Annons:
Etikettandar-spöken
Läst 9955 ggr
[*Maggan*]
5/17/13, 1:28 PM

Det Okända

Sitter just och kollar en gammal repris av TV-programmet Det Okända.

Det jag funderar på är vad alla dessa människor upplever om det nu inte är spöken/andar.

Är de psykiskt sjuka, vill de att det ska vara spöken, inbillar de sig - vad är det egentligen som pågår ute i stugorna?

Tanken med denna tråd är alltså att vi fokuserar på de fenomen som människor sökt hjälp för och inte på de deltagande mediumen.

Annons:
[*Maggan*]
5/17/13, 1:49 PM
#1

Kan ju börja med denna lilla tant på Julita Gård vars säng verkar leva sitt eget liv. (Tack Gesus) 😉

Vad är det som händer? 🤔

ru4real
5/17/13, 1:51 PM
#2

Det finns en massa olika helt rimliga förklaringar. En är ju att alla gamla hus knakar och knäpper pga en mängd olika orsaker, som inte är spökrelaterade (expansion/kontraktion, sättningar mm). 

Röster och liknande kan färdas via lufkanaler och ventiler, fåglar, möss och annat kan skapa skrapande ljud. Luft som viner osv. En mängd helt naturliga skeenden som orsaker det.

Sen finns det t ex paradolia och liknande.

Men kort sagt kan nog många vilja att det är ngt övernaturligt, eftersom  det är enklare än att ta reda på vad som verkligen ligger bakom.

[*Maggan*]
5/17/13, 2:20 PM
#3

#2

Ja om man tolkar såna vardagliga ljud som spökerier då vill man nog väldigt gärna.

[Blodpudding]
5/17/13, 2:25 PM
#4

Man fick aldrig se sängen flyttas?

AnnikaIII
5/17/13, 3:01 PM
#5

Ok, om jag är i ett rum tillsammans med andra människor och huset för övrigt är garanterat tomt, det finns ingen elektricitet eller vattenledningar i huset. Enda värmekällan är en kamin där rökledningen går direkt ut genom väggen, ingen skorsten. 
Vatten hämtar man på gården och belysningar består av fotogenlampor. Det finns en liten ventil i ett skafferi i köket, ett hål i väggen med dubbla hönsnät över. 
Det finns ingen källare men en liten vind, utan fönster.

Här står vi nu 4 personer och ALLA reagerar samtidigt på att en röst kommer genom rummet och alla hörde samma sak. 
Vad vi hörd sa vi inte högt utan skrev ner på ett papper (förberett oss med tillgång till papper och penna)

Ingen närvarande visste något om husets historia eller vilka som bott där. Huset ägdes av en person som var död sedan länge och det låg i utkanten av en mycket större tomt där ett boningshus fanns, men det gick inte att se från det lilla huset.

Vad är det då man upplever, är alla närvarande psykiskt sjuka, inbillar sig alla samma sak, fantiserar samma sak…eller vad?

Carpe momento

Gesus Pettersson
5/17/13, 4:23 PM
#6

Ja just detta med sängen och att den rörde sig har jag bla "snackat" med Caroline Giertz om och jag tycker det var katastrof att inte bara sätta upp en kamera där under en eller flera nätter. Då hade det kunnat vara världens första oförklarade aktivitet på film ju..!

Caroline var själv irriterad för att det inte gjorts… Jag vet inte om det följts upp och om sängen numera inte rör sig..?

Jag tycker fö att det är alldeles för dåligt med folk i tex Det okända som upplever aktiviteter som försöker fånga det på video - det är ju galet enkelt nuförtiden.

Och det okända tex har väl en bra bit över hundra avsnitt inspelade på just platser med aktiviteter - men INGET ENDA som fångats på film under alla år.

kul att du har koll på min blogg Maggan ;-]

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
yamher
5/17/13, 4:48 PM
#7

Tex om man är sist ur ett köket och först in, full koll på dörren dit. Inga fönster öppna.

Och så kommer man in och ser två stolar på bordet och skåpsluckorna är på vid gavel.

Vilken naturlig förklaring finns det till det? Eller ska vi överväga psykisk störning eller schizofreni direkt, även om det aldrig har funnits tecken på det innan? Eller att man gjort det själv o glömt det? För det torde vara den mest naturliga förklaringen …

Alis volat propriis Oskyldig

Gesus Pettersson
5/17/13, 4:51 PM
#8

#7 tog du eller ni ingen bild på det? Har det hänt mer och/eller fler gånger?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

ru4real
5/17/13, 4:53 PM
#9

#7 Fast varför finns det aldrig sådant på bild då? En enkel webbkamera kan man köpa på kjell.com för en 1000,-lapp, eller en gammal mobil som man sätter upp.

[Starman]
5/17/13, 4:53 PM
#10

#8

Man skulle ju kunna rigga det, så ett fotografi vore ju inte direkt heller mer än en anekdot i ett sådant fall.

Det är det som är kruxet med anekdoter om poltergeistfenomen, att de är just anekdoter. Man kan varken säga bu eller bä om dem.

Jag antog dessutom att yamher talade om något som hade hänt någon av deltagarna i Det Okända nu.

Gesus Pettersson
5/17/13, 5:36 PM
#11

#10 Ja självklart - men man kunde ju fotat det ändå liksom - hade ju gett lite mer typ trovärdighet och vore väl en ganska normal reaktion när något sådant händer kanske…

#9 Tror du kan få webbkamera för 2 - 300 kr Och sen gratisprogram med rörelsedetektion på nätet. Om nu spöken ger utslag på rörelsedetektorn :-]

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

olaka
5/17/13, 5:51 PM
#12

#9 Spöket behöver väl inte ge utslag, bara möblerna gör det..

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Gesus Pettersson
5/17/13, 5:58 PM
#13

#12 Tror du menar mitt #11?

Jag tänker på i andra fall också…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
olaka
5/17/13, 6:03 PM
#14

#13 Det gör jag. Sorry. Jo det finns det ju, tänkte bara att man då kom runt den ursäkten/förklaringen.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Sol69]
5/17/13, 6:11 PM
#15

Det okända är en serie som de spelar inför att locka tittare och det är dock inte samma sak som i verkliga livet. Det är vinklat för tv.

Men vist borde man kunna rigga en kamera om det är aktivitet ofta och det är återkommande på samma ställe. Som slår på om något händer.

För det är ju svårt att sitta och vänta på att något ska hända och vara beredd på det. Och händer det ibland och på olika ställen kanske man har svårt att sätta en kamera på rätt ställe.

Vet nu inte hur det skulle kunna fungera i praktiken. 🤔

Men det vet kanske de som är kloka på den biten..

Astell
5/17/13, 6:17 PM
#16

#11

Ja det är ju en bra idé att filma om man har aktivitet hemma…hade jag gjort…vet att en tjej från det Okända fångade ett våldsamt spöke på film och det visade under programmet…minns att mamman och tjejen inte vågade bo där längre…kanske lite mer än ett år sen det sändes..

[*Maggan*]
5/17/13, 6:20 PM
#17

#5

wow så spökligt - vad säger man?! 😮

#6

nej jag har faktiskt inte koll på din blogg Gesus - jag sökte och hittade klippet på tuben.

Nu är ju inte programmet Det Okända ett ghosthunter program tyvärr - det hade varit mycket roligare att titta på om de ansträngt sig lite mer att fånga fenomen på film…

 För övrigt tycker jag tanten var väldigt tuff som vågade sova i sängen, det hade aldrig jag gjort ☺️

yamher
5/17/13, 6:57 PM
#18

Nej, jag tog det som ett exp. Vilken naturlig förklaring som finns på det om man vet att man är sist ur rummet, köket är tomt, man har uppsikt i hallen till köket, inga andra hemma och kommer in o upptäcker att stolar står på bordet. Jag skulle vilja ha en naturlig förklaring.

Ärligt talat så är det svårt med foto och kamera eftersom det anklagas att redigerats i efterhand. Oavsett bildbevis eller inte så är jag bara nyfiken på en logisk eller naturlig förklaring :)

Alis volat propriis Oskyldig

Astell
5/17/13, 7:23 PM
#19

#18

Jo det är sant förståss att man inte trodd då heller fast man filmat 😮

Gesus Pettersson
5/17/13, 7:23 PM
#20

#18 Menar du att det inte "hänt" - utan du bara "hittade på" det som ett exempel?

Javisst kan det trixas med foto osv, men som jag sa, det hade väl gett lite mer till det hela kanske…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
yamher
5/17/13, 7:30 PM
#21

har väll ingen större betydelse i det här fallet om det är upplevt av mig, någon annan eller bara ett exp här. Frågan är hur en möbel som en stol kan röra sig utan att en människa eller djur befinner sig i rummet i en riktning som uppåt, upp på ett bord.

Alis volat propriis Oskyldig

Gesus Pettersson
5/17/13, 7:37 PM
#22

Tja det spelar väl lite roll om det är en tex stol som "rört" sig, eller en/flera stolar som "hoppat upp" på ett bord..?

En stol som "rört sig" är ju lite enklare att hitta en förklaring till/för/på. Men en/flera stolar som "hoppat upp" på ett bord, är ju lite svårare liksom…

Sen är det ju som flera säger, personliga anekdoter och foto osv kan ju inte användas som "bevis".

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Klass
5/17/13, 7:45 PM
#23

#21 yamher

Det har väl betydelse om det är ett hypotetiskt exempel eller om det är ett exempel från verkligheten?

Joppo
5/17/13, 7:52 PM
#24

Jag tycker inte helt man ska avskriva värdet av en videofilm som ett slags bevis. Visst går det att manipulera film, men det är knappast något som är enkelt och om resultatet ska bli fotorealistiskt krävs det i många fall både expertkunskap, mycket tid och talang.

Tänk till exempel på att man ganska ofta kan se när något är korrigerat i efterhand eller datorgenerat i en Hollywood-produktion. Betänk också att merparten av dessa filmer haft en hel armé av 3D-animatörer, compositingsnubbar, VFX-programmare mm, men ändå misslyckats med att göra många av effekterna osynliga.

ru4real
5/17/13, 7:57 PM
#25

#24 precis, bra tänkt där Joppo.

Om man tänker på t ex "Game of thrones", där bara piloten kostade "The pilot reportedly cost HBO between US$5 and 10 million", så inser man att budgeten för att skapa den typen av fotorealism kostar en skön slant. Och för de som inte sett den, kan man kolla lite på "effekterna här" (OBS! Spoilervarning kanske)

Fjäril
5/17/13, 8:08 PM
#26

#25

Bra serie det där.

Sajtvärd på Övernaturligt

[*Maggan*]
5/17/13, 11:20 PM
#27

Tolkar det som kul att inte många har försökt att debunka tanten med sängen.

Är det dags att arkivera storyn under "Okänt" som inte har någon naturlig förklaring?

Annons:
[Litenklen]
5/17/13, 11:23 PM
#28

#27

Anekdoter i plural är fortfarande inte belägg…

[*Maggan*]
5/17/13, 11:34 PM
#29

#28

Belägg för vaddå?

Klass
5/17/13, 11:35 PM
#30

#27 *Maggan*

Nej, hur kan  du tro det?

Man kan tolka det som att det inte finns något konkret att "debunka".

Som sagt, en anekdot är en anekdot - det finns inte mycket att "ta tag" i ur en sådan - alltså det finns inget att "debunka". 

Även om ingen i hela världen kan komma på någon "naturlig" förklaring till den påstådda händelsen så innebär det inte att det inte finns någon.
Man kan alltså, med fördel, förhålla sig skeptisk så länge.

[Litenklen]
5/17/13, 11:39 PM
#31

#29

Spöken, andar…

Gesus Pettersson
5/17/13, 11:40 PM
#32

#27 Nej det tycker jag absolut inte du kan!

Det är ju hur mycket somhelst som vi inte vet om situationen.

Det kan ju vara många saker som är orsak i huset tex som vi inte har info om. Det kan vara någon apparat/maskin i huset som står och vibrerar och flyttar sängen, + ett sluttande gammalt golv, det kan vara yttre vibrationer från något som gör det, trafik osv. Det kan var så att tanten bara hittar på/eller själv tror det fast det inte är så. Med mera med mera..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[*Maggan*]
5/17/13, 11:41 PM
#33

#30

okej debunka kanske var fel ordval då ingen har kommit med något påstående utan bara beskrivit ett upplevt händelseförlopp.

Klass
5/17/13, 11:50 PM
#34

#33 *Maggan*

OK. Så vad menar du då? 

Kan du skriva om ditt inlägg #27 med nytt ordval? Jag verkar, som sagt, inte fatta vad du menar. 😊

Annons:
[*Maggan*]
5/17/13, 11:51 PM
#35

jag har fått intrycket av att skeptiker ogärna vill prata om konkreta fall där människor upplevt oförklarliga saker.

Rätta mig gärna om jag har fel - men vad beror det på?

[*Maggan*]
5/17/13, 11:54 PM
#36

#34

Förklara vad som hände tanten med sängen

[Litenklen]
5/17/13, 11:56 PM
#37

Är lite fundersam, kommer det här bli en tråd där "troende" postar youtubefilmer & skriker debunka det här?

Bevisbördan är  omvänd…

http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot

ru4real
5/18/13, 12:01 AM
#38

#35 skeptiker vill nog helst se riktiga bevis/evidens. Vet inte hur det är med andra skeptiker, men hur kan ngn prata om ett upplevt fall, utan att det faller i kategorin anektdotiska bevis? Det blir ju liksom bara mer eller mindre hörsägen.

[*Maggan*]
5/18/13, 12:04 AM
#39

#37

Nej för min del räcker det med att erkänna att man inte vet - om man inte vet.

Fast det intressantaste vore förståss om någon visste…

Joppo
5/18/13, 12:05 AM
#40

#35 Personligen tycker jag det är ganska ointressant, eftersom själva scenariot är så okontrollerat. Det finns liksom så mycket saker som kan göra att det knäpper i ett hus eller att katten reagerar på något att det blir poänglöst att spekulera i det. Det blir mycket mer intressant om fenomenet undersöks i en kontrollerad miljö där man strävat efter att eliminera felkällor.

Dock skulle jag såklart bli intresserad om någon lyckats dokumentera något riktigt spektakulärt. Om någon exempelvis lyckats filma ett spöke som de kunde interagera med eller om något föremål leviterade skulle saken såklart hamna i ett helt annat läge.

Tråkigt nog verkar detta aldrig ske. I alla spökjägarprogram där de kutar runt med mörkerkameror, mikrofoner och EMP-mätare så lyckas de aldrig få in något konkret.

[*Maggan*]
5/18/13, 12:05 AM
#41

#38

Bevis på vaddå? Det är ingen som påstår något

Annons:
Neutralis
5/18/13, 12:06 AM
#42

#35

Vad ska man säga?… Jaha, du har upplevt ett fenomen där 17 moraklockor staplades på varandra. 

-Öhh, jaha kul för dig men hur vet jag att du har rätt? Varför skulle jag överge det mest sannolika bara för att någon skriver ett par rader? Det mest sannolika är trots allt att det är påhitt då det helt saknas någon vettig dokumentation över alla påstådda fenomen.

Jag skulle kanske kunna skriva: Jag tror dig inte. Men det brukar inte föra en diskussion framåt utan blir lite att tassa på tå istället eller ingen kommentar. Svårt är det i vilket fall att bemöta.

[Litenklen]
5/18/13, 12:07 AM
#43

#39

Vem menar du skall erkänna att dom inte vet?

[*Maggan*]
5/18/13, 12:08 AM
#44

#40

Spektakulära och märkliga saker händer i massor av  folks hem och du är inte intresserad. Okej du är avbockad.

Pheme
5/18/13, 12:13 AM
#45

#36 Är det inte väldigt svårt att förklara något som inte ens behöver ha hänt? Tänker på tanten med sängen. 

En så stor och extremt tung grej som flyttar sig med hjälp av andar, vilka enorma krafter det måste kräva. Det är helt galet men ännu mer galet att INGEN funderade på att sätta upp en kamera och filma det. De som spelar in det okända kan knappast ha trott på det själva? Hade varit extremt häftigt att få se det på film om det verkligen hände.

Tänker också på ett annat avsnitt av det okända där de var i en gammal teater. Stora stegar hade flyttat på sig + en massa annat. Det krävs mycket för att flytta en stor stege. Tror man att det verkligen hänt och det finns möjlighet att fånga det på film så är man riktigt dum om man inte gör det.

Den dagen det okända inte bara berättar om utan även börjar dokumenterar fenomenen (även om de kan vara fejkade) kan man absolut ta sig en funderare på hur det går till.

#24 angående att fejka en film. Det är inte alls särskilt svårt. Finns väldigt pedagogiska youtubeklipp om det. Tror jag hittade det genom poltergeist-fenomen eller liknande. Är filmen av dålig kvalitet borde det väl vara svårare att se om den är manipulerad eller tänker jag fel? Är ingen expert på området.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Klass
5/18/13, 12:15 AM
#46

#35 *Maggan*

> "jag har fått intrycket av att skeptiker ogärna vill prata om konkreta fall där människor upplevt oförklarliga saker.

Rätta mig gärna om jag har fel - men vad beror det på?"

Vad finns det att prata om i dessa fall? Vilka saker är oförklarliga? Finns det ens saker/händelser som är oförklarliga? Menar du inte saker som är oförklarade?
Någons berättelse om vad hen har upplevt är inget annat än en berättelse. Det finns liksom ingenting att prata om, utifrån mitt skeptikerperspektiv, alltså. Utifrån andra perspektiv finns det nog en del att tala om - men det är fortfarande anekdoter, subjektiva sådana.

#36 *Maggan*

Hur ska jag kunna göra det, menar du? Det finns inte tillräckligt med underlag för att dra några slutsatser.

Joppo
5/18/13, 12:19 AM
#47

#44 Nu läste du nog lite fel Maggan. Jag skrev:

"Dock skulle jag såklart bli intresserad om någon lyckats dokumentera något riktigt spektakulärt. Om någon exempelvis lyckats filma ett spöke som de kunde interagera med eller om något föremål leviterade skulle saken såklart hamna i ett helt annat läge."

Vad som är spektakulärt är såklart en definitionsfråga, men ur min synvinkel är knäppningar i väggen, en nedfallen bok eller fingeravtryck på nattduksbordet(😉) inte särskilt spektakulärt och har med stor sannolikhet naturliga förklaringar.

Historien med din tant skulle jag till exempel tycka vore spektakulär och värd att undersöka närmare om man filmat henne när hon sov och man då lyckats dokumentera förflyttningen.

[*Maggan*]
5/18/13, 12:20 AM
#48

Jag startade tråden med tanken attt det kanske fanns någon som var intresserad av att prata om sånt som är svårt att förklara.

Jag tycker det är intressant - men jag verkar vara rätt ensam om det.

Annons:
Neutralis
5/18/13, 12:23 AM
#49

#44

Spektakulära och märkliga saker händer i massor av  folks hem

Nja, i form av övernaturliga händelser håller jag inte med. Jag har varit i ett antal människors hem där det upplevs diverse saker… Utan en tillstymmelse av någon sorts verklighet. Däremot så bor upplevelserna i människors sinnen och där kan det hända grejor kan jag intyga.

Men det intressanta som medium om man har lite ryggrad och låter övertygande… Så är det inga som helst problem att med ett par ord få upplevaren att tro att jag har tagit bort fenomenet… Utan att ha gjort ett jota.

Jag skulle givetvis ha kunnat tjänat mig en hacka på det här, men jag ville alltid att kunden skulle veta att jag inte gjort ett skvatt… Utan det har hen själv gjort genom att ändra sin sinnesstämning.

[*Maggan*]
5/18/13, 12:28 AM
#50

¤49

aha så du menar att folk inbillar sig? Men det är okej - om det är din åsikt så har du rätt till den. Det var ju just det jag frågade efter så tack för ditt svar 🙂

[Starman]
5/18/13, 12:33 AM
#51

Jag tänker att poltergeist-fenomen borde vara tämligen enkla att fejka, och att de inte kräver mer än lite uppfinningsrikedom. Titta exempelvis på klippet. Först skulle man kunna tro att mannen har en riktig paranormal förmåga, liksom "Hur kan han få sedeln att flyga sådär?". Men sen förklaras det och det blir helt självklart.

Skillnaden är att de som lägger upp videos på YouTube med poltergeistklipp gör det nog för uppmärksamhetens skull och hävdar nog till sista andetag att deras videor inte är fejkade. Trots att det rent praktiskt skulle vara väldigt lätt att just fejka dem. 

Och det går ju tyvärr inte att avgöra, som utomstående, ifall ett klipp är äkta eller inte. Det blir tyvärr lika lite av ett evidens som en anekdot.

[*Maggan*]
5/18/13, 12:37 AM
#52

#51

Läs #0 en gång till

[Starman]
5/18/13, 12:38 AM
#53

#52

Jag har läst hela tråden, mitt inlägg är som ett svar till exempelvis Pheme.

Klass
5/18/13, 12:44 AM
#54

#48 *Maggan*

Tro det eller ej, men jag tycker också att det är intressant.

Jag skulle vilja ha mer underlag för allt som påstås i programmet. Det är så lätt att glömma att programmet inte görs för att vara objektivt - det görs för att få tittare.

[*Maggan*]
5/18/13, 12:47 AM
#55

#53

okej om du vill köra OT är det mellan dig och moderatorerna, men jag personligen tycker det är trist och ointressant.

Annons:
[*Maggan*]
5/18/13, 12:51 AM
#56

#54

Rätt eller inte så utgår jag ifrån att programmet är ärligt - är det inte det så finns forfarande en massa storys som aldrig har setts på Tv.

Poängen och frågan är "Vad är det som händer"? för nånting händer ute i stugorna - det vet jag själv av egen erfarenhet.

Joppo
5/18/13, 12:52 AM
#57

#24 "angående att fejka en film. Det är inte alls särskilt svårt. Finns väldigt pedagogiska youtubeklipp om det. Tror jag hittade det genom poltergeist-fenomen eller liknande. Är filmen av dålig kvalitet borde det väl vara svårare att se om den är manipulerad eller tänker jag fel? Är ingen expert på området."

Till viss del har du rätt och det beror såklart på vad man vill åstadkomma. Vissa effekter skulle jag säga är relativt enkla att fejka för gemene man medans andra är i princip omöjliga utan expertkunskap.

Att lyckas skapa en övertygande effekt underlättas väldigt mycket om filmen är hårt komprimerad och lågupplöst. Om man går upp i upplösning och kvalitet så ställs det genast mycket högre krav på hantverket gällande matchning av ljus, kornighet i filmen, animation mm för att effekten inte ska bli "upptäckt".

[Starman]
5/18/13, 1:01 AM
#58

#56

"för nånting händer ute i stugorna - det vet jag själv av egen erfarenhet."

Jag har lärt min mor och min syster vikten av att undersöka orsakerna till sina upplevelser grundligt. Båda två har blivit mer skeptiska ju fler saker de upptäckt faktiskt går att ge helt naturliga förklaringar.

Exempelvis har min syster ett halsband (det längst ned till höger) som både min syster och mor menade brukade öppnas av sig själv när det hade hängts av på handdukskroken i badrummet. Detta, bland flera saker, tolkade de som ett tecken på att vi var hemsökta. Efter ett enkelt experiment, i vilket jag helt enkelt höll ut smycket en bit från väggen och lät det "tappas" så att pendeleffekten gjorde att smycket slog i badrumsväggen, så öppnades smycket. Jag visade dem och efter det så har de börjat undersöka saker noggrant innan de väljer en övernaturlig förklaring.

Jag tror det är mycket sådana här saker som händer ute i stugorna; människor bemödar sig sällan att tänka på naturliga orsaker till det som händer och väljer per vana att tolka händelserna som övernaturliga/spöken.

[Litenklen]
5/18/13, 1:05 AM
#59

#58

Har ganska mycket att göra med ett kognitivt handikapp…

Klass
5/18/13, 1:11 AM
#60

Ja. Vad är det som händer? Hur ska vi ta reda på vad som verkligen händer? Varför ska det vara så svårt att få någon slags klarhet i detta? Jag menar att det är ju inte direkt igår det började "hända". 

Jag tror, i min enfald, att om alla verkligen skulle vilja ta reda på detta så skulle vi komma flera steg framåt. Men jag får ibland uppfattningen att många som upplever många av alla dessa konstiga saker inte tar det på allvar. Jag menar att om man t.ex. flera gånger i månaden utsätts för konstiga fysiska fenomen - varför gör man då inte allt man kan för att få detta dokumenterat, alltså på film eller annat, innan man ringer till Det okända?

[Starman]
5/18/13, 1:13 AM
#61

#59

Nu får du förklara dig.

[*Maggan*]
5/18/13, 1:15 AM
#62

#58

så bra om du kunde ´"bota" din syster och mamma. Så bra om du kunde bota mig också så jag vågade åka till vårat sommartorp ensam nästa vecka.

Rädslan för "det okända" går inte att resonera bort med logik - har man upplevt några skrämmande grejer man inte kan förklara blir man berövad sitt fria val att leva som man vill. Inget man väljer eller önskar.

det är bara mitt på dagen när solen skiner jag inte tror på spöken ☺️

Annons:
Pheme
5/18/13, 1:21 AM
#63

#57 Det var nog denna jag tänkte på;

How to fake a poltergeist/ghost video
Jag skulle kunna göra en med den kamera och de program jag har som ändå är för amatörer fast bättre än movie maker då. Om man ser att det är fejkat? Säkert men inte för den som vill se bevis. Intressanta grejer den där killen lagt upp ändå. Inte konstigt de flesta filmer avslöjas som bluff.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

olaka
5/18/13, 1:22 AM
#64

Om något är oförklarat, är det övernaturligt då? Vad är troligast, att det finns en naturlig förklaring vi inte känner till eller att det är spöken?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Litenklen]
5/18/13, 1:22 AM
#65

#61

Troende har problem att förstå vad som egentligen händer.

Ingen har ännu lyckats vederlägga att något [övernaturligt /Starman] någonsin inträffat..

[Starman]
5/18/13, 1:26 AM
#66

#62

Det handlar inte riktigt om det. Min mamma har alltid varit väldigt logiskt sinnad, så hon har nog tolkat in övernaturligheter mer av vilja. Min syster är yngre, så hon trodde mer på övernaturligheter under sin "sökande fas" i livet. Även fast vi alla är sökare, så är vi det på olika sätt. Vissa söker bekräfta sin önskan att vi inte dör när vi dör. Jag gör det, fast på ett diametralt annat sätt än de som menar att de faktiskt är hemsökta.

Jag har själv varit andetroende och upplevt saker som jag för stunden inte kunde förklara, men som vid senare tillfällen blivit givna perfekt sannolika, naturliga förklaringar.

[Litenklen]
5/18/13, 1:26 AM
#67

#62

KBT har visat sig funka bra mot allehanda rädslor & fobier…

Klass
5/18/13, 1:28 AM
#68

#62 *Maggan*

Jag kan verkligen förstå dig där, Maggan - faktiskt.
Även om man inte är ett dugg troende kan man vara rädd för odefinierade saker. Det är inte särskilt lätt att "bota".

[*Maggan*]
5/18/13, 1:31 AM
#69

#64

Om något är oförklarat, är det övernaturligt då?

Nej det behöver det inte vara. Min önskan är att "spökerier" fick samma status som UFOs har numera. Nånting pågår som inte kan förklaras men det är passé att "förminska" vittnena.

Annons:
[Starman]
5/18/13, 1:33 AM
#70

#65

Men det är inte ett kognitivt handikapp. I många andra avseenden är troende ofta, utan tvekan, klipska. Det handlar mer om ett psykologiskt schema som tagit form över längre tid. Det handlar om konfirmeringsbias och i stor mån även oviljan att genomgå kognitiv dissonans om det skulle visa sig en dag att allt det man tolkat som spöken faktiskt gick att förklara i naturliga termer.

Jag drar mig till minnes en diskussion som jag deltog i för något år sedan, som handlade om orber. En orb är en reflektion, mot exempelvis dammkorn, av blixten, som går tillbaka in i kameralinsen. Men i tråden där vi diskuterade detta så var ingen mottaglig för att det finns en fullt naturlig förklaring till det som hade fastnat på bilden. Trots flertalet exempel på hur en sådan orb uppstår, så ville ingen ta till sig det utan alla fortsatte persistent att hävda att det var en spökes energier som hade fastnat på bilden.

Har man en stark tro på andevärlden redan så blir vad som helst som kan tolkas som ett evidens för denna ett evidens, oavsett hur mycket mer sannolikt det vore med en naturlig förklaring. Jag fungerade själv så under en tid i mitt liv, innan jag bröt mig ur det psykologiska schemat.

Klass
5/18/13, 1:34 AM
#71

OSU! Oidentifierade Spöklika Upplevelser?

[*Maggan*]
5/18/13, 1:38 AM
#72

#68

Nej precis. T ex flygrädsla och spindefobi kan botas - men hur fan botar man spökrädsla?

[*Maggan*]
5/18/13, 1:41 AM
#73

#71¨

Bingo! 😉

[Litenklen]
5/18/13, 1:43 AM
#74

#70

Nu är jag & kanske du långt off topic, kul diskussion men den hör nog hemma i en egen tråd…

[Litenklen]
5/18/13, 1:45 AM
#75

#72

Med samma KBT metod.

[Starman]
5/18/13, 1:50 AM
#76

#74

Du har rätt! 🙂

Annons:
[*Maggan*]
5/18/13, 1:55 AM
#77

#75

om det är den metod jag tror så ska man alltså gulla med spindlar om man är rädd för dem, och ge sig ut och flyga om man är rädd för det…

Får väl bara hoppas att några spöken har lust att ställa upp om jag skulle go HBT för att inte vara rädd för dem längre 😃

[Litenklen]
5/18/13, 1:59 AM
#78

Handlar bara om jag fattar rätt, om att utsätta sig i små steg för det man är rädd för.

Så steg 1 för dig är nog att se ett spöke på bild…

[*Maggan*]
5/18/13, 2:03 AM
#79

 #78

Så steg 1 för dig är nog att se ett spöke på bild…

Inga problem. Been there done that. Vad är steg 2 ?

[Litenklen]
5/18/13, 2:09 AM
#80

Om du vill ha ett svar så är mitt förslag att du tar kontakt med en KBT terapeut….

Du tittar på ett läskigt spöke på en bild…

Känner du inget alls, inte ens en liten oro?

[Starman]
5/18/13, 2:11 AM
#81

#79

Steg två är att tänka på ett spöke, ett lugnt och fint spöke som bara går helt lugnt omkring i rummet, en bit bort från dig. Det närmar sig inte så länge inte du vill det.

Faktiskt, lite så går det till när man vill bota en fobi, men jag vet faktiskt inte riktigt om det är så det går till om man är rädd för spöken.

Men nu är vi ju faktiskt ganska OT. :)

[*Maggan*]
5/18/13, 2:12 AM
#82

#80

nej spöken på bild får inte "igång" mig

[*Maggan*]
5/18/13, 2:17 AM
#83

´#81

Steg två är att tänka på ett spöke, ett lugnt och fint spöke som bara går helt lugnt omkring i rummet, en bit bort från dig. Det närmar sig inte så länge inte du vill det.

ja men såna spöken har jag inga problem med. De bara finns där snällt som blommorna på tapeten….

Annons:
Gesus Pettersson
5/18/13, 9:38 AM
#84

#56 Här har du hur Det okända görs och redigeras, klipps och klistras, textas med mera för att verka stämma och vara "på riktigt"

Tänk på att av runt tre timmars inspelning med mediet får vi se ca 15 minuter redigerat och anpassat material + att det utesluts massor av fakta om "fallet". Dvs över två och en halvtimmes "snack" av mediet kommer INTE med, 2 1/2 timme.

http://gesusbloggen.wordpress.com/det-okanda-for-dummies/

Här är även biaserna vad som "hänt" och hur det trixas till att vara det det påstådda mediet säger - vilket det inte är eller "rätt" om man kikar på det

http://gesusbloggen.wordpress.com/?s=bias

Dom fyra översta inläggen

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Neutralis
5/18/13, 10:29 AM
#85

#50

aha så du menar att folk inbillar sig? Men det är okej - om det är din åsikt så har du rätt till den.

Ja, det är det mest sannolika, samt att jag hittills inte stött på något övernaturligt hos folk som påstår det… mer än i sinnet.

Morphogenesis
5/18/13, 10:48 AM
#86

#77. "Får väl bara hoppas att några spöken har lust att ställa upp om jag skulle go HBT för att inte vara rädd för dem längre"

Jag skulle vilja träffa ett HBT-spöke! (jag förstår att det är en felskrivning och egentligen ska stå KBT, ett försök till humor).

Man behöver absolut inte gå till psykisk sjukdom för att förklara en hel del av de fenomen man tror sig uppleva. Men, bara för att man inte kan komma på någon naturlig förklaring så betyder det inte att det inte finns en naturlig förklaring. Vi är heller inte speciellt bra på att minnas saker, vi tolkar, och vi ser ofta mönster som inte finns.

[*Maggan*]
5/18/13, 5:41 PM
#87

#86

 Jag skulle vilja träffa ett HBT-spöke! (jag förstår att det är en felskrivning och egentligen ska stå KBT, ett försök till humor).

ooops! Det var inget annat än en felskrivning och absolut inte ett försök till humor ☺️

[*Maggan*]
5/18/13, 6:09 PM
#88

#86

Vi är heller inte speciellt bra på att minnas saker, vi tolkar, och vi ser ofta mönster som inte finns

Mitt problem är nog snarare att jag minns. Självklart skulle jag hellre sitta på torpet och njuta av utsikten och naturen än sitta hemma och glo in i en grässlänt och lyssna på trafiken 😡

jag har gått bet på att hitta naturliga förklaringar till olika händelser och det stör mig nåt enormt att jag i den vackra månaden Maj inte vågar vara där jag helst skulle vilja vara 😭

Neutralis
5/18/13, 6:15 PM
#89

#88

Men åk dit människa, det finns inga spöken.😉

Vad är det som är så hemskt med ditt torp att du inte kan vara där? Jag lider verkligen med dig att du tycker att du inte kan åka dit i denna härliga årstid.

Gesus Pettersson
5/18/13, 6:39 PM
#90

Kan vi inte ha en "spökträff" där på torpet Maggan - så får alla se och uppleva aktiviteterna (som jag uppfattar du har där?) Jag tar med videokamera, kamera, ljudinspelare, kärringen och några pavor rött ;-]

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
[Mia-Li]
5/18/13, 6:50 PM
#91

Åhhh…ja jag skulle vilja åka på en spökträff. Det låter väl som ett bra förslag Maggan? 😉

[*Maggan*]
5/18/13, 7:00 PM
#92

#89

Men åk dit människa, det finns inga spöken.Skämtar

nej jag vet. Men jag har inte bestämt mig än - men om ni håller sällskapsjour 24/7 ska jag ta det under övervägande. Då är jag ju inte helt ensam (rottisen är bara till hjälp mot hot av kött och blod) 🙂

Vad är det som är så hemskt med ditt torp att du inte kan vara där? Jag lider verkligen med dig att du tycker att du inte kan åka dit i denna härliga årstid.

Nej det är världens snällaste och sötaste lilla hus, inga problem där - men det har hänt grejer där som skrämt mig rejält + plus alla andra "konstigheter" som inte har skrämt mig.

det senaste som fick mig att "go bananas" vär när fönsterlamapan helt omotiverat började svänga mitt i natten. Alla fönster och dörrar var stängda så det kan inte ha varit vinddrag. Jag hörde hur den slog mot fönsterglaset flera ggr och jag såg hur den svängde fram och tillbaka.

Jag kastade mig i panik över datorn och fick turligt nog kontakt med en medial fokusvän som skickade mig en "beskyddare". Det hjälpte för stunden (placebo?)men jag vill inte vara med om det igen… 😕

[Mia-Li]
5/18/13, 7:02 PM
#93

Maggan…vart på ett ungefär ligger stugan…vilket län? Skulle vara intressant att komma och hålla dej sällskap då.

[*Maggan*]
5/18/13, 7:03 PM
#94

#90, 91

javisst ni är välkommna 🙂Problemet är bara att spökerierna där inte händer särskilt ofta, men när det väl händer så…

[*Maggan*]
5/18/13, 7:05 PM
#95

#93

Ljusterö. Stockholms skärgård.

[Starman]
5/18/13, 7:05 PM
#96

#92

Har du ett element under lampan?

[Starman]
5/18/13, 7:06 PM
#97

Åh, Ljusterö är vackert. Jag hade en vän när jag var barn vars föräldrar hade ett landställe där, och vi hälsade på ibland.

Annons:
[*Maggan*]
5/18/13, 7:17 PM
#98

#96

Har du ett element under lampan?

nope

#97

ja det är fint ❤️

[Mia-Li]
5/18/13, 7:17 PM
#99

Maggan…
Man kanske skulle ta en runda upp då. Har ändå semester. 😃

[*Maggan*]
5/18/13, 7:30 PM
#100

#99

ja men visst gör det!

Om spökena sviker finns alltid ston med föl, rådjur, rävar, fiskljuse och fasanen med den taskiga sångrösten att titta på 🙂

[Mia-Li]
5/18/13, 7:33 PM
#101

Låter härligt Maggan…ska verkligen ta mej en funderare på det. 😃

yamher
5/18/13, 7:33 PM
#102

Mitt exp. långt tidigare. Vi säger att EN person har upplevt detta. Att stolarna står på bordet. Inte ett ljud. Inga rörelser. Ena stunden står stolarna på golvet och köksluckorna är stängda. Nästa så står de på vid gavel och två stolar står på bordet. (o som redan nämnt, ingen annan har kommit in i köket, allt som allt rör det sig om 2-4 minuter, fönstren hakade och endast en ingång till köket).

Mycket av det mesta som händer finns naturliga förklaringar till, säkert detta med, men vilken ?

OM vi leker med tanken att andra sidan finns, varför skulle all deras påverkan i vår värld vara övernaturlig? Varför skulle de inte bara utnyttja det som redan finns och följa de naturlagar som finns till det de vill göra.

Tex Ett golv som lutar lite. Det ligger några stenkulor i ett hörn. Någon låter helt plötsligt en kula få lite fart o rullar ut på golvet.

Några av oss människor tror direkt på spöken. Andra testar o kommer fram till att golvet lutar och hävdar att det är en följd av tyngdkraften.

Så ser det ju ut från vårt perspektiv… Så allt, om vi fortfarande skulle utgå från att andra sidan finns, behöver inte vara "övernaturliga" utan fullt naturliga även om någon från andra sidan påverkar vår värld.

Alis volat propriis Oskyldig

Neutralis
5/18/13, 7:53 PM
#103

#92

Det är ju för jäkligt att en svängande lampa skulle få dig att gå bananas i Stockholms skärgård… Inte ens Damien skulle kunna hindra mig från att åka dit. Skit i att bry dig om allt som händer, även om du nu skulle tro att det är övernaturligt. Ryck på axlarna och förklara det hellre ett naturligt fenomen än att förklara det övernaturligt. Jag har aldrig hört talas om att någon har dött av övernaturliga fenomen… Det räcker gott och väl med rottisen.

Ja, det är placebo att någon annan skickar en beskyddare… It´s only in your mind.

Jag tror inte jag är din bästa sällskapsjour, men hjälper såklart till så gott jag kan. Jag har besökt många sådana ställen med fenomen som du beskriver, men som sagt aldrig sett något själv… Och de flesta klarar sig med placebofunktionen som du beskriver.

Se nu till och ta dig i kragen och åk ut till din skärgårdsidyll!😉

Morphogenesis
5/18/13, 8:07 PM
#104

#87. Det var ett försök till humor från min sida =)

Annons:
[*Maggan*]
5/18/13, 9:28 PM
#105

#103

Den lampan var bara sista droppen.

Men jag ska försöka ta mig i kragen. Vi får se vad det blir.

#104

aha 🙂

Gesus Pettersson
5/18/13, 9:44 PM
#106

Maggan - ta med dig en videokamera, då upphör garanterat ALLA aktiviteter. Eller så blir du känd…

Det finns inget fångat på film ever..!

Så fram med videon bara :-]

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[*Maggan*]
5/18/13, 9:48 PM
#107

#106

jag ska hålla min lilla Samsungtelefon skjutklar - om jag åker dit 😉

Neutralis
5/18/13, 10:04 PM
#108

#105

Härligt, ända in i kaklet.

yamher
5/18/13, 10:38 PM
#109

 något i stil som detta. Lika snabbt och ungefär lika duktig på att stapla stolar fast på bordet ;)

Alis volat propriis Oskyldig

[*Maggan*]
5/18/13, 10:48 PM
#110

#109

Jeeesus! Men bortsett från att jag får deja vu av den svänganden lampan blir jag misstänksam. Varför började man filma överhuvudtaget? Visste filmaren i förväg att något skulle hända?

Eller du kanske menade klippet som en illustration till det du beskrev i #102?

yamher
5/18/13, 11:07 PM
#111

visar vad jag syftade på. tog bara med det för att förtydliga det jag skrev.

 Det står i beskrivningen att parapsykologen von Koestler (?) bad att de skull dokumentera fenomen som hände i hemmet. Han som filmar (om det e en han) upplevde något strax innan?

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
[*Maggan*]
5/18/13, 11:13 PM
#112

#111

aha… fy fanken vad läskigt. Skeptiker brukar säga att folk vill tro… tror inte många vill uppleva sånt 😮

olaka
5/18/13, 11:19 PM
#113

Jättepraktiskt om man ska städa ju

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

yamher
5/18/13, 11:20 PM
#114

eller som man brukar säga; man vet inte förrän man har upplevt det!

Alis volat propriis Oskyldig

[Starman]
5/18/13, 11:31 PM
#115

Han verkar onekligen reagera väldigt lugnt på det inträffade, trots att detta uppenbarligen var en stor händelse. 🤔

Personligen hade jag flippat totalt, förmodligen tappat kameran och sprungit ut på gatan och gråtandes skrikit "DE ÄR HÄÄÄÄÄÄÄÄR!!!!". 😛

yamher
5/18/13, 11:41 PM
#116

det gjorde inte jag heller, reagerade skrikande menar jag utan som han som filmade. Det ger en kittlande o lite skrämmande känsla. Dessutom var jag mes farsenerad att det kunde ske. Eller snarare hur det kunde ske. Söker fortfarande en naturlig förklaring på hur det kan ske.

Dessutom så var det nog inte hans första upplevelse. Tyvärr är det inte lika spännande efter ett tag även om man finner det farsinerande.

Alis volat propriis Oskyldig

JonasDuregard
5/18/13, 11:44 PM
#117

#115 Inte om du gjort upp i förväg med din kompis att han skulle flytta stolarna 😮🙂

Kul att videon heter "caught on tape" men den enda intressanta biten händer inte alls framför kameran 🙂.

Det här ger mig en tanke på en lösning på maggans problem: Om det verkligen finns spöken så är de uppenbarligen livrädda (eller dödsrädda) för att göra någonting alls medan man pekar en kamera mot dem - så om du sätter upp lämplig inspelningsutrustning lite här och var så får du förmodligen vara ifred oavsett om det finns spöken eller inte 🙂.

[*Maggan*]
5/18/13, 11:46 PM
#118

#116

Tyvärr är det inte lika spännande efter ett tag även om man finner det farsinerande

snacka om avtrubbat i såna fall! 😮

Annons:
yamher
5/18/13, 11:49 PM
#119

Vi har tendens att bli det, vi människor. Oavsett vad det än gäller i stort sett.

Alis volat propriis Oskyldig

JonasDuregard
5/18/13, 11:50 PM
#120

#116 "Söker fortfarande en naturlig förklaring på hur det kan ske."

En annan människa flyttade stolarna medan kameran visade något annat (en källartrappa). Sedan gör man ett skrapande ljud som signal för filmaren att dyka upp och spela förvånad.

Jag kan tänka mig många andra naturliga förklaringar också men det här är den enklaste. Det är så jag skulle göra om jag ville få 400 000 visningar på youtube (om mitt samvete tillät det).

[*Maggan*]
5/18/13, 11:52 PM
#121

#119

ja jag vet…

yamher
5/18/13, 11:52 PM
#122

inte videon utan mitt egna exempel.

Alis volat propriis Oskyldig

[*Maggan*]
5/18/13, 11:54 PM
#123

#120

ja det är därför tubar och Tv-program är helt värdelösa ur bevissynpunkt
av samma anledning besvärar jag mig nog inte med att filma på torpet heller. Ingen kommer att tro det i allafall….

[Litenklen]
5/18/13, 11:56 PM
#124

#123

Samma värde som personliga anekdoter..

JonasDuregard
5/18/13, 11:56 PM
#125

#122 Ahh, ok. Jag får ta en närmare titt på det.

Annons:
JonasDuregard
5/18/13, 11:57 PM
#126

#124 Nästan ännu lägre värde eftersom på YT finns det så tydliga motiv till att bluffa.

yamher
5/18/13, 11:58 PM
#127

jag syftade att videon var liknande exemplet/upplevelse som jag skrev om.

Alis volat propriis Oskyldig

[*Maggan*]
5/19/13, 12:06 AM
#128

#127

ja jag fattade det yamher 🙂

yamher
5/19/13, 12:08 AM
#129

😎

Alis volat propriis Oskyldig

[*Maggan*]
5/19/13, 12:08 AM
#130

#124

Du kanske tycker att vi ska stanna kvar i garderoberna med våra vittnesmål?

JonasDuregard
5/19/13, 12:14 AM
#131

yamher: det svåra med att hitta en bra naturlig förklaring på ditt exempel är bristen på information. Eftersom jag inte sett hur köket ser ut, exakt vad som ändrades och vilken uppsikt du (eller var det någon annan?) hade över ingången till köket. Jag vet inte heller hur många eller vilka som fanns i närheten vilken relation de har till dig eller hur pass lagda de är åt practical jokes.

Den absolut troligaste förklaringen är ju att någon människa passade på att öppna luckorna och lyfta stolarna. Främst verkar det sannolikt att det i så fall gjordes som ett skämt men man kan kanske tänka sig praktiska syften (men det blir en mer komplicerad förklaring och enklare att utesluta, därför hamnar det lite längre ner på min trolighetsskala).

Den enda andra trovärdiga naturliga förklaringen är att du minns fel. Endera stod stolarna redan där eller så flyttades de aldrig upp (det förra låter något mer troligt)

Under dessa två på trolighetsskalan kommer spektakulära teoretiskt möjliga men extremt osannolika scenarion som att du blev drogad eller hypnotiserad eller att ett djur gjorde det.

Efter de förklaringarna kommer tusentals förklaringar som förutsätter något totalt extraordinärt som att en alien, en tidsresenär, gud eller andar flyttade dem. Någonstans där hittar vi också "naturliga" förklaringar som kräver något hittils helt okänt naturfenomen som ett spontant tempotärt stol-lyftande svart hål eller en antigravitationsbubbla på genomfart genom jorden eller något sådant.

Det är i alla fall min skattning av tänkbara och trovärdiga förklaringar.

[Litenklen]
5/19/13, 12:17 AM
#132

#130 

Anekdoter i plural är fortfarande inte belägg….

Annons:
[*Maggan*]
5/19/13, 12:25 AM
#133

#131

bra försök Jonas. Men jag tror inte att varken Yamher eller någon annan egentligen förväntar sig förklaringar i första hand. För egen del nöjer jag mig med kommentarer.

Jag har sett en och annan skeptiker slå knorr på själv in absurdum i försöken att hitta förklaringar på det oförklarliga och det stärker inte "krediterna"-

Du/ni blir inte mindre trovärdiga genom att bara erkänna att ett beskrivet händelseförlopp är oförklarligt.

[*Maggan*]
5/19/13, 12:27 AM
#134

#132

Anekdoter vill bara dela med sig och har inga aspirationer om belägg

yamher
5/19/13, 12:29 AM
#135

jag skrev innan att det fanns ingen i huset. Inga djur i närheten (katter o ett akvarium med 20tal fiskar). Ser jag in i köket ser jag halva köket. En ingång. Står i hallen. ytterdörren låst liksom dörren till källaren. O ingen kan ta sig förbi från trappan från övervåningen eller från andra rum.

Tre fönster som är ca 35 cm breda 1,20 höga som är stängda. Inga fönster var öppna eftersom det var tidigt på våren och på kvällen. Golvet är parkett, trä. Något mer?

Det står fyra stolar (rätt tunga klumpiga stolar) och en tripptrapp trull stol runt bordet på golvet eftersom de sällan står på bordet pga barnen vi har (o djuren) o risk att de välter stolarna sker det bara när jag tvättar golvet. Så lite som möjligt. O aningen trångt på ena sidan.

Inga gömställen, eftersom jag var sist att lämna rummet.

Det har dessutom skett när vi har varit två och båda lämnat rummet, varit i samma rum, och tillsammans kollat om något har skett.

Förövrigt inte sinnesjuk eller haft psykoser. Inga "papper" på att jag e frisk heller för den delen. O inte ensam fått uppleva dem heller.

Alis volat propriis Oskyldig

[Litenklen]
5/19/13, 12:30 AM
#136

Skaffa en blogg om du vill berätta om "upplevelser"

[Starman]
5/19/13, 12:30 AM
#137

#133

Det som är oförklarat är inte oförklarligt, bara oförklarat. 😊

yamher
5/19/13, 12:30 AM
#138

varför skulle jag då ha tagit kort på det? Bortsett från att jag var drogad, besatt eller liknande och gjort det själv, eller ljuga om det här för att göra mig märkvärdig?

eller att fler har upplevt det?

Alis volat propriis Oskyldig

[*Maggan*]
5/19/13, 12:34 AM
#139

#136

Skaffa en blogg om du vill berätta om "upplevelser"

Nej jag väljer att göra det här

Annons:
Fjäril
5/19/13, 12:36 AM
#140

#136, Vem vänder du dig till?

Sajtvärd på Övernaturligt

[Litenklen]
5/19/13, 12:37 AM
#141

Varför?

Fjäril
5/19/13, 12:37 AM
#142

#139, Det gör du rätt i :)

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
5/19/13, 12:38 AM
#143

#133 "Du/ni blir inte mindre trovärdiga genom att bara erkänna att ett beskrivet händelseförlopp är oförklarligt."

Det har du rätt i, det är väldigt enkelt att göra en alldaglig situation oförklarlig - det gäller egentligen bara att berätta tillräckligt lite om den. Ju mindre man berättar desto svårare är det att förklara.

Om jag till exempel säger "Jag såg med egna ögon en man som gick på vatten" så är det omöjligt att förklara naturligt. Men om jag avslutar meningen med "det var på kanal 6 men jag kommer inte ihåg vad programmet hette" så blir det plötsligt väldigt enkelt istället 🙂.

De förklaringar jag beskrev var under olika antaganden om omständigheter som jag inte känner till hur det förhöll sig med. Till exempel förutsätter practical-joke hypotesen endera att dörren till köket lämnades obevakad ett tag eller att det finns en städskrubb eller annat lämpligt gömställe inne i köket.

"Jag har sett en och annan skeptiker slå knorr på själv i försöken att hitta förklaringar på det oförklarliga och det stärker inte "krediterna"-"

Tycker du jag slog knorr på mig själv i det här fallet? Jag tycker den förklaring jag föreslog är relativt enkel jämfört med de förklaringar som gör antaganden om att människors andar finns kvar efter att de dött och väljer då och då (ytterst sällan) att lyfta stolar.

Min hypotes förutsätter att det finns människor (är vi nog överens om) och att de ibland flyttar på saker i humoristiskt syfte.

Den andra hypotesen förutsätter att det finns spöken (inte lika uppenbart) och att de ibland flyttar stolar i något okänt syfte och bara endast under okända men sällsynta omständigheter.

Jag tycker den senare förklaringen är mer knorrslagen än den förra 🙂

[*Maggan*]
5/19/13, 12:38 AM
#144

#137

 Det som är oförklarat är inte oförklarligt, bara oförklarat Instämmer

[Litenklen]
5/19/13, 12:39 AM
#145

Bidrar blogginlägg om upplevelser till diskussionen?

Om så, förklara…

JonasDuregard
5/19/13, 12:40 AM
#146

LitenKlen: var snäll och håll dig till ämnet, det behövs ingen metadiskussion om varför maggan skriver här och inte någon annan stans.

Tack

Annons:
[*Maggan*]
5/19/13, 12:43 AM
#147

#145

Bidrar blogginlägg om upplevelser till diskussionen?

tanken var att diskussionen skulle handla om upplevelser

[Litenklen]
5/19/13, 12:43 AM
#148

Ok…

Så det här är en tråd där det är helt ok att blogga personliga upplevelser?

[*Maggan*]
5/19/13, 12:47 AM
#149

#148

Läs #0 en gång till

[Litenklen]
5/19/13, 12:50 AM
#150

Tanken med denna tråd är alltså att vi fokuserar på de fenomen som människor sökt hjälp för …….

Extremt luddig TS.

Kan omfatta precis vad som helst…

JonasDuregard
5/19/13, 12:50 AM
#151

#148 "Så det här är en tråd där det är helt ok att blogga personliga upplevelser?"

Kort svar: Ja

Långt svar: jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. 🙂 (orkar inte skriva något bättre långt svar, om jag gjorde det skulle det nog handla om den godtyckliga uppdelningen mellan att blogga upplevelser och att delta i en diskussion eller något sådant)

Det här blir sista ordet i den här sidodiskussionen hoppas jag.

Maggan: om något uppenbarligen är helt utanför ämnet så låt helst bli att svara på det, åtminstone efter att vi Medarbetare påpekat att det är OT.

[Litenklen]
5/19/13, 1:01 AM
#152

Upplevelser är BARA upplevelser..

Visar, vederlägger, bevisar inte ett smack annat än att nån upplevt nått.

Fortfarande en väldigt luddig tråd.

[*Maggan*]
5/19/13, 1:01 AM
#153

#150

Om du  tycker att den här tråden är för luddig för dig så finns det säker andra du känner dig mera "hemma" i

#151

tack Jonas jag ska försöka hålla truten

Annons:
[*Maggan*]
5/19/13, 1:04 AM
#154

¤152

Återigen så handlar denna tråd inte om bevis utan just precis - upplevelser

[Litenklen]
5/19/13, 1:12 AM
#155

Ok…

Ännu ett försök till "förminskning" av nån som inte tycker som du…

JonasDuregard
5/19/13, 1:14 AM
#156

#154 Det är helt OK att prata om bevis också.

Jag tycker tråden verkar handla om både upplevelser och bevis även om gränsdragningen är långt ifrån glasklar för mig.

[Starman]
5/19/13, 1:15 AM
#157

Litenklen och *Maggan*; ni får gärna fortsätta med denna diskussion medelst PM.

Topic är inte vad som är trådens topic. Eller inte. Topic klargörs i #0.

JonasDuregard
5/19/13, 1:16 AM
#158

#155 Tänk på trivselregel nummer ett 🙂

[*Maggan*]
5/19/13, 1:20 AM
#159

¤156

Det är helt OK att prata om bevis också

ja det är okej även om det inte var mitt primära syfte med TS

[Litenklen]
5/19/13, 1:24 AM
#160

Ok! vad var ditt primära syfte med TS, bara så att alla får veta???

Annons:
[Litenklen]
5/19/13, 1:27 AM
#161

#158

Hmm….

Så det är inte ok att påpeka taskiga retorikknep??

[*Maggan*]
5/19/13, 1:30 AM
#162

 #160

Ok! vad var ditt primära syfte med TS, bara så att alla får veta???

Att få ta del av andras anekdoter och försöka klura ut vad det egentligen är som händer

[Litenklen]
5/19/13, 1:39 AM
#163

Ok så det här är en bloggtråd med lite funderingar om  upplevelser?

[*Maggan*]
5/19/13, 1:43 AM
#164

#163

Ok så det här är en bloggtråd med lite funderingar om upplevelser

ja så kan man beskriva det om man vill

[Litenklen]
5/19/13, 1:51 AM
#165

Ok

Jag upplever att alla [medium etc]  bara hittar på för att lura av pengar av andra troende.

[Redigerat /J]

piotrr
5/19/13, 12:35 PM
#166

Maggan,

> "Jag har sett en och annan skeptiker slå knorr på själv in absurdum i försöken att hitta förklaringar på det oförklarliga och det stärker inte "krediterna"-" 

Värst av allt är väl ändå att det finns folk som förväntar sig att någon skall bemöta eller något märkligt som hände för länge sedan och som berättaren inte ens själva har någon aning om, och sedan har mage att kritisera den som försöker göra det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JonasDuregard
5/19/13, 12:46 PM
#167

#166 Hmm. Så tänkte jag inte på det, men det har du ju rätt i.

#133 Maggan, du skriver "Men jag tror inte att varken Yamher eller någon annan egentligen förväntar sig förklaringar i första hand."

Vad menar du med det?

Yamher skrev "Söker fortfarande en naturlig förklaring på hur det kan ske", jag ser ingen anledning att tro att hen inte menar det. 🤔

Annons:
[*Maggan*]
5/19/13, 1:23 PM
#168

#167

okej Yamher får naturligtvis tala för sig själv.

de "naturliga" förklaringar jag har problem med är de som är så fantastiskt otroliga och långsökta så det blir lite löjligt. Då tycker jag hellre man bara kan erkänna att man inte vet.

Hur som helst tycker jag att detta är en fascinerande ämne. Jag är inte alls övertygad om att "spökerier" beror på spöken men vad sjutton är det för krafter i rörelse? 🤔

JonasDuregard
5/19/13, 1:30 PM
#169

"de "naturliga" förklaringar jag har problem med är de som är så fantastiskt otroliga och långsökta så det blir lite löjligt"

Vad tycker du om de långsökta övernaturliga förklaringarna? Att själen av en avliden person skulle ställt stolarna på bordet, finns det någon förklaring till det som inte är långsökt eller otrolig? 🤔

[*Maggan*]
5/19/13, 1:42 PM
#170

#169

jag är inte alls säker på att de övernaturliga förklaringarna är korrekta. Men om man kollar Det Okända så verkar ju väldigt många få hjälp av medium.

Folk får lugn och ro, behöver inte vara rädda längre och slipper flytta. Det är konkret hjälp i motsats till att bara klappa folk på huvet och säga att det inte finns några spöken.

JonasDuregard
5/19/13, 1:52 PM
#171

#170 "Folk får lugn och ro, behöver inte vara rädda längre och slipper flytta. Det är konkret hjälp i motsats till att bara klappa folk på huvet och säga att det inte finns några spöken."

Ingen har förespråkat något sådant. 

Dessutom vet vi ju inte om de flyttar nästa vecka för att trappan börjar knarra eller om de lägger alla sina pengar på att dyra medium ska komma och göra olika ritualer för att hålla dem säkra i fortsättningen.

Och man ska vara försiktigt med att dra slutsatser från TV-underhållning tycker jag. Att väldigt många får hjälp av medium tvivlar jag på.

[*Maggan*]
5/19/13, 2:06 PM
#172

#171

Och man ska vara försiktigt med att dra slutsatser från TV-underhållning tycker jag. Att väldigt många får hjälp av medium tvivlar jag på.

jamen dessa människor är på riktigt även om man kallar deras problem för underhållning. Jag vet inte hur många avsnitt som har gjorts av programmet men väldigt många verkar ha blivit hjälpta genom åren.

Naturligtvis bör man inte dra en massa slutsatser endast genom ett TVprogram, men det visar ju ändå riktningen.

Folk får hjälp av medium. Det går inte att komma undan.

JonasDuregard
5/19/13, 2:36 PM
#173

#172 "jamen dessa människor är på riktigt även om man kallar deras problem för underhållning."

Svårt att veta säkert, men det är möjligt att det är så att de aldrig har rena skådespelare. Men det finns många enkla knep att utmåla sig själv som hjälpsam och effektiv om man själv får stå både bakom kameran och i redigeringsrummet.

Att du säger att jag "kallar deras problem för underhållning" tycker jag är en finurlig omskrivning som får det jag skrev att framstå som något värre än det var menat som. Touché 😛. 

"Folk får hjälp av medium. Det går inte att komma undan."

Vad hände med "det handlar om upplevelser" 😉.

Hur som helst, jag håller inte med. Att några får hjälp är inte samma sak som att "folk får hjälp", det tolkar jag som att det är nettopositivt alltså att fler får riktig och varaktig hjälp än vad som skinnas eller får rena björntjänster. Det tror inte jag.

piotrr
5/19/13, 3:04 PM
#174

#168, maggan,

> "de "naturliga" förklaringar jag har problem med är de som är så fantastiskt otroliga och långsökta så det blir lite löjligt."

Det beror ju på vad man jämför med. Om man jämför med en övernaturlig förklaring som kräver att vi måste förkasta mycket av den moderna vetenskapen, till exempel, så skulle den naturliga förklaringen kunna vara nästan oändligt invecklad och ändå vara mer sannolik än alternativet.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
piotrr
5/19/13, 3:07 PM
#175

Om spökena ville att man skulle flytta borde de ju ha packat ner grejerna, typ skruvat av benen med en allen-nyckel och letat upp någon bra kartong att bära i.

Det verkar mer som att poltergeisten tycker att man borde dammsuga under bordet, kanske våttorka med något luktagott också. Grön såpa kanske. 

(Förresten är väl inte poltergeists andar efter de döda utan en undermedveten psykokinetisk manifestation av frustration eller stor sorg hos en människa, ofta yngre, i området eller med relation till platsen eller de drabbade?)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[*Maggan*]
5/19/13, 3:38 PM
#176

#173

 Men det finns många enkla knep att utmåla sig själv som hjälpsam och effektiv om man själv får stå både bakom kameran och i redigeringsrummet

haha ja med den inställningen kan vi nog lägga ner den här tråden 😉

#175

(Förresten är väl inte poltergeists andar efter de döda utan en undermedveten psykokinetisk manifestation av frustration eller stor sorg hos en människa, ofta yngre, i området eller med relation till platsen eller de drabbade?)

Ja den förklaringen har jag också sett.

Hellas
5/20/13, 12:26 AM
#177

Det finns även familjer som inte fått hjälp dvs. Problemen kvarstår. Jag har varit i ett av de hemmen då en vän till mig bor där. Jag ser mig själv som en relativt jordad människa men jag måste få lov att säga att jag själv och de som var med inte alls var välkomna. Jag blev rent fysiskt knuffad så att jag för framåt :( Det finns ett gammalt avsnitt där Elisabeth Johansson var med som medium. Var det inte ett "ansikte" som kom ut ur väggen har jag för mig?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[*Maggan*]
5/20/13, 6:47 AM
#178

#177

Det finns även familjer som inte fått hjälp dvs. Problemen kvarstår. Jag har varit i ett av de hemmen då en vän till mig bor där. Jag ser mig själv som en relativt jordad människa men jag måste få lov att säga att jag själv och de som var med inte alls var välkomna. Jag blev rent fysiskt knuffad så att jag för framåt :(

uj vad otrevligt! Sedan menade jag givetvis inte att alla fått hjälp men det ser ut att vara många. Men åter On Topic - det var ju meningen att denna tråd skulle handla om vad som händer i stugorna och inte vilken hjälp man kan få. My bad☺️

Det finns ett gammalt avsnitt där Elisabeth Johansson var med som medium. Var det inte ett "ansikte" som kom ut ur väggen har jag för mig?

ja jag har för mig att det var ett riktigt ruggigt foto.

ru4real
5/20/13, 9:04 AM
#179

Finns det ingen länk till det foto eller filmen? Vore kul att se.

[Starman]
5/20/13, 5:41 PM
#181

#180

Själv ser jag det inte. Det ser inte ut som ett ansikte alls, i mitt tycke.

Men det kan bero på att jag är skeptiker. Hur länge framträdde ansiktet i filmen?

Annons:
[*Maggan*]
5/20/13, 6:16 PM
#182

#181

som jag minns fanns det inte med på filmen. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle av personen som sökte hjälp av Det Okända.

Hellas
5/20/13, 8:59 PM
#183

#182 Var det inte på film, då mindes jag fel, jag kan kolla upp det med Elisabeth.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[*Maggan*]
5/20/13, 9:05 PM
#184

"183

Det kan lika gärna vara jag som minns fel. Det var några år sedan….

Hellas
5/20/13, 9:34 PM
#185

#184 Du mindes helt rätt Maggan😃!

Det var en bild på ansiktet som togs med en webbcam.
Det fanns ett foto till som togs efter att TV -teamet hade varit där.
Det var ett foto på en ung kvinna med ett litet barn.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[*Maggan*]
5/20/13, 9:39 PM
#186

#185

ja just det webbcam, nu minns jag ☝️

Upp till toppen
Annons: