhart Tolle har gått igenom mkt svåra liv med djupa depressioner men kom ur det genom att inte göra motstånd mot det…idag far de världen runt och hjälper folk bl a att ändra sin tankemönster och de är healers bara genom sin närvaro eftersom det utstrålar friskhet och kraft…vi kommer alltså i kontakt med det i oss själva genom dem…

Min resa började genom att jag sökte upp en kvinna som var med i tidningen där berättade om astrologi..detta var i mitten av 90 talet..Hon berättade då att hon hade gått en reikikurs och sa att alla har förmågan och undrade om jag ville testa…vi började med att jag fick känna in hennes energifält…jag stod bakom henne och märkte att jag blev pressad att gå bakåt och mina armar bara lyfte sig utåt som en svag tryckvåg…en helt ny upplevelse för mig…blev eld o lågor och nyfiken på det hela så klart…sen testade jag att känna in energifältet på kompisar och visste inte då att jag healade samtidigt..I början var det jobbigt för jag blev yr och det kändes som jag skulle sprängas men det har försvunnit nu…

Jag bara överför energi utan några ritualer el någon intoning på personen…har en visshet att energin går dit den ska…Eftersom energin ökar blodcirkulationen så är den bra vid sårläkning. Testade på en kompis som fått sina muskler på låret söndertrasade av en hästspark och var illa däran ett tag…hon fick mkt healing och läkarna var förundrade eftersom hon hade så lite ärrvävnad efter det läkt…

Berätta gärna ni också 🙂

piotrr
5/19/13, 12:28 PM
#64

Jag har alltså också hållt på med den sortens healing.

Den fungerar inte, men det är lätt att inbilla sig det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Fjäril
5/19/13, 12:31 PM
#65

#63

Tack!

"Jag bara överför energi utan några ritualer el någon intoning på personen"

Det där är bra tycker jag, att man inte gör det till någon "grej", med just ritualer och dylikt.

Jag känner två personer som har haft svåra tvångstankar (med handlingar) vilka egentligen inte fick så mycket hjälp "utifrån", utan de fick diagnosen OCD och mediciner mot detta. Vad jag vet blev inget bättre, utan snarare sämre. Någon gick upp i vikt också - MEN, jag säger inte att det är fel!

Jag håller precis på att skriva om detta (en uppgift inom kursen jag läser) och jag valde just OCD. Fler och fler "drabbas" men ofta får de inte möjligheten att bearbeta orsaken till varför, vilken ofta kan vara efter en traumatisk upplevelse. Det finns Kbt-behandlingar, en metod som är bra. Kan vara dyrt om man ska bekosta det själv. Men positivt!

För att inte gå för mycket OT, återgår jag till kvinnorna igen.

Efter några år med problematiken fick de nys om en healer. Denne hjälpte dem faktiskt till att kunna leva ett värdigt liv (ja som de själva uttryckte det). 

Man bearbetade just det som hade hänt (dem båda) och genom meditation, eller i kombination med healing, kunde de lära sig att släppa ångesten och känna tillit till sig själva igen.

Vad man än säger om healing, så har jag sett otroliga resultat. Sen om det inte finns andar och annat, så är det något med healing. Det bara är så!

Just i det här fallet bryr jag mig inte om det är "personliga anekdoter".

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
5/19/13, 12:32 PM
#66

#64

piotrr, 

Alla anser inte att det är inbillning.

Sajtvärd på Övernaturligt

Astell
5/19/13, 12:36 PM
#67

#64

Hur menar du Piotrr och varför anser du att det inte fungerar?

JonasDuregard
5/19/13, 12:36 PM
#68

#66 Han vet det 🙂 (piotrr gör ju inga anspråk på att det han säger är universellt erkänt, utan uttrycker sin ståndpunkt precis som alla andra)

Och det hade knappast kunna kallas inbillning om INGEN trodde att det var äkta 😉

Fjäril
5/19/13, 12:41 PM
#69

#68

Vissa tror att det är inbillning, andra inte 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Astell
5/19/13, 12:53 PM
#70

Precis Fjäril och tack för ditt inlägg 🙂

piotrr
5/19/13, 3:02 PM
#71

#66, Fjäril,

> "Alla anser inte att det är inbillning."

Nej, jag gör det. :) Sanningen är ingen omröstning, verkligheten ingen demokrati.

> "Hur menar du Piotrr och varför anser du att det inte fungerar?"

Massor med orsaker. Det är bara det att om jag hade upprepat vad forskningen visar så tror jag att jag hade fått höra att jag det är något man måste uppleva, eller något sådant. Men nu vet jag alltså både hur vetenskapen ser på det, och hur jag själv såg på det när jag själv trodde på det, och hur mina Reiki-master-vänner ser på det. Så jag är och har varit ganska insatt.

Men trots det verkar det för mig helt övertygande att healing inte fungerar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
5/19/13, 4:00 PM
#72

#71 

Vad visar forskningen då? Har den alla redskap för att undersöka detta? Kan forskningen undersöka själen?

[Starman]
5/19/13, 4:27 PM
#73

#72

Man kan testa de som påstår sig kunna upptäcka (känna av), exempelvis, den så kallad Qi:n.

Ett enkelt sådant test sattes ihop av Emily Rosa när hon var blott nio år gammal.

Magi-cat
5/19/13, 4:37 PM
#74

#73 Ett enkelt sådant test sattes ihop av Emily Rosa när hon var blott nio år gammal.

Ja? 

Kan forskningen undersöka själen?

undrade Astell…..På något sätt måste man kunna konstatera att man inte vet precis allt, har mätt precis allt eller har inringat allt eller att inte själen, känslorna, drömmarna, medvetandet och tillvaron är tillfredsställande uppvägd och lagd i etiketterade påsar.

Några företeelser, som healing, är gäckande och har inte kunnat bevisas. Många menar ändå att det finns, det fungerar. På något sätt måste dessa båda synsätt kunna existera jämsides tills sista ordet är uttalat och lyset släckt. Eller tills man funnit nyckeln.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/19/13, 4:44 PM
#75

"På något sätt måste man kunna konstatera att man inte vet precis allt"

För att citera dig själv: ja? 🙂

Det där börjar bli en ganska tröttsam missuppfattning. Kan vi inte komma överens om att det inte finns någon som tror att vi vet allt åtminsone tills någon kommer och säger att vi gör det.

Frågan är kanske inte om vi vet allt, uan om vi vet något.

"Några företeelser, som healing är gäckande och har inte kunnat mätas eller bevisas. Många menar ändå att det finns, det fungerar. På något sätt måste dessa båda synsätt kunna existera jämsides tills sista ordet är uttalat och lyset släckt. Eller tills man funnit nyckeln."

Det kommer nog aldrig hända att precis alla blir överens. Så när menar du att sista ordet är uttalat?

Magi-cat
5/19/13, 4:58 PM
#76

#75 Det var ett svar till Starmans "testa"-koncept. 

Jag tycker ibland att upprepningarna om "testa" är på sätt och vis lika tröttsamma som det du blir trött på.

Om man konstaterar att testa-konceptet hittills inte kunnat belägga healing (vad jag vet) och å andra sidan konstaterar att vi är ett antal som envisas med att healing fungerar ändå när vi använder det - då kommer man inte så mycket längre med att fortsätta med samma saker på samma sätt och under samma förhållanden.

Antingen får man konstatera att det är så, vi kom inte längre just nu, eller (ja, vadå?) och vi får fortsätta existera jämsides, oöverens. Eller att man finner den där felande nyckeln eller vishetens sten.

När sista ordet är uttalat? 🙂 När lyset släcks och solen slocknar och allt blir väldigt annorlunda eller nåt.

(Ber om överseende med bildspråk. Översättning kanske kommer.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
5/19/13, 5:12 PM
#77

#76 "Jag tycker ibland att upprepningarna om "testa" är på sätt och vis lika tröttsamma."

Men det var ju ett svar på en fråga. Var det någon som frågat dig om vi "vet allt" nu? Jag förstår liksom inte var du fått den bilden ifrån.

"Antingen får man konstatera att det är så, vi kom inte längre just nu, eller (ja, vadå?) och vi får fortsätta existera jämsides, oöverens."

Meh. Jag tror vi lyckas övertala de flesta av er att komma över till den ljusa sidan förr eller senare, bara vi fortsätter tjata om tester 😃.

Jag skulle tro att tillttron till olika healingmetoder har avtagit drastiskt sett över lite tid, så om ett par hundra år har det kanske försvunnit helt. Jag tror den här vetenskapsgrejen kommer att vara stor även i framtiden dock .

Men visst, om alla skulle medge att det saknas vetenskapliga belägg för healing skulle jag vara ganska nöjd.

Magi-cat
5/19/13, 5:18 PM
#78

#77 Meh. Jag tror vi lyckas övertala de flesta av er att komma över till den ljusa sidan förr eller senare, bara vi fortsätter tjata om testerSkrattar.

Byt taktik! 😃🥳

Jag tror den här vetenskapsgrejen kommer att vara stor även i framtiden dock .

Absolut! Jag tror vi ses i den där framtiden! 😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

piotrr
5/20/13, 9:52 AM
#79

#72, Astell, 

> "Vad visar forskningen då? 

Det sa jag redan. Healing fungerar inte. 

> "Har den alla redskap för att undersöka detta?" 

Ja. Vilka redskap tänker du dig att man behöver? 

_> "Kan forskningen undersöka själen?" 
_

Om någon healer påstår att deras healing enbart påverkar själen så skulle det inte gå att testa, nej. Men när healing påstås påverka kroppen, så kan det testas, och när man gör det har healing ingen effekt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
5/20/13, 10:02 AM
#80

#74, Magi-cat, 

> "På något sätt måste man kunna konstatera att man inte vet precis allt, har mätt precis allt eller har inringat allt eller att inte själen, känslorna, drömmarna, medvetandet och tillvaron är tillfredsställande uppvägd och lagd i etiketterade påsar." 

Det är därför man fortsätter testa. Om man trodde att man redan hade vetat allt och mätt allt och inringat allt hade det ju inte funnits något behov av att fortsätta. Ändå är det precis vad vi föreslår, att man fortsätter, att man inte ger upp eller säger att det inte går att få något resultat. 

> "Några företeelser, som healing, är gäckande och har inte kunnat bevisas. Många menar ändå att det finns, det fungerar. På något sätt måste dessa båda synsätt kunna existera jämsides tills sista ordet är uttalat och lyset släckt. Eller tills man funnit nyckeln." 

Det är inte egentligen speciellt gäckande, men den vetenskapliga metoden är lite av ett underläge just för att den innebär att man inte kan bevisa att något INTE fungerar, man kan bara testa tills man ser att det fungerar, eller fortsätta att inte få något resultat alls. 

I fallet med healing så har man testat i snart sjuttio år med modern forskning att hitta någon healer som har någon effekt, utan att hitta en. Inte för att man inte testat dem - man har testat massor - men inte en enda groda har förvandlats till en enda prins. 

Det är givetvis upp till var och en att dra sin egen slutsats om det finns några grodprinsar eller inte, eller hur många av dem man måste pussa innan man börjar leta efter tvåbenta prinsar istället, men för min egen del anser jag att eftersom healing inte har lyckats få några positiva bekräftade resultat på all den tid som det har testats, så fungerar det inte.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
5/20/13, 10:04 AM
#81

#76, Magi-cat, 

_> "Antingen får man konstatera att det är så, vi kom inte längre just nu, eller (ja, vadå?) och vi får fortsätta existera jämsides, oöverens. Eller att man finner den där felande nyckeln eller vishetens sten." 
_

De psykologiska mekanismerna som kan förklara upplevelsen av att healing lyckas är ganska välutredda de också. Så den nyckeln felar inte. Den rosettastenen är redan hittad.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Magi-cat
5/20/13, 10:32 AM
#82

#81  Den rosettastenen är redan hittad. 

Jag kan skriva under på mycket av det du säger, men nej, där är jag inte ense.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

AliennaII
5/20/13, 11:03 AM
#83

OM man testat healing två gånger år 1896 och två ggr 1997 (fyra ggr), utan att man kunde påvisa fys. effekt… Då har healing på all den tid som det har testats - hundra år - inte lyckats få några positiva bekräftade resultat.

Annons:
Magi-cat
5/20/13, 11:14 AM
#84

#83 Det har testats många gånger. En del gånger med positiva resultat, men inget är s.a.s. reproducerat och "godkänt".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/20/13, 11:15 AM
#85

Jag har förresten själv deltagit i en studie där man skulle se om det går att känna om man får healing eller inte på distans.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joppo
5/20/13, 11:52 AM
#86

#85 Har studien ifråga publicerats?

Magi-cat
5/20/13, 11:56 AM
#87

#86 Nepp, inte ännu. 

Men resultatet blev som vanligt. 🙂😉

Mina egna resultat var något över slumpen, men inte så mycket som jag trodde själv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

piotrr
5/20/13, 12:04 PM
#88

#83, AliennaII, 

> "OM man testat healing två gånger år 1896 och två ggr 1997 (fyra ggr), utan att man kunde påvisa fys. effekt… Då har healing på all den tid som det har testats - hundra år - inte lyckats få några positiva bekräftade resultat." 

Healing testas snarare flera gånger om året. I den hypotetiska situationen du beskriver skulle jag däremot tycka att det vore bedrägligt att påstå att dessa tre försök skulle vara viktigare än alla andra. 

Det vore precis lika illa som att ta tre resultat från hundra års forskning med flera tester per dag, och säga att just de tre resultaten BEVISAR att healing är på riktigt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Joppo
5/20/13, 1:10 PM
#89

#87 Ni lyckades alltså inte prestera bättre än slumpen?

Varför är inte studien publicerad?

Magi-cat
5/20/13, 1:14 PM
#90

#89 Det tar väl lite tid att skriva och gå igenom, opponera och granska antar jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
olaka
5/20/13, 2:11 PM
#91

Jag har inga problem med att man tror att healing funka, som en autonom tanke helt avskilt från samhället.

Men om vi som kollektiv ska ha nån form av meningsfull definition på ordet fungera så måste tyvärr healing falla utanför ramen. Vi har ett samhälle där vård som fungerar betalas gemensamt, och vill man som jag försvara den rätten blir det tokfarligt med alla former av legitimitet till sånt här.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

JonasDuregard
5/20/13, 2:13 PM
#92

#91 \o/ 🙂

Magi-cat
5/20/13, 6:11 PM
#93

Jag är av den försiktiga uppfattningen att healing och liknande är något som hör mänskligheten till, att det finns och att det existerar oberoende av vad vi tycker och tänker om det, även bland djur och att det finns "nerlagt" i naturen. 

Det är ingenting som kan definieras eller testas bort. Det är en del av medvetandet, (the mind), den bit av oss alla som vi vet ganska lite om, men det är också ett område där mycket händer hela tiden inom forskningen.

Att fortsätta testa healing på samma sätt som tidigare kommer kanske/förmodligen att leda till samma resultat som tidigare så vida man inte ändrar någonting som kan knyta an till vad healing ÄR.

Jag tror vidare att ingen skulle vinna på att förneka healing, förbjuda det eller betrakta det som icke önskvärt i samhället. Jag tror tvärtom att det är viktigt för vårt samhälle, vårt välbefinnande och vårt sociala kontaktskapande.

Att mild kärleksfull beröring påverkar på ett positivt sätt och ger snabbare läkning och bättre välbefinnande vet vi, men vad säger att det inte också är healing?

Jag är medveten om att det låter kontroversiellt med "healing" - men gör då inte värre grej av det än det behöver vara. Ickebevisat, ja förmodligen, men "tokfarligt" (#91) nej.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
5/20/13, 6:29 PM
#94

#93

Med vilka metoder, menar du, bör man testa healing?

Varför är inte den vetenskapliga metoden tillräcklig?

Varför skulle healing få en särbehandling?

piotrr
5/20/13, 6:34 PM
#95

Och hur kan någon som kritiserar medicin för att ibland inte fungera, samtidigt förepråka healing och alternativ som oftast inte fungerar?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Magi-cat
5/20/13, 6:36 PM
#96

#94 Med vilka metoder, menar du, bör man testa healing?

Det vet jag inte just nu! Jag är beredd att släppa tanken och kravet och konstatera läget.

Varför är inte den vetenskapliga metoden tillräcklig?

Den har inte (kanske/förmodligen) inte lyckats bevisa något som många har så pass mycket egna observationer av att det är värt att ta på allvar. Det fattas något, en Rosettesten 🙂, en kontaktyta, ett annat tänk, jag vet inte!

Varför skulle healing få en särbehandling?

Jag vet inte vad som egentligen är särbehandlingen i det hela? Själv tror jag healing existerar oberoende av ganska mycket, som jag skrev ovan, det får människor att må bra och det borde bejakas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
5/20/13, 6:55 PM
#97

Magi-Cat:

Bör Healing sanktioneras av samhället på samma sätt som evidensbaserad medicin eller vad menar du  med bejakas?

Vad borde ett koncekvent kriterium vara för att en påstådd behandling ska få ingå i samhällets sanktioneriingssystem?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
Fjäril
5/20/13, 7:45 PM
#98

#95,

Vem vänder du dig till med denna "någon"? :)

Sajtvärd på Övernaturligt

piotrr
5/20/13, 7:56 PM
#99

#98, Fjäril,

Det är i min erfarenhet väldigt vanligt att samma personer som företräder "alternativ medicin" och "healing" kritiserar medicinsk forskning och framgångsrika behandlingar såsom vaccinationer. 

Det är nästan mer regel än undantag att mycket av det som påstås om alternativmedicin egentligen är en slags kritik mot riktig medicin. Som "Inga biverkningar!". Heh. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Magi-cat
5/20/13, 8:31 PM
#100

Hmm…mina kommentarer ovan var allmänna om vad jag tror om och menar med healing. Tydligen framgick inte det. Det var inte min avsikt att där leda något i bevis eller att direkt eller samtidigt underförstått  kritisera vetenskap och skolmedicin.

Jag hade tänkt mig att det var ok att berätta lite om tankar runt detta med healing utan att gå i polemik om de "vanliga frågorna" samtidigt.😐 Det är möjligt att det var av föga intresse, men jag sade vad jag ville. Det skulle ha varit roligt att höra fler synpunkter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
5/20/13, 8:34 PM
#101

#99

piotrr,

Ja så olika det kan vara - men å andra sidan, har man hittat en metod som fungerar bättre än att knapra panodil vid huvudvärk och mensvärk det första man gör, tycker jag att det är bra! Varför inte se en möjlighet att kombinera dessa två?

Healing, eller vad man nu en vill kalla det, är när någon annan, med sin värme eller tanke vill hjälpa sin medmänniska att må bättre, vilket i sin tur ofta (också) gör att mottagaren känner sig ompysslad, att någon bryr sig. 

Det vet man ju bara om man ligger sjuk, hur stor skillnad det gör, eller hur snabbt man frisknar till, om man har någon hos sig (som tar hand om en) till skillnad mot om man är alldeles ensam, eller ännu värre, har någon runt sig som får en att må mycket sämre. 

All omtanke är healing för mig, eller ett sätt att vilja "läka"/hjälpa någon annan.

Sajtvärd på Övernaturligt

piotrr
5/20/13, 8:37 PM
#102

#101, Fjäril,

Jag håller med om att omtanke och ompyssling är trevliga, men healing är inte en synonym för dessa saker. Om "healing" fungerar för att det är omtanke, så är det inte healing som fungerar, utan omtanken.

Men hey, det finns dessutom en och annan snubbe som använder "healing" för att få komma lite närmare och må lite bättre. Det säger väl Mia Ottossons bok om "sexhealern" tydligare än något annat.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Fjäril
5/20/13, 8:43 PM
#103

#102,

"Men hey, det finns dessutom en och annan snubbe som använder "healing" för att få komma lite närmare och må lite bättre. Det säger väl Mia Ottossons bok om "sexhealern" tydligare än något annat."

Ja, det är lika skamligt det som att känna sig "iakttagen down stairs" hos gynekologen 🤦‍♂️

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
5/20/13, 8:46 PM
#104

#102 Det var ungefär det jag sade, att man kan se det på olika sätt. Människan behöver healing, närhet, omsorg, placebo (=att behaga), få igång självläkande krafter och möjligheter - och omtanke 🙂 - och det behöver bejakas. En människa som mår bra blir frisk fortare - en god cirkel. Ensamhet är en av de stora riskfaktorerna.

Det finns tyvärr fruktansvärda och otäcka saker som den du tar upp. Jag tror inte det har med healing att göra utan är en snedvriden perversitet som i detta fall bedrevs under täckmantel av healing. Likaväl som läkare blivit ertappade med otillbörlig beröring av patienter. Fenomenet måste bekämpas, inte täckmanteln. (Med det menar jag INTE som ursäkt, om någon skulle få för sig det, sådana ska sättas åt utan tvekan.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Astell
5/20/13, 9:38 PM
#105

Minns en tjej som var här och hälsade på…vi kom att prata om allt möjligt och jag testade ge healing..jag satt 3 m ifrån och skickade…hon tittade förundrat och undrade hur sjutton kunde hon känna energin gå rakt in i magen från så långt håll..Är det placebo?…fattar inte riktigt hur det går ihop??? Varför funkar healing om det nu inte funkar?? Vad säger man till en person som har upplevt något med healing då?

JonasDuregard
5/20/13, 9:45 PM
#106

"Är det placebo?"

Just precis. Om ni gör ett lite mer kontrollerat test där du vid ett antal tillfällen slumpmässigt skickar eller inte skickar energi så kommer ni märka att effekten försvinner. Mottagaren kommer inte kunna avgöra när energin är "på" och inte.

Alternativt kan man köra med förbundna ögon (för mottagaren) och du kan helt lämna rummet hälften av tillfällena, mottagaren kommer inte kunna avgöra när du är där (för att minimera felkällor som ljud etc så kan man låta någon annan som är certifierat magi-lös gå in och sätta sig de gångerna du inte gör det).

"Varför funkar healing om det nu inte funkar??"

Vad menar du? 🤔

"Vad säger man till en person som har upplevt något med healing då?"

Det väljer man så klart själv, vill man hålla sig på god fot kan det ibland vara läge att byta samtalsämne 😂. Annars kan man väl förklara att även om de upplevde att det fungerade så är det inte säkert att det är så, och att det finns mycket forskning som visar det.

Magi-cat
5/20/13, 9:48 PM
#107

#105 Astell, vi är många som upplevt liknande och vet att det fungerar.

Jag har nästan slutat bekymra mig om hur det funkar eller varför det funkar eller vad det är. Det är något, jag vet inte vad, även om jag har tankar runt det….och man ska vara på det, vara glad åt det, använda det för det är gott och det gör nytta…..Det för människor samman, det läker och det helar…..

Tack för din härliga berättelse, den behövdes i tråden! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/20/13, 9:49 PM
#108

#106 testatestatestatesta……😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/20/13, 9:55 PM
#109

#106 Kanske otaktiskt av mig att ta upp placebo eftersom det missförstås…jag menar det som positivt eftersom det är en kraft, inte heller den helt utredd, som läker.

Det väljer man så klart själv, vill man hålla sig på god fot kan det ibland vara läge att byta samtalsämne Gapskrattar. Annars kan man väl förklara att även om de upplevde att det fungerade så är det inte säkert att det är så, och att det finns mycket forskning som visar det.

eh…varför det? Man kan ju prata om och runt den faktiska upplevelsen och se vart det leder. 

Det är lite som med känslor. Man har dem och man har dem själv. Ingen annan kan exakt sätta sig in i dem. Men man kan språkligt dela dem med andra. Samtidigt man känner (eller helar) sker en mängd biokemiska processer i kroppen……

God natt…….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
5/20/13, 9:55 PM
#110

#105

Astell,

"Vad säger man till en person som har upplevt något med healing då?"

Man behöver inte säga så mycket mer än grattis, då är vi två, typ 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
5/20/13, 10:05 PM
#111

#107 Magi-cat "vi är många som upplevt liknande och vet att det fungerar"

Nen tänk på att det faktiskt inte går att veta allt 🙂. Jag får för mig att om jag hade skrivit att jag vet att det inte fungerar hade jag fått mina fiskar varma här 🙂.

Menar du att du vet, eller menar du att du tror? Eller skiljer du inte på de sakerna?

#108 "testatestatestatesta…… 😴"

klagaklagaklagaklaga…… 😴😉

Annons:
Klass
5/20/13, 10:11 PM
#112

#108

>" testatestatestatesta…… 😴"

Jag förstår inte denna avoghet mot att göra/föreslå tester.

Ja, det kan vara långtråkigt, enformigt och trist med tester, jag håller med.
Men finns det verkligen (i dag) bättre sätt än dessa tråkiga trista strikta dokumenterade dubbelblinda upprepade m.m. sådana, för att ta reda på hur saker och ting verkligen förhåller sig, på ett objektivt sätt?

Edit: Eller är det inte det objektiva alla är ute efter?

JonasDuregard
5/20/13, 10:24 PM
#113

Att tala är silver att testa är guld som jag brukar säga (obs: jag brukar inte säga så på riktigt 🙂)

Kör några till på samma tema:

Litet test välter ofta stort lass.
Alla goda ting är testade.
Bättre testat och förlorat än att aldrig ha testat.
Det är mänskligt att fela, men gudomligt att testa.
En kedja är inte starkare än dess svagaste test.

Det här borde jag kanske skrivit i ordvits-tråden istället, god natt.

Astell
5/20/13, 10:27 PM
#114

#106

Men det går ju inte att säga till en person att det hon kände var fel el att det inte alls blev bättre med åkomman, bara inbillning även om man ser att t ex såret har blivit drastiskt bättre…det är ju psykning om nu personen upplevt något…

Klass
5/20/13, 10:32 PM
#115

#114

Det går inte heller att säga att det inte hade blivit bättre utan healing i det specifika fallet.

JonasDuregard
5/20/13, 10:54 PM
#116

#114 "Men det går ju inte att säga till en person att det hon kände var fel el att det inte alls blev bättre med åkomman, bara inbillning även om man ser att t ex såret har blivit drastiskt bättre…"

Tycker du att det var det jag föreslog? 🤔 I så fall har vi ett kommunikationsproblem här.

Mina ord var alltså "Annars kan man väl förklara att även om de upplevde att det fungerade så är det inte säkert att det är så".

Är det samma sak som om jag skulle skrivit "Säg att det personen kände var fel! 😈"? (djävulen ingick inte i din text men jag tycker den passar i sammanhanget). Eller är det samma sak som om jag skulle skrivit "säg att de inte alls bivit bättre!"? Eller "säg att det bara är inbillning!"?

Jag tycker verkligen inte det och jag förstår inte hur man med en välvillig tolkning kan se det så 😐.

Om du vill ha ett ännu mer konkret exempel på vad man kan säga: "Vad bra att ditt sår blivit bättre! Jag tror inte det berodde på healing även om jag förstår varför du tror det. Här finns en tråd på andlig skepticism som innehåller en del bra förklaringar av vad jag menar ". Inte så farligt, eller hur? 🙂 Det finns också många andra bra texter och filmer som förklarar de här sakerna utan att vara elaka mot någon för den sakens skull.

Sedan kan man så klart hoppas att ens verkliga vänner kan tolerera att man inte tror på samma saker som de, och inte tar illa vid sig av att man berättar det

"det är ju psykning om nu personen upplevt något…"

Man ska alltid komplettera sin skepticism med ett mtt av taktkänsla. Läste du inte att jag skrev att det kan vara en bra idé att inte prata om just det ämnet? (om man misstänker att personen tar illa vid sig till exempel)

Det känns lite som att du i förväg bestämt dig för hur du tycker att jag "borde svarat" på dina frågor och så diskuterar du utifrån det istället för vad jag faktiskt svarar. 🤔

Astell
5/20/13, 11:03 PM
#117

#116

Okej jag hänsyftade inte direkt på dina ord…jag bara spånade vidare i det du hade sagt…nej jag har inte bestämt mig för något om vad jag  tycker att du ska göra… detta väcker bara tankar i mig…🙂

Jag är för att människan ska själv komma fram till sina sanningar…om tester och skepticism passar dem så är det okej men känner personen att vi är mer än vad vi ser så är det okej…

JonasDuregard
5/20/13, 11:15 PM
#118

#117 "Okej jag hänsyftade inte direkt på dina ord…jag bara spånade vidare i det du hade sagt…"

OK, då ber jag om ursäkt ifall jag överreagerade 🙂

"Jag är för att människan ska själv komma fram till sina sanningar…"

Hmm. Menar du att man helst inte ska lyssna (mycket) på andra?

"om tester och skepticism passar dem så är det okej men känner personen att vi är mer än vad vi ser så är det okej…"

Jag tror aldrig jag träffat någon som inte tycker att man ska få ha sin egen åsikt. Men det hindrar inte att man själv uttrycker sin åsikt eller ens att man försöker övertala andra att ändra åsikt, eller?

Alla väljer ju fortfarande helt själva.

Annons:
Astell
5/20/13, 11:25 PM
#119

#118

Ja det gör vi, vi väljer och det är klart man ska uttrycka sin egen åsikt men inte försöka övertyga någon… Visst ska man lyssna på andra men inte förlora sig själv i det anser jag…men gissar att det pågår en ständig påverkan mellan oss individer… 🙂

Ursäkta men jag har inte lärt mig att göra om vissa meningar till fet stil och kopiera över dem…därför kan mina inlägg kanske bli knepiga 😞

JonasDuregard
5/20/13, 11:40 PM
#120

"Ja det gör vi, vi väljer och det är klart man ska uttrycka sin egen åsikt men inte försöka övertyga någon…"

Försöker du övertyga mig om att det är fel att övertyga folk nu 😉

Om det inte fanns två sidor som var intresserade av att övertyga varandra skulle det här forumet knappast finnas.

Oavsett hur det är med den saken så håller jag inte med dig, man ska försöka övertyga andra tycker jag! Att bli övertygad är ett av de bästa sätten att lära sig något (då behöver man inte göra allt jobb själv!).

"Visst ska man lyssna på andra men inte förlora sig själv i det anser jag…"

Låter också bra men precis som innan, kanske en självklarhet? (vem vill förlora sig själv i något liksom)

Kan du förklara mer specifikt vad du anser att man bör undvika (kanske med ett exempel)?

Pheme
5/20/13, 11:54 PM
#121

Ser att ni har kommit långt in i diskussionen men delar med mig av min erfarenhet.

Jag har fått distanshealing. Även fått vet att jag också har förmågan. Det stämmer inte men jag kan blåsa bort det onda på ett barn som nyss trillat på cykeln. Det är dock något helt annat det, placebo.

Jag fick veta att healingen kom först när jag valde att ta emot den. Det gjorde jag ganska omgående eftersom jag hade väldigt ont. Jag försökte memorera när jag kände någon slags förbättring och berättade detta för personen som skickat healingen som bekräftade att jag precis fått bevis på att det fungerade. Det tog ett par timmar dock.

Det onda var snabbt tillbaka, precis som innan. Jag och helaren pratades vid och det var bara för mig att ta emot. Hen skickade så mycket jag behövde.

Ibland tänkte jag att det kanske hjälper ändå. Det kom stunder då det kändes betydligt bättre och en slags värme uppstod.

Efter ett tag fick jag förklaringen på det. Det var nerverna. Det var därför det kom och gick väldigt oregelbundet. Det var därför värmen uppstod och det är idag likadant. Värmen och de bättre stunderna kommer även när jag inte får healing. Det gör ingen som helst skillnad.

Det här är en person som inte tar betalt. Som tror starkt på sin förmåga, utövar det på andra som menar att det ger gott resultat men tyvärr. Jag tror inte en sekund på healing men visst, så länge jag trodde på att det var möjligt att få hjälp genom att någon tänkte på mig och skickade osynliga energier på flera mils avstånd, då kändes det faktiskt ganska hoppfullt. När jag förstod hur det låg till kände jag mig dummare än tåget. Idag är det som det är och att det är lite bättre kan jag tacka skolmedicinen för.

Placebo blir mitt svar utan att blinka!

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Magi-cat
5/21/13, 7:48 AM
#122

#113 Morgonstund har test i mund.
Att slå huvudet på testet.
Det är inte test allt som glimmar.
Bättre en fågel i handen än tio test i skogen.

#111 JD; Menar du att du vet, eller menar du att du tror? Eller skiljer du inte på de sakerna?

Sade jag vet? 🤫

Osäkerhet eller ickevetande eller annatvarande är snarast mitt signum. Även otro, ty jag tror bara vad jag vet, som Skalman. Att känna kanske vore bättre, även om det inte går att med framgång använda bland "belägg" och "test". 😎 Fast jag bryr mig å andra sidan inte alltid om framgång.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/21/13, 7:58 AM
#123

#112 Klass >" testatestatestatesta…… 

Somnar"

Jag förstår inte denna avoghet mot att göra/föreslå tester.

Menar du att jag visat avoghet mot tester som sådana? Har du läst vad jag skrivit om tester och resonerat runt det och healing? Lade du märke till att jag själv deltagit i test om healing?
"Testatesta" med sovsmajin var ett skämt i sovdagsstunden. Jag ska göra ett försök att avhålla mig från sådant i fortsättningen om det lätt missförstås.

Ja, det kan vara långtråkigt, enformigt och trist med tester, jag håller med.  Men finns det verkligen (i dag) bättre sätt än dessa tråkiga trista strikta dokumenterade dubbelblinda upprepade m.m. sådana, för att ta reda på hur saker och ting verkligen förhåller sig, på ett objektivt sätt?

Menar du att jag opponerat mig mot testers långtråkighet, enformighet eller tristessen runt testsituationen? Det har jag inte.
Jag har under tidigare år deltagit i och utfört ett otal "test" och experiment (ej healing :-)) och är väl medveten om det ickeglamorösa i det digra arbetet med att ta fram, utföra och utvärdera test. Men långtråkigt och trist? Fast det var väl egentligen inte det vi skulle diskutera, eller?

Edit: Eller är det inte det objektiva alla är ute efter?

Vad menar du med det? Om du riktar dig specifikt till mig får du skriva ut det. Jag kan inte svara för "alla".

asch nu börjar det åska….(menar vädret) måste logga ut…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

chik
5/21/13, 8:37 AM
#124

Healing. Ja det tror jag nog kan fungera om givare o mottagare är på samma våglängd.🤔…

Har fått Healing o jag tycker att det har hjälpt mig o ta bort smärtan, o det är det som jag har varit i behov av vid det till fället..'O det har varit Gratis' 

Har även varit med o testat inne på Skeptisk. O då blev jag väldigt besviken.För det funkade Inte 🥵. O det var ju en besvikelse..

Men om jag skulle tänka ett varv till….

'Så är jag lite O säker…😢

Så svaret på Frågan är. Lite Osäker.

Men vissa människor har lite mer o ge..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Astell
5/21/13, 9:08 AM
#125

Gav healing till en kompis som hade magkatarr..denna vän är väldigt skeptisk till sådant här…men vi testade även om hon inte var direkt emottagande utan mer.. jaja testa du…hon berättade att magen gjorde en suck sen var hon bra i en månad…efter det fick hon penicillin mot magsårsbakterien och har varit bra sedan dess… det är ett antal år sen nu…jäkla placebopenicillin 😉

Tester verkar skapa förväntningar…därför är det svårt att få bra resultat..det oförutsägbara sker oftast när ingen är beredd på det…

Annons:
chik
5/21/13, 9:20 AM
#126

Astell.#125.Du skriver När -det oförutsägbara sker oftast när ingen är beredd på det…

Men jag har hört att man får inte ge någon Healing som inte vet om det.

Eller har jag fattat fel???

Lena.P är jag i verkliga livet.

AnnikaIII
5/21/13, 9:24 AM
#127

Jag funderar och funderar,…varför ska healing vara så örnögonsbevakat, totalt felfritt, fungera varje gång och perfekt i sin form där allt ska vara tipp top, utföra mirakel osv osv. annars är det bara bluff och båg? 
Jag får inte ihop den ekvationen, vem är det som ger healing en sådan hög och ofelbar status? De som sysslar med healing? Eller de som protesterar och säjer att det inte fungerar? Eller är det nåt annat?

Något som slår mig när jag läser tråden är också att de som aldrig testat healing vet med bestämdhet att det inte fungerar, intressant.
En annan sak, bara för att det är ovanligt, inte går att förklara eller inte är vetenskapligt (med nuvarande tekniker) testat så är det tydligen samma sak som att det inte finns, inte fungerar och är bluff.
Är inte det att vara lite väl enkelriktad i sina åsikter?

Healing är annorlunda och ibland fungerar det, precis som vilken behandling som  helst med skolmedicin (som inte heller fungerar varje gång, trots tester och vetenskapliga undersökningar) och ibland fungerar det inte…är det så konstigt? Jag tycker inte det, utan normalt eftersom människor är inte stöpta i samma form.
Om man nu läser om en healer som lovar guld och gröna skogar med sin metod/teknik så kan man ju ifrågasätta den healern men inte dra alla över en kam, det är inte särskilt vetenskapligt att göra det. 
Det första en vetenskapsman har är ett öppet sinne och fortsätter att testa utan fördomar för att om inte annat bevisa för sig själv vad det hela handlar om. Och kan en Nobelpristagare inse att det ligger något i begreppet healing så kan nog gemene man/kvinna det också…
Ha en fin dag…

Carpe momento

Astell
5/21/13, 9:32 AM
#128

#126

Detta gällde allmänt…nej jag ger inte healing om någon inte vill det :)

chik
5/21/13, 9:41 AM
#129

Astell.  Tack. *.*

Lena.P är jag i verkliga livet.

Gronstedt
5/21/13, 10:02 AM
#130

Jag är för min del övertygad om att distanshealing av individer helaren aldrig sett och inte vet var de finns är och förblir komplett omöjligt.

Distanshealing via telefon eller liknande ser jag inte som lika komplett omöjligt, eftersom helaren där kan suggerera mottagaren att uppleva förbättring eller rentav påverka sina egna vävnader genom till exempel muskelkontraktioner eller endorfinfrisättning.

Healing genom handpåläggning är jag benägen att tro kan fungera, eftersom helaren där kan påverka mottagarens vävnader mekaniskt samt med värme och möjligen genom att påverka de svaga elektriska fält som finns i helarens och mottagarens kroppar.

Dock är jag övertygad om att man med dessa metoder bara kan påverka tillstånd som blir bättre av till exempel ökad genomblödning.

Inom alternativbehandling av häst använder vissa begreppet "att ge energi" till det område som ska behandlas. Andra kallar det "sweat". Båda skolorna utför det genom att låta flata handen vila över den aktuella punkten en längre stund. De förra tror att man tillför "helande energier", de senare att man höjer temperaturen i vävnaderna och därmed åstadkommer bättre genomblödning. Oavsett vad man kallar det kan man få spänningar att släppa och påverka inflammationstillstånd genom bättre blod- och lymfcirkulation. Jag för min del hör till de senare.

JonasDuregard
5/21/13, 10:19 AM
#131

#125 "Tester verkar skapa förväntningar…därför är det svårt att få bra resultat..det oförutsägbara sker oftast när ingen är beredd på det…"

Eller så är det helt enkelt så att det inte fungerar. Allt annat som vi testat verkar fungera bra oavsett om det är ett test eller inte. Jag tycker förklaringen om att det är förväntningen som orsakar den upplevda effekten är mycket starkare än förklaringen att testande i sig skulle få healing att sluta fungera. Det låter som en undanflykt tycker jag.

#127 "Jag funderar och funderar,…varför ska healing vara så örnögonsbevakat, totalt felfritt, fungera varje gång och perfekt i sin form där allt ska vara tipp top, utföra mirakel osv osv. annars är det bara bluff och båg?"

Det där är en missuppfattning. Det räcker med ett enda konstaterat healingfall egentligen.

Men healing ska så klart grasnkas på precis samma sätt som andra medicinska behandlingar, det är en ganska noggrann process.

"Något som slår mig när jag läser tråden är också att de som aldrig testat healing vet med bestämdhet att det inte fungerar, intressant."

Vilka då?

Och det finns väl många saker som man vet fungerar utan att ha testat dem? Det finns mycket bättre argument än "jag har testat det själv". 

"En annan sak, bara för att det är ovanligt, inte går att förklara eller inte är vetenskapligt (med nuvarande tekniker) testat så är det tydligen samma sak som att det inte finns, inte fungerar och är bluff. Är inte det att vara lite väl enkelriktad i sina åsikter?"

Men ge dig nu! Kasta inte ur dig sånt utan att säga VEM som har sagt något så korkat. Du är inte den första personen som kör "vi kan inte veta allt"-kortet i den här tråden men snälla ni, lägg av med det nu!

Ursäkta om du får ta smällen för ett beteende som dyker upp om och om igen här, men jag är så urbota trött på dessa svepande anklagelser som är helt tagna ur luften.

Om jag skulle skriva så här: "En sak som slår mig när jag läser tråden är att många som är för healing verkar vara det bara för att de hatar vetenskap", skulle du då inte vilja att jag var lite mer specifik i min kritik? Det blir liksom en absurd anklagelse mot alla som inte håller med mig.

JonasDuregard
5/21/13, 10:24 AM
#132

#127 (igen) "Healing är annorlunda och ibland fungerar det, precis som vilken behandling som  helst med skolmedicin (som inte heller fungerar varje gång, trots tester och vetenskapliga undersökningar) och ibland fungerar det inte…"

Nej, det är ingen som sagt att "healing fungerar för sällan", det vi (om jag får tala för alla "motståndare") säger är att det inte fungerar alls. Eller snarare att det inte finns några belägg för att det fungerar alls.

Hade det varit fallet för en skolmedicin hade den ifrågasatts på precis samma sätt och förhoppningsvis hamnat i papperskorgen snarast möjligt.

"Det första en vetenskapsman har är ett öppet sinne och fortsätter att testa utan fördomar för att om inte annat bevisa för sig själv vad det hela handlar om."

Precis!

"Och kan en Nobelpristagare inse att det ligger något i begreppet healing så kan nog gemene man/kvinna det också…"

Flagrant auktoritetstro. Lika viktigt för vetenskapen som att ha ett öppet sinne är att inte tro på något bara för att någon säger det, om det är en nobelpristagare eller en vanlig svenson spelar ingen roll. Påståenden är lika lite värda oavsett vem som säger dem, det är belägg som räknas.

Annons:
Joppo
5/21/13, 10:33 AM
#133

_"Något som slår mig när jag läser tråden är också att de som aldrig testat healing vet med bestämdhet att det inte fungerar, intressant.
En annan sak, bara för att det är ovanligt, inte går att förklara eller inte är vetenskapligt (med nuvarande tekniker) testat så är det tydligen samma sak som att det inte finns, inte fungerar och är bluff.
Är inte det att vara lite väl enkelriktad i sina åsikter?"

_Är det verkligen så att de som inte testat med bestämdhet vet att healing inte fungerar? Är det något specifikt citat du tänker på?

Jag har inte jättekoll på hur det vetenskapliga läget ser ut för just healing, men utifrån vad jag läst så verkar de flesta studier på healing utfalla negativt, vilket gjort att jag dragit slutsatsen att healing sannolikt är verkningslöst. Om någon healingintresserad vet mer om vilka studier som gjorts och om de visar på något annat än detta så får de gärna posta dem här.

Sen är det också så att man behöver inte veta hur något fungerar för att kunna utvärdera dess effekt. Det verkar vara en vanlig missuppfattning som man möts av i såna här sammanhang. Healing kan utvärderas på precis samma sätt som vanlig medicin, dvs man ger en grupp healing och en annan placebo och utvärderar sedan om det är fler som tillfrisknar i healinggruppen. Om det är fler som blir friska i healinggruppen kan man då dra slutsatsen att behandlingen har effekt och om resultatet utfaller likvärdigt i de båda grupperna kan man dra slutsatsen att healing antagligen inte har någon effekt.

piotrr
5/21/13, 11:30 AM
#134

#127, AnnikaII, 

> "Jag funderar och funderar,…varför ska healing vara så örnögonsbevakat, totalt felfritt, fungera varje gång och perfekt i sin form där allt ska vara tipp top, utföra mirakel osv osv. annars är det bara bluff och båg?" 

Det krävs inte att det är perfekt, det krävs att det behandlas på samma sätt som all annan medicin. Så ställ samma fråga om medicin så har du ditt svar. 

Healing påstås ha effekter på hälsan. Saker som har effekt på hälsan testas, så att vi kan veta vilka effekter som är bäst och vilka som är säkrast. En medicin som inte verkar funka bättre än att hoppas på bättre tider hade aldrig tillåtits. Healing bör behandlas likadant.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

AnnikaIII
5/21/13, 2:05 PM
#135

# 131

Jag skrev:

En annan sak, bara för att det är ovanligt, inte går att förklara eller inte är vetenskapligt (med nuvarande tekniker) testat så är det tydligen samma sak som att det inte finns, inte fungerar och är bluff. Är inte det att vara lite väl enkelriktad i sina åsikter?"

Du svarade:

Men ge dig nu! Kasta inte ur dig sånt utan att säga VEM som har sagt något så korkat. Du är inte den första personen som kör "vi kan inte veta allt"-kortet i den här tråden men snälla ni, lägg av med det nu!

Ursäkta om du får ta smällen för ett beteende som dyker upp om och om igen här, men jag är så urbota trött på dessa svepande anklagelser som är helt tagna ur luften. 

Har jag hänvisas till någon i den här speciella tråden? Har jag länkat till någon speciell person? Nä det har jag inte, utan det är MIN UPPFATTNING och ERFARENHET som jag fått genom att läsa under ett antal år i forum som tar upp  ämnet…så mitt påstående är inte taget ur luften.
TS sa inget om att det behövdes hänvisningar….utan en enkel fråga "vad tror du om healing"

Så please…denna anklagelse var tagen ur luften…jag blir så himla trött på människor som kastar ur sig saker och ting som inte stämmer.

Carpe momento

AnnikaIII
5/21/13, 2:19 PM
JonasDuregard
5/21/13, 2:26 PM
#137

#135 "Har jag hänvisas till någon i den här speciella tråden?"

Nej, det är det som är problemet. Man kan inte kringå ansvar för det man säger genom att tala "allmänt" om de som inte håller med en. Om det är som du säger, att det är vanligt att tro att "inte vetenskapligt testat" är samma sak som "inte fungerar och bluff", då kan du väl visa ett exempel på det? Eller så kunde du åtminstone säga "även om det inte verkar finnas en enda som tycker så här inne" eller något i den stilen så vi förstår att du talar om något helt annat sammanhang.

"det är MIN UPPFATTNING och ERFARENHET som jag fått genom att läsa under ett antal år i forum som tar upp  ämnet…"

Då får jag be dig återgå till ämnet istället. Det finns en trivselregel om att hålla gammalt groll ute ur trådarna. Låt oss försöka hålla oss till det som sägs i den här tråden eller i alla fall vara tydliga med vad vi pratar om. Jag uppfattade det definitivt som att du talade om deltagare i den här tråden, och uppfattar jag det så kan säkert andra göra det också.

Du skrev också "Något som slår mig när jag läser tråden är också att de som aldrig testat healing vet med bestämdhet att det inte fungerar". Det handlar uppenbarligen om den här tråden och inte några "erfarenheter genom åren". Jag tycker det är fel att komma med svepande anklagelser på det sättet.

"Så please…denna anklagelse var tagen ur luften…jag blir så himla trött på människor som kastar ur sig saker och ting som inte stämmer."

Då är vi överens om det i alla fall 🙂

Magi-cat
5/21/13, 2:32 PM
#138

#115 Klass:

Det går inte heller att säga att det inte hade blivit bättre utan healing i det specifika fallet.

Det gör det aldrig. Man har ingen kontrollgrupp på sig själv, det specifika fallet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Neutralis
5/21/13, 4:44 PM
#139

#127

Något som slår mig när jag läser tråden är också att de som aldrig testat healing vet med bestämdhet att det inte fungerar, intressant.

Jag kan nog slå hål på din föreställning… Jag har verkat som healer och har efter många om och men kommit fram till att det inte fungerar mer än som placebo. Lite av vad jag kommit fram till är:

  • Det fungerar på åkommor som innebär en sinnesförändring  från personen man ger healing.
  • Det ger samma effekt att säga att de får healing fast man inte ger någon healing… Samma upplevelse från mottagaren.
  • Mottagaren är den som genom placebo ändrar sinnesstämning och gör alltså hela jobbet själv, genom att tro sig blivit hjälpt.
  • Är man nog övertygande kan vem som helst kalla sig healer och få samma resultat som en erkänd healer.

Det är min erfarenhet av healing och som jag kommit fram till genom egna små experiment genom alla år.

Annons:
Astell
5/21/13, 5:51 PM
#140

#127

Neutralis…kan du ge lite exempel på det du skrev?

AnnikaIII
5/21/13, 5:57 PM
#141

#137

Nytt stycke innebär nya tankebanor…inte nödvändigtvis samma inre tråd…men det kanske inte var så uppenbart…då…svenska språket kan ju vara lite tricky ibland.

Carpe momento

Neutralis
5/21/13, 6:04 PM
#142

#140

Vad tänker du på?

Hinner inte svara idag… I morgon.

Astell
5/21/13, 6:36 PM
#143

#142

1 och 2 av 4 punkter..förstår inte riktigt hur du menar och det är lättare om man kommer med exempel…

Neutralis
5/22/13, 10:19 AM
#144

#143

Antar att du menar punkt ett och två?

Det fungerar på åkommor som innebär en sinnesförändring  från personen man ger healing.

Det fungerar alltså inte på åkommor såsom ett brutet ben eller cancer. Det kan ge en effekt där det finns åkommor som påverkas av psyket s.k psykosomatiska symptom. t ex huvudvärk, nack- och ryggsmärtor, muskelspänningar, svindel, känningar i bröstet, olika magproblem m.m.

Det enda som krävs i många av dessa psykosomatiska tillstånd, är en förändrad sinnesstämning eller ett som i mitt fall som healer att de tror sig blivit hjälpta och därigenom kan känna en förbättring.

Det ger samma effekt att säga att de får healing fast man inte ger någon healing… Samma upplevelse från mottagaren.

Detta behövs väl egentligen inte förklaras mer än ovan kan jag tycka?

Men för att förtydliga så menar jag att mottagaren endast behöver tro att hen får healing för att hen ska känna en förändring, eftersom det endast är mottagaren som förändrar sin sinnesstämning.

Så jag behöver i många fall bara säga att jag ger eller ska ge healing för att det ska starta en psykologisk process hos mottagaren(om hen tror att healing fungerar). Så med andra ord så behövs det bara en mottagare som tror sig få healing i dessa fall.

Det sorgliga är att mottagaren kanske aldrig får reda på att det är hen själv som gör att hen känner sig bättre. Får hen information att det är hen själv som åstakommer detta, så har hen chans att börja bearbeta sig själv och känna att det är hen själv som kan påverka sitt eget mående… Det behövs inte betalas pengar till en healer för att må bättre.

Det andra sorgliga är att det finns healers som är verksamma som borde känna till det här, men fortsätter ändå. Har man hållit på nog länge länge med healing, så tycker jag det är ens skyldighet att fundera på och testa sin förmåga vad det är för mekanismer som påverkar… I alla fall om man tar betalt.

piotrr
5/22/13, 11:27 AM
#145

#127, AliennaII, 

Såg inte detta tidigare: 

> "Något som slår mig när jag läser tråden är också att de som aldrig testat healing vet med bestämdhet att det inte fungerar, intressant." 

Det tror jag inte att du vet. Såg du mitt inlägg #64 till exempel? Jag har själv sysslat med healing. Det fungerar inte ändå. Men precis som jag inte såg att du påstod detta förrän nu, kanske inte du såg #64 innan du formulerade din inställning i #127.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Gronstedt
5/22/13, 11:33 AM
#146

#144: Jag tror nog att det finns helare som är bättre än andra på att "suggerera" mottagaren till att använda sin egen förmåga till att påverka sin hälsa (se mitt inlägg 130), och det tycker jag det kan vara berättigat att ta betalt för. Men naturligtvis ska man vara medveten om att det är detta det handlar om, inte magi eller energier eller kanaliserade krafter från högre makter.

Annons:
Neutralis
5/22/13, 11:50 AM
#147

#146

Jag tror nog att det finns helare som är bättre än andra på att "suggerera" mottagaren till att använda sin egen förmåga till att påverka sin hälsa

Ja, absolut finns det skillnader som du skriver.

… och det tycker jag det kan vara berättigat att ta betalt för.

Hmm nja, där är jag lite av annan uppfattning. Eftersom vem som helst kan påstå sig vara en healer utan vare sig utbildning eller erfarenhet, kan det bli lite galet, tror jag. Men helare i form av läkare, psykolog eller psykiatriker med en gedigen utbildning tycker jag är mer lämpliga att hantera dessa patienter.

Gronstedt
5/22/13, 11:53 AM
#148

#147: Visst kan det bli knepigt och svårreglerat. Jag menar bara att här finns ju en tydlig egenskap som är "patienten" till gagn.

JonasDuregard
5/22/13, 11:55 AM
#149

Placebo blir också lite starkare om man betalar för den, eftersom man vill undivika att känna sig blåst så då känner man hellre att det nog fungerade. Vi har svårare att objektivt bedöma saker vi betalat för.

Så betal-helare kan fungera bättre än gratis-helare, men av helt andra orsaker än att de är "proffs".

Gronstedt
5/22/13, 12:04 PM
#150

#149: Också sant, men här talar jag om de situationer där "helande" enligt min uppfattning rent biologiskt skulle kunna ha effekt.

Det är för övrigt extremt svårt att skilja placebo från faktisk förbättring vid svårmätta problem som obehag, spänningsvärk och liknande, där man aldrig har annat än patientens upplevelse att utgå från vid bedömningen.

Astell
5/22/13, 3:01 PM
#151

#144

Har skrivit längre upp i tråden att jag också ser det som att den som blir healad åstadkommer detta själv el tillsammans med healern…

Djur gillar att få healing och svarar bra på det..de är ju inte några man suggererar precis…känns mer som att de är mer mottagande…Fungerar placebo på ett djur?

Neutralis
5/22/13, 3:10 PM
#152

#151

Djur gillar att få healing och svarar bra på det..de är ju inte några man suggererar precis…

De flesta sällskapsdjur gillar uppmärksamhet, vilket nog kan tas som att de svarar på healing.

känns mer som att de är mer mottagande…

Givetvis omöjligt att veta mer än att man kan ta fel som i ovan svar.

Fungerar placebo på ett djur?

Det tror jag inte, vad jag kan komma på nu.

JonasDuregard
5/22/13, 3:13 PM
#153

#151 "Djur gillar att få healing och svarar bra på det.."

Hur vet du det?

"de är ju inte några man suggererar precis…"

Jaså inte?

"Fungerar placebo på ett djur?"

Det finns en hel del forskning som tyder på det, ja. Dock fungerar det lite annorlunda än hos människor.

Om inte annat så fungerar det bra på djurägare som tycker deras djur verkar må bättre efter att fått en låtsasbehandling och så vidare.

En artikel som behandlar ämnet: http://www.vof.se/blogg/placeboeffekten-och-klassisk-betingning/

Annons:
Astell
5/22/13, 3:31 PM
#154

#153

 Varför säger du låtsasbehandling när du egentligen inte kan veta?? Ingen har direkt koll på hur verkligheten fungerar!!!

Jojo betingning..spec när ett djur inte fått det innan..värst man man försöker hitta förklaringsmodeller🥵

JonasDuregard
5/22/13, 3:39 PM
#155

#154 "Varför säger du låtsasbehandling när du egentligen inte kan veta??"

Jag pratar om kontollerade försök där man ger låtsasbehandling istället för verksam behandling som en kontroll för att avgöra om den verkliga behandlingen fungerar.

Det är så man vetenskapligt utvärderar om mediciner fungerar.

"Jojo betingning..spec när ett djur inte fått det innan..värst man man försöker hitta förklaringsmodellerPustar"

Haha, ja det är hemskt när fantasin skenar iväg eller hur 😂.

Du tycker inte de "andra" förklaringarna är ännu mer påhittiga?

Astell
5/22/13, 3:53 PM
#156

#155

Ok trodde du menade healing..ursäkta!!

Jo iofs..vi lever i så olika världar så detta går inte att diskutera…😂

[Starman]
5/22/13, 4:15 PM
#157

#156

"vi lever i så olika världar så detta går inte att diskutera"

Jag skulle vilja hävda att vi lever i samma värld och att det går att diskutera, så länge man har argument. 🙂

piotrr
5/22/13, 4:44 PM
#158

#156, Astell, 

> "Ok trodde du menade healing..ursäkta!!" 

Du har inte helt fel. Healing fungerar trots allt lika bra som låtsasbehandling, och inte bättre. 

Jag tror det kallas "förväntanseffekter" med ett samlingsord.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
5/22/13, 5:19 PM
#159

#157 #158

Okej..men då gäller det även skolmedicinen bara att förväntanseffekten är mkt större där…så ser jag det…jag ser att ingen är åtskild från någon annan egentligen..där mänskligheten står i sin utveckling just nu så har hon större tilltro till skolmedicinen och då blir det så…

Gronstedt
5/22/13, 5:21 PM
#160

#152, 153 med flera: Djur reagerar bra på den allra lättaste massage, "sweat" och liknande behandlingar. För den som vill tro på healing ser detta lätt ut som helande genom handpåläggning.

Annons:
JonasDuregard
5/22/13, 5:39 PM
#161

#159 "Okej..men då gäller det även skolmedicinen bara att förväntanseffekten är mkt större där…så ser jag det…"

Det är därför man testar "skolmedicinen" så att man vet att den har en effekt utöver förväntanseffekten. Man provar och ser att man får bättre resultat av den riktiga medicinen även om patientet inte vet om den får riktigt behandling eller inte. Smart va? 🙂

Astell
5/22/13, 6:19 PM
#162

#161

Som jag ser det så är inget frånkopplat från vartannat…vi är alla en mänsklighet och vi bestämmer på en annan nivå vad vi ska hitta på..jag gissar att vi inte är överens om det el? 🙂

Knorran
5/22/13, 6:19 PM
#163

Jag hade väldigt ont i knäna och tro mig jag trodde inte på healing men jag tog några djupa andetag tänkte att en sugpropp drog ut smärtan och det absolut bästa var att mina knän blev helt varma sen poff så hade jag inte ont! Jag bryr mig inte vad andra tror men jag vet att det kan fungera. Kanske inte alltid jämt men det funkade just då och jag blev väldigt glad för efter den dagen har jag inte haft ont längre . Det tycker jagär huhuvudsaken senr ni tro hur ni vill. Men jag kan glatt säga att jag laga mig själv, mycket nöjd!

Gronstedt
5/22/13, 6:33 PM
#164

#163: Bra för dig! Men den healing som diskuteras här är ju snarare om det funkat någon annan hade tänkt dit "sugproppen" på dina knän.

JonasDuregard
5/22/13, 6:35 PM
#165

#162 "jag gissar att vi inte är överens om det el? Glad"

Jag är inte säker på vad du menar med det eller hur det relaterar till ämnet. Kanske håller jag med dig helt, kanske inte alls 🙂

Knorran
5/22/13, 6:38 PM
#166

ja elr hur :-) jag är inte så insatt i healing men som jag har förstått så är det jag gjorde en form av healing.. Men smaken är som baken den är delad och tur är väl det :-D

piotrr
5/22/13, 7:32 PM
#167

#159, Astell, 

>"Okej..men då gäller det även skolmedicinen bara att förväntanseffekten är mkt större där…"

Hm. Hur tänker du då? Det som testas är alltid skillnaden mellan en medicin och ingen medicin, mellan healing och ingen healing, mellan vad man försöker testa, och en "fejk". I sådana tester har mediciner bättre resultat, större skillnad melllan det som skall testas och det som inte fungerar, än vad alternativmedicin har. 

Om förväntan vore högre på skolmedicin så borde skillnaden mellan medicins resultat, och fejkresultaten de jämförs med, vara mindre än för healing. Istället är det tvärt om, skillnaden mellan healing och fejk är mycket mindre än skillnaden mellan medicin och fejk.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
piotrr
5/22/13, 7:33 PM
#168

#166, Knorran, 

Det låter som en rätt bra avslappningsövning. Bra om man har spänningar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
5/22/13, 9:08 PM
#169

#167

Människan har ju störst tilltro till skolmedicinen…tror det påverkar alla tester…

JonasDuregard
5/22/13, 9:13 PM
#170

"Människan har ju störst tilltro till skolmedicinen…tror det påverkar alla tester…"

Men om de inte vet att det är skolmedicin 🤪

Hur skulle det kunna påverka?

Grejen är ju att de inte vet om de får verksam behandling ("skolmedicin") eller bara en låtsasbehandling. De två olika grupperna har alltså precis samma förväntningar. Sedan kollar man att den gruppen som fick riktig medicin ändå får bättre resultat. Så två grupper med exakt samma förväntningar får olika mediciner, den ena gruppen tillfrisknar markant bättre än den andra - då kan vi vara säkra på att medicinen gjorde skillnad eftersom förväntningarna var samma.

Förväntningar kan alltså inte påverka testet. Förstår du vad jag menar?

Astell
5/22/13, 9:45 PM
#171

#170

Jo men det finns ett stort tanke/energifältfält om att så är det…som jag skrev innan så är vi påverkade av varann och det behövs inte förklaras…jag tror också mer på medicinen än alternativ t ex…får jag huvudvärk så tar jag en pilla…

Med healing har det varit en spännande resa och det har hänt lite olika förundrande grejer…men även där kan jag se att ofta har det hänt när man minst anar det och när man ska på det igen och vill att det ska ske så gör det inte det…men jag sysslar inte så mycket med det nu…det var en tid då det var nytt och roligt..allt har sin tid…nu är det mer tankens makt som gäller :)

piotrr
5/23/13, 10:35 AM
#172

#169, Astell, 

> "Människan har ju störst tilltro till skolmedicinen…tror det påverkar alla tester…" 

Vilken människa? 

> "jag tror också mer på medicinen än alternativ t ex…får jag huvudvärk så tar jag en pilla…" 

Där bekräftar du något jag länge misstänkt. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
5/23/13, 12:13 PM
#173

#172

Ja det ena utesluter inte det andra…försöker leva fritt utan att ha en massa föreställningar om rätt el fel…menar med healing att jag har sett det fungera…blir jag erbjuden healing i ett läge och skolmedcin i ett annat så är båda okej…om känslan säger så..

Även vad gäller skepticism och andlighet…den ena utesluter inte den andra… Har mest bara ett stort intresse för livet och är öppen för det men att vissa saker inom det andliga inte är så intressanta längre som jag skrivit tidigare…man går vidare :)

Älvan
5/24/13, 9:34 AM
#174

Tycker detta ämne är mycket intressant.

#10 skrev att läkemedlen som läkemedelsbolagen gör har effekt. Jag håller till viss del med, men jag tror att människor har en övertro till läkemedel och det är nyckeln till att läkemedlet fungerar! Det är det vi kallar placebo.

Jag har ett exempel; SSRI (Zoloft, cipramil, cipralex, citalopram-dvs läkemedel mot depression.)

Endast 20% av patienterna är sk responders dvs endast 20% kan ha effekt rent medicinskt på läkemedlet, MEN hela 80% får effekt av behandlingen. Skillnaden 60 % av patienterna som får effekt, men inte får effekten från läkemedlet utgör placeboeffekten. Även dessa patienter blir således hjälpta från depressionen.

Det jag menar är att skolmedicinen i hög grad använder andra effekter än att just läkemedlet som ger effekt.

Då menar jag att man inte kan utesluta att healing kan ge stor effekt om den som ger healing och den som tar emot healingen verkligen tror på att den ska ge effekt. Vilken som är orsaken till att det verkligen fungerar är sekundärt tycker jag. Huvudsaken att det fungerar.

Healing ska aldrig ersätta västerländska skolmedicinen, men jag ser det som ett komplement när skolmedicinen ej ger tillräcklig effekt eller när skolmedicinen inte ens kan ge någon effekt.

Det är så jag ser på det hela och jag skulle önska att det faktiskt kom fram mer forskning om healing rent vetenskapligt gjord sådan.

Annons:
JonasDuregard
5/24/13, 9:52 AM
#175

#174 "skrev att läkemedlen som läkemedelsbolagen gör har effekt. Jag håller till viss del med, men jag tror att människor har en övertro till läkemedel och det är nyckeln till att läkemedlet fungerar! Det är det vi kallar placebo."

Men om man ger sockerpiller till en grupp och verklig medicin till en annan, och gruppen som får verklig medicin reagerar bättre på den - då kan man vet att det inte var något MER än placebo som orsakade effekten, håller du med om det? (De vet alltså inte om de får sockerpiller eller verklig medicin)

Det är metoden som används för att testa mediciner. Man testar ALLTID att det har en effekt UTÖVER placebo, inte bara att det har en effekt. 

"Då menar jag att man inte kan utesluta att healing kan ge stor effekt om den som ger healing och den som tar emot healingen verkligen tror på att den ska ge effekt. Vilken som är orsaken till att det verkligen fungerar är sekundärt tycker jag. Huvudsaken att det fungerar."

Men då kan man ge dem vilken placebo som helst. Det finns nog "bättre" placebo än healing.

Jag tycker det är etiskt tveksamt att ge någon placebo under förespegling att det är en verksam behandling. Och att mata patienter med olika religiösa läror samtidigt gör det än tveksammare.

Jag tycker verkligen inte att man ska få sälja placebo och påstå att det är en verksam behandling. Det är ju rent bedrägeri i så fall.

"Healing ska aldrig ersätta västerländska skolmedicinen, men jag ser det som ett komplement när skolmedicinen ej ger tillräcklig effekt eller när skolmedicinen inte ens kan ge någon effekt."

Det finns inte någon "västerländsk skolmedicin". Ungefär samma slags sjukvård används i hela världen och forskningen som utvecklar den bedrivs också över hela jordklotet. Det händer till och med att asiater får nobelpris i medicin, så välkommen in i ett nytt årtusende med lite mindre eurocentrism 🙂.

Magi-cat
5/24/13, 10:00 AM
#176

Så här kan vi antagligen sitta hur länge som helst. I en världen säger man

- det finns inga bevis/belägg/evidens för att healing fungerar över huvud taget eller kort och gott: healing fungerar inte

i andra världen

- nej, MEN, vi upplever/tror/vet/känner att det finns något där, något som tydligen inte visat sig i accepterade test eller kort och gott: healing fungerar

Ändå lever i vi i samma värld och får acceptera att en samsyn just nu inte är inom omedelbart synhåll. Punkt.

Själv betraktar jag healing som något som finns naturligt med oss, inom oss, mellan oss. Jag vet inte exakt hur det fungerar och skulle gärna vilja veta det. Jag tror att det fattas en "nyckel", något som just nu ligger utanför båda "världarnas" synfält eller så är den så framför ögonen att vi inte sett och plockat upp den. När man accepterar fakta, resignerar, brukar man i lugnet finna lösningen. 

(edit: för säkerhets skull: jag vill absolut att man fortsätter forska ändå :-))


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Älvan
5/24/13, 10:03 AM
#177

#175

Tack för dina synpunkter.

Nej, ingen ska påtvingas healing eller något annat för den delen som inte vill ha den. Däremot tycker jag det är upp till den vuxna människan att själv välja vilken metod man önskar för sitt tillfrisknande.

Tack även för din hälsning om att jag är välkommen till ett nytt århundrande med mindre eurocentrism. Jag skulle vilja påstå att skolmedicinens traditioner skiljer sig även inom Europa och exv USA eftersom jag varit verksam både i Sverige, England och USA. Jag ville bara specifiera min jämförelse.

 Det är svårt att genom dina rader läsa om du var sarkastisk, men jag väljer att tolka ditt välomnande på ett välvilligt sätt eftersom jag själv anser att jag befinner mig på 2000-talet. :-)

Jag vill gärna diskutera, men då på ett sakligt sätt.

Gronstedt
5/24/13, 10:08 AM
#178

#176: "- det finns inga bevis/belägg/evidens för att healing fungerar över huvud taget eller kort och gott: healing fungerar inte".

Nej, det säger "man" INTE. Vad "man" säger är: - det finns inga bevis/belägg/evidens för att healing fungerar över huvud taget och därför kan man inte påstå att det fungerar (och därmed inte heller ta betalt för det eller ge sig ut för att kunna åstadkomma vissa resultat med det).

Joppo
5/24/13, 10:12 AM
#179

#174 Vad har du för källa till ditt påstående om SSRI-läkemedlen? Jag säger inte att du har fel, men jag tycker det låter konstigt att dessa preparat endast skulle fungera på 20% av befolkningen. Det låter heller inte etiskt försvarbart att medvetet använda en medicin med så låg verkningsgrad.

Älvan
5/24/13, 10:25 AM
#180

##179 Jag fick den uppgiften då jag gick en kurs om Kritisk läkemedelsvärdering på Karolinska institutet. Jag tror inte det borde vara svårt att få fram den uppgiften eftersom detta har publicerat av läkemedelsbolagen själva som gjort SSRI.

Jag vet inte om det är etiskt eller inte, men SSRI är ett preparat man brukar använda som exempel på har hög andel personer som har nytta av läkemedlet.

Häromdagen läste jag en artikel om en cancerläkare som slutat berätta för sina patienter att en viss behandling hon använde mot en viss sorts cancer endast hjälpte 9% av patienterna eftersom hon insett att det var oetiskt att berätta om att det var en så låg andel patienter som hade effekt OCH att hon också sett att en större andel än 9% faktiskt tillfrisknade.

Min personliga tro som även finns vetenskapliga belägg för är att kroppens naturliga tillstånd är att självläka. (ex olika metoder att bekämpa alla de enorma antal fel som varje dag blir i celler i kroppen i DNA-t exv i form av mutationer så att inte cancer uppsstår)

Ibland behöver psyket och kroppen en "puff" för att själv läka exv genom medicin, men bara vetskapen hos människan att den fått en "verksam" medicin gör att kroppen kan läka. Dvs endast intentionen från behandlaren och önskan hos den som blir behandlad räcker. Det är det som förklarar att 80% av de som behandlas med SSRI kan få effekt trots att endast 20% är responders.

Magi-cat
5/24/13, 10:30 AM
#181

Mod får ta bort nedanstående om det är för OT. Jag vill gärna till slut säga något om oxytocin. 

Healing och mjuk beröring utsöndrar livsviktiga hormoner i kroppen. Det ena är oxytocin, det som kallas välbefinnande- eller tillitshormonet, av vissa t.o.m. för "andlighetshormonet". Det utsöndras bl.a. vid mjuk, varsam beröring, kramar, massage, healing men även trivsam social samvaro. Det är på så sätt ett socialt hormon, ett trygghets-, kontaktskapande, konfliktupplösande och fredsbefrämjande hormon, ett hormon som evolutionärt kan ha spelat roll för att befästa familjers, klaners, och samhällens band. Idag i en stressad tillvaro är betydelsen minst lika stor.

Oxytocin minskar också amygdalaaktivitet. Amygdala är vårt aktivcentrum, den del som primärt ska vara uppmärksamt på och skydda oss från fara, vårt rädslecentrum som ska vara på sin vakt. I en otrygg miljö och av att ofta triggas, växer amygdala vilket i sig skapar mer stress och påslag av stresshormoner. Stress medför en rad dåliga effekter för kropp och själ. 

Oxytocin hjälper också till att vi får lugnare, långsammare hjärnmönster, hjärnvågor, som vid meditation. Meditation med lugnare hjärnvågor är stressreducerande. Med mindre stress och mer oxytocin har vi större chans att bli friskare och må bättre eller få kraft att ta tag i våra liv.

Healing och hormoner som oxytocin och minskad stress kan ha ett samband. Det är inte allt, men ett samband.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/24/13, 10:35 AM
#182

#178  Man skulle säkert kunna göra långa utläggningar om vad var och en menar och hyfsa till skrivningar. Jag valde här att spetsa till det lite.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Älvan
5/24/13, 10:49 AM
#183

#181

Man har vetenskapligt visat att den absoluta flertalet av våra sjukdomar orsakas av stress. 95% av alla sjukdomar orsakas av stress enligt Bruce Lipton  som vid Stanford Uneversity Medical School år 1998.

Numera är det vetenskapligt belagt att meditation minskar bla blodtrycket som är en stor orsak i uppkomsten av många sjukdomstillstånd såsom hjärt och kärlsjukdom i sin värsta utgång bidrar till uppkomsten av en hjärtinfarkt.

Även beröring minskar blodtryck och har som du säger en mängd positiva effekter genom bla hormoners effekt på kropp och psyke.

Healing skulle kunna ha samma effekt. Vet inte om det är vetenskapligt balagt, men det skulle enligt mitt sätt att se på saken kunna ha effekt liksom meditation och beröring.

Ming
5/24/13, 10:52 AM
#184

#163 Knorran

Din kommentar fick mig att minnas mitt värkande knä.

Vid ett tillfälle när jag tog ett  av mina varma bad la jag mina båda händer på knät och tänkte: Nu healar jag bort värken.

Den försvann och har varit borta sedan dess och oavsett om det var slumpen värmen från badet och mina händer el tankens kraft el ngt annat så funkade det.

Älvan
5/24/13, 10:57 AM
#185

#184

Jag tycker det stödjer min egen åsikt om att tankens makt är stor! Din intention att vilja bli frisk har enligt mitt sätt gett din kropp en "knuff" att verkligen bli frisk! :-)

Just ditt exempel kommer en del hävda inte går att bevisa, men spela roll? Du blev frisk, det kostade inget och ingen blev lidande av din "metod". Du behövde ju inte ens belasta sjukvården och sparade därför på våra skattepengar! 😃

Ming
5/24/13, 10:59 AM
#186

Tummen upp för bra inlägg!!

Man vet också att katter har en blodtryckssänkande förmåga när man smeker dem.Idag provas det på vissa äldreboenden att ha katt/katter vilket uppskattas av de äldre.

Magi-cat
5/24/13, 11:03 AM
#187

#186 Precis! Det är något speciellt med katter…..🐱 Något mjukt för de äldre att smeka, att att ge och få beröring, uppmärksamhet , kontakt, någon att bry sig om….

Jag har sett ett par av de här äldrevårdskatterna …det är som om katterna ser sin uppgift. De åker glatt omkring nerbäddade på rullatorn, följer med på promenaden, ligger vid fotänden hos den som är sjuk…..

Människor blir friskare och får bättre hjärthälsa av djur.

edit: http://mabra.com/husdjur-kan-kopplas-till-battre-halsa/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ming
5/24/13, 11:03 AM
#188

#185 Just ditt exempel kommer en del hävda inte går att bevisa, men spela roll?

Precis och jag behöver inte övertyga någon annan eftersom det fungerade.
😃

Annons:
Ming
5/24/13, 11:05 AM
#189

#187 Så är det..villkorslös kärlek❤️

Magi-cat
5/24/13, 11:11 AM
#190

Intentionen ÄR viktig, lika väl som uppträdandet, intentionen, kroppsspråket hos den som behandlar.

Jag kan tänka mig att det vore mätbart i t.ex. hormonpåslag hos en patient som VILL vara frisk och har ett hopp samt är omgiven av en läkande miljö, jämfört med en som bara får höra att det inte finns något att göra, lever i ensamhet och dålig miljö och saknar tillit.

Ensamhet och låg utbildning är en av de främsta riskfaktorerna. (samt rökning naturligtvis) Det visar att det är människan, hela människan, som gör skillnad, inte enbart hur mycket vårdapparaten är utbyggd t.ex.

Och här kommer healing in - som ett helhetstänk :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/24/13, 11:16 AM
#191

#183 "Man har vetenskapligt visat att den absoluta flertalet av våra sjukdomar orsakas av stress. 95% av alla sjukdomar orsakas av stress enligt Bruce Lipton  som vid Stanford Uneversity Medical School år 1998."

Ett ganska intetsägande mått om man med "flertalet sjukdomar" menar antalet distinkta diagnoser, eftersom det är ett helt syntetiskt mått.

Om man menar antalet sjukdomsfall tror jag det är fel. Stress kan kanske vara en bidragande faktor men då är det fel att säga att de "orsakas av stress".

Det finns trots allt något som heter virus till exempel, och de existerar oberoende av stress. Du kan inte undgå att bli smittad av HIV om du får i dig viruset oavsett hur harmonisk du är. Men om jag skulle gissa på den vanligste orsaken till sjukdomar i världen skulle jag säga A-vitaminbrist. Upp mot en tredjedel av världsbefolkningen lider av det och det ger upphov till ett stort antal följdsjukdomar och miljontals dödsfall årligen.

Kan du länka till den vetenskapliga bevisen du talar om? Tänk på att inte allt som Bruce Lipton säger är vetenskapligt konstaterat, vi har högre krav än "en professor sa det" för att något ska kunna kallas vetenskap.

Ming
5/24/13, 11:16 AM
#192

#190  Precis!Bemötande respekt och inlyssnande är också otroligt viktiga komplement till den traditionella vården….en form av healing det också…kort  sagt en kärleksfull omgivning samt viljan förståss.

Ming
5/24/13, 11:19 AM
#193

#191 Man vet att stress är menligt för immunförsvaret

Edit: Ät mer morötter  tack för din påminnelse om A-vitamin!!

JonasDuregard
5/24/13, 11:24 AM
#194

#193 Inte riktigt samma sak som "orsakar nästan alla sjukdomar" eller hur? 

Sömnbrist skadar immunförsvaret, det betyder inte att nästan alla sjukdomar orsakas av sömnbrist.

En del mediciner skadar immunförsvaret, det betyder inte att en del mediciner orsakar nästan alla sjukdomar.

Till och med solljus skadar delar av immunförsvaret, men inte heller solen kan vi ärligt beskylla för att orsaka nästan alla sjukdomar.

Och så vidare, du förstår min poäng tror jag.

Ming
5/24/13, 11:29 AM
#195

#194 I do 👍

Annons:
[Starman]
5/24/13, 11:32 AM
#196

#192

"Bemötande respekt och inlyssnande är också otroligt viktiga komplement till den traditionella vården….en form av healing det också"

Jag hade hållit med dig helt om du inte hade kallat det för healing.

Healing är ju, som jag uppfattat det, en process som går ut på att healaren ska skicka över "läkeenergier" till sjuke. Antingen på distans eller genom handpåläggning.

Respekt är jätteviktigt. Nästan alla sjuksköterskor och läkare jag har träffat har varit mycket trevliga människor, varma och med goda intentioner. Tyvärr så har inte personal inom sjukvården tid att vara samtalspartners så ofta, det blir lätt mycket att göra om man jobbar inom den vetenskapligt underbyggda vården, eftersom det är dit som människor kommer när de är sjuka.

[Zorita]
5/24/13, 12:39 PM
#197

Just meditation har ju bevisat positiva effekter, och detsamma med att klappa en katt. Det framkommer ju mycket forskning som visar på att man kan göra mycket med tankens kraft.

Mindfulness tex används nu ofta för att hjälpa mot stress och depression, en 2500 år gammal teknik! Jag kan tänka mig att mycket healing fungerar som mindfulness, att man går in i sig själv och möter smärtan utan rädsla och att den därmed dämpas. Jag healade förr mig själv (och ibland andra) med bra resultat, men nu ser jag att jag gör exakt samma sak med mindfulness. Men bättre, för nu blandar jag inte in en massa tro i det hela och kan gå djupare in i hur tekniken fungerar för att förbättra den.

Jag tycker absolut inte man ska förminska betydelsen av tankar och känslor. Men jag tycker heller inte att man ska blanda in energier i det hela, vilket jag förstått det som att healing går ut på.

Astell
5/24/13, 12:50 PM
#198

#197

Jag tycker allt är energi som tar sig olika former.. låter man bara tankarna vara där utan att bli laddade med känsloenergier så händer inget..men inte så enkelt..vi dras lätt med..

Ja mindfullnes är en mkt bra teknik!! :)

Magi-cat
5/24/13, 12:59 PM
#199

#197 Jag håller med om vad du säger, men tycker att det ena inte utesluter det andra. Mindfulness är väldigt bra och något man gör själv.

Både mindfulness och healing kan ha en gemensam komponent, en gemensam verkan som gör att båda fungerar.

Om tro fungerar för en själv är det antagligen liknande som tankens kraft som är för andra.

Energier man ibland pratar om i healing, tror jag är från Qi, eller Ki, livskraften, enligt österländsk tradition, också det ett gammalt tankesätt. 

Eftersom ingen kan riktigt förklara det använder vi lite olika förklaringsmodeller, där ingen är helt fullständig.

Bara lite kompletterande tankar….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Zorita]
5/24/13, 1:36 PM
#200

Jag tänker att healing säkert kan vara en kraftfull visualiseringsövning oberoende av vad för typ av tro som ingår (om man tror det är andar, energier, gud osv). Men just det här med energier ställer jag mig kritisk till så länge inga studier visar att energierna har en bevisat bättre effekt än placebo (och det vore ju väldigt spännande om en sådan studie kom!)

Jag ser inga problem med healing som så, då det säkert kan hjälpa många. Problemet kommer när man börjar ta betalt för det, eftersom jag anser det oetiskt att ta betalt för placebo (utan att upplysa om att det är placebo).

JonasDuregard
5/24/13, 1:37 PM
#201

#197 "Mindfulness tex används nu ofta för att hjälpa mot stress och depression, en 2500 år gammal teknik!"

Njae, du hittar inga 2500 åriga texter som påminner om den mindfullness som tillämpas idag skulle jag tro.

Men visst är det häftigt och det tycker jag bevisar vetenskapens kanske största styrka: att bland alla olika påstådda mirakelbehandlingar så kan vetenskapen plocka russinen ur kakan, isolera de delar som faktiskt fungerar och tillämpa dem utan att få med en massa religion på köpet.

#199 "Både mindfulness och healing kan ha en gemensam komponent, en gemensam verkan som gör att båda fungerar."

Mindfullness är effektivt mot en handfull ganska specifika psykiska åkommor. Healing brukar snarare säljas som en slags mirakelmedel mot allt.

Och man har skaffat sig bättre och bättre uppfattning om på vilket sätt mindfullness fungerar i och med framsteg inom neurologi.

Men största skillnaden: oavsett hur det fungerar så går mindfullness-baserad KBT utmärkt att testa. Det är inte någon påstått magisk kraft som flyr undan när man försöker observera den. Om healing fungerade, och om det fungerade på samma sätt, så borde vi kunna göra samma sak med healing.

[Zorita]
5/24/13, 1:54 PM
#202

#201 Det jag menade med 2500 år var att Buddha sas leva kring den tiden, men det är rätt, de första texterna kom till några hundra år senare 🙂 Tekniken har ju utvecklats sen dess, men namnet och grunddragen är mig veterligen fortfarande desamma. Andningsövningar osv nämns redan i Tripitaka som, om jag minns rätt, skrevs ner omkring det första århundadet eKr.

Jag håller helt med om att det visar på vetenskapens styrka. Det är också spännande att man börjat studera liknande företeelser och faktiskt hittar belägg för att gamla tekniker fungerar!

Annons:
Magi-cat
5/24/13, 1:59 PM
#203

#201 Från västerländskt håll sågs tidigare en misstänksamhet mot meditation. Flum! Tiderna har ändrats, inställning och kunskaper. Nu kan man visa att meditation fungerar och ger mätbara förändringar, även hos meditationsovana västerlänningar, efter bara kort tid. (Det fick mig förresten att tänka på vad man kanske skulle kunna åstadkomma i ett annat sammanhang med längre meditation och bland djupare kunnande..)

Jag sade inte att healing fungerar på samma sätt som mindfulness (eller jag vet inte hur det fungerar) utan att det kan finnas en gemensam nämnare. (Ungefär som EE skulle kunna vara vara en gemensam nämnare för EFT och besläktade tekniker.) Neuropsykologin är verkligen ett intressant område!

Vi har vidare hormoninsöndringen jag skrev om längre upp, oxytocin, kan också vara gemensamt, samt stressreducering och amygdalabroms.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
5/24/13, 2:03 PM
#204

#203: Visst.  Att koppla av, ta det lugnt och vara i nuet har alltid varit nyttigt, det nya är att man numera måste gå på kurs och lära sig en ny terminologi i stället för att som förr bara hälla upp något gott, lägga upp fötterna och fisa i hemmets lugna vrå. Att gäspa under äppelträden var lika välgörande innan någon kallade det för mindfulness och började göra pengar på det.

Magi-cat
5/24/13, 2:04 PM
#205

#204 Man väljer själv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
5/24/13, 2:06 PM
#206

#205: Va?

[Zorita]
5/24/13, 2:17 PM
#207

#203 Ja det kan kanske ligga nåt i hormonutsöndringar osv. Men frågan är väl vad som triggar detta. Är det energier borde man fortfarande kunna mäta det på samma sätt som man har kunnat mäta att hormoner utsöndras när man klappar en katt. #204 Mindfulness är superenkelt att lära sig. Vill man gå en kurs kan man väl det, men en enkel googling räcker långt. Sen finns det väl alltid folk som lägger pengar på vad som helst bara för att.

JonasDuregard
5/24/13, 2:19 PM
#208

#203 "Från västerländskt håll sågs tidigare en misstänksamhet mot meditation. Flum!"

Vad menar du med "från västerländskt håll", mer specifikt?

"Vetenskapen" i helhet var så klart misstänktsam och är det fortfarande. Vetenskap som inte är misstänksam är inte värd namnet. Dock är den inte mer misstänksam mot meditation än mot något annat.

[Zorita]
5/24/13, 2:26 PM
#209

Jag tycker också det är en stor skillnad mellan mindfulness och meditation och healing vad gäller att betala för det. Mindfulness är en teknik man kan bli bättre på och utveckla, och då ger det större effekt. Så att gå på kurs i det är lite som att träna fotboll eller gå på gym, men det är huvudet man jobbar med i stället. Healing å andra sidan är väl mer liknande en behandling. Och som sagt, meditera kan man göra alldeles gratis :)

Annons:
Magi-cat
5/24/13, 2:28 PM
#210

#205 Va?

Undrade du vad jag menade? Jo, att man kan fortfarande sitta under äppelträdet och allt det där, naturen är alldeles fantastisk och bästa läkaren fortfarande. Men om man väljer att t.ex. gå en kurs i mindfulness ser jag inget fel i det. Man kan välja om man vill gör det eller inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/24/13, 2:32 PM
#211

#208 Hänvisar till t.ex. Davidson/Begley: "Hjärnans emotionella liv", en bok som f.ö. kan rekommenderas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/24/13, 2:35 PM
#212

Ok, jag lämnar tråden nu. Jag sade nog vad jag ville, #176, #181.

Sedan kan man slita fram och tillbaka hur länge som helst, det blir bara en av alla dessa loopar.

Peace!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/24/13, 3:18 PM
#213

#210 "naturen är alldeles fantastisk och bästa läkaren fortfarande"

Nej, läkare är de bästa läkarna 😃.

Skämt å sido: Det du skriver kan uppfattas som att du tycker att man ska gå till naturen istället för till läkare om man är sjuk (jag menar varför inte gå till den bästa läkaren). Jag tror inte det är vad du menar men det kan uppfattas så och det är nog så illa 😐.

#211 OK. Vanligtvis när man hänvisar till en bok så berättar man något om på vilket sätt den besvarar frågan som ställts.

#212 "Ok, jag lämnar tråden nu."

Varför ge löften som du vet att du inte kommer kunna hålla? 😉

Magi-cat
5/24/13, 3:29 PM
#214

#213 DET kan man väl ändå inte uppfatta det som! 😮Har du brutit benet - krama ett träd! Har du fått fläcktyfus - rulla dig i gräset! 😃

Naturen är den bästa LÄKaren - att hålla sig frisk innan man blir sjuk.

Boken - det är bl.a. därför jag lämnar tråden, det ena leder till det andra hela tiden. Vid tillfälle kan jag gärna berätta mer om den boken som jag f.ö. nämnt ett par gånger på annat ställe, och andra. Om det var störande får du väl ta bort det.

Varför ge löften som du vet att du inte kommer kunna hålla? Skämtar

*mummel* vaffö jö du på detta viset, frågar så jag - tillfälligt - måste frångå mina löften….😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/24/13, 3:36 PM
#215

eh, jo, bara en sak till:

Angående placebo: 97 % av UK läkare säger sig ha skrivit ut placebo någon gång under sin karriär:

"'This is not about doctors deceiving patients,' says Dr Jeremy Howick, co-lead author of the study from the University of Oxford, 'The study shows that placebo use is widespread in the UK, and doctors clearly believe that placebos can help patients.'"

http://www.sciencecodex.com/97_percent_of_uk_doctors_have_given_placebos_to_patients_at_least_once-108970


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
5/24/13, 3:44 PM
#216

I Sverige så får man inte skriva ut placebo.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Emma--]
5/26/13, 11:57 AM
#217

Jag vet faktisk inte vad jag ska tro om healing, men jag vet en situation där läkarna samlade barnen till en äldre dam för att det var nära slutet. En av barnen håller på med just healing och den här damen blev bättre. Det här hände dessutom inte bara en gång.. Kanske återhämtade hon sig bara flera gånger utan att healingen i sig fungerade men det får mig att åtminstone fundera eftersom det var i samband med den som damen blev bättre från att ha så dåliga värden att läkarna sett en anledning att samla familjen för att ta farväl. Och även om det bara skulle ge en placeboeffekt så är det väl positivt i sig. Jag vet inte vad jag tror helt enkelt.

[Starman]
5/27/13, 12:12 AM
#218

#217

Är det här en historia du har hört, eller är det ett av dina egna barn som håller på med healing?

Om det förra, vilka var de där barnen? Har de uppmärksammats i media någonting, om det har hänt "mirakulösa saker" fler gånger med dessa inblandade, tänker jag…?

Fjäril
5/27/13, 8:12 AM
#219

#217 Hej Emma, Du får gärna berätta mer, det lät intressant. Överlag har nog alla barn en "läkande" effekt med sin ärlighet, spontanitet, öppen_för_världen_nyfikenhet och ännu utan fördomar. Jag vet bara hur min morfar lyser upp när jag och mina barn kommer på besök. Det betyder mycket för honom och han "lever" på det i flera dagar. Men var det ett barn man visste gav healing?

Sajtvärd på Övernaturligt

[Emma--]
5/27/13, 8:52 AM
#220

#218 det är en släkting till mig det handlar om. Har inte uppmärksammats i media eller något sånt, utan bara något jag fick höra. Men det kan lika gärna handla om en envis tant som helt enkelt inte ville ge upp. Men eftersom jag inte är 100 % skeptiker så får det mig att åtminstone undra hur hon kunde gå från döende till att bli bättre i samband med healing. Samtidigt som skeptikern inom mig tänker att det lika gärna kan vara något naturligt som hände :P #219 har nog formulerat mig lite konstigt. Det var inte ett barn, menade att det var den äldre damens barn. :)"barnet" var väl runt 40 då och hon håller på med healing. Kanske var det en effekt av att få träffa alla sina barn igen. Jag har ingen aning.

Maria
5/27/13, 8:58 AM
#221

Jag har arbetat med äldre i många år och även med palliativ vård och det är väldigt vanligt att det "svänger". En döende människa som helt plötsligt och utan orsak piggnar till en period.

Detta kan ske oavsett om de har fått besök eller inte.

Jag tror att man lätt läser in saker man tror på i liknande fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fjäril
5/27/13, 10:01 AM
#222

#220

"Det var inte ett barn, menade att det var den äldre damens barn. :)"barnet" var väl runt 40 då och hon håller på med healing."

Aha, då förstår jag 🙂 Ja healing kan göra mycket nytta, bara av att vara där och ge kärlek!

Sajtvärd på Övernaturligt

[Emma--]
5/27/13, 11:59 AM
#223

#221 Jo så är det ju. Det är bara roligt och mystiskt att få sätta ett frågetecken kring det hela haha 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: